Václav Trojan píše signatářům petice proti kariérnímu řádu: Mýlíte se, že jste dosáhli vítězství

pátek 14. července 2017 ·

Vážený pane Radku Sárközi a ostatní signatáři petice proti kariérovému řádu, dnes slavíte a jistě si užíváte zdánlivého vítězství. Poslaneckou sněmovnou neprošel návrh kariérového systému učitele a vy máte určitě pocit, jak dobré věci jste pomohli.


Václav Trojan (facebook.com)
Máte pravdu, že navrhovaná podoba kariérového systému nebyla dobrá (škoda nevyužití myšlenek předchozích návrhů i utíkajícího času).

Máte pravdu, že český vzdělávací systém má mnoho úskalí a oblastí, které je nutno řešit – peníze, přípravu a nedostatek učitelů, postavení ředitelů, selektivitu škol a mnoho dalších.

Máte pravdu, že se vám v krátké době podařilo najít hodně odpůrců této podoby kariérového systému a dosáhnout dnešního stavu.

Každá mince má ovšem dvě strany. Bourat a poukazovat na černá místa systému je velice jednoduché, pokud člověk nepřináší nic nového.

Mýlíte se, protože každá suverénní profese kariérový systém potřebuje a její členové mají přirozený zájem, aby byla ukázána excelentnost a nezastupitelnost její práce. Té se ovšem nedosáhne zahleděním do sebe, uzavřením a odmítáním požadavků a kritérií kvalitní práce.

Mýlíte se, protože správně nastavený systém vytváří podmínky, aby se kultivoval učitelský terén. Jen si musíme připustit, že každý proces změny potřebuje svůj čas a pro všechny nemůže být nikdy ideální a spravedlivý v různých etapách implementace. Ideální stav neexistuje a změna přináší rozkolísání stavu.

Mýlíte se, že amorfní volnost zajistí kvalitu učitelské práce nějak sama od sebe, to je utopie. Ani mezi učiteli, ani mezi řediteli nejsou všichni vynikající, mnoho lidí se veze a věří, že tomu bude co možná nejdéle a přitom by třeba neměli před dětmi vůbec stát. Ti vynikající naopak mají zájem, aby byli odlišování od těch podprůměrných.

Mýlíte se, že jste dosáhli vítězství. Krátkodobě snad ano, nic se nemusí měnit. Tato cesta ovšem k budování skutečně profesionální podoby učitelské profese nevede. Jistě si uvědomujete, že jsme asi ztratili další učitelskou generaci, protože prosadit kariérní profesní pravidla bude v budoucnosti zatíženo právě dnešním zkreslováním, strašením a odmítáním změřitelného profesního rozvoje učitelů.

Vynikající učitelé budou ze škol dále odcházet - kým se bude zaplňovat uvolněný prostor, to dnes lze těžko odhadnout. Tyto osoby mohou být zcela jistě ovladatelné a stádně využitelné pro další petice. Pořád věřím tomu, že to není váš záměr…

Zdravím a přeji pohodové léto, Václav Trojan


Se souhlasem autora převzato z jeho profilu na Facebooku

31 komentářů:

Unknown řekl(a)...
14. července 2017 v 15:20  

Tady nejde přece o žádné vítězství. Jde o to, že byl zastaven zmetkovitý KŘ, který by poškodil naprosto vše. A šířit paniku mezi veřejností je špatný přístup. Nepřijetím KŘ se nestane vůbec nic a žádná generace postižena nebude! Je to lež jako věž.

Radek Sárközi řekl(a)...
14. července 2017 v 17:08  

Hana Košťálová: Proč nevěřím na standardizované popisy učitelovy práce: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/download/1144/kriticka-gramotnost-casopis-05-2017-w.pdf

Vera řekl(a)...
14. července 2017 v 17:08  

Nevšimla jsem si, že by někdo slavil. Pár lidí si oddechlo, ale to není totéž, že?
Já stále hledám tu hodnotu, kterou podle vás KŘ skýtal, avšak nenacházím. Ze začínajícího učitele po přezkoušení (pardon, atestaci) samostatný učitel a po x letech "vynikající" (s velkým otazníkem, protože to by chtěli všichni). Opět atestace. V mezičase sbírání materiálů do portfolia. Kde je záruka, že ten s tlustším portfoliem by bal ten lepší? Podle jakých kriterií by se to portfolio hodnotilo? A jak zajistit, že atestující je kýžený odborník, který to může provádět? Aha, proškolením. A školil by kdo? .....

