„Situace, kdy jsou děti podrobovány vyřazovacím zkouškám připravovaným evidentními hlupáky (jak jinak se dívat na selhání CERMATu v situaci chyb odpovídajících češtině z prvního stupně školy nebo neschopnosti jednoduché jazykové vlastnosti očekávané od desetiletých dětí, typu shody přísudku s podmětem, v mateřském jazyce samostatně užívat) má ale zjevné rysy extrémní absurdity. Celostátní testy navíc ve značné míře míře ovlivňují to, co se ve školách musí probírat, a za výběr témat a podoby, ve které se pak musí vyučovat, mohou lidé připravující tyto testy,“ píše děkan Fakulty informatiky na Masarykově univerzitě, bývalý poslanec Jiří Zlatuška na svém blogu.
Jiří Zlatuška (psp.cz) |
Jejich vlastní odpověnost za ně by se měla projevit vyhozením z komisí a ředitelských míst s nemožností se do nich někdy v budoucnu vrátit.
Neměli bychom také zapomínat na to, že takto zavedené předmětové testování je spojeno s konkrétními osobami, které se o ně za svého působení v křesle ministryně školství zasloužily: s ministryní D. Kuchtovou, která původní koncept maturitního testování stavějícího na průřezových kompetencích změnila na testování předmětové, a s ministryní M. Kopicovou, která z agendy testování udělala podnik financovaný z evropských strukturálních fondů, který je vzhledem k dopadům na generace mladých i na myšlení těch, kteří se kolem rozšiřování působnosti agendy CERMATu točí, snadno možné považovat za největší zneužití poslání těchto fondů v Česku, přestože za ně bohužel vcelku jistě nikdo trestně stíhán nebude.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Kritiku Cermatu za chybu v testu z češtiny Zlatuška přehání (a už vůbec nemá právo kvůli tomu někoho označovat za hlupáka), ale má naprostou pravdu v tom, že Cermat svými testy určuje obsah výuky. RVP a ŠVP se stávají naprosto zbytečnými dokumenty, stejně tak je zbytečné, co a jak by chtěli vyučovat sami učitelé - zbývá jen nekonečný dril na konkrétní podobu centrálních testů, které určí budoucnost většiny žáků/studentů.
Neměli bychom také zapomínat na to, že takto zavedené předmětové testování je spojeno s konkrétními osobami, které se o ně za svého působení v křesle ministryně školství zasloužily: s ministryní D. Kuchtovou, která původní koncept maturitního testování stavějícího na průřezových kompetencích změnila na testování předmětové, a s ministryní M. Kopicovou, která z agendy testování udělala podnik financovaný z evropských strukturálních fondů, který je vzhledem k dopadům na generace mladých i na myšlení těch, kteří se kolem rozšiřování působnosti agendy CERMATu točí, snadno možné považovat za největší zneužití poslání těchto fondů v Česku, přestože za ně bohužel vcelku jistě nikdo trestně stíhán nebude.
Počkat! Nejsou/nemají být čerpači eurofondů mrzké neziskovky typu AI a člověk v tísní? A helemese on i cermatík.
Okomentovat