Radka Kvačková: Co s žákem, který syčí a štěká. Peníze, které teď školy dostávají na vzdělávání dětí s problémy, pomáhají, ale zázraky udělat nemohou

úterý 13. června 2017 ·

„Věnovat v pětadvacetihlavé třídě speciální pozornost ještě dítěti, které je nastavené hodně jinak než ostatní, není vůbec jednoduché. Učitelé se přitom shodují, že například tělesný nebo i smyslový handicap lze s příslušnou materiální a odbornou pomocí zvládat celkem dobře. Pro školu nemusí být největší problém ani mentální postižení projevující se oslabenými kognitivními schopnostmi. Velmi těžko si ale pedagogové poradí s problémy chování,“ píše v Lidových novinách Radka Kvačková v reportáži o tom, co školám přinesla „inkluzivní novela“.

Kvačková mimo jiné píše:

Radka Kvačková (repro ČT)
Citujme (anonymně) z vyhodnocení Plánu pedagogické podpory integrovaného žáka XY, který jedno pražské poradenské zařízení vyhotovilo ve spolupráci s třídní učitelkou minulý měsíc: „... Přístup k práci v hodinách je v poslední době silně negativní. Žák často podléhá emočním náladám, které se projevují vzdorem, odmítáním, vztekáním a neustále se opakující otázkou – a proč to mám dělat? Obvykle odsekne slovy – nechte mě, někdy ale výhružně syčí a štěká...“

Následuje výčet doporučených podpůrných opatření: „Podporovat žáka ve vhodném navazování kontaktů s vrstevníky, nacvičovat rozlišování vhodného a nevhodného chování, podporovat vhodné sociální chování ve vztahu s dospělými, zadávat zadání postupně po jednotlivých krocích, poskytovat delší časovou dotaci na odpověď, respektovat zvýšenou unavitelnost v oblasti představivosti....“

Ředitel ostravské Základní školy Zelená Aleš Koutný má takových doporučení plný stůl. Na otázku, co se letos změnilo z jeho pohledu, připouští: „V každém případě se zlepšilo financování. Systém přehledně přiřazuje automatický nárok na celkem příznivou částku k hrazení asistentů pedagoga, hodiny pedagogických intervencí (,doučování‘), speciální pomůcky a další pedagogickou péči.“

Převažuje tedy uspokojení, nebo obtíže? Aleš Koutný připouští, že učitelé to nakonec zvládnou. Starost má však o děti. „Pro mnohé z nich to není dobré,“ konstatuje s vysvětlením, žemá namysli především žáky s diagnózou lehké mentální postižení. „Ti, co se dříve vedle základní gramotnosti učili a v malých kolektivech pod odborným vedením naučili pracovním dovednostem a nezávislosti v praktických věcech, se teď mají učit podle stejných osnov jako děti z běžné základní školy. To znamená dva cizí jazyky, fyziku, chemii...“



Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin

108 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. června 2017 v 9:59  

To je ta paní, která se inkluze zastávala? Teď zjišťuje, že štěkající žák ve třídě fakt není to pravé ořechové?

A učitelé to nakonec zvládnou? To je taky dobrý.

Tajný Učitel řekl(a)...
13. června 2017 v 10:32  

Řešením jsou inkluzivně exkluzivní třídy s malým počtem velmi jiných žáků požívajících téměř individuální přístup.

poste.restante řekl(a)...
13. června 2017 v 10:49  

Štěkající žáky zatím nemáme.
Ale slyšel jsem veselou historku o žákovi, který se během výuky opakovaně obnažoval.

No ale učitelé to zvládnou.
Alespoň ti skuteční, kteří mají tu přirozenou a ne vynucenou autoritu.
;-)

A ty ostatní, neschopné vyhodit a hned budou peníze pro ty kvalitní. Říkal to tak prý Kalousek i Fiala. Že školství má velké vnitřní rezervy a že navyšováním platů se výuka nezkvalitní.
Tak aspoň že na tu inkluzi se ty peníze našly. Nebo vlastně nenašly? Kdo ví.

krtek řekl(a)...
13. června 2017 v 10:55  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
jir řekl(a)...
13. června 2017 v 16:05  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Unknown řekl(a)...
13. června 2017 v 21:49  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Unknown řekl(a)...
13. června 2017 v 21:51  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Unknown řekl(a)...
13. června 2017 v 21:55  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. června 2017 v 22:19  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Jana Karvaiová řekl(a)...
14. června 2017 v 6:13  

A hele, copá se tu semlelo?

Michal Komárek řekl(a)...
14. června 2017 v 6:20  

Byly to jen takové krátké, nevěcné výroky znevažující téma, paní Karvaiová. Někomu snad mohly připadat vtipné, ale nepatřily sem. Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 6:43  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Datel řekl(a)...
14. června 2017 v 7:34  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 7:41  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
jir řekl(a)...
14. června 2017 v 7:48  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Jana Karvaiová řekl(a)...
14. června 2017 v 7:49  

Pane Komárku, je vidět, že nejste učitel. Touto dobou učiteli nezbývá sil, naopak, žije v těžkém deficitu. A tak občasná ironie či sranda je na místě. když tu býval kolega Pytlík, mnohdy jsem se nabíjela jeho bonmoty a hned se mi lépe pracovalo. Nemyslím si, že humor je škodlivý. I my si mám právo občas dělat legraci a klidně i z žáků. Přeháněním tzv. korektnosti doženeme lidi spíše k nenávisti.
I já jsem komentovala tento článek jinde s tím, že jsem navrhla štěkajícím dětem v rámci podpůrných opatření dát asistenta k venčení a kotec a syčícím zase pohodlné terárium. Vůbec nikoho to neuráží. Naopak, jako učitele mě uráží, že si stále někdo myslí, že budeme pracovat na 380%, nosit peníze do školy a ještě nás bude kde kdo okřikovat, co smíme a co ne.

Michal Komárek řekl(a)...
14. června 2017 v 8:01  

Paní Karvaiová, znám dost učitelů, dovedu si to představit. Nicméně - i humor může být zlý, urážlivý, zbytečný, nepatřičný... A může znevažovat podstatné téma. A, paní Karvaiová, nemyslím si, že Česká škola je prostorem, kde by si učitelé měli dělat legraci z žáků. Zvlášť z těch, kteří mají vážné problémy. Děkuji! Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 8:08  

"Česká škola jako nezávislý školský zpravodajský portál publikuje články především k ožehavým školským tématům, jako je aktuálně inkluze, reforma financování regionálního školství, kariérní řád pedagogů, nebo jednotné přijímací řízení. Česká škola umožňuje necenzurovanou diskusi čtenářů.
Copyright © 2000-2015· Albatros Media a.s."


Změň cenzore tu patičku! Nebo ji dodržuj! Nebo...