A co kdyby ten atestovaný učitel byl prokazatelně horší než neatestovaný? To se klidně může stát, protože mladý nadšený kantor může zastínit staršího kolegu. Atestace bude doživotní, nebo se bude muset obnovovat? Bude se moci i odejmout?
Těch otázek je daleko víc, ale mně na tom všem vadí hlavně ona formálnost a snaha tvářit se, že přijetím KŘ se vyřeší kvalita učitelských sborů. Nic nemůže být vzdálenější pravdě.
Špatný učitel jím zůstane, i kdyby byl tisíckrát proškolen a atestován. Kantořina není jen otázka odbornosti, ale taky (vlastně zejména) otázka osobnosti a její vyspělosti, což se změřit nedá.

Ygrain řekl(a)...
14. července 2017 v 18:12  

Překlad z češtiny do češtiny: uznám pár všeobecných bodů, abych vypadal, jako že k problematice přistupuji vyváženě, a pak přejdu do protiútoku strawmany až po finální coup de grace, kdy protivníka obviním z rozvracení republiky, tedy pardon, poškození celé nové generace kantorů.

Pane Komárku, když už musíte nutně uveřejňovat dalšího demagoga, který to té učitelské pakáži ukáže, najděte prosím aspoň nějakého méně trapného a očividného.

V jednom má ale pan Trojan pravdu: není důvod k oslavě. Ostatně taky nikoho slavit nevidím.

Janek Wagner řekl(a)...
14. července 2017 v 18:29  

Asi měl na mysli Radkův úvodní připnutý příspěvek v diskusi PK na FB:
KARIÉRNÍ ŘÁD
NEBYL SCHVÁLEN
SLAVÍME ÚSPĚCH

Pro mě to znamenalo především další práci, takže jsem žádnou oslavu neměl.

Jana Karvaiová řekl(a)...
14. července 2017 v 18:42  

Kritéria hodnocení:
-testováním žáků(jenže co když máte ve třídě pár inkludovaných, kteří vám budou "kazit průměr"), co když se vám zrovna tzv. "sejde třída", to určitě znáte
-zkuste testovat mentálně postižené
-počet školení(jenže jsou všechna ta školení přínosná, nebyl by to jen závod o počet školení?)
-nové funkce ve škole (a kdo bude nakonec normálně učit, když funkcionáři budou ostatní mentorovat, jezdit školit na jiné školy apod.), funkcím se bránit nemusíme, ale měly by být smysluplné. Je třeba "honit" ostatní do vzdělávání? Člověk musí být motivovaný a ne dohnaný k něčemu.
-jak ostatní profese, tedy vychovatelé, školní speciálové, školní psychologové, těch se kariéra netýká nebo co?
A ještě k tomu vítězství. proč bychom se nemohli radovat? Kdo nás zase hned sráží? Učitel se přeci nemůže radovat, ten má držet hubu a krok, že!
V současnosti ve školství nefunguje ani placení podle zákoníku práce - ředitel má tak málo peněz, že nemůže motivovat osobním hodnocením nebo odměnami. A to podle Zákoníku údajně lze výborného pracovníka ohodnotit až 100% tarifního platu navíc. ne nesmějte se, to tam fakt je. Jenže najdi na holé dlani chlup!
Takže ,jak chceme dělat kariéru, když není na normální platy pro nás neatestované ubožáky? Nyní je před volbami a opět se všichni přetrhávají, jak údajně polepší školství. A teď se opět vrátím k tomu,co nemá rád TU - předjímání a chování se podle toho, co již mi život uštědřil. Nevěřím nikomu z těch mamlasů nahoře, ať sedí v jakékoli straně. Ve chvíli, kdy dostanou polštářek ve sněmovně, pro ně snaha končí. Jako posledních deset, dvacet ,skoro třicet let.

