Tajný učitel: Školní rok 016/017 - švédský stůl vzdělávacích břichabolů

sobota 1. července 2017 ·

Bohatá přehršel žaludek obracejících ňamek z dílny MŠMT byla tento školní rok vyvrhnuta na děti a učitele v nebývalém množství. Nebudu detailně rozebírat inkluze ani kariérní řády, přidáno -nepřidáno ani lapsy u maturit. Nejhorším počinem osvícené vrchnosti bylo zavedení povinné matematiky formou testu u přijímacích pohovorů a u maturitní zkoušky.

Dívám se na deváťáky, děti, které znám od školky, jak se s důvěrou obrací na učitele. Dostaneme šanci studovat? Přijmete nás a dáte nám Vaši péči a Vaše vědomosti, abychom mohly dokázat, že jsme hodni vyššího vzdělání? Až do letoška jsem mohl odpovědět, ano. Přijďte, ukažte co dovedete, věnovali jsme Vám 9 let, zasloužíte si tu možnost. Dnes už toto říct nemohu. Musím se zeptat, zda umí matematiku, zda na ni mají talent či předpoklady. Pokud ne, je mi líto. Neuděláte přijímačky ani maturitu.

Co naplat, že umí jazyky, zajímá je dějepis a píší do školního časopisu. Narodily se s nematematickým mozkem, pro náš vzdělávací systém jsou druhořadou, méněcennou, pejorativně "humanitní" či "rukodělnou"a akademicky neperspektivní přijatelnou ztrátou. Bývalí žáci, kteří dnes studují práva v Londýně, by chystanou maturitu z matematiky ani přijímací testy téměř jistě nezvládli. Někteří absolventi, studenti anglistiky, či bohemistiky na pedagogických fakultách, také ne. Kdo může říct, že studovat neměli, protože neumí matematiku ?

Kdo jste, milí aparatčíci, služebníci veřejného blaha, že si osobujete právo řídit lidské osudy, třídit lidi na základě vrozeného talentu k jedné inherentně náročné disciplíně ? Co když se vám narodí dítě nebo vnouče bez matematických vloh? Proč je matematika tak zásadní pro život, když dnes máme možnost, pokud by tedy ta nutnost nastala, za dvě kliknutí stáhnout potřebnou aplikaci?

Kéž by nějaký osvícený premiér nařídil poslancům, senátorům a pracovníkům ministerstva školství složit přijímačkový test z matematiky pod pohrůžkou vyhazovu z teplého místečka. Nebo kdyby jim ten mocný alespoň nařídil vysvětlit těm nematematickým deváťákům do očí, proč jsou pro potřeby vyššího vzdělání nežádoucí.

Je to zrada, které se dopouštíme na dětech; podraz a faul, které si nezaslouží. Ztráta sebevědomí, pocit selhání, odsunutí na druhou kolej ve věku čtrnácti let, to jsou dárky, které bych zákonodárcům, aparatčikům z MŠMT a všem, kteří tento sociální experiment, za potlesku průmyslové lobby a několika sebestředných matematiků, obhajovali a prosadili, strašně rád nadělil za lidsky nedostatečné vysvědčení z vedení věcí veřejných.


Bez souhlasu autora a bez znalosti jeho identity převzato z jeho blogu

9 komentářů:

PUR řekl(a)...
1. července 2017 v 10:02  

Víte Tajnej, zkusil jste těm žákům poradit, aby se soustavně připravovali? Každá základka v mém okolí organizuje pro žáky 9.ročníku dobrovolné "doučování" z českého jazyka i matematiky. U nás chodila na matematiku více než polovina deváťáků. Opakuju, že to bylo dobrovolné, nenaháněli jsme je násilím. Někteří dobří žáci nechodili, protože si vyhodnotili, že to nepotřebují. Jiní dobří žáci chodili pravidelně, protože si vyhodnotili, že opakování a procvičování jim pomůže. Pochopitelně část žáků tam šla kvůli rodičům.

A laskavě nestrašte. Mezi letošními deváťáky jsem měl i dyskalkuličku. Chodila na doučování, počítala příklady, učila se .... no a v přijímacím testu z matematiky na vcelku vyhlášené obchodní akademii se umístila v horní čtvrtině tabulky. Neumím odpovědět na otázku, zda se tak dobře naučila, nebo zda ostatní žáci bez dyskalkulie se na to vybodli.

Jinak když váš příspěvek čtu, tak mi připadá, že když nemáte argumenty, tak citově vydíráte:
...Dostaneme šanci studovat? ... abychom mohly dokázat, že jsme hodni vyššího vzdělání? ... Dnes už toto říct nemohu. Musím se zeptat, zda umí matematiku, zda na ni mají talent či předpoklady. Pokud ne, je mi líto. Neuděláte přijímačky ani maturitu...
... Kdo jste, milí aparatčíci, služebníci veřejného blaha, že si osobujete právo řídit lidské osudy, třídit lidi na základě vrozeného talentu k jedné inherentně náročné disciplíně ?...