Unknown řekl(a)...
14. června 2017 v 8:47  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Datel řekl(a)...
14. června 2017 v 9:34  

No a mě smazal použití Biolitu a ani se zde neobjevilo, že to smazal. Zajímavé. Co může p. komárkovi vadit na tak prospěšné věci.

jir řekl(a)...
14. června 2017 v 11:08  

Komentář smazán
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

vstek řekl(a)...
14. června 2017 v 13:18  

Syčení a štěkání při hodině mi tolik nevadí, jako ten namyšlený cenzor. Jestli ho tu budou trpět ještě chvíli, může to Česká škola zabalit. Tady bylo místo, kam se chodili učitelé zabavit i poučit. Dnes je to místo, kde jen počítáme smazané příspěvky a řešíme, jestli ten náš ještě visí. Zábava jak na hřbitově. Děkuji cenzore.

Ygrain řekl(a)...
14. června 2017 v 14:26  

Nemůžete sem někdo ty starší příspěvky zkopírovat?

Děkuji! Hezký den!

Jana Karvaiová řekl(a)...
14. června 2017 v 14:54  

Já napíšu kacířskou, i když slušně znějící myšlenky.
Ale ano, proč by si učitel nemohl dělat někdy legraci ze žáků. V naší učitelské komunitě víme, že občasné nehezké poznámky ve sborovnách či zde na internetu jsou takové "útěk" z reality, který ve sborovně nebo zde vyslovíme, ale k žákům se stále chováme korektně. znám mnoho učitelů,co třeba prohlásí: tak jdu zase na ty parchanty. A přitom je to učitel oblíbený, vždy připravený na vyučování, dobře ovládající svou práci. Mám známé lékaře, co se i na internetu vyjadřují o pacoších apod. nebo bábě otravující s vyrážkou. přesto k nim lidé chodí rádi ,rptože jim pomohou.
Budeme li si hrát tu hru ,že jako nikdy neřekneme sprosté slovo, že si nikdy na žáky nezanadáváme, potom se metelesku blesku blížíme té době minulé, kdy jsme se všichni raději pětkrát ohlídli, kdo že kolem nás je a stejně se našel bonzák, který vás udal.

Unknown řekl(a)...
14. června 2017 v 14:58  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 15:38  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 15:50  

Ygrain, snaha byla. Je to zřejmě tak nebezpečné, že to přežilo cenzorův zásah asi tak 5 minut.

Michal Komárek řekl(a)...
14. června 2017 v 15:51  

Ygrain, tady to vážně viset nebude... Vám se to líbí? například: "toho co dělal psa jsem nechal dvakrát podat pac a on si šel zase spokojeně sednout". No, ano, zřejmě kvalitní učitelský humor, na téma "handicapovaní žáci".

Paní Karvaiová: Představte si prosím, že Českou školu čtou rodiče žáků, kteří mohou mít podobné problémy, o jakých píše paní Kvačková. Česká škola není uzavřený diskusní klub určité skupiny učitelů s určitým smyslem pro humor...

Děkuji! Hezký den!

Ygrain řekl(a)...
14. června 2017 v 15:57  

Viset to tu nemusí, já si jen chtěla přečíst, co tu kolegové napsali politicky nekorektního. I když musím říci, že mě stojí hodně přemáhání, abych to sem znovu nezkopírovala.

Anonymnímu dík.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 16:00  

"toho co dělal psa jsem nechal dvakrát podat pac a on si šel zase spokojeně sednout"

A CO NA TOM JE?

Michal Komárek řekl(a)...
14. června 2017 v 16:01  

Děkuji za Vaši pevnou vůli, Ygrain :-). Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 16:03  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 16:06  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 16:08  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Pepa řekl(a)...
14. června 2017 v 16:08  

No, pane Komárku, já sice nemám přímou zkušenost se štěkajícím žákem a ani nevím, o čem přesně byl komentář, který jste smazal, ale docela jistě vím, že kdyby se mi vyskytl nějaký takový ve třídě (a kdyby mě to napadlo), raději bych ho nechal podat pac, pokud by ho to uklidnilo a my se mohli věnovat nerušeně výuce. Dle mého soudu je to lepší pro všechny, než ho ignorovat a pokračovat ve výkladu či jiné práci s rušením v pozadí nebo ho neustále okřikovat či se snažit o jinou formu uklidnění s nejistým výsledkem....
A vůbec to neznamená, že předpokládám žákovu mentální úroveň sníženou na úroveň onoho psa.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 16:09  

A ještě bych málem zapomněl, nejlepší vtip:










Česká škola umožňuje necenzurovanou diskusi čtenářů.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 16:11  

Máš z toho Michale pěknou diskusi. No hlavně, že se Ti to tak líbí...

Jana Karvaiová řekl(a)...
14. června 2017 v 16:54  

A/ asi netusite, jakymi slovy castuji rodice nas ucitele, at pred detmi, face to face nebo na verejnych sitich. Staci Novinky.
B/ i rodice tusi, ze nejsme roboti a mame i svou lidskou tvar se vsim vsudy

My meli pana ucitele, PANA ucitele, co my od nej slyseli slov! Zboznovali ho vsichni, dodnes vzpominame s laskou. Velmi dobre jsme si byli vedomi svych prohresku, ani doma jsme se nechlubili, abychom nedostali po papuli.

Jan Hučín řekl(a)...
14. června 2017 v 17:03  

Pane Komárku, prosím, přestaňte nás vychovávat.

Jana Karvaiová řekl(a)...
14. června 2017 v 17:40  

Víte v čem je problém?
Společnost nás nutí,abychom se chovali jinak, než je naše já.
Abychom se v šichni přetvařovali.
Abychom se usmívali a raději nehovořili o problémech.

poste.restante řekl(a)...
14. června 2017 v 18:58  

Představte si prosím, že Českou školu čtou rodiče žáků, kteří mohou mít podobné problémy, o jakých píše paní Kvačková. Česká škola není uzavřený diskusní klub určité skupiny učitelů s určitým smyslem pro humor...

Máte, pane Komárku, nějakou konkrétní negativní reakci na smazané příspěvky?
Nebo jen slyšíte trávu růst?


Společnost nás nutí,abychom se chovali jinak, než je naše já.

Obecně ano.
Ale konkrétně to není žádná "společnost".
V tuto chvíli, na tomto místě nás k nějakému chování nutí konkrétní cenzor.
A myslí to dobře.
Bohužel.

Unknown řekl(a)...
14. června 2017 v 19:09  

projekt společnosti pravdy a lásky se začíná sypat,realita je prostě realita a všichni nejsou kůl,trendy,in a hépy,plni slunce a nespoutané kreativity,lidi začínají být unaveni,utahaní,naštvaní,flegmatičtí.....

Tajný Učitel řekl(a)...
14. června 2017 v 20:13  

Pane Komárku, je to marný. Přichází to ze stejného zdroje jako líní parchanti, zmetci nepodaření, spratci oprsklí, černé huby, vyžírky, socky, dementi a podobné lahůdky, které slyšíte ve sborovnách a na školeních DVPP za zavřenými dveřmi. Profesionální deformace. Nebo možná ani ne deformace. Profesionální jsoucno. Čest pravidlům, které potvrzují výjimky.

poste.restante řekl(a)...
14. června 2017 v 21:06  

Tajný, všiml jste si někdy, že slova
"líní parchanti, zmetci nepodaření, spratci oprsklí, černé huby, vyžírky, socky, dementi a podobné lahůdky"
na tomto fóru nejčastěji používáte Vy.
A to primárně za účelem dehonestace názorových oponentů.