Radek Sárközi řekl(a)...
14. července 2017 v 19:16  

Příště by mě mohl autor oslovit přímo, například e-mailem. Dozvěděl jsem se o tom, že mi píše, až zprostředkovaně... Respektoval bych názor 21 609 učitelů vyjádřený podpisem pod petici. Už to je důkaz velké odvahy v současné atmosféře ve školství.

tyrjir řekl(a)...
14. července 2017 v 19:39  

Velká projektová lež a Balada o hloupém sedlákovi a hladové koze v českém školství

České školství je hrubě rozpočtově podfinancované a prachmizerně resortně řízené. Vláda ani Parlament s tím za posledních pětadvacet let mnoho neudělali. Chtějí ale po školách a učitelích další a další náročné věci, ze kterých mají prospěch často jen ti, kteří je vymýšlejí za velké EU peníze. Říkají u toho někdy, že EU peníza mohou a mají kompenzovat ostudně nízký školský rozpočet ČR. Nakonec se ale často ukáže, že proklamovaný výsledek se jaksi nedostavil. Pracovně tomu říkám Velká projektová lež v českém školství, jejíž důsledky jsou, myslím, horší než to bylo u tzv. Velké vlakové loupeže:

Aby hladová koza (mizerně placené školy a učitelé) tancovala po dvoře (podrobování se náročnému projektovému režimu práce), musí dostat nažrat (školský rozpočet, lepší řizení a platy učitelů). Jinak ta koza chcípne jako tomu hloupému sedlákovi, který šlechtil tak dlouho svou kozu, aby nežrala a ještě ji honil, aby tancovala po dvoře, až mu nakonec chcípla hlady.

Naše Vláda a Parlament ČR, myslím, toho hloupého sedláka notně připomínají: Za stavu, kdy ve školách pro rozpočtovou podvyživenost chybí učitelé, připravili zbývajícím učitelům náročný taneční program, za který jim nezaplatili. Namísto toho, aby řekli například

"Tady máte sice náročný taneční pořádek, ale k tomu
1) začínající učitel bude mít tarifně v KS01 průměrný plat,
2) 2/3 učitelů v KS02 budu mít tarifně 130% průměrného platu,
3) učitelé v KS03 budou mít tarifně 160% průměrného platu,
4) učitelé všech stupňů budou k tomu mít možnost navýšení platu za mimořádně dobré výsledky a za specializované činnosti nad rámec základních činností,
5) to vše tak, aby na všechy učitelské platy bylo vydáváno vcelku 150 až 170 % průměrného platu."

Obdivuji trpělivost učitelů, že to nedůstojné honění po dvoře EU projektů tak dlouho snášeli.

Divím se nečinnosti kontrolních orgánů ČR a EU - tomu že dovolili MŠMT ČR takovéto hladovo kozo šlechtitelské projekty realizovat.

Přeji panu ministrovi školství vlády ČR, aby uspěl při vyjednávání o odpovídajícím školském rozpočtu.

J.Týř

Michal Komárek řekl(a)...
14. července 2017 v 19:54  

Ygrain, promiňte, ale trapné je to, že hned osobně útočíte, když nesouhlasíte s nějakým názorem. A považovat Václava Trojana za někoho, kdo to chce "ukázat té učitelské pakáži" je hodně unáhlený, nepoučený soud... Václav Trojan prostě říká, že by byl v této fázi - po dvaceti letech diskusí a před dalšími volbami - lepší špatný KŘ než žádný. To je tvrzení, s nímž jistě lze nesouhlasit, já s ním popravdě nesouhlasím také, ale které stojí za úvahu, nikoli za urážky. Alespoň v kultivované diskusi na webu především pro učitele a o školství a vzdělávání. Děkuji! Hezký večer!

