Ivan Langr: Prodlužme povinnou školní docházku. Přibývá dětí, které po ZŠ míří rovnou a plánovaně na úřad práce.

úterý 21. listopadu 2017 ·

Dětí, které hned po ukončení povinné školní docházky – zjednodušeně řečeno po absolvování celé nebo i jen části základní školy – zamíří rovnou a plánovaně na úřad práce, stále přibývá. Jen v loňském roce bylo takových mladistvých bez kvalifikace v Libereckém kraji evidováno přes 220, republikově jde o tisíce dětí, které jsou pak takřka nezaměstnatelné. Pocházejí povětšinou ze sociálně slabých rodin (mnohdy s menšinovým zastoupením), které na základě dlouhodobě předávaných generačních vzorců preferují systém sociální podpory a příslušnost k tzv. underclass před tím motivovat své děti k dosažení (odborné) kvalifikace a zvýšení jejich šance na následné uplatnění.

Ivan Langr (liberec.cz)

Zacyklované generační vzorce si přitom svou daň vybírají už v útlém věku dítěte. Příkladem může být třeba čerstvá zkušenost pedagogů z jedné mateřské školy v Liberci (patrně nikoli ojedinělá), kteří u tříletého dítěte ze sociálně slabé rodiny pozorovali, jak si přirozeně hraje nikoli na obchod, školu aj., ale na „sociální úřad“ a vyplácení dávek, tedy na reálnou zkušenost zažitou ve své rodině. Ostatní děti ve třídě přitom nedokázaly obsah této hry vůbec pochopit.

Jednou z možností, jak tyto negativní trendy zkusit změnit, je prodloužit stávající devítiletou povinnou školní docházku až na práh dospělosti, tedy do 17 či 18 let věku. Tedy vlastně stanovit povinnost absolvovat po ZŠ nejméně dvouletý či tříletý učební obor a získat například výuční list v některém z řemesel.

Nastiňme si jen strukturovaně, jaké by to mohlo mít kladné i záporné dopady v oblasti vzdělávací i sociální.

Klady:

- zvýšení kvalifikace dětí ve věku 15+, které by jinak ukončily docházku po ZŠ,
- snížení počtu mladistvých v evidenci ÚP a možnost použít ušetřené prostředky z dávek jako podporu pro jejich vzdělávání,
- zákonná povinnost je relativně snadno vymahatelná stejně jako v případě ZŠ,
- zvýšení počtu studentů na učilištích s řemeslnými obory, které upadají,
- uspokojení poptávky zaměstnavatelů po kvalifikované pracovní síle (dělníci, řemeslníci),
- postupná změna negativních generačních vzorců v některých sociálně slabých rodinách,
- postupná změna pohledu většinové společnosti na počínání některých sociálně slabých rodin,
- změna mnohdy oboustranně vyhraněného sociálního klimatu ve společnosti směrem k vyšší míře soudržnosti.

Zápory:

- jde spíše o represivní než o pozitivně motivační způsob,
- část dětí i přes toto opatření propadne sítem,
- ve vzdělávacím systému budeme udržovat i ty děti, které o to nemají zájem, nebo jsou obtížně vzdělavatelné,
- opatření nebude mít dostatečnou podporu v samotných rodinách, které to postihne.

O prodloužení povinné školní docházky se uvažovalo na vládní úrovni již několikrát, nikdy však nebyla realizována. Jsem přesvědčen, že stojí za to detailní společenskou diskuzi o tomto tématu, nebo jeho reálných alternativách znovu otevřít, a mám pro to i oporu v různých sociálních organizacích i mezi představiteli menšin. Chování dospělých a rodičů již změnit nedokážeme, u jejich dětí a dalších generací však můžeme uspět.

Autor je náměstek primátora Liberce pro školství, sociální věci a kulturu

19 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
21. listopadu 2017 10:33  

Další absolvent dělnické přípravky sociálního inženýrství. Chybí už jen genderově vyvážená povinná základní vojenská služba. Přitom by stačilo si čestně přiznat, že absolventi z levého okraje Gaussovy křivky budou existovat vždy a nic na tom nezmění ani tyto pokusy.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
21. listopadu 2017 11:18  

Ať si bezmocná škola s problémovými žáky poradí, že?

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. listopadu 2017 11:19  

Tak to už tu bylo .Dva roky a musela být nějaká spolupráce s fabrikou. Tak naše děti 4 hodiny týdně čistily těsnění. Celé pytle.
Jak by si to soudruzi sociální inženýři představovali? Každý svého štěstí strůjcem. Chceš do fabriky, jdi. Úřad práce není řešením ,ale když to někdo chce? Stejně nic nedostane, když nepracoval. Leda nějaké minimum.
A přemýšlel někdo třeba nad možností, že ty děti jdou dělat, protože přilepšují zoufalému domácímu rozpočtu. Tedy že nám roste chudina?