Já nevím, co slyšíte ve sborovnách Vy.
Já v životě neslyšel říci učitele "černé huby".
A ano, slyšel jsem říci "líný spratek". Vtip je v tom, že jsem to slyšel o žákovi, který si toto označení zcela zaslouží.

Pan Komárek by nejspíš odsoudil, že takto o nějakém žákovi učitel vůbec může mluvit a nejspíš by podobný příspěvek smazal, protože sem nepatří.

Jenže já jsem učitel. A pro mne je důležité, aby líný spratek nemohl těm slušným a pracovitým škodit.
Spratkovi se mohu snažit pomoci.
Většinou zbytečně, protože o mou pomoc nestojí.

Taková je učitelská realita.
Jenže učitelé o ní podle "sluníčkářů" nesmějí mluvit, protože je to prý "neprofesionální".
No a teď už o ní nesmějí ani psát. Aspoň na České škole ne.

vstek řekl(a)...
14. června 2017 v 21:39  

Co kdyby se Tajný učitel vzal s Michalem Komárkem za ruce a šli spolu škodit někam jinam, třeba zpět do Romey? Místnímu blogu by se ulevilo a možná by se mohli vrátit i znechucení a vyhnaní blogeři.

Michal Komárek řekl(a)...
14. června 2017 v 21:47  

Například "líný spratek", který štěká, poate.restante? hezký večer!

RP řekl(a)...
14. června 2017 v 21:53  

Typický příklad nevěcného výkřiku...

Michal Komárek řekl(a)...
14. června 2017 v 22:08  

Pane Hučíne, nesnažím se tady nikoho vychovávat, na to je evidentně pozdě. Jen chci připomínat elementární pravidla slušnosti a věcnosti. A nadále si myslím, že na webu, který je určen převážně učitelům, to nemůže být velký problém. Děkuji! Hezký večer!

poste.restante řekl(a)...
14. června 2017 v 22:32  

Například "líný spratek", který štěká, poate.restante? hezký večer!

Jste inteligentní člověk, pane Komárku.
Proto, doufám, pochopíte, když Vaši poznámku označím za poněkud trapný pokus spojit mou reakci na Tajného provokace s Vaší obhajobou vlastních cenzorských zásahů.
Moc dobře víte, že jsem psal o něčem zcela jiném, nežli mi podsouváte.

Už v minulosti jsem se Vám pokoušel vysvětlit, že pro nás, učitele, byl tento web vždy virtuální hospůdkou, kam jsme chodili nejen přečíst si novinky a na věcné debaty, ale i na pokec s přáteli, nebo si prostě jen postěžovat a zanadávat na poměry v kolektivu podobně postižených osob.

Vy se vytrvale snažíte změnit naši "hospůdku" na sterilní, aseptický, mondénní intelektuální salón, kde jsou určitá témata nežádoucí a označování některých jevů jejich pravými jmény je zakázáno.
Teď už nám zakazujete i vtipkovat, protože by to mohlo pohoršit něčí útlocit.

Víte, že ten nejdrsnější intelektuálský a rasistický vtip jsem slyšel z úst Vašeho otce?
Velmi vzdělaného a inteligentního člověka, kterého jsem si vždy vážil.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 22:50  

"Jste inteligentní člověk, pane Komárku"

Často s Vámi souhlasím, ale na toto tvrzení nemáte důkaz.

Michal Komárek řekl(a)...
14. června 2017 v 22:52  

Nevím, jaký vtip jste slyšel z úst mého otce, poste. restante, ale vím že Česká škola není hospůdka pro omezený okruh učitelů. Je to otevřený prostor i pro učitele, kteří mají jiný názor než "štamgasti", i pro rodiče, pro kohokoli, koho zajímá školství a vzdělávání... Poste.restante, jste inteligentní člověk, předpokládám, že tomu rozumíte, byl bych rád, kdybyste ambici České školy být více než "hospůdkou", podpořil. Děkuji! Hezký večer!"

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 23:02  

Poslyšte cenzore, kdy konečně smažete tu větu v patičce o necenzurování????????

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 23:10  

Kdo najde co mají Komárkovy listy společného s feministkami?

http://ekonomika.idnes.cz/bernard-pivo-reklama-billboard-rasismus-sexismus-feminismus-pt7-/ekoakcie.aspx?c=A170614_135442_ekoakcie_fih

Díky takovým "inteligentním" cenzorům, spějeme k velmi špatnému konci.

Romana Howe řekl(a)...
14. června 2017 v 23:21  

ad Vít Steklý: "Co kdyby se Tajný učitel vzal s Michalem Komárkem za ruce a šli spolu škodit někam jinam, třeba zpět do Romey? Místnímu blogu by se ulevilo a možná by se mohli vrátit i znechucení a vyhnaní blogeři."

Proč jste si tak jistý, že znechucení a vyhnaní blogeři touží zrovna po odchodu Tajného a pana Komárka? Nevidíte to náhodou trochu sobecky jednostranně? No jo, nejste náhodou učitel, ten vševědoucí, který může označit ostatní za blbce?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2017 v 23:22  

A Vy nejste náhodou učitelka?

Romana Howe řekl(a)...
14. června 2017 v 23:29  

v podstatě ne :)

poste.restante řekl(a)...
14. června 2017 v 23:35  

Je to otevřený prostor i pro učitele, kteří mají jiný názor než "štamgasti", i pro rodiče, pro kohokoli, koho zajímá školství a vzdělávání

O to právě jde. Už to není otevřený prostor.
Už je to prostor jen pro některé názory.

A hospodský říká, které to smějí být a jak smějí být formulovány.
Když se mu něco nezdá, názor vyhodí.

Štamgasti nikdy nebránili jiným názorům, aby zazněly.
Uměli je setřít, zkritizovat a občas si nebrali servítky.
Ale uměli také říci proč je podle nich nějaký názor nesprávný.
A uměli si udělat legraci. I ze sebe navzájem.


Víte, v tom je nejspíš mezi námi rozdíl.
Vy chcete přizpůsobit lidi své představě světa.
Říkáte lidem, co smějí říkat a jak se přitom mají chovat, tvářit.
Já se snažím říkat lidem, proč se, podle mne, mýlí.

poste.restante řekl(a)...
14. června 2017 v 23:42  

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
A Vy nejste náhodou učitelka?
14. června 2017 23:22

Romana Howe řekl(a)...
v podstatě ne :)


Jsem rád, že jste si to uvědomila.
Pokud si vzpomínáte, říkal jsem Vám to už dávno.
Pro veřejné školství i pro Vás osobně bude nejlepší, když budete co nejdál od sebe.

Romana Howe řekl(a)...
14. června 2017 v 23:42  

"Štamgasti nikdy nebránili jiným názorům, aby zazněly.
Uměli je setřít, zkritizovat a občas si nebrali servítky.
Ale uměli také říci proč je podle nich nějaký názor nesprávný.
A uměli si udělat legraci. I ze sebe navzájem."

jasně, tak svědectvím budiž to, že jste si zde zbyli ti, kteří si v tomto notují, kteří mají na podobné chování žaludek, fakt ukázkový příklad tolerance a otevřenosti.....