A tohle jsou taky jen dojmy, nebo jste jim dal nějaký matematický test a oni jej nezvládli?
Bývalí žáci, kteří dnes studují práva v Londýně, by chystanou maturitu z matematiky ani přijímací testy téměř jistě nezvládli. Někteří absolventi, studenti anglistiky, či bohemistiky na pedagogických fakultách, také ne. Kdo může říct, že studovat neměli, protože neumí matematiku ?

Přiznávám, že tohle mne vyloženě dostalo :-)))
...Proč je matematika tak zásadní pro život, když dnes máme možnost, pokud by tedy ta nutnost nastala, za dvě kliknutí stáhnout potřebnou aplikaci? ...
Podobně hloupě bych se mohl ptát, proč se dnes všude cpou cizí jazyky, když stačí použít Google překladač (případně nějaký jiný)?

A tohle jsou už vyloženě jen kydy:
...Ztráta sebevědomí, pocit selhání, odsunutí na druhou kolej ve věku čtrnácti let, to jsou dárky, které bych zákonodárcům, aparatčikům z MŠMT a všem, kteří tento sociální experiment, za potlesku průmyslové lobby a několika sebestředných matematiků, obhajovali a prosadili, strašně rád nadělil za lidsky nedostatečné vysvědčení z vedení věcí veřejných.
Včera jsme se loučili s deváťáky a ničeho podobného jsem si nevšiml.

Nedá mi to, abych se nezeptal ... vy si z matematiky na základní/střední škole nesete nějaký pocit křivdy?

PUR

Eva Adamová řekl(a)...
1. července 2017 v 14:41  

Naprostý souhlas s PUR. Učím matematiku na základní škole už 30 let a s čistým svědomím můžu konstatovat, že i spíše humanitně a jazykově nadaní jedinci bývají v matematice minimálně průměrní a při troše úsilí pro ně není vůbec problém přijímací zkoušky z matematiky zvládnout. A podobně tomu bude i u maturity.

Tajném doporučuji prošátrat si výsledky přijímacích zkoušek na několika středních školách. Zjistí totiž zajímavou věc, a to že žáci, kteří zvládli výborně jeden z obou předmětů, zvládli minimálně průměrně i ten druhý. A naproti tomu žáci, kteří si neporadili nic moc s jedním si neporadili ani s druhým.

Navíc o přijetí na sš rozhoduje ředitel školy, který má stále možnost nastavit kritéria pro přijetí tak, aby to odpovídalo profilaci školy.

Unknown řekl(a)...
2. července 2017 v 0:23  

Tajný učiteli. Žáci chodí 9 let na ZŠ. Budu trochu svině a použiji argument některých, kteří ho zde už použili proti učilištím. Proč jste je nenaučili, aby přijímačky zvládli?
Jestli přijímačky žák neudělá, klidně se na maturitrní obor dostane. A za vás to oddře kantor, který má za 4 roky zvládnout to, na co by mělo být 13 let.

Takže přestaňte plácat hlouposti a ničit dětem život. Slibovat dětem, že vystudují bez toho, že musí pro to něco udělat a pak se budou mít dobře, je svinstvo. Každý normální člověk by měl pochopit, že jeho osud je v jeho rukách a jeho hlavě. A podle toho, jak k tomu přistoupí, bude přežitíschopný v dospělosti. Čím dřív to pochopí, tím líp.

Eva Adamová řekl(a)...
2. července 2017 v 9:47  

No, a Vy jste tomu zase nasadil korunu.

"Proč jste je nenaučili, aby přijímačky zvládli?"
Žáci s čistou čverkou nebo horší nemají na to, aby přijímačky solidně zvládli, učitel na základce se může i zkusit postavit na hlavu a stejně to nepomůže.

"Jestli přijímačky žák neudělá, klidně se na maturitrní obor dostane."
A za to jako můžou kantoři na základkách?

"A za vás to odedře kantor, který má za 4 roky zvládnout to, na co by mělo být 13 let."
No, když jste si je na ty maturitní obory vzali, tak ukažte, co umíte a neházejte problém na učitele základek.


Lenka Dohnalová řekl(a)...
2. července 2017 v 22:19  

Probůh, myslím, že příspěvek TU byl o systému; tady se to nějak zvrhlo v obviňování kolegů na různých typech škol. Neměli bychom držet při sobě? A navzájem svou práci ctít? Vždyť není vůbec jednoduchá...

Pavel Doležel řekl(a)...
3. července 2017 v 9:08  

"Dostaneme šanci studovat?"

Ano. Šanci studovat dostává každý stejnou. předpoklady pro studium stejné nejsou. Já budu první, který bude křičet, že je to neefektivní, když budou chytráci zavádět školné, aby si namastili kapsy. Ale musíme si uvědomit, že podpora má smysl jen u těch, kteří splňují několik předpokladů:

1) Chtějí se skutečně něco naučit a tomuto věnovat svůj čas a občas se vzdát nějaké zábavy.
2) Mají alespoň minimální kognitivní schopnosti, nebo nějaké nadání.