Jana Karvaiová řekl(a)...
14. července 2017 v 20:02  

Pane Komárku
výrok " raději špatný ...(dosaďte si tam co chcete, inkluzi, KŘ, revizi RVP) než žádný" !!!!!
- proboha, to máme zapotřebí prosazovat kraviny, než raději pracovat na něčem, co je dobré a použitelné?
Mě tenhle výrok vždy vyrobí pupínky po celém těle.
Opravdu jsme v Česku takoví pitomci, že nám stačí blbé zákony, hnusné potraviny, nevymahatelné zákony? To sami sebe ve světě chceme ukazovat jako totální blby? A především nás, pedagogické pracovníky?

Proč se dávno ministerstvo nepoučilo? Když se během kraťoulinké doby bylo schopno domluvit dvacet tisíc lidí, proč ministerstvo stále hraje tu svou hru na diskusi? Vždyť to dělají jako komunisti a další vnucovači pravd. My to napíšeme a vy to tady podepište! Opravdu kritické myšlení v nás MŠMT pěstuje. A když najednou kritické myšlení je, to je povyku!!!

Ygrain řekl(a)...
14. července 2017 v 20:03  

Pane Komárku, mně nevadí názor, ale způsob, jakým je podán, který považuji za osobně urážlivý, a na svém předchozím příspěvku nic měnit nehodlám.

Unknown řekl(a)...
14. července 2017 v 23:02  

Mám pocit, že tady začínají kritizovat neschválení KŘ především jedinci, kteří se nějakým způsobem chystali finančně spolupodílet na proškolování a dalších činnostech. Prostě a jednoduše jim ujíždí miliardový byznys.
Nějak jsem z médií taktéž pochytil, že už byli nasmlouvaní jedinci, kteří měli celý KŘ řídit a organizovat. Nejen nasmlouvaní, oni už se snad stali i zaměstnanci. A to vše najednou padlo.

Michal Komárek řekl(a)...
14. července 2017 v 23:26  

Fanda Moudry

Chcete tím říci, že Václav Trojan píše to, co píše proto, že mu "ujíždí miliardový byznys"? Že je prostě naštvaný, že přišel o nějaké výdělky za školení? Silné obvinění... Jen tak si ho střihnete? Prostě "máte pocit"? Hezký večer!

Unknown řekl(a)...
15. července 2017 v 0:17  

Pane Michale Komárku, sám dobře víte, že to není adresováno panu Trojanovi. Protože jsem zažil mnoho školení přes NIDV, tak vím o čem píši. Školitelé a organizátoři DVPP taktéž byli přímo zainteresovaní na tom, aby KŘ začal rychle fungovat. Zde je zakopán pes. Těmto lidem začínají utíkat hromady peněz s kterými počítali a na které si brousili zuby. Mám taky "dobré zkušenosti" s tím jak mizely vertikálně finance směrem dolů při zavádění ŠVP. Učitelé kteří ŠVP vytvářeli samozřejmě nedostali už nic. Podobně to bylo s EU OPVK. A potom věřte těm papalášům nahoře.

Unknown řekl(a)...
15. července 2017 v 0:23  

A ostatně pane Michale, o autorovi článku nepadlo ani slovo. Tuto konspirační teorii jste mé osobě připnul naprosto neoprávněně. A neznám Vaše pohnutky, které Vás k tomu vedly.

tyrjir řekl(a)...
15. července 2017 v 1:10  

Primární a sekundární motivace zapojení škol do dotovaných projektů

Základní platy ředitelů škol nejsou taky velké. Jsou ředitelé, kteří se radéji věnují fungování školy a, pokud to jde, do náročné avšak dobře placené projektové činnosti nejdou. Jiní zase projekty vyhledávají pro jejich užitečnost (primární motivace veřejně prospěšným cílem projektu) a někdy také proto, aby si i oni přivydělali (sekundární motivace osobním příjmem). Obojí je v pořádku, pokud ředitel školy dobře plní svou roli v zájmu školy jako celku, což ale není nutně pravda ve všech případech. Například tehdy, když někteří ředitelé svou fakticky sekundární motivaci k neúčelnému a neúčinnému projektu neadekvátně zastírají tou primární v případech, kdy fungování školy primárně ne docela účelným projektem trpí (když projekt parazituje na pracovní energii učitelů).