Romana Howe řekl(a)...
14. června 2017 v 23:44  

to by mne zajímalo, co si myslíte, že já jsem si uvědomila.... :) Asi jste zvyklí dělat účet bez hospodského .....

Romana Howe řekl(a)...
14. června 2017 v 23:45  

nebo zvyklý, pokud jste to jen vy, poste restante, ale myslím, že je vás víc

poste.restante řekl(a)...
14. června 2017 v 23:54  

Madam Howe, na otázku zda nejste náhodou učitelka, jste odpověděla: "v podstatě ne :)".

Jsou to Vaše slova, ne moje.
Nedělám žádný účet bez Vás. Jen komentuji Vaše vlastní slova.

Myslela jste je snad jinak, než jste je napsala?


A pokud se tolerance a otevřenosti týče.
Mám tedy Vašim slovům rozumět tak, že souhlasíte s cenzurou, kterou zde provádí pan Komárek?
To by mne trochu překvapilo od osoby, která se oháněla právem napsat otevřeně své názory, i když nekorespondují s většinovými.

Romana Howe řekl(a)...
15. června 2017 v 0:02  

no jo no, překrucovač, já se nedivím, že jste si nějak tak přikouzlil slova k mému vyjádření " v podstatě ne" - to uvědomění jste vzal kde? To má být komentář, že mi vnutíte myšlenku, že jsem si něco uvědomila, a ani neřeknete co přesně???

Psala jsem zde panu Komárkovi, že ho chápu na jednu stranu - s cenzurou nesouhlasím, ale nesouhlasím ani s urážkami a napadáním jiných názorů - jak to vyřešit? Vy tvrdíte, že mezi vámi a cenzurou je nějaký zásadní rozdíl, no to asi ano, vy nemáte možnost příspěvky mazat, jinak účinek je stejný, prostě vyženete lidi, kteří si dovolí s vámi nesouhlasit, takže toto:

"Víte, v tom je nejspíš mezi námi rozdíl.
Vy chcete přizpůsobit lidi své představě světa.
Říkáte lidem, co smějí říkat a jak se přitom mají chovat, tvářit.
Já se snažím říkat lidem, proč se, podle mne, mýlí."

prostě není pravda. Váš způsob vyjadřování je přesně stejný jako cenzura. Vlastně horší, protože vy neříkáte na rovinu, že vlastně někoho ostrakizujete, že ho tu nechcete. Jen napadáte a urážíte a tím zbaběle cenzurujete.

Já bych prostě také od učitelů očekávala, že se budou chovat kultivovaně, aby dělal čest nositeli odznaku vzdělanosti.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
15. června 2017 v 0:15  

Chodila jste do Pionýra? Pamatuju odznak tělesné zdatnosti...

Zbytek si odpoví kolega jistě sám, "má na co".

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
15. června 2017 v 0:19  

http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-podivny-svet-0xz-/p_spolecnost.aspx?c=A170612_221609_p_spolecnost_wag

"Žijeme v podivném světě. Lež, o níž všichni vědí, že je lží, je nazývána pravdou a pravda, o které všichni vědí, že je pravdou, je nazývána lží."

poste.restante řekl(a)...
15. června 2017 v 0:42  

to uvědomění jste vzal kde?
Inu, zřejmě naivně jsem se domníval, že jste si uvědomila, že učitelka "v podstatě nejste".
To je celé. Nic víc v tom nehledejte.
A své názory na Vaše působení jsem zde už také dříve uvedl.
Nemyslím, že bych cokoliv překrucoval.


prostě vyženete lidi, kteří si dovolí s vámi nesouhlasit
Jak?
Jak mohu komukoliv zabránit v tom, aby zde psal své příspěvky?
Třeba i takové, ve kterých mne obviňuje?
Madam Howe, nevím o jediném člověku, který by zde uvedl, že z tohoto webu odchází kvůli mně.
Nevylučuji samozřejmě, že se tak mohlo stát. Ale nevím o tom.

Víme ale oba dva o několika lidech, kteří z tohoto fóra odešli a o důvodech, které veřejně uvedli.


Vlastně horší, protože vy neříkáte na rovinu, že vlastně někoho ostrakizujete, že ho tu nechcete.
Mnohokrát jsem zde napsal, že člověk s jiným názorem pro mne není nepřítel, ale partner, který mi pomáhá dobrat se pravdy. A že já nemám patent na rozum.
Pokud ovšem on sám o pravdu a dialog stojí, samozřejmě.

Jen napadáte a urážíte a tím zbaběle cenzurujete.
Mohla byste uvést nějaký konkrétní příklad, kdy jsem někoho urazil?
Teď si nemohu vzpomenout ani na případ, kdy můj příspěvek smazal pan Komárek.
Jak konkrétně si představujete, že zde provádím cenzuru, nota bene zbabělou?
Tím, že napíšu svůj názor a snažím se doložit v čem a proč nemá oponent pravdu?

Myslíte, že "kultivovanost" se projevuje tak, že hloupost nenazveme hloupostí, ale jen "alternativním názorem"?
Kde jsou hranice této pseudokorektnosti?

Ale mohu Vás zřejmě potěšit.
Po dnešním páně Komárkově exposé zvažuji, že přestanu do diskusí na tomto webu přispívat já a následuji tak kroky kolegy Pytlíka.

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. června 2017 v 6:24  

Mozna nas bude vic.

Co to je " kultivovane? Myslite, ze inteligentni a kultivovany clovek pouze prikyvuje ostatnim, nikdy nzvysi hlas, vzdy se lehce usmiva a nikdy nevypusti z ust srapnel?
A ze ktere planetty pochazite?
Jestlize se nekomu mistni debata nelibi , ma moznost cist pouze clanky a obloukem se vyhybat diskusim. I to jde. Nebo si nevsimat veci, ktere neoslovuji.
Jestlize bych jako pedagog stale napominala sveho provokujiciho zaka, dockala bych se jen zhorseni jeho chovani a jeste vetsich excesu. To opravdu dobry prdagog davno vi.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. června 2017 v 7:11  

"O to právě jde. Už to není otevřený prostor.
Už je to prostor jen pro některé názory."

...myslíte názory jiné, než výsměch postiženým dětem, výsměch žákovským pracím, či neo-eugenika ve spojitosti s romským etnikem?

Tím lépe.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. června 2017 v 7:22  

PR neslyšel? Měl jste štěstí. Učitelský stav není imunní vůči trendům ve společnosti, byť by se mohlo někomu zdát, že ze své podstaty bude. Pokud je ale společnost ve většině taévá, jaká je, pak budou učitelé ve většině také takoví a budou to šířit kolem sebe na webech, nebo ve třídě. Proto bych si, být panem Komárkem, nekladl vysoké cíle, učitele umravňovat. Větrné mlýny atp.

