Znovu zakázaný Bondy. Konzervatoř nepovolila studentce přednes básně

středa 3. května 2017 ·

Brněnská konzervatoř zakázala své studentce účast na prestižní soutěži, protože si k recitaci vybrala jednu z básní undergroundového básníka Egona Bondyho. Za to, že se studentkou text nacvičovala, chce navíc škola potrestat i učitelku. Řediteli vadí „velké množství nejhrubších vulgarit“, které báseň podle něj obsahuje. Informuje deník MF DNES.

Egon Bondy (youtube.com)
Studentka herectví si pro recitaci na prestižní soutěži vybrala poezii undergroundového básníka Egona Bondyho, autora textů písní slavných Plastic People of the Universe. Na škole se ovšem sešla komise, která verše zhodnotila a osmnáctileté dívce účast na soutěži zakázala. A rozhodla, že studentka nesmí vystoupení opakovat už vůbec nikdy, natož před svými spolužáky. Vyučující, která si dovolila s dívkou vystoupení na půdě školy nacvičit, navrhl ředitel srazit plat a ­udělil výtku za to, že jí ve vystoupení nezabránila.

„Pravidla jste porušila tím, že jste s naší studentkou Pavlou Limmlovou nastudovala problematický text Egona Bondyho, který obsahuje velké množství nejhrubších vulgarit,“ píše se ve vytýkacím dopise, který ředitel brněnské konzervatoře Pavel Maňásek nechal vyučující Věru Zástěrovou podepsat. Druhá případná výtka už by pro učitelku, která má dva roky před důchodem, znamenala riziko ztráty zaměstnání.

Vystoupení Limmlové však podle pedagožky jediný nezletilý student neslyšel. Ani nemohl, protože je v souladu s nařízením ředitele vždy vykazovala z místnosti. „Já ale už nevím, co v hodinách z dalších textů vyškrtávat. I v knížkách pro děti se dnes vulgarismy vyskytují. Divadlo má odrážet svět kolem nás. A co svoboda uměleckého projevu?“ řekla MF DNES Zástěrová.


Co škola zakázala

... Příští den jsem si řekla že musím chtě nechtě počítat s opakováním a abych v tom tedy měla přehled začala jsem si za každého který mě přeříz tetovat jen tak jehlou namočenou v tuši malou čárku na nadloktí Bylo to jako prýmky seržanta Peppera jenže jich potom bylo víc...
... Už konečně do prdele se vším onanismem samospasitelné omrdávání se slavného vždy vítězného všepřemáhajícího života už konečně do prdele se vším tím hnusným pokryteckým haraburdím slávy mateřské a lásky dětinné a krásy a přírody a něhy a citu a zase jen mrdání a žraní a sraní a spaní...
... Začíná podzim Už přes měsíc jsem v tom Aby tu kundu rozrazil hrom!
Rozrazil ji prudce rozrazil i ruce které objímaly samy si ho braly – proč jsem si radši nebrala

bróm...
 
(Pozn. redakce MF DNES: Básně ve znění, jak je napsal Egon Bondy)


Celý text naleznete zde

58 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
3. května 2017 7:34  

Jestli tohle je to nejhrubší z básně, tak akademici absolutně netuší, co frčí mezi mládeží. Neboť běžný slovník i nezletilých obsahuje mnohem výživnější termíny.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. května 2017 8:17  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. května 2017 8:18  

Co na to místní cenzor? Nebyl v komisi?

Romana Howe řekl(a)...
3. května 2017 8:37  

No tak to mi něco připomíná! Já jsem dostala napomenutí za to, že jsem žákům nevysvětlila, že své názory mohou psát pouze tak, aby se nikdo nikdy nemohl cítit dotčen, aby nebylo možné se domnívat, že to byla kritika někoho, něčeho. No pěkně to zde vedeme, zajímavá představa svobody a demokracie.

mirek vaněk řekl(a)...
3. května 2017 8:44  

Svoboda a demokracie končí tam, kde začínají práva druhého. Často nadřízeného, šéfa a majitele, která začínají proklatě blízko vás.