To, o čem tu paní Ygrain, Karvaiová a pan Moudrý píší o sekundární projektové motivaci některých ředitelů škol je, myslím, obecně vcelku legitimní otázka a problém hodný pojmenování. Pan Komárek na to, myslím, zbytečně podrážděně a ironicky reaguje.

Není pravda, že lajdácky připravený projekt (RVP, Inkluze, Kariérní řád) je lepší než žádný projekt. Jsem rád, že si to Parlament České republiky uvědomil alespoň v případě Kariérního řádu. Není to ale důvod k oslavě. Je to podnět k zodpovědnější práci na tom, aby vznikl lepší kariérní řád. Přeji školám, MŠMT i Pedagogické komoře, aby se to povedlo.

J.Týř

BP řekl(a)...
15. července 2017 v 2:19  

Možná lepší KŘ vznikne až tehdy, když si jeho tvůrci uvědomí, co je hlavní náplní práce učitele.

pratavetra řekl(a)...
15. července 2017 v 8:29  

"Jsou ředitelé, kteří se radéji věnují fungování školy a, pokud to jde, do náročné avšak dobře placené projektové činnosti nejdou. Jiní zase projekty vyhledávají pro jejich užitečnost (primární motivace veřejně prospěšným cílem projektu) a někdy také proto, aby si i oni přivydělali."

Dobře placené projektové činnosti? Tak to je pro mne novinka, že ředitel finančně profituje na projektech. Pokud to neocení zřizovatel odměnou, tak neznám čistý způsob.



Eva Adamová řekl(a)...
15. července 2017 v 9:37  

No tak, pokud ředitel ještě zvládne dělat při své práci ještě manažera většího projektu, tak se na tom samozřejmě slušně přivydělat dá. Já si ovšem nemyslím, že by Fanda měl na mysli tou zainteresovaností na kariérním řádu zrovna ředitele. Ono se spíš jedná o učitele, kteří učitelování dali vale a živí se jako lektoři, v současnosti letí školení na inkluzi v rámci šablony. Tak třeba my na škole absolvujeme školení celkem na 24 hodin, v reálu bude trvat tak maximálně 10 hodin, zaplatíme za něj cca 30 000 Kč. Dobrý džob nezdá se vám? A kvalita školení prachmizerná, co si budeme povídat.

Unknown řekl(a)...
15. července 2017 v 9:48  

Samozřejmě, tohle jsem měl na mysli.

tyrjir řekl(a)...
15. července 2017 v 12:42  

Dobře placené projektové činnosti? Tak to je pro mne novinka, že ředitel finančně profituje na projektech. Pokud to neocení zřizovatel odměnou, tak neznám čistý způsob.

Sancta simplicitas. Příkladů, dokladů a možností je mnoho. Některé vedly až k vyšetřování a odvolání ředitele. J.Týř

tyrjir řekl(a)...
15. července 2017 v 12:58  

Byla a zřejmě dosud je doba, kdy byli ředitelé škol byli z různých stran nabádáni k přímé nebo nepřímé účasti na dotovaných projektech. Někteří to se ctí zvládají, jiní kritizují, že to z více hledisek narušuje řádný chod školy. Včetně toho, že někdy jde i o pohyb na hraně zákonnosti.

tyrjir řekl(a)...
15. července 2017 v 13:08  

Jinak se projektuje řediteli velké školy se třemi čtyřmi zástupci a jinak řediteli malé školy. Chtít od ředitelů škol, aby nedostatečný školský rozpočet kompenzovali tvorbou vlastních projektů je hloupost, která je součástí té Velké projektové lži českého školství viz výše.