"Přijmete nás a dáte nám Vaši péči a Vaše vědomosti, abychom mohly dokázat, že jsme hodni vyššího vzdělání?"

Na ZŠ jsou přijímáni téměř všichni. Rozhodně všichni, kteří jsou schopni zplodit takový dotaz. A během ZŠ mají žáci devět let na to, aby získali vědomosti, které budou stačit pro další studium. Šanci dostávají. Jak jí využijí, je na nich. Opakuji - je na nich. Pokud dostatečné znalosti pro další studium prokáží všichni do jednoho, měli by dostat všichni do jednoho šanci dále studovat. Jenže realita je jiná, tajnej. A kdo to nevidí, má nemalý kognitivní problém.

Tajný Učitel řekl(a)...
3. července 2017 v 19:36  

Jedním z nejmocnějších nástrojů učitele je možnost, skrze vzdělání, vyjmout lidi z nepřejících poměrů, dát jim ambice a ukázat jim možnosti, které současný svět skýtá. Zde mají učitelé na nevýběrových školách obrovský potenciál a výhodu oproti gymnáziím. Pokud však žákům zabouchneme dveře před nosem hned na začátku, pokud je odepíšeme jako nehodné či nevhodné, třeba kvůli výsledkům jednoho testu, pak o tuto možnost přicházíme.

http://tajnyucitel.blogspot.cz/2016/06/moc-ucitele.html

PUR řekl(a)...
3. července 2017 v 20:54  

Tajný učitel 19:36

Jedním z nejmocnějších nástrojů učitele je možnost, skrze vzdělání, vyjmout lidi z nepřejících poměrů, dát jim ambice a ukázat jim možnosti, které současný svět skýtá. Zde mají učitelé na nevýběrových školách obrovský potenciál a výhodu oproti gymnáziím.

Souhlasím.

Pokud však žákům zabouchneme dveře před nosem hned na začátku, pokud je odepíšeme jako nehodné či nevhodné, třeba kvůli výsledkům jednoho testu, pak o tuto možnost přicházíme.


Kdo konkrétně tohle dělá, kdo žáky odepisuje jako nehodné či nevhodné?
Pokud na základce chceme žákům opravdu pomoci, tak v tom, že jim ukážeme, že zadarmo nikde pečení holubi nelítají. A že když chybí nadání, tak se to dá dohnat soustavnou prací. A pro život je taky dobré vědět, že nejsou jen oblíbené činnosti, že je někdy zapotřebí dělat i to neoblíbené či nepříjemné. A že práce (a učení se je někdy těžká práce) se vyplácí.
Nevím o tom, že by někoho výsledek jednoho testu "odepsal". Pokud jste měl na mysli přijímačky na SŠ, tak tam se dělají testy dva a započítává se ten lepší z nich. A pokud jste měl na mysli maturitu, tak i tam existuje opravný termín.

PUR

Tajný Učitel řekl(a)...
7. července 2017 v 7:06  

PUR
nejde o umetání cestiček, jak se mi opakovaně někteří snaží podsouvat. Jde o to, že vrozené dispozice, nebo talent k matematice, determinují přijetí/nepřijetí žáka na sš s maturitou a posléze vš, byť humanitního směru.

Mnoho učitelů vnímá děti na zš jako malé dospělé, kteří přeci musí tak nějak vědět, že matematika a vše ostatní se jim jednou bude hodit a musí proto dřít, protože zadarmo holubi atd... Pokud to nevědí, zařídíme aby to věděly a patřičně se bály, například přijímaček a maturit.

Toto je velký omyl. Dítě chodí do základní školy ze tří důvodů.
Musí. Nechce zklamat rodiče.
Kvůli kamarádům.
Výuka ho v převážené míře zajímá a učí se rádo.

Děcko nejde do školy s myšlenkou, že to, co se dnes naučí, bude někdy v budoucnu možná potřebovat. Je také značný rozdíl mezi plněním povinností a poslušností. Používáním testů vytváříme a podporujeme poslušnost. Domnívám se, že nepotřebujeme, pokud nejsme fabrikanti, lidi poslušné, nýbrž lidi myslící.

Někdy v deváté třídě začne děcko řešit kam dál, pokud jej rodičové již nepřesadili do místního elitního ústavu. Vcelku výjimečně žák v tomto věku přesně ví, co chce v dospělosti dělat. Většina se zařídí opět dle přání rodičů, nebo dle kamarádů. Pokud je výrazně nestudijní typ, pak je volba vcelku jasná. Pokud ale studijní dispozice má, lze se domnívat, že by mělo/mohlo usilovat o maturitní obor. Existuje poměrně početná skupina žáků, kteří studijní dispozice mají, ovšem s výjimkou matematiky. Matematika je předmět, kde záleží, v míře větší než u jiných předmětů, na talentu. Pak stačí špatný učitel, či nestimulující rodinné zázemí a nematematik je na světě. Proto tvrdím, že znalost/neznalost matematiky, mimochodem totéž platí například pro cizí jazyk, by neměla determinovat další studijní dráhu žáka, zejména pak, pokud je toto ověřováno cermatestem.



Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.