Bohumil Kartous: Kdo je tady učitel? Kantoři by měli být někým jiným, než to formuluje úřední ptydepe

středa 9. srpna 2017 ·

„Ministerstvo školství se zatím marně pokouší prosadit kariérní řád pro učitele. Důvody lze hledat trochu v detailu konstrukce tohoto návrhu a trochu v politikaření, které rozhoduje o přijetí či nepřijetí téměř jakékoliv legislativy. Někde vzadu za mediálními klišé a nekonečným procesem fragmentarizace problému na prvočástice se spolehlivě vytrácí smysl: dát učitelské profesi nějaký tvar, aby bylo učitelům i neučitelům jasné, „odkud pedagog přichází, kde je a kam kráčí“. Vzletně řečeno,“ píše Bohumil Kartous v komentáři v Lidových novinách.



Bohumil Kartous (eduin.cz)
Aha, ptá se zvídavý člověk. Když tedy mají učitelé mít kariérní řád, asi tu existuje také představa, kdo ten učitel vlastně je. Logicky by to tak být mělo, aby pak bylo možné posoudit, zda je učitelova profesní trajektorie správná, nebo není. Pokud ne, lze si vykládat profesní růst různým, třeba i protichůdným způsobem. Pokud učitel prokáže, kolik „metrů“ absolventů přijímacích zkoušek připravil, naplnil cíl učitelství? Podle současných měřítek určitě ano. Když se ale kohokoliv zeptáte, jestli je hlavní rolí učitele připravovat děti na testy, bude minimálně váhat. Odborník to v drtivé většině případů odmítne.


Dobrá, zvídavý člověk se snaží dopídit, jak si vlastně úřad představuje učitele. Ministerstvo školství to ale asi neví nebo si to nechává pro sebe. V menu jeho webu překvapivě chybí záložka „učitel“, jakkoliv se všichni shodují na tom, že právě učitel je doposud alfou a omegou vzdělávání. Zvláštní. Je samozřejmě možné, že moudří lidé, zejména výše postavení úředníci ministerstva a jeho politická reprezentace, mají ve svých aktovkách a laptopech obraz učitele uložen.


Člověk trochu znalý věci a terminologie zadá do vyhledávače dobře utajené heslo „standard učitele“ a objeví na webu Národního institutu dalšího vzdělávání umně zpracovanou tabulku, která velmi detailně shrnuje všechny přednosti, k nimž by měl dobrý pedagog směřovat. Kdo je tedy učitel podle – nutno říct doposud neplatného – návrhu standardu učitele?


Milý čtenáři, je učitelem spíše člověk, který „plánuje a naplňuje svůj osobnostní a profesní rozvoj se zřetelem k potřebám školy“, nebo ten, kdo učí děti, že chyba je nutný předpoklad pokroku, vede je k chybám a k tomu, aby se z nich uměly učit?




Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin

2 komentářů:

m vanek řekl(a)...
9. srpna 2017 12:09  

"nebo ten, kdo učí děti, že chyba je nutný předpoklad pokroku, vede je k chybám a k tomu, aby se z nich uměly učit?"

Že by to myslel vážně?

Nowak řekl(a)...
9. srpna 2017 17:36  

Je nějak úředně definován lékař, prodavač ...?
Říká se tomu paradigma: pro určitou oblast existuje jakési blíže neformulované očekávání, obsah. Všichni to nějak tuší. A všechny pokusy o přesné slovní vymezení (zejména úředním jazykem) selhávají a leckdy vyzní směšně.
Psavý pan Kartous tohle jistě zná, ale nedokáže v konkrétním případě přijmout.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.