Výuka informatiky na školách se mění, zaměří se na programování

pondělí 11. prosince 2017 ·

Děti se v hodinách informatiky učí psát ve Wordu, dělat tabulky v Excelu nebo se dozvídají o součástech počítače. Taková výuka je v porovnání s progresivnějšími zeměmi zastaralá. Děti ve Finsku nebo Estonsku mají základy programování od nejnižších ročníků základní školy, a to již několik let. V Česku se také chystají podstatné změny. Vzdělávání by v budoucnu mělo být více provázáno s digitálním světem a reagovat na technologický vývoj. Informují Hospodářské noviny.

Jiří Vaníček (pf.jcu.cz)
Česká školní inspekce zjistila, že standardy pro digitální vzdělávání splňuje jen 9,5 procenta velkých základních škol. V rámci malých základních škol je to jen necelých pět procent.

Odborníci už dlouho kritizovali koncepci výuky informatiky na českých školách. „České školství informatiku moc rozvíjet nechce. Když se podíváme na stávající rámcové vzdělávací programy, z této oblasti tam nenajdeme téměř nic. Na rozdíl od jiných zemí vyspělého světa se české školství zaměřuje na tvorbu prezentací, ovládnutí kancelářského softwaru, zkrátka na uživatelský přístup. Naštěstí chystané nové vzdělávací programy, které připravuje Národní ústav pro vzdělávání a které jsou, věřím, před zveřejněním, informatické myšlení jako cíl významně zahrnují,“ vysvětluje Jiří Vaníček, ředitel soutěže Bobřík informatiky pro základní a střední školy.

Podle nového vzdělávacího programu by výuka informatiky měla projít podstatnou proměnou. Základní znalosti v oblasti práce s počítačem a jeho programy si děti osvojí v jiných předmětech, kde je prakticky využijí. Používat textový editor se žáci naučí v hodinách češtiny nebo cizího jazyka, tabulkový procesor využijí zase v matematice nebo jiných přírodních vědách. Prezentační nástroje by pak měli žáci používat ve všech předmětech.

„Chceme, aby se ve všech vzdělávacích oblastech učilo pracovat s digitálními technologiemi, tak jako se pracuje s papírem a perem. Aby se digitální technologie využívaly jako běžný a samostatný nástroj,“ říká Jaroslav Fidrmuc, náměstek ministra školství.

Informatika jako předmět bude znamenat nejen výuku programování, ale zaměří se na rozvoj informatického myšlení, které se právě v programování využívá. V mnoha předmětech si žáci osvojují obecně známé postupy řešení. V informatice se zaměří na schopnost řešení vymyslet. Žák se naučí přeměnit problém v úkol.

S rozvojem těchto dovedností se dá pomocí moderních pomůcek začít už u nejmenších dětí.


Celý text naleznete v dnešní příloze Hospodářských novin Inovace ve vzdělávání

7 komentářů:

Josef Drozd řekl(a)...
11. prosince 2017 10:57  

Dobrý den
Zamyslel se někdo nad tím, kdo a na čem to bude učit?
Do výpočetní techniky se už dávno ze žádných programů neinvestovalo.
Učitele to taky nikdo nenaučil. Napřed se musí vytvořit podmínky a až
pak něco požadovat. Jinak je to stejné, jako ta slavná inkluze.

laimes28 řekl(a)...
11. prosince 2017 11:16  

v pol 90. let když jsem ve škole realizoval poč učebnu(ještě před indošem),byla vymakaná,všem jsem viděl na obrazovku a ze svého uč compu jsem mohl vyp/zap internet na žák pc,takže žádné surfovačky,ve které se to později zvrhlo,a v 7.-9.roč jsme měli předmět programování 2. hod odpoledne a používal jsem k výuce program BALTÍK,vyrobený nějakou moravskou firmou nemělo to chybu ,perfektní,druhou hodinu jsem pak věnoval praktickým věcem jako práce s poštou,schránkami,pozvánky,prezentace apod podle věku

laimes28 řekl(a)...
11. prosince 2017 11:27  

dneska by již měla být filozofie jiná, samozřejné programování jako předmět nepovinný může mít své místo ale povinný předmět informatika/digitální technologie by měl mít filozofii dřívějšího prac vyuč (dílen) a žáci by se měli učit v praktickém ovládání a využívání digi technologii ,bude to ovšem finančně náročnější

tyrjir řekl(a)...
11. prosince 2017 11:37  

Povinné programování pro všechny? Polplááách - Indoši mají zase pohotovost! A šachy povinné nebudou? Ty přeci také rozvíjejí myšlení.

tyrjir řekl(a)...
11. prosince 2017 11:53  

Když porovnám podporu technického vzdělávání v 80. létech s tím, co napáchal NESYSTÉM RVP/ŠVP, je to rozdil asi jako Nebe a dudy. Základy technického vzdělání dostávaly děti v pracovním vyučování, které mělo část teoretickou i praktickou. Od sedmé třídy si mohly děti v ZŠ volily mezi povinně i nepovinně volitelnými předměty a systematičtěji byly podporované i volnočasové aktivity. Kde jsme v téchto věcech dnes?!
J.Týř

laimes28 řekl(a)...
11. prosince 2017 12:11  

když ne šachy tak alespoň dámu,v kalmycku jsou šachy povinné,v kazachstánu zase mankala,atd. v mnohých asijských zemích jsou deskové hry školním předmětem,já jsem ještě před 89 vedl kroužek deskových her (viz příručky zapletala) ale s nástupem pc to šlo do kelu, dnes o to nemá nikdo zájem,evropa degeneruje prostřednictvím "chytrých" technologií,které z hlediska rozvoje myšlení jsou k ničemu

Zdeněk Nutz řekl(a)...
11. prosince 2017 13:26  

A proto ta Nokia dopadla jak dopadla. Samej odprvnítřidy programator a praktické použití o ničem.
Múže mi autor říci, v kterém že předmětu se má žáček školou povinný naučit prakticky používat počítač a textový a tabulkový editor? Nebo se to už nesmí?



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.