Václav Mertin: Příspěvek k diskusi o smyslu víceletých gymnázií

pátek 9. března 2018 ·

„V diskusích nad vhodností víceletých gymnázií se zdůrazňuje řada aspektů. Systémoví odborníci se vyjadřují spíše negativně z pohledu vzdělávání celé populace, naopak rodiče v nich vidí ponejvíce šance pro vlastní dítě, a tak jejich zájem během posledních dvou desetiletí neuvadá. Rodiče vycházejí z osobní zkušenosti s běžným základním školním vzděláváním, která je pro jejich rozhodování o dítěti a jeho edukaci pochopitelně mnohem silnější než obecné principy a zásady, které deklaruje stát,“ píše Václav Mertin v aktuálním vydání časopisu Řízení školy.


Václav Mertin (repro ČT)
Mertin mimo jiné píše:

S varujícím prstem zmiňujeme, že pro řadu dětí představuje gymnázium neúměrnou zátěž, protože prý nemají schopnosti zvládat jeho požadavky. Navíc jim prý bereme dětství. Když k tomu přidáme několik uskutečňovaných mimoškolních aktivit, kroutíme hlavou nad nerozumností rodičů.

Ovšem na druhé straně nezmiňujeme, že pro nemalou řadu dětí představuje setrvávání v hromadné „základce“ svým způsobem neúměrně malou zátěž. Přitom se nemusí jednat pouze o nadané nebo mimořádně nadané žáky. Jde třeba o žáky, kteří nemají příliš dobré výsledky, škola je moc nebaví, a přitom v tomto věku mají ještě prokazatelně na víc. Nebo o takové, kteří chodí do tříd, v nichž učitel naplňuje zásadu „všem stejně“, a oni se do jeho normy nevejdou. Řada z nich se navíc nevěnuje žádné volnočasové aktivitě.

Tato okolnost sice není tolik patrná, děti se z nedostatku zátěže nehroutí, ale podle mého soudu je z hlediska dlouhodobé perspektivy ještě závažnější než přetěžování. Vzniklé ztráty jsou osobní i společenské. Otázka také zní, kdy jindy než v dětském věku by měl člověk věnovat zásadní množství času a energie právě vzdělávání.

Z pohledu pedagogické psychologie je obojí špatně. Při dlouhodobé neúměrně vysoké zátěži se dítě „hroutí“, ztrácí motivaci i zájem o vzdělání, při trvalém nedostatečném zatížení se nerozvíjí a krní. Navíc leniví a nerozvíjí dovednost učit se. Za optimální se pokládá zatížení, které nepatrně přesahuje aktuální úroveň rozvoje dítěte. Vyžaduje tak od něho na jedné straně vynaložit určité úsilí, současně však s velkou pravděpodobností může dosáhnout úspěchu...

Vidím nějaké řešení? Nabízím dvě. Jako rodiče bychom neměli příliš a hlavně uměle podporovat dospělé tendence u dítěte. Vždy se dají alespoň mírně brzdit. Neměli bychom proto pospíchat už od útlého věku. Co se stane, když se určitá dovednost objeví o pár měsíců později? Neměli bychom se nechat svést příkladem samoživitelů, kteří nemají jiného partnera než dítě a už ve středním nebo starším školním věku na ně naloží vše, o čem přemýšlejí, problémy, které řeší. Podobně někteří další rodiče podlehnou tlaku okolí i vyspělosti dítěte a ženou je mílovými kroky k samostatnosti. Totéž platí pro školu, aby svými požadavky nenapomáhala urychlovat vývoj, ale aby vycházela vstříc vývojovým možnostem dítěte.

Druhé řešení představuje úspěšné a radostné vzdělávání ve škole a bohatá náplň pro volný čas. České děti nechodí zatím do školy příliš rády. Škola a školní vzdělávání jsou pro ně o něco méně přitažlivé než v jiných státech. Je to velká výzva pro tuzemské pedagogy.

Když se vrátím na začátek: Víceletá gymnázia dávají většině dětí dostatečné podněty ke studiu. Hlavní pozornost bychom měli věnovat tomu, aby stejně náročné a zajímavé podněty nabízel hlavní proud školství. Dokud se nám to plně nedaří, měli bychom brát víceletá gymnázia víc na milost.

Celý text naleznete v březnovém vydání časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)

7 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
9. března 2018 v 7:33  

Nejde pouze o to, zda jsou děti přetěžovány, či ne, ale také o to, jakým způsobem výuka probíhá. Gymnaziální styl výuky zaměřený na hodnocení jako odměnu za výkon, v kombinaci s masivním objemem informací, dělá, z hlediska kvality vzdělání, stresu a motivace k celoživotnímu vzdělávání, neplechu větší než velkou.

