Mladý matematik z olomouckého gymnázia zazářil na olympiádě v Riu

neděle 6. srpna 2017 ·

Konkurenci čítající téměř šest stovek elitních žáků ze 111 zemí porazil nedávno student olomouckého Gymnázia Hejčín Pavel Turek na Mezinárodní matematické olympiádě (IMO) v Rio de Janeiru. Turek se tam zařadil mezi zlaté medailisty a domů se vrátil celkově jako čtrnáctý nejlepší na světě. Reportáž přináší MF DNES.

Pavel Turek (uprostřed) (gytool.cz)
Matematika baví Pavla už od dětství. Lásku k ní zjevně zdědil po rodičích, kteří oba tento předmět učili. Nechodil ale do žádné specializované třídy, absolvoval klasickou základní školu, jen od druhého stupně přešel na víceleté gymnázium.


„K olympiádám mě přivedli máma s tátou. Zjistil jsem, že je to zábava, tak jsem zkoušel soutěžit pořád dál a ve vyšších kategoriích,“ ohlíží se student, který matematikou vyplňuje i volný čas. „Je super zapřemýšlet si. Občas dá zabrat, než člověk něco vyřeší, ale jakmile se to podaří, má radost. Když je ta úloha navíc pěkná, tak to potěší dvojnásob,“ popisuje mladý muž.


Nyní čeká na zprávy, zda bude přijat na prestižní britskou univerzitu v Cambridge. Pokud ne, má jisté studium matematiky a fyziky na Karlově Univerzitě v Praze.


Na olomouckém gymnáziu na Turka nezapomenou i proto, že jeho úspěchy dodaly odvahu k účasti na olympiádách i dalším dětem. „Matematika je obecně považovaná za strašáka. Pavlův příběh ale dokázal strhnout k soutěžím další studenty. Myslím, že bez jeho vzoru by se o účast na na nich ani nepokusili,“ říká učitelka matematiky Šárka Richterková.




Celý text naleznete zde

8 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
6. srpna 2017 v 19:47  

Bez Hejného?

Lenka Dohnalová řekl(a)...
6. srpna 2017 v 22:47  

Zdravím z cest, pane Sotoláři, Váš komentář je nesmyslný. Proč řešíte Hejného?
Mimochodem, Pavel Turek je náš student a já jsem moc ráda, že učím takto talentované děti. Netvrdím, že naše škola je plná Turků, jsem si však jistá, že zde potkávám mnoho pracovitých lidí a že stesky kolegů týkající se mladé generace a její neschopnosti opravdu nesdílím. Pane Doležele, až mě zase budete podsouvat, že mé představy o školství jsou zatíženy jakousi alternativou, pro kterou je důležité, aby nedejbože nebyla kontrolována ve svých výstupech, jelikož by se prokázalo, že po dětech nechceme výsledky, vzpomeňte si na Pavla Turka a na další a další studenty, se kterými pracuji já a moji kolegové. Víte, v čem je vtip takové práce s nadanými a pracovitými dětmi? Potřebují velmi vzdělané učitele, jinak to nefunguje. A věřte, že je jedno, jestli mluvíme o přírodovědných nebo humanitních oborech...

RP řekl(a)...
7. srpna 2017 v 11:02  

Paní Dohnalová, vtipné to moc není, velmi vzdělané učitele potřebují i děti nenadané a nepracovité.

Lenka Dohnalová řekl(a)...
7. srpna 2017 v 11:08  

Pane Paláte,
samozřejmě, to se omlouvám, zda to takto vyznělo. Byla to replika pro pana Doležela, který často napadá "úroveň" kantorů, kteří nesouhlasí se současnou podobou SM.
A ještě oprava ...mně :-)

RP řekl(a)...
7. srpna 2017 v 11:42  

Pochopil jsem ten štulec na pana D. z vaší strany (ten se mi taky trochu nelíbil), ale musel jsem se ozvat. Učím na ZŠ taky skvělé žáky, i když nevyhrávají top soutěže a olympiády. Možná to sem nepatří, ale právě to je problém pro některé experty - oceňování práce učitelů podle jimi adorovaných úspěchů.

krtek řekl(a)...
7. srpna 2017 v 12:29  

Paní Dohnalová, mnozí kritici školství si nedokážou představit, že by matematika mohla někoho bavit a předkládají pana Hejného jako vzor správné výuky. Proto páně Sotolářova připomínka byla plně na místě. Nebo snad na gymnáziu učíte podle H-mat?

Lenka Dohnalová řekl(a)...
7. srpna 2017 v 12:51  

Pane Paláte,
to je výborné, že učíte také skvělé žáky, to jste mi udělal radost! Víte, mě potěšilo, že byl otištěn příspěvek, který hovoří o úspěších studentů. Někdy mám pocit ze zdejší diskuze, že se mladá generace vůbec k ničemu nehodí, je líná a vůbec celá zparchantělá. Já mám zkušenosti jiné, za dobu své praxe jsem potkala mnoho výborných a inspirativních mladých lidí, kteří jistě předtím studovali na ZŠ - takže věřím, že je potkáváte také.
S Vaší poznámkou o oceňování práce učitelů na základě jakési adorace naprosto souhlasím, myslím, že víme, o čem je řeč, jen je to na dlouhou debatu a já jsem momentálně v Maďarsku a mám omezený přístup k internetu :-)
Pane krtku, děkuji tedy za osvětlení poznámky p. Sotoláře. Podle Hejného neučíme, nicméně si myslím, že by rozmanitost metod mohla být zcela přirozenou záležitostí, o vzoru správné výuky (už to zní dost divně) nechť rozhodují pouze výsledky, ne?

krtek řekl(a)...
7. srpna 2017 v 20:39  

Paní Dohnalová,
souhlasím. "Naši" "odborníci" na školství jsou ale jiného názoru.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.