S mediální výchovou začněte u nejmenších, puberťáci už si radit nenechají, říká odbornice

pondělí 29. ledna 2018 ·

Média stále více vstupují do našich životů. Výzkumy ukazují, že děti je berou jako přirozenou součást svého života už od předškolního věku. O to důležitější je, aby s nimi uměly pracovat. Velkou část toho mají v rukou rodiče. A čím dřív začnou, tím lépe. „Dospívající už se ovlivnit nenechá, čerpá z toho, co mu rodiče předali v dětství,“ říká odbornice na mediální výchovu Lucie Šťastná v rozhovoru pro server Rodiče vítáni.


Lucie Šťastná (cuni.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Jak to vypadá s mediální výchovou v českých školách?

Měli by se s ní setkat všichni žáci od prvního stupně až po gymnázia a střední odborné školy. Protože je ale školám dána poměrně velká volnost, úroveň se velmi liší. Už na prvním stupni se dá s dětmi pracovat, pomáhat jim porozumět tomu, co běžně používají, diskutovat s nimi příležitosti a rizika, které média představují a rozvíjet jejich dovednosti. Žáky druhého stupně lze vést ke kritickému odstupu od médií a analytickému přístupu k nim. Problém ale bývá v tom, jaké kapacity na to škola má – jestli to učitelé a vedení považují za důležité a jestli sami médiím rozumí.

Co všechno vlastně spadá do mediální gramotnosti?

Jde o schopnost používat média tak, abychom co nejvíce využívali jejich benefity a uměli se vyhýbat rizikům. Umět si zabezpečit počítač proti virům, zacházet s osobními daty, vytvořit bezpečné heslo k online službám nebo vyhledávat informace pomocí klíčových slov.

Zároveň je to určité povědomí o tom, jak média fungují a jaké je pozadí jejich tvorby. Je důležité vědět, jak vzniká zpravodajství, jakými technikami se dá manipulovat, jakým tlakům novináři čelí, jak jsou financováni a jaký to má vliv na jejich tvorbu. Jen tak si dokážeme udělat názor na to, co se z médií dozvídáme.

Patří sem také schopnost orientovat se v marketingových strategiích a umět jim čelit, schopnost vyhledávat a vyhodnocovat informace, které k nám přicházejí, být si vědom vlivu, který mají média na společnost jako celek i na náš každodenní život – aktuálně třeba jak média ovlivňují naše předvolební chování. Cílem je získat k médiím kritičtější přístup.

Jaká média konzumují dnešní děti? Odkud berou informace?

Ty nejmenší čerpají nejvíc informací ze svého okolí, ale také z televize nebo pohádek. Větší možnosti se otevírají, jakmile se dítě naučí číst – čte knihy, dětské časopisy, internet. V průběhu dospívání se zdroje informací dále mění. Například středoškoláci mají tři hlavní zdroje informací: sociální sítě, internetové zpravodajské portály a televizi – ukázal to nedávný výzkum společnosti Člověk v tísni a agentury Median.

Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.