Kamínek řekl(a)...
9. března 2018 v 9:56  

Neuniká tu němu náhodou princip inkluze - kde je tolik zdůrazňované SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ?????

Veronika Valíková řekl(a)...
9. března 2018 v 10:50  

Celý život jsme oceňováni za výkon. Pouze komunismus hlásá: "Každý pode svých schopností, každému pode jeho potřeb". Tlak na výkon studenta bych osmiletým gymnáziím nevyčítala, jakkoli se mi nelíbí směřování mého předmětu - neosobní literární rozbory plné pojmů a formálních principů. Výkon je i množství knih, které student přečte - a k jeho navýšení nová maturita rozhodně nevede.

Jinak považuji útoky EDUinu na osmiletá gymnázia za součást sociálně-inženýrského plánu, jak ještě více zploštit české školství. Učitelé na osmiletých gymnáziích totiž musí něco umět, musí zvládnout obrovskou šíři svého předmětu a zaujmout studenty různých věkových skupin. Pokud se podaří rozbít i tuto složku českého školství, Pánbůh s námi.

PS: Že se EDUin či CERMAT (dvě mocenské skupiny, které se navzájem přou, ale mají potřebu ovládat a úkolovat české učitele) nezaměří na VŠ? Bojí se?

Kamínek řekl(a)...
9. března 2018 v 12:45  

Troufám si říci, že jste p. Valíková urazila podstatnou část učitelského sboru na ZŠ. Chcete snad říci, že my učitelé ze ZŠ nic neumíme. Mimochodem, obsah učiva na ZŠ a VG je oficiálně totožný a cokoliv je nad tento rámec se nesmí známkovat (jedná se o rozšiřující učivo). Máme vyzkoušeno a vytčeno ČSI.

Veronika Valíková řekl(a)...
9. března 2018 v 13:58  

Nechtěla jsem rozhodně urazit učitele na ZŠ. Ale ZŠ nikdo rušit nechce, pokud vím. A Cyklus ZŠ je čtyřletý, nedotýkají se ho státní maturity, pouze cermatí přijímačky. Omlouvám se tímto učitelům ZŠ-vážím si práce všech dobrých učitelů. Pouze poukazuji na to, že VŠ nás mnohdy mnoho nenaučí a osmiletý cyklus je největší škola i pro učitele.

Proto považuji útok na osmiletá gymnázia za útok na vzdělání obecně. Příklad: světová literatura, zvláště moderní. Na VŠ se neučí, přesto zabírá vekou část středoškolské literatury - tedy pokud češtináři čtou a jsou nadšení samouci. Nová maturita její výuku prakticky likviduje. Teď ještě omezit osmiletá gymnázia - a vzdělání se nám zase o kousek sesune. Přemýšlím, co k této kampani EDUin vede - a napadá mě v pátek odpoledne snad jen závěr z Farmy zvířat - že by prasata a pan Johnson naši společnou řeč?

Kamínek řekl(a)...
9. března 2018 v 15:55  

Co stojí za Vaším "útokem na VG"? To je jednoduché - koncepce SPOLEČNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. Pokud se musí žáci na ZŠ učit žít společně s dětmi handicapovanými, tak proč by měli být odděleni od žáků nadaných. Nižší stupeň VG je pouze státem tolerovaná a řízená segregace elit. Jak lze jinak chápat pouze jednostranně pojatou myšlenku společného vzdělávání. Problémové a se speciálními potřebami děti na ZŠ ano, chytré a nadané ne? Jak a kde se pak žáci VG naučí žít s takovými spoluobčany? Vždyť principiálně je nižší stupeň VG absolutně protiinkluzivní, segregační a potírá tak halasně proklamovanou státní politiku ve vzdělávání. Navíc ona kritizovaná úroveň ZŠ právě velmi často pramení z absence tahounů a špiček.

Tajný Učitel řekl(a)...
9. března 2018 v 18:44  

"Celý život jsme oceňováni za výkon." A pak pracujeme, abychom dosáhli odměny v podobě výplaty. Ve skutečnosti bychom měli dělat to, co nás baví a zajímá, v čem vidíme smysl a měli bychom to kvůli tomu zájmu a smyslu dělat tak dobře, že je nám za to někdo ochoten platit.

Protože lidé tuto jednoduchou pravdu nepochopili, trápí se celé životy v zaměstnání, kde podávají výkon aby byli oceněni, ale které pro ně samotné postrádá smysl. Pak trpí depresemi a nemocemi a raději dostanou ve čtyřiceti Alzheimra aby si ten svůj promarněný život v honbě za odměnou raději nepamatovali.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.