Charlie řekl(a)...
15. června 2017 v 7:43  

To Tajný:

...myslíte názory jiné, než výsměch postiženým dětem, výsměch žákovským pracím, či neo-eugenika ve spojitosti s romským etnikem?

Jste ubožák!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
15. června 2017 v 7:55  

Blb je to, tvrdím to pořád a s blbem se diskutovat nedá.

Komárku, smaž si to sám.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. června 2017 v 7:56  

Děkuji pánové, od vás kompliment.

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. června 2017 v 7:58  

Prdagog se povedl. proč je vedle -e- taky-r-?

vstek řekl(a)...
15. června 2017 v 9:25  

ad Romana Howe
Nebudu komentovat Váš útok na učitele, jako na ty, kteří mají ostatní za blbce. Zeptám se Vás jen na jednu otázku. Která verze České školy vám je bližší? Původní Wagnerova hospůdka , nebo současné Komárkovy listy? Pokud jste spokojenější nyní, hrozí Vám, že zde zůstanete s Tajným učitelem sama.

Charlie řekl(a)...
15. června 2017 v 9:38  

To Tajný:
Děkuji pánové, od vás kompliment.

Pokud naleznete jediný můj komentář, ve kterém se vysmívám postiženým dětem, žákovským pracím či propaguji neo-eugeniku ve spojitosti s romským etnikem, máte na svůj názor právo. Pokud ne, dovoluji si Vám dát virtuálně pár facek.

A pro ty co pamatují: zlatý Parabellum.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
15. června 2017 v 9:54  

Daneček...

Tajný Učitel řekl(a)...
15. června 2017 v 9:55  

Charlie, adresoval jsem snad komentář vám? Nemohu vám samozřejmě bránit si je vztáhnout na sebe osobně, asi víte proč tak činíte. Své virtuální facky si strčte za virtuální klobouk.

Datel řekl(a)...
15. června 2017 v 10:14  

to Charlie: a co třeba Grizzly, ten kdyby se probudil....

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
15. června 2017 v 10:20  

V tom případě by Komárek zkolaboval a citlivé duše jako paní Romana by utrpěly doživotní šok...

poste.restante řekl(a)...
15. června 2017 v 10:20  

...myslíte názory jiné, než výsměch postiženým dětem, výsměch žákovským pracím, či neo-eugenika ve spojitosti s romským etnikem?

Přesně tento duch příspěvků je důvodem, proč mnozí diskutující považují debatu s Vámi za zbytečnou ztrátu času.

Vy přece dobře víte, že podstatně převažující část místních debat o inkluzi, nebo třeba o problematice vzdělávání Romů je vedena ve věcné rovině. A je motivována snahou pomoci žákům.
Že lidé, jako paní Karvaiová a namátkou třeba i pan Doležel mají vlastní a nemalé zkušenosti. Natolik, aby byli schopni reálně posoudit, které z postupů fungují a které ani nemají šanci na úspěch.
Ale protože část těchto zkušeností a názorů není podle "sluníčkářského" gusta, tak jim hned vzápětí někdo přisoudí nálepku rasistů, nebo neo-eugeniků.
Takže jen zbytečně provokujete.

Učitelský stav není imunní vůči trendům ve společnosti, byť by se mohlo někomu zdát, že ze své podstaty bude.
To je pravda. Učitel není, nebude a nemůže být izolován od vnějšího světa.
Ani to nejde, pokud má pomoci svým žákům naučit se v tomto světě orientovat a samostatně si zvolit svou cestu.


Místní debaty bývaly ostré a vášnivé. Ale převažovala v nich věcnost.

Poslední dobou se minimálně část z nich nese v duchu té současné. Nikoliv o tématech, ale o cenzorských zásazích a jejich (ne)oprávněnosti.

Debata o problému je přehlušena osobními útoky a diskusemi o tom, která část příspěvku byla formulována "politicky korektně".

Mně byl vždycky v této věci blízký přístup Richarda Feynmana, který si v debatách o fyzice nebral servítky a neváhal ani váženým profesorům říci, že plácají nesmysly.

Jenže poslední dobou se víc než na obsah soustřeďujeme na formu a formulační "korektnost".
Teď už dokonce nesmíme ani vtipkovat na téma štěkající a plazící se žák.

Pokud si to tak přeje většina čtenářů tohoto webu, beru to na vědomí.
Ale myslím, že by stálo za to se jich aspoň zeptat.

Charlie řekl(a)...
15. června 2017 v 10:22  

To Tajný: Vzhledem k tomu, že mezi vaším komentářem byl jen můj a anonymního, a zároveň jste použil oslovení množného čísla "pánové", nebylo možné jej na sebe nevztáhnout.

To Datel: Vzpomínám i na další, jenže to byla jiná liga, s nimi byla alespoň legrace. To se o současných diskuzích říci nedá. No nic, jdu za Pytlíkem.

poste.restante řekl(a)...
15. června 2017 v 10:40  

Na Parabellum a spol rád vzpomínám.

Všimněte si ale, přátelé, k čemu tady mimoděk vlastně došlo.

Kolega Višňovský a jiní nám v podstatě říkali tohle:
"Vzpamatujte se, učitýlkové! Svět tam venku za zdí školy je drsný a s nikým se nemaže. Přestaňte snít a makejte. Nebo jděte od toho."
V tomto duchu dnes píše snad jen laimes28. (A já jsem mu za to vděčný, i když s ním často nesouhlasím.)

S nástupem "bojovníků nového typu", zastánců "výchovy nevýchovou", multi-kulti, genderové vyváženosti a vůbec všech těch "nových trendů" se debata posunula úplně jinam.

Najednou ti, kteří dříve hájili ethos a morální rovinu učitelské profese, se v kontrastu s propagátory snových vizí probudili s nálepkou přízemních realistů a "milovníků zatuchlého školství".

Pokud si pamatuji, tak jsem před pár lety vedl zuřivé debaty se Simonou CARCY a panem Doleželem.
A najednou po "setkání" třeba s Tajným a Romanou Howe (Kalabisovou) se bývalí názoroví odpůrci ocitli na stejné straně barikády.

krtek řekl(a)...
15. června 2017 v 10:49  

No, je to zvláštní číst diskusi, kde kus chybí. Ale vraťme se na začátek - mají mít všichni učitelé speciální pedagogiku a učit děti s tak závažnými poruchami, že syčí a štěkají? Když napíšu pravdivé příběhy o lidech z Psychologické léčebny, kteří zabloudili/přišli na návštěvu do školy, bude to také považováno za nemístné? Mohou si učitelé dělat legraci sami ze sebe? Mohou psát veselé historky z hodin? Nějak se přestávám orientovat.

Pavel Doležel řekl(a)...
15. června 2017 v 12:25  

"...myslíte názory jiné, než výsměch postiženým dětem, výsměch žákovským pracím, či neo-eugenika ve spojitosti s romským etnikem?"