Ygrain řekl(a)...
3. května 2017 10:11  

Paní Howe, buďte tak laskava a odpusťte si tu agendu.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. května 2017 10:51  

"No tak to mi něco připomíná! Já jsem dostala napomenutí za to, že jsem žákům nevysvětlila, že své názory mohou psát pouze tak, aby se nikdo nikdy nemohl cítit dotčen, aby nebylo možné se domnívat, že to byla kritika někoho, něčeho. No pěkně to zde vedeme, zajímavá představa svobody a demokracie. "

Jste se pěkně obula do pana Komárka. Souhlasím s vámi, není to často, ale souhlasím!

Hezký den!!!

V. řekl(a)...
3. května 2017 11:40  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
V. řekl(a)...
3. května 2017 11:43  

Co je na tomto zákazu překvapivého? V naší společnosti s regulacemi, nařízeními, zákazy, korektností, ..., ..., ... Od příkazu, co si můžeš koupit v bufetu je k příkazu, co můžeš přednášet (číst, myslet si), velmi malý krok. Zmíněná konzervatoř ten krok už udělala, stát to salámovou metodou dělá také.

Eva Adamová řekl(a)...
3. května 2017 13:03  

Mýlíte se, paní Howe se vůbec neobouvá do pana Komárka, ale do vedení školy, které ji právem napomenulo za to, že ze slohových prací žáků použila ve své kritice školy jen to, co se jí hodilo do krámu.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. května 2017 14:31  

Paní Adamová... :-)

Romana Howe řekl(a)...
3. května 2017 19:54  

Ygrain, tento článek je o velmi závažném jevu, což je snaha rozhodovat za jiné, omezovat jejich možnost výběru, vyjádření se. Není to zdaleka má vlastní agenda, bohužel.

Paní Adamová, v časopise byly texty dětí, které své názory chtěly uveřejnit. Diskuze o tom, jak si žáci představují školu je legitimní možnost vyjádření vlastního názoru. Je na pováženou, že učitel dostane napomenutí za to, že nezakáže svým žákům výběr určité básně či jim nezakáže diskutovat, vyjádřit svůj názor (slušným způsobem) na školu, na vlastní učení. Je tedy pravda, že školství pracuje se strachem a motivací strachem, nebo není? Chceme děti učit kultivovaně vyjadřovat své názory, nebo nám stačí, aby napsaly 250 slov na zadané téma v určeném funkčním stylu? A hlavně nevybočovat!!! Ale v dějepise se vesele učí o hrůzách cenzury, strachu z vyjádření vlastního názoru. Logické. Naprosto. Dnes je vše úplně jinak.

Ygrain řekl(a)...
3. května 2017 20:59  

Tak ještě jednou a jasněji: téma cenzury je jistě závažné, ale laskavě pod články, které se vás netýkají, neprovětrávejte svoji kauzu, a už vůbec ne takto zkratkovitým a zavádějícím způsobem. Možná jste to tehdy myslela dobře, ale čisté ruce nemáte.

Romana Howe řekl(a)...
3. května 2017 21:10  

asi jste mi je zašpinila, když o tom tolik víte

tyrjir řekl(a)...
4. května 2017 2:56  

paní Howe se vůbec neobouvá do pana Komárka, ale do vedení školy, které ji právem napomenulo za to, že ze slohových prací žáků použila ve své kritice školy jen to, co se jí hodilo do krámu.

Vcelku souhlasím. Jen namísto "použila" bych možná napsal ZNEUŽILA. Je, myslím, smutné,že paní Howe zřejmě nechápe postavení a povinnosti učitele a ještě to opakovaně veřejně ventiluje. Obdivuji trpělivost učitelů, vedení školy a rozumných rodičů ze školy, kde paní Howe působí.

poste.restante řekl(a)...
4. května 2017 11:13  

asi jste mi je zašpinila, když o tom tolik víte

Paní Howe, prosím, ...

Ygrain řekl(a)...
4. května 2017 11:20  

"asi jste mi je zašpinila, když o tom tolik víte"
Oh? Já jsem vás nějak donutila používat žákovský časopis jako svou ideologickou platformu?

Ale klidně mě osviťte: do odborů jste vstoupila předtím, nebo až potom?