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. listopadu 2017 11:30  

A dodatek:
Jestliže je něco ze zákona, musí to stát financovat. Už nyní se cukají s inkluzí. Takže někdo spočítejte, kolik by stálo platit dětem vzdělání do 18 let. a to včetně učebnic a pomůcek.Ha ha ha...

Ygrain řekl(a)...
21. listopadu 2017 13:05  

Už teď držíme ve škole náctileté, kteří nemají o vzdělávání zájem, a prodloužení docházky to rozhodně nespasí. Práce v terénu, s rodinou a se zaměstnavateli, aby pomohli těm, kteří si pomoci nechají, by byla lepším řešením.

poste.restante řekl(a)...
21. listopadu 2017 14:04  

Proč se mi nezobrazují některé příspěvky?
A proč se nezobrazuje, že byly smazány?

Jiri Janecek řekl(a)...
21. listopadu 2017 14:11  

Já zase vidím na hlavní stránce v rubrice "Diskuze" začátky příspěvků, které pod články nevidím (tedy asi i ty vaše)...

Nechci spekulovat, ale trochu jako by nějaký patlal zkoušel upravit diskuzní system tak, aby nebyly vidět smazané příspěvky....

Michal Komárek řekl(a)...
21. listopadu 2017 14:12  

poste.restante

To je ta samá otázka jako včera pozdě večer. Respektive podobná. Odpověď (také neměnná): Příspěvky Anonymního byly vyhodnoceny jako SPAM. Hezký den!

Jiri Janecek řekl(a)...
21. listopadu 2017 14:15  

Mne se naštěstí blacklist zatím netýká, což je dobře, vzhledem k tomu, že jsem tu před pár dny psal celkem adresně o pokrytectví, hovadství a ještě jedné věci na č...
Tady se přitom nosí respect, porozumnění, vnitřní motivace a jiné moderní věci...

Jiri Janecek řekl(a)...
21. listopadu 2017 14:16  

Jak takové vyhodnocení probíhá? Identifikace IP adresy? Účtem?

Proč je ten filtr neodstaní I z toho panelu na hlavní stránce?

Jirka řekl(a)...
21. listopadu 2017 14:32  

Pane Janečku, pssssst! Filtr si toho ještě nevšiml. Big Brother v přímém přenosu.

aknelka řekl(a)...
21. listopadu 2017 14:33  

Mně se to vůbec nezdá jako dobrý nápad...
Když si vzpomenu na žáky, kteří v 8., popř. 7. třídě "jedou" učivo matematiky, aniž zvládli M z předchozích ročníků - už tak je to zoufalé.
A vůbec, já měla zato, že se uvažuje naopak o povinné docházce 8-leté!?
Jinak jsem se setkala spíš s tím, že se děti z "povětšinou ze sociálně slabých rodin (mnohdy s menšinovým zastoupením)" už rozhodly žít ze sociálních dávek. Možná jsem měla smůlu, že jsem narazila zrovna na ně...

Jiri Janecek řekl(a)...
21. listopadu 2017 15:40  

No, tak uz se filtr tyka i mne...

Stejne jako si nenahravam, co rikam, nemam moc potrebu si ukladat, co pisu...

Ale casy se meni...

Jiri Janecek řekl(a)...
21. listopadu 2017 15:43  

To bylo k tomu vasemu dotazu na rele, ktery uz tu taky neni...

Jiri Janecek řekl(a)...
21. listopadu 2017 15:46  

"Mohlo by se to jmenovat "Chyť si příspěvek" :-)

Taková síťová hra pro necenzurované weby..."

Filtru to trva nejakych sedm minut... A mam tri body...

Jiri Janecek řekl(a)...
21. listopadu 2017 16:06  

Já nevím... Mne je celkem jedno, jak rychle maže.

Pokud bych teda nemusel na odpověď na jednoduchou otázku čekat tak dlouho:

"Kteří čtenáři to v minulosti "neunesli" a diskusím na ČŠ se kvůli intenzitě urážek a agrese začali vyhýbat?"

PS: 4 body...

BP řekl(a)...
21. listopadu 2017 21:15  

Nechápu. Před nějakým dnem tady čtu, že u nás přibývá negramotných analfabetů. Jak si to tedy Ivan Langr představuje, že tyto lidi přimějeme vydržet ve škole do 16 let?

Eva Adamová řekl(a)...
21. listopadu 2017 21:54  

"příspěvky Anonymního byly vyhodnoceny jako SPAM"

No, to se mi snad jenom zdá. Vy už opravdu Komárku jste případ pro Chocholouška.

Jiri Janecek řekl(a)...
22. listopadu 2017 6:58  

Vyhodnotit příspěvky jako spam a mazat je jen proto, že jsou opakované nebo obsahují pokaždé nějaké ne zrovna pozitivní hodnocení, je trochu jako kdyby učitel zavíral inkludovaného autistu do komory, kdykoli tento zahýká...

A to nemluvím o zpětné vazbě, pozitivní motivaci, formativním slovním hodnocení a individuálním přístupu...



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.