J.Týř

Radek Sárközi řekl(a)...
15. července 2017 v 14:37  

Těch 21 609 učitelů, kteří podepsali petici proti kariérnímu řádu, se dopady novely zákona o pedagogických pracovnících bezprostředně týkají. Autora textu ne...

pratavetra řekl(a)...
15. července 2017 v 18:48  

"Sancta simplicitas. Příkladů, dokladů a možností je mnoho. Některé vedly až k vyšetřování a odvolání ředitele." J.Týř

Tak to radši zůstanu tím prosťáčkem. Pravdu totiž máte v poslední větě.

poste.restante řekl(a)...
15. července 2017 v 19:10  

Chtít od ředitelů škol, aby nedostatečný školský rozpočet kompenzovali tvorbou vlastních projektů je hloupost, která je součástí té Velké projektové lži českého školství
Je to hlavně obrovská nemravnost.
Čerti mne berou, když slyším nějakého politického mašíbra, jak vykládá o tom, že ředitelé a učitelé, kteří se "snažili", mohli získat mnoho peněz navíc z projektových peněz. Jenže holt někteří byli "líní", nebo neschopní. Jako by to snad byla jejich povinnost.
Projekt je z definice něco, co má krátkodobý charakter a slouží ke kvalitativní změně.
Jenže u nás se z projektů supluje nefunkční systém a chybějící prostředky.
A starost by to měla být zřizovatele a ne učitele, či ředitele.
Alespoň u případů různých staveb a rekonstrukcí určitě.

Jak to, hernajs, ti komunisti dělali, že stačil jeden školský úřad na všechny školy okresu?

tyrjir řekl(a)...
15. července 2017 v 20:18  

Školský rozpočet je, nehledě k jeho ostudné poddimenzovanosti v rámci EU a OECD, tuším druhou největší výdajovou položkou státního rozpočtu ČR. Tupým zastupitelům zřejmě i proto stále vrtá hlavou, jak na učitelích "ušetřit". Uvedu teď jen jeden malý příklad na tohle téma a k té Velké projektové lži českého školství:

Když před několika roky šli všichni ředitelé škol do výběrových řízení, aby obhájili svou funkci, sestavovaly kraje kritéria, jak práci ředitelů posuzovat. Když jsem se ve školském výboru Libereckého kraje podíval na pět hlavních kritérií, našel jsem tam zapojení školy do EU projektů, ale kvalitu vzdělávání ne. Přihlásil jsem se o slovo a řekl něco o RPH (Revoluční Projektové Hnutí:) a o Velké projektové lži českého školství. Zafungovalo to a ta kvalita tam byla dána. Dokonce pak kraj uspořádal společnou konferenci "Kvalita ve vzdělávání" pro ředitele SŠ a ZŠ a pro vedoucí pracovníky měst a obcí. V Libereckém kraji je vzdělávání dobře řízené a i proto je kraj v kvalitě vzdělávání druhý nejlepší po Praze.

Obávám se ale, že ve všech krajích, městech a obcích a i ve vyšších útvarech včetně MŠMT to dodnes s tím RPH a Velkou projektovou lží tak není. Viz třeba ten zaplať EU zamítnutý návrh Kariérního řádu.

J.Týř

Unknown řekl(a)...
16. července 2017 v 6:24  

"Jenže u nás se z projektů supluje nefunkční systém a chybějící prostředky."
"zaplať EU zamítnutý návrh Kariérního řádu."

Až se ČR stane čistým plátcem do fondů EU, pak se podfinancování projeví v celé své nahotě a to bude panečku pěkná pecka. Ta doba se rychle blíží a politikové na ní nejsou v žádném případě připraveni. Jedinou cestou je navýšit školský rozpočet ze zhruba 4% nejméně na 6% HDP.
A taky konečně musí všechny politické strany a hnutí prakticky ukázat a dostát svým veřejným předvolebním příslibům, že školství je pro ně PRIORITOU. Jinak jim nikdo už věřit nebude!

Radek Sárközi řekl(a)...
16. července 2017 v 13:13  

"Tyto osoby mohou být zcela jistě ovladatelné a stádně využitelné pro další petice." Na rozdíl od autora příspěvku si nemyslím, že podepsání petice je projevem stádnosti. Je to naopak projev velké odvahy!

tyrjir řekl(a)...
16. července 2017 v 15:24  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
16. července 2017 v 15:25  

Nevím, jak pan Toman k té naprosté jistotě o možné stádovitosti signatářů petice došel. Docela legitimní otázkou, myslím, je, zda to, že je schopen a ochoten takovouto větu veřejně prohlásit, není určitým projevem spíše jeho stádovitosti.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.