Romana Howe řekl(a)...
4. května 2017 19:08  

Ygrain, polopatě: pokud tvrdíte, že jsem použila žákovský časopis jako svou ideologickou platformu, musíte o tom vědět víc, než já, čili jste si omočila prsty v obviňování, které mě pošpiní.

Vy považujute praktikování svobody, hlavně svobody vyjadřování, svobody slova za nějakou nebezpečnou, ve školství zakázanou, ideologii?

Ygrain řekl(a)...
4. května 2017 19:27  

No jistě, texty žáků propagující vaši filosofii vzdělávání se tam ocitly jen čiročirou náhodou, vaše působení s tím nemělo zhola nic společného.

Za nebezpečné, a ze strany učitele za vysoce neprofesionální, považuji zneužívání autority k vymývání mozků libovolným ideologickým směrem. A taky za pokrytecké. - BTW, jak že to bylo s těmi odbory, předtím, než to začalo zavánět průšvihem, nebo až potom?

Romana Howe řekl(a)...
4. května 2017 20:36  

Ygrain, vy jste členem vyšetřovací komise křížového výslechu? Kdo vám dokáže, že je pravda, co vám řeknu? Pomůže vám, že jsem do odborů vstoupila téměř rok před kauzou časopis?

A považujete tedy svobodu slova za nebezpečnou ideologii? Věříte, že žáci mají vlastní myšlení, že dokáží svobodně formulovat své myšlenky? Pokud měli jiní žáci jiné názory, mohli je uveřejnit v dalším čísle - o to časopisu šlo, aby vyvolal diskusi o tom, o čem žáci mezi sebou běžně mluví: proč je všeobecně i konkrétně škola taková, jaká je, mohla by být jiná, bylo by to přínosné, jak to udělat? A to počínaje od snahy o zlepšení školní jídelny přes zřízení kolárny až po výuku. Ideologie práva žáků na vyjadřování se? To právo je zakotvené ve školském zákoně i ve školním řádu.

Ygrain řekl(a)...
4. května 2017 20:53  

Zatím nemám důvod nevěřit úplně všemu, co tvrdíte, tak ano.

Jistěže žáci mohou vyjadřovat, co chtějí, ale budou-li žáci učitele komanče meditovat nad přínosem komunismu či učitele neonácka nad rasovou čistotou, vzbudí to ve mně úplně stejné pocity, jako když vaši žáci "spontánně" psali o Sudbury nebo finském školství.

Romana Howe řekl(a)...
4. května 2017 21:50  

Zaprvé: srovnávat meditaci nad rasovou čistotou s meditací o finském školství či Sudbury považuji za absurdní.

Zadruhé: psaní do časopisu samozřejmě není zcela spontánní, předchází mu zvažování, diskuse, cizelování textu.

Jde o to, že jsou to témata, která žáky zajímají (kromě jiných, o kterých také psali), neboť škola, její hodnocení, její vliv jsou velmi závažnou, důležitou součástí jejich každodenního života. A na tuto diskusi mají i ze zákona právo. Musím ocenit, že všichni se vyjadřují velmi konstruktivně, rozhodně se při diskusi, kde mají pocit, že jejich názory mají váhu, nevyjadřují urážlivě ani neuctivě.

Pokud učitelé umlčují návrhy, dotazy, požadavky na zlepšení stavu, situace, a pouze vyzdvihují dokonalost současného stavu či nemožnost změny - nedopouští se tedy také oni manipulace, prosazování své ideologie?

Jirka řekl(a)...
4. května 2017 22:35  

Pořád se divím, proč je čím dál tím víc žáků splachovacích. Neumí se stydět, omluvit. Bude to tou moderní nevýchovou. Paní Howe se našla v unschoolingu a vykazuje stejné znaky.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
4. května 2017 22:48  

Takže oni psali o té "jediné pravé škole Sudbury", nějak sami na ni narazili, nějak si udělali naprosto jasno, že to je to pravé a nikdo je nenavedl?
Naštěstí jsou to chytří žáci, jinak by to vypadalo jako manipulace ze strany učitele.

Romana Howe řekl(a)...
4. května 2017 22:51  

nepsali, že Sudbury je to pravé, jen je to zaujalo - v angličtině je v učebnici o anglosaském školství článek, hledali při referátu víc, narazili i na Sudbury....

Ygrain řekl(a)...
4. května 2017 22:52  

Srovnávat rasovou čistotu s finským školstvím by zajisté absurdní bylo. Srovnávat proces, jakým se dostaly žákům do hlavy... o Hitlerovi může žák něco vědět i bez indoktrinace učitelem, o Sudbury ale dost těžko. O indoktrinaci z druhé strany, tedy dokonalost současného stavu a nemožnost změny, se budeme bavit, až mi předvedete studentský časopis, kde žáci vlivem svých pedagogů zaujímají tyto postoje.

A jen tak na okraj - mně až tak nevadí, že si lidi někdy zamažou ruce, bývají situace, kdy není na vybranou. Vadí mi ale, když ta lejna vydávají za voňavku.

Unknown řekl(a)...
5. května 2017 13:57  

Konzervatoř Brno je stoletá škola, kterou lze přirovnal k trénovanému sportovci – kapacita školy je plná, zájem o školu trvalý, ekonomika je zdravá, výsledky žáků jsou excelentní, mezinárodní dosah je omračující, vyučující jsou kvalifikovaní zkušení i špičkoví výkonní umělci, najdou se mezi nimi jmenovaní vysokoškolští profesoři, docenti i hudební vědci. Škola je ve vrcholné kondici. Zdravé tělo je však pro neduhy lákavou kořistí. Pozornost veřejnosti by jistě nepřitáhla poloprázdná škola, bojující o přežití. Skvělé renomé Konzervatoře je však tučná oběť.
Byli jsme svědky mediálního divadla. Na scéně stojí Goliáš proti Davidovi a nikdo nepřeje obru, ale dobru. Podmínky pro spuštění dramatu nemohli být svědomitěji připraveny, vystupuje v něm totiž i oceněná talentovaná studentka, jako symbol vzpurné a nezvladatelné mladistvé energie, plná ideálů.
Princip mučedníka na pranýři stále obdivuhodně přitahuje pozornost v naší, byť sekulární společnosti. Bojovník za svobodu uměleckého projevu je pronásledován zlým ředitelem, což média s vděkem střelhbitě využila k rozpoutání mediální bouře, ve které se manipuluje s pravdou, podle hesla „Qui bono“.
Nekonečná slovní přestřelka by změnila drama na mýdlovou operu. Publicita neprospívá škole, znevažuje poctivou práci pedagogů a vynikající výsledky studentů. Proto bylo rozhodnuto, že prof. Zástěrová nemá sebemenší postih.
Drama ztratilo svou zápletku, mučedník neumřel, obecenstvo přišlo o pointu. Slavit mohou ti, kteří se zviditelnili.

Unknown řekl(a)...
5. května 2017 14:49  

Pasáž ze soutěžního textu Egona Bondyho, který byl oceněn
cenou Českého rozhlasu na FESTIVALU V PODĚBRADECH

Už konečně do prdele
se vším onanismem
samospasitelné omrdávání se
slavného vždy vítězného
všepřemáhajícího života
už konečně do prdele
se vším tím hnusným
pokryteckým haraburdím
slávy mateřské a lásky dětinné
a krásy a přírody a něhy a citu
a zase jen mrdání a žraní
a sraní a spaní a dření a vyškrabávání si mozků
abychom si mohli říkat, že to všechno nic - my to nevíme
už konečně do prdele
se vším tím zesračkovatělým opiátem
s tím vyblitým žradlém zdechlé kobyly,
která si říká život
a chcípajíc nejvíc kolem sebe kope
radši pojít heroinem
oběsit se uchlastat se
upálit se umrdat se...
vy volové
deset tisíc zrůdných bídáků
od hoven z magistrátu až po prezidentské hovno
a pánaboha k nim počítaje