No, já bych to neviděl tak jednoduše. Pochopitelně, soudruzi nám budou říkat, čemu se smíme smát a čemu ne, protože o tom, co je směšné, rozhodujeme MY - Strana.
Nicméně výsměch, ani smích, nejsou názorem. Názorem je kupříkladu tvrzení, že střední hodnota rozdělení inteligenčního kvocientu v populaci Romů, je nižší, než v majoritní populaci. A je to názor, který lze snadno statisticky testovat a s nějakou mírou pravděpodobnosti chyby, ověřit.

Já se s dovolením i bez něj, budu dál smát tomu, co mi připadá směšné. A je mi úplně jedno, jestli se to nějakému Komárkovi, nebo jinému nebožákovi, zdá korektní. Pohoršovat se můžete jít s bábama na pavlač.

"Opice se nesmějí, smích je vlastní člověku, je to znak jeho rozumu, ..." (Vilém z Baskervillu, Jméno Růže, Umberto Ecco)

Tajný Učitel řekl(a)...
15. června 2017 v 14:18  

PR, pěkná analýza. Nabídnu ještě jednu verzi. Jednoduše stárneme a svět kolem se mění. Podle některých se mění k horšímu, dle jiných zas k lepšímu. Buď jak buď je jiný. Ti, kteří se s nostalgií upínají na staré dobré časy, kdy učitelovo slovo bylo zákonem, vzdělání ještě něco znamenalo a žáci toho uměli více než dnešní studenti, jsou zákonitě frustrováni. Staré dobré časy totiž nelze vrátit, dokonce se k nim nejde ani přiblížit protože svět je jiný, svět se posunul, hodnoty a priority nezůstávají stejné. Přichází nová generace učitelů, dětí a rodičů, pro něž pojmy multikulturalizmus, gendrová studia nebo pedocentrismus a alternativa nejsou sprostá slova, nýbrž zcela konkrétní a neoddělitelné součásti vnímání reality.

Česká škola byla a zůstává virtuální hospodou i pro ventilování názorů a frustraci po perném dni, nicméně i hospoda se v čase proměňuje. Sice se zpožděním, pomalu a bolestně, ale proměňuje. Je snadné hospodu opustit a přesídlit jinam, kde je nám dobře, kde je útulně a pohodlně a kde si můžeme říkat co chceme, bez kontroverze, bez otravných nepohodlných názorů, ale samé notování po čase omrzí. Protože je nudné a to tak, že velmi.

Názory "staré gardy" jsou velice vzácným a poučným zdrojem moudra; zkušenosti lidí, kteří mají "odučeno", jsou nenahraditelné. Je však to právě skrze výměny názorů s oponenty, kde tyto zkušenosti mohou osvětlit celou věc z jiné perspektivy. Poplácáváním ještě nikdo nezmoudřel. Skalní/realisté/nostalgici se však mohou pokusit vnímat i jiné názory, protože ty nezmizí, naopak bude jich pořád víc. Nafouknout se a prásknout dveřmi dovede každý. Stane se tak ke škodě všech čtenářů, ke škodě zajímavého obsahu a zůstane jen poplácávací nudná šeď. Budiž.



Anonymni z 21:30 řekl(a)...
15. června 2017 v 14:31  

Svět se nemění sám od sebe. Mění jej lidé a mění jej tak, jak je to "dohodnuto nebo dovoleno". A je i na ostatních, aby do změny zasáhli a ne jen jako osli všemu přikyvovali.
Jestli chceš kývat tajnej, tak kývej. Takoví možná odkývali únor 48 - taky si hodně lidí asi řeklo, že se "svět" mění. Jak poznáš, jestli to není podobný?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
15. června 2017 v 14:33  

Jo a druhý odstavec je totální nesmysl. Nevadí, že se nesouhlasí, ale že se maže a mazáním cokoli jiného potírá, ale to ti jako obvykle nedošlo a maličko si to zase přizpůsobíš, jak jinak.

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. června 2017 v 15:07  

SVět se mění a tuší to i ta stará garda. Ještě nejsme senilní. Jen je otázkou,zda to,co TU tvrdí je pravdou. Ž e nakonec opravdu nastane konec vzdělanosti ve smyslu minulém. Zda gender a feminismus a multikulturalismus nevzplanou a pak zase nezhasnou a skončí v propadlišti dějin jako krátká a trapná epizodka.tohle nás učí dějiny, že některé věci mají trvalou hodnotu a i přes veškeré snahy o násilnou změnu přetrvají.A po některých dějích, věcech či učeních už dnes ani pes neštěkne.
kdo tedy určí tu budoucnost? Troufám si odhadnout, že ty dobré a trvalé (logické, z rozumu sedláckého vzešlé) věci zůstanou i nadále. navzdory tzv. modernistům. A taky přijdou věci nové a pokud nebudou trapně skoro násilím prosazovány, třeba se ujmou a nabalí na to staré dobré.

krtek řekl(a)...
15. června 2017 v 16:00  

" Přichází nová generace učitelů, dětí a rodičů, pro něž pojmy multikulturalizmus, gendrová studia nebo pedocentrismus a alternativa nejsou sprostá slova, nýbrž zcela konkrétní a neoddělitelné součásti vnímání reality."
---
Snad poprvé beru od TU něco jako podanou ruku. Bohužel hned tento odstavec, jak reaguje i třeba J. Karvaiová nebo Anonymní, dokládá, v čem se nemůžeme shodnout. Beru, že řada lidí takhle svět vidí a jsou to pro ně pevné body jejich světonázoru. Mnozí z nich jsou pro mne respektováníhodní. Realita je ale barevnější. Vedle velkých měst jsou i vesnice a maloměsta, vedle neziskových organizací a nadnárodních společností i továrny. Vedle "světoobčanů" i "domácí". Ty reality jsou vedle sebe a nemyslím si, že jedna má právo dikovat druhé svou nadřazenost. Dokonce se ty reality mnohdy prolínají a protínají. Za každého z nás mluví jeho životní zkušenost a buď se naučíme poslouchat a respektovat, nebo ne.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. června 2017 v 16:22  

Nikoli konec vzdělanosti, nýbrž transformace vzdělávání od vynucené povrchnosti potěmkinovských vesnic ke vzdělávání skrze opravdové pochopení menšího objemu znalostí.

Je možné, že gendrová studia co nevidět budou nahrazena kurzem přežití v nepřátelském prostředí. To nevíme. Nevidíme do budoucnosti.

Pepa řekl(a)...
15. června 2017 v 16:31  

Když zvolím kurs přežití a v budoucnu se ukáže, že jsem potřeboval genderová studia, možná budu vypadat jako pitomec. Když zvolím genderová studia a ukáže se, že jsem potřeboval kurs přežití, budu mrtvej. Pro mě je volba vcelku jasná už teď :-). Co Vy, pane Tajný?

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. června 2017 v 16:39  

Je velice zajimave , kolik t tech potemkynovskych vesnic minulosti vzeslo inzeniru, lekaru, umelcu, myslitelu........

poste.restante řekl(a)...
15. června 2017 v 17:33  

Těžká disuse s člověkem, který vzdělanost minulých let označí za poěmkinovskou vesnici.
Potěmkonovská vesnice totiž znamená předstírání něčeho, co nemá reálný základ.
Nemyslím, že v minulosti šlo vzdělanost předstírat.
A když, tak rozhodně ne tak snadno, jako se to děje dnes.

Těžko diskutovat s člověkem, který budoucnost vzdělávání spatřuje v tom, že děti budou umět méně, nežli jejich rodiče. Ale za to prý hlouběji.
Já si vždy myslel, že expert je ten, kdo ví "všechno" o "něčem"
a vzdělanec je ten, kdo ví "něco" o "všem".
Holt jsem už asi starý.


Anonymní z 21:30 vystihnul to podstatné.
Inteligentnímu člověku nevadí jiný názor.
Inteligentnímu člověku vadí cenzura. Seznam povolených myšlenek a povolených způsobů jak je formulovat.
Kdyby na tento web psal třeba Jaroslav Hašek, už by mu nejspíš byl zakázán přístup.

(Jistěže existují hranice. Třeba propagace fašismu. Ale tyhle mantinely tady zatím nepřekračujeme.)

Přichází nová generace učitelů, dětí a rodičů, pro něž pojmy multikulturalizmus, gendrová studia nebo pedocentrismus a alternativa nejsou sprostá slova, nýbrž zcela konkrétní a neoddělitelné součásti vnímání reality.

Koukněte, já ač chlap, jsem vlastně feminista. Za práva žen jsem se vždycky bral. Ale nespatřuju problém v tom, že v Žáčkových verších je to maminka, kdo pofouká bolístku.

Nikdy jsem lidi nesoudil podle rasy či etnika. Ale nevěřím, když mi někdo vykládá, jak to bude krásné, až se v pestrobarevné Evropě budou všechna etnika navzájem obohacovat.
Když vidím v historii i současnosti příklady náboženských konfliktů, tak prostě nevěřím tomu, kdo s jiskrou v oku vykládá, že zítra to bude jinak.
A vůbec nejsem šťastný z toho, když se ukazuje, že pravdu jsem měl já. Právě naopak. Protože já bych si vlastně moc přál, aby pravdu měl on. Já bych moc chtěl, aby lidé mohli spolu žít v míru.

Ano, jsem odpůrcem pedocentrismu. Stejně jako jsem odpůrcem všech -centrismů, protože pod obalem vznešených slov mají vždy zahleděnost na jedno a zanedbávání, či rovnou potlačování toho ostatního.
Jenže já vidím správnou cestu v hledání a nastolování dynamické rovnováhy.

Proto jsem také zastáncem alternativ. Ale odpůrcem fanatických "alternativ".

poste.restante řekl(a)...
15. června 2017 v 17:34  

Jen ať přichází nová generace učitelů, dětí a rodičů.
Ale ať neplní prostor žvásty, které se opírají pouze o vlastní ego a nemají reálný základ ve světě kolem.

Představte si na chvilku, Tajný, že se píše rok 1950 a Vy nám, staromilcům, tady vykládáte o tom, že doba se změnila a žádá si nového, socialistického učitele, který dokáže děti chápat jinak, tak nějak po bolševicku. Vždyť máme tolik zářných příkladů, jak to funguje jinde. V zemích, jako je Sovětský Svaz a Čína...

Chápete aspoň, že "nové" neznamená automaticky "lepší"?


Názory "staré gardy" jsou velice vzácným a poučným zdrojem moudra; zkušenosti lidí, kteří mají "odučeno", jsou nenahraditelné. Je však to právě skrze výměny názorů s oponenty, kde tyto zkušenosti mohou osvětlit celou věc z jiné perspektivy. Poplácáváním ještě nikdo nezmoudřel. Skalní/realisté/nostalgici se však mohou pokusit vnímat i jiné názory, protože ty nezmizí, naopak bude jich pořád víc. Nafouknout se a prásknout dveřmi dovede každý. Stane se tak ke škodě všech čtenářů, ke škodě zajímavého obsahu a zůstane jen poplácávací nudná šeď. Budiž.

Ať přijde nová generace.
Rád jí pomohu a když budu překážet, tak třeba půjdu z cesty.

Ale jestli "nová generace" znamená lidi jako Tajný učitel, Renata Howe, "editor" Komárek, pak se obávám, že jim pomoci nemohu.
Ne, že bych nechtěl, ale myslím, že o mou pomoc rozhodně nestojí. Madam Howe to demonstruje zcela jasně.

Jestli má být Česká škola platformou pro "novou generaci", pak jediné, co já mohu udělat, je jít z cesty.

To není žádné práskání dveřmi od uraženého ješity.
Své názory mohu předkládat dál.
Zde, nebo i někde jinde. Třeba ve formě článků.
Kdo bude o ně stát, snadno si je najde.

Ale neumím diskutovat v prostředí, kde z osmdesáti příspěvků je dvacet smazaných. (Neberte doslova.)

A smazány jsou ne proto, že jsou za hranou zákona, vulgární, nebo prvoplánově a bezúčelně agresivní. Ale jen proto, že jsou podle něčího jednostranného pohledu "nevěcné", nebo dokonce jen "nevhodné".

poste.restante řekl(a)...
15. června 2017 v 17:35  

Jo a ten vtip, který vyprávěl Waltr Komárek:
Ráno lord po snídani sáhne po vydání Timesů a ptá se: "Co je nového, Jamesi?"
"V amerických prezidentských volbách vyhrál černoch, vaše lordstvo," odpoví sluha.
"Well," odtuší lord. "To bude mít jeho pán jistě velkou radost."

Tak nevím, může být takový vtip na "nové" České škole vůbec vyprávěn?
Uvidíme.

vstek řekl(a)...
15. června 2017 v 17:47  

Waltr Komárek má ale jiného syna, než je zdejší cenzor. Jde o shodu jmen. Doufám, jinak neplatí to pořekadlo o stromu a padajícím ovoci.

poste.restante řekl(a)...
15. června 2017 v 18:31  

Jen dovozuji.
Valtr Komárek měl (bohužel již zemřel) dva syny.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Valtr_Kom%C3%A1rek

Ptal jsem se na to našeho pana Komárka, ale prozatím, pokud vím, neodpověděl.

A omlouvám se za to "W".
Občas mi "naskočí" automaticky, nejspíš kvůli Walterovi Bartošovi.

vstek řekl(a)...
15. června 2017 v 19:07  

http://blog.aktualne.cz/blogy/michal-komarek.php, doufám, že mu rodičovská dovolená brzy skončí a najde si jinde lepší job. Do té doby budu asi jen z povzdálí sledovat co se tu děje.
Nervy mám jenom jedny.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. června 2017 v 19:43  

PR Souhlasím se vším, co jste napsal. Myslím jen, že se neshodneme na několika zásadních věcech, což neznamená, že se nemůžeme navzájem v diskuzi obohatit. Ani já nechci aby toho děti věděli méně, než jejich rodiče. Ovšem, domnívám se, že tato doba mění děti a tradiční koncept rodiny, výchovy a školy mnohem více, než si uvědomujeme. Myslím, že se nacházíme uprostřed technologické revoluce, jejíž dlouhodobé důsledky nejsme schopni zatím dohlédnout. Krátkodobé efekty už známe. Vaše řešení spočívá v dodržování univerzálních, osvědčených hodnot, jak ve výchově, tak i ve vzdělávání. Já se domnívám, že nelze na nový svět reagovat návratem k tradičním metodám, přičemž hodnoty mohou zůstat stejné.