Lenka Dohnalova řekl(a)...
5. května 2017 21:19  

Sorry, opravdu nemám nastudováno, jak se skutečně kauza vyvíjela. Nevím, kdo je oběť a kdo se zviditelnil. K čemu se však můžu vyjadřovat, je text Egona Bondyho. Umění je reflexí života , jakýmsi obrazem přecezeným přes nitro autora, a už od dob konce 19. století reformovalo náhled na estetický ideál, který měl zobrazovat pouze krásno. Dnes se vyjadřujeme zcela jinak - ať už v hudbě, v malířství či v literatuře. Cenzurovat Egona Bondyho mi připadá téměř inkviziční. Lidstvo prožilo v oslavovaném 20. století, tedy ve "věku prostituce" dvě světové války a fungování totalitních režimů. Bondy je uznávaný autor, expresivita jeho vyjadřování plyne z reality, ve které žil. Nemusím souhlasit s jeho postoji a s jeho vyjadřováním, ale budu se bít za to, aby jeho hlas nebyl umlčen...:-)

Lenka Dohnalova řekl(a)...
5. května 2017 21:23  

A ještě jedna poznámka ke kauze paní Romany Howe. Vážení, kteří se k tomuto vyjadřujete, Vy si opravdu myslíte, že máte právo tuto kauzu soudit ? Tedy potažmo zde napadat paní Romanu? Pakliže ano, byli jste asi osobně přítomni ...

poste.restante řekl(a)...
5. května 2017 21:46  

Paní Dohnalová, byla jste osobně přítomna holokaustu?
Pakliže ne, dozajista se neodvažujete jej odsuzovat.

Veronika Valíková řekl(a)...
5. května 2017 21:50  

Pardon, poste.restante, teď jsem té analogii nerozuměla.

Lenka Dohnalova řekl(a)...
5. května 2017 21:56  

P. PR,
sorry, také nerozumím. Po holocaustu zůstaly koncentrační tábory a hory mrtvých... prokazatelně... Co tím proboha chcete říct?

poste.restante řekl(a)...
5. května 2017 22:07  

Odkdy je osobní přítomnost nutnou podmínkou k tomu, aby bylo možné se k nějaké záležitosti vyjadřovat?

Informace, které byly o "kauze paní Howe" zveřejněny jsou, myslím, dostatečné k tomu, aby si kdokoliv mohl učinit názor. Jaký, to už záleží na něm.

Lenka Dohnalova řekl(a)...
5. května 2017 22:21  

Ano informace (pokud jste nebyl přítomen) zveřejněny byly. Můžete mi prosím přesně vypsat pramena a zdroje,ze kterých jste čerpal, abychom mohli relevantně diskutovat dále? Jak jistě víte, k vytvoření vlastního názoru je velice důležitá hodnověrnost pramene (nejde-li o historii, která je vědecky zpracována).

Lenka Dohnalova řekl(a)...
5. května 2017 22:21  

...prameny...

Lenka Dohnalova řekl(a)...
5. května 2017 22:40  

A ještě jinak,
je snazší soudit minulost, o které píší ověřené studie a prameny, než přítomnost, o které promlouvají různě zainteresované zdroje. Teprve časový odstup dá nahlédnout objektivněji do problému. Čím více chceme porozumět přítomnosti, tím větší nároky to na nás klade ve smyslu "pídění se" po skutečně nezávislých zdrojích a po jejich srovnávání. Nezlobte se, ale pokud jste nebyl osobně přítomen, zdá se mi velmi nemožné, že jste se touto kauzou takto poctivě zabýval. To vyžaduje investigativního novináře na plný úvazek... Pokud si myslíte, že se mýlím, budu Vašim argumentům naslouchat ráda...

poste.restante řekl(a)...
5. května 2017 23:43  

Nezlobte se, ale pokud jste nebyl osobně přítomen, zdá se mi velmi nemožné, že jste se touto kauzou takto poctivě zabýval. To vyžaduje investigativního novináře na plný úvazek
Doufám, že podobně věcně a přísně zásadově přistupujete Vy osobně ke všem kauzám a záležitostem, k nimž se vyjadřujete. I na tomto webu.