Děti toho nemusí vědět méně, než rodiče, na druhé straně, objem poznání neustále roste. Zdálo by se tedy dobrým, abychom se uchránili nutnosti předávat stále větší objemy znalostí, vybrat základní koncepty, které tvoří takříkajíc esenci vzdělání a tyto zprostředkovat kvalitativně jiným způsobem. Pokud tak neučiníme, vystavujeme se nebezpečí narůstající povrchnosti, která v kombinaci s utilitárním vlivem testování povede k tomu, že děti budou skutečně znát méně, než jejich rodiče a to co znát budou, bude povrchní.

Nezměníme fakt, že nová generace je závislá na technologiích. Akorát musíme přizpůsobit výuku tak, aby byla vhodná a terapeutická pro závislé děti a kompenzovala vhodnými aktivitami zabudovanou pasivitu života s médii. Děti sedí ve škole a poslouchají, pak jdou domů a sedí a koukají do modře svítící krabičky. Fotbalový klub v našem městě téměř nemá žáky. Vesnické návsi jsou vylidněné. Odpověď není v trvání na klasických metodách, ale ve změně kvality toho, co se děje ve škole. Máte pravdu, není vždy lepší co je nové, ale zde nejde o nové, nýbrž jde o nepoznané, neprobádané teritorium, na které nejsou recepty. Jedinou konstantou je dítě. Podle měnícího se dítěte je nutno měnit přístupy. Toto ani není pedocentrismus, toto je sebezáchova, Pokud to nepůjde, pak se budeme dostávat do stále větších konfliktů se žáky a jejich rodiči. Nynější přístup, "co nejde silou, jde ještě větší silou", docílí pravého opaku ušlechtilého záměru centralistů.

RP řekl(a)...
15. června 2017 v 19:55  

1. poznámka: Na technologiích není závislá jen mladá, nastupující generace - na technologiích jsme dnes závislí všichni, rád bych, aby technicky vzdělaných lidí, kteří technologiím rozumí, bylo mnohem víc (šílenou diplomku o genderově vyvážených biostrojích už nechci nikdy číst....),
2. poznámka: u nás v malém okresním městě je sportovních žákovských klubů a spolků mnoho (fotbal, hokej, házená, plavání, atletika, tenis....), takže bych negeneralizoval, že všichni žáci jen sedí u PC a youtube (u TV už nesedí skoro nikdo, kdo je mladší 15 let...).
3. s prominutím - děti věděly...

Tajný Učitel řekl(a)...
15. června 2017 v 20:12  

Ano, věděly.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. června 2017 v 20:15  

Pak bychom měli navštívit Vaše město jako příklad dobré praxe a učit se.

RP řekl(a)...
15. června 2017 v 20:20  

Už jsem to tady dříve psal - mám nejlepší třídu za celou svoji kariéru (od roku 1993), takže jsem možná moc optimistický a nadšený. Příkladů dobré praxe musí být tisíce, zkuste se zeptat u vás ve škole, jaké sporty žáci provozují... Já se divil, když všude čteme, jak je nová generace líná, obézní, nevšímavá... Pro mě není.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. června 2017 v 21:25  

Ne líná ani obézní ani nevšímavá, jenom jiná. Ptal jsem se. Prý surfing;)

Vl.Václavík řekl(a)...
15. června 2017 v 23:28  

Ad poste.restante 17:33
Být odpůrcem pedocentrismu a zároveň zastáncem alternativ - to mi nějak nejde dohromady.
Pedocentrismus v pedagogické teorii a školní praxi se začal rozvíjet na přelomu předminulého a minulého století (v návaznosti na publikaci E. Keyové Století dítěte. Nejvýznamnější alternativa, která z pedocentrismu vyšla, byla pedagogika montessoriovská, postupně rozšířená po celém světě a ovlivňující především předškolní výchovu. Je však aplikována i v základních a někde i ve středních školách.
Některé naše nově vznikající školy se k pedocentrismu hlásí a hlásí se k němu někteří vyučující i v běžných školách. Jedná se o protiklad k tradiční škole a výchově herbartovského ražení.
Je to docela zajímavý důkaz myšlenkové potencionality více než sto let starého "hnutí nové výchovy".

vstek řekl(a)...
16. června 2017 v 5:50  

Napadá mě Makarenko. Jenom jak zařídit, aby měl každý učitel ZP a Luger v kapse? :-)

poste.restante řekl(a)...
16. června 2017 v 10:00  

Být odpůrcem pedocentrismu a zároveň zastáncem alternativ - to mi nějak nejde dohromady.

No, možná to bude tím, že jste příliš soustředěný na alternativy jen určitého druhu.

Ono totiž alternativou je třeba i církevní klášterní škola, nebo vojenské učiliště suvorovského typu. A fungují tyto vzdělávací alternativy většinou velmi efektivně, čehož důkazem je i fakt, že vojenské internátní školy absolvovalo mnoho mužských členů královských rodů. :-)

Ale Vaše poznámka mne přiměla k určitému upřesnění.
Pedocentrismus, jakožto logická a přirozená snaha zaměřit se při vzdělávání a výchově na konkrétní subjekt, tedy dítě - to je samozřejmě naprosto v pořádku.

Jde mi tedy opět spíše o "pedocentrismus", tedy nepřirozené koncentrování se na dítě a podřizování všeho ostatního údajně "přirozeným" potřebám a zájmům dítěte. Takové to: "Náš Pepíček nepapá špenát a nebaví ho matematika. Tak to nějak zařiďte, aby ho buďto bavila, anebo aby se ji nemusel učit".

Jinak řečeno, v současnosti jsme už v chápání výchovně vzdělávacího procesu přece jen o kus dál. Naše dnešní školy přece nejsou "středověké mučírny", kde se opakují do zblbnutí latinské texty, aniž by někdo chápal jejich smysl, žáci neklečí na hrachu a nestojí pod obrázkem osla. Komenského i Montessori bereme jako samozřejmost.
Pokud dnes někdo potřebuje zdůrazňovat svůj pedocentrismus, přijde mi to jako buďto opakování samozřejmého, anebo právě posun "za hranice normálnosti".

Má podpora alternativ spočívá v chápání žáků nikoliv jako zprůměrovaných objektů, ale právě v komplexním pohledu na specifické jedince.
Proto si myslím, že někteří jedinci holt potřebují téměř vězeňský režim a jiní zase "vzdělávací svobodu" třeba typu scioškol.

Potíž je, že "alternativci" hlásají, že jejich přístupy, které se hodí sotva pro pár procent populace, by se měly aplikovat všude a bez rozdílu. Proto jsem současně i jejich odpůrcem.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
16. června 2017 v 11:15  

https://www.novinky.cz/kultura/440975-politicky-korektni-upravy-filmu-v-usa-brzdi-reziseri-protestovali.html

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.