Na plný úvazek se záležitostem paní Howe rozhodně nevěnuji.
Několik let už tady spolu diskutujeme a to k vytvoření jistého názoru také napomůže.
Kromě toho informací dostupných z veřejných zdrojů o celé záležitosti je, dle mého soudu, celkem dost.

http://www.zspolesna.cz/upload/files/skolni-casopis/3.-casopis_duben2016.1461861550.pdf
+ dvě předchozí čísla jsou dostupná tamtéž

https://www.svobodauceni.cz/?event=supper-odvazna-ucitelka-diplomka-svobodnem-vzdelavani

https://www.respekt.cz/tydenik/2017/6/kritizovat-zakazano-mile-deti

https://www.pressreader.com/czech-republic/respekt/20170206/281925952750428

Zápis č. 2/2017 z jednání Komise vzdělávání a výchovy (KVV) Praha 21
konaného dne 15.2.2017
https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjdnuGW1dnTAhVBG5oKHdUTDQ8QFghIMAc&url=http%3A%2F%2Fdms.praha21.cz%2Fshare%2Fproxy%2Falfresco-noauth%2Fapi%2Finternal%2Fshared%2Fnode%2FpOF2xY7rSXmN-dx6ipRMjg%2Fcontent%2F2017_02_15_Z%25C3%25A1pis_KVV.pdf%3Fc%3Dforce%26a%3Dtrue&usg=AFQjCNHup3bJsaOYAju31gCzBnm8uMq6Nw&sig2=Wzz3tz9sdmTLZJzgZlnx6w

Názor její kolegyně paní Hany Jančové si můžete přečíst například v diskusi pod článkem
http://www.ceskaskola.cz/2017/02/pul-roku-inkluze-na-skolach-neresi-se.html

O stručné shrnutí celé kauzy se pokusil pan Wagner zde:
http://www.pedagogicke.info/2017/04/causa-ucitelky-romany-howe.html

V případě dalšího zájmu využijte služeb Google.

Romana Howe řekl(a)...
6. května 2017 0:27  

"Bojovník za svobodu uměleckého projevu je pronásledován zlým ředitelem, což média s vděkem střelhbitě využila k rozpoutání mediální bouře, ve které se manipuluje s pravdou, podle hesla „Qui bono“.
Nekonečná slovní přestřelka by změnila drama na mýdlovou operu. Publicita neprospívá škole, znevažuje poctivou práci pedagogů a vynikající výsledky studentů. Proto bylo rozhodnuto, že prof. Zástěrová nemá sebemenší postih.
Drama ztratilo svou zápletku, mučedník neumřel, obecenstvo přišlo o pointu. Slavit mohou ti, kteří se zviditelnili"

Ani já nevím dost o této kauze, ovšem výše publikovaná interpretace mne zaráží....Jak se manipuluje s pravdou? Vybrala si studentka tuto báseň (i po diskusi s vyučující), nebo jí vyučující byla vnucena, proti své vůli se ji učila?

Drama ztratilo svou zápletku tím, že postih pro vyučující byl po medializaci odvolán? Odvoláním postihu zcela jistě to "opravdové" drama neskončilo....Pointa nespočívá v přinuceném odvolání postihu, pointa spočívá v úmyslu někoho trestat za výběr básně, názoru ( v rámci demokratických humanistických zásad). Pointa spočívá v tom, tento někdo je alespoň občas, i díky svobodnému tisku, konfrontován se skutečností, že v ČR byla již před pár lety schválena ústava zaručující různé svobody, mimo jiné také svobodu slova a demokratického zřízení.

A děkuji Lence Dohnalové za obranu umění, uměleckého vyjadřování. Já myslela, že je v moderním světě už přinejmenším od doby Ch. Baudelaira a jeho Květů zla obhájeno, ale zřejmě nejen ve školách, při hodinách literatury, není dost prostoru pro diskusi o umění, o životě. Utváření si názoru prý při jednotném státním testování nikoho nezajímají,nejsou hodny být považovány za součást vzdělání :)

Romana Howe řekl(a)...
6. května 2017 0:53  

Ygrain: "O indoktrinaci z druhé strany, tedy dokonalost současného stavu a nemožnost změny, se budeme bavit, až mi předvedete studentský časopis, kde žáci vlivem svých pedagogů zaujímají tyto postoje." Ale vždyť většina školních časopisů a webů přesně tuto indoktrinaci předvádí! O čem se v nich dočtete? O vyhraných soutěžích, navštívených výstavách, uskutečněných besedách, nespočtu úspěchů školy a jejich žáků, o spokojených žácích a učitelích. Nebo se v nich někdy zmiňuje nuda, zoufalost, bezradnost, šikana, pochyby....tj. opravdová realita škol? Alespoň ze čtvrtiny že by se věnovaly skutečnému reálnému životu školy? Ukažte mi takové časopisy a weby. Nejde tedy v nich o zastírání skutečnosti, o pouhapouhou reklamu školy, v podstatě o indoktrinaci přesvědčení o blahodárnosti školy? (Viděli jste skvělý americký film Vliv gama paprsků na měsíček? Doporučuji, z roku 1970)

Co podle vás vydávám za vůni konvalinek? Mou snahu zjistit, v čem je diskuse se žáky tak nebezpečná a škodlivá? Nebo mou snahu poukázat na neomezenou moc vedení školy určovat, co je správné a co ne?

Pokud za lejno považujete vedení diskuze se žáky a snahu o spolupráci s nimi, tak skutečně nemá cenu nic dál psát.



Romana Howe řekl(a)...
6. května 2017 1:12  

Vážení,

představím vám jednoduchý recept, jak se ke kauze stavět. Ani mnoho dalších vyjádření a pramenů totiž více světla než tento recept do kauzy nevnesou.

1. Je-li nepřípustné, škodlivé a nebezpečné, aby žáci a učitelé spolupracovali, diskutovali o podobě a stavu školy, pak učitel, který takto jedná, hrubě porušil své pracovní povinnosti.

2. Je-li přípustné a blahodárné, aby žáci a učitelé spolupracovali a diskutovali o podobě a stavu školy, pak učitel, který takto jedná, neporušil hrubě své pracovní povinnosti.

3. Pokud si myslíte, že jde o míře spolupráce a zdravé diskuze, citujte prosím tuto míru překračující skutečnosti přímo uvedené ve školním časopise.

4. Žáci byli zpočátku k myšlence psát časopis pesimističtí, negativní. Obávali se, že nikdo nebude psát ani číst jednobarevné články o "šťastné" škole. Až možnost diskuze, hledání, prezentace různých vizí, řešení skutečných problémů, vyvolalo zájem a autorskou aktivitu.

5. Je lepší časopis nepsat, názory veřejně neprezentovat, lepší je tvářit se, že jiné návrhy, možnosti, ani problémy neexistují? Je lepší nechat žáky, ať si každý myslí potichu to své a škole se bez výhrad přizpůsobí? Kdo ne, má smůlu? Kdo ano, je připraven na život, nebo na skleník?

poste.restante řekl(a)...
6. května 2017 1:30  

Madam Howe, nechtějte, prosím, ve Vašem vlastním zájmu, abych se k této kauze vyjadřoval.
Nedělal bych to ani teď, nebýt komentářů a výzvy paní Dohnalové.
Ani ty by pravděpodobně nevznikly, kdybyste Vy sama kauzu konzervatoristky nedávala do souvislostí s kauzou svojí.

Jak jsem vyrozuměl, hodláte veřejné školství opustit, přinejmenším na čas. Toto řešení považuji za velmi vhodné a prospěšné pro obě strany.
Doporučoval bych více již toto téma nerozviřovat.

Tajný Učitel řekl(a)...
6. května 2017 9:21  

Paní Howe, školství neopouštějte. Učitelů, kteří o své práci přemýšlí z hledisek jiných než obvyklých, je v této době velmi potřeba. Konformních rutinérů, ochotných držet pusu a krok je všude víc než dost.

Veronika Valíková řekl(a)...
6. května 2017 9:49  

Paní Howe, studenti by měli psát o škole, kterou navštěvují. Souhlasím. A ředitelé by měli ustát i kritické hlasy. Zranitelní jsou v tomto sporu většinou učitelé - školy mají často v pracovním řádu různé zvláštní paragrafy... mimochodem, nic se nemění, Vzpomeňme na Řev septimy a povyk kolem něj (Jeden z filmů podle J. Žáka).

Pavel Doležel řekl(a)...
6. května 2017 9:50  

Romanko, můžete hrubě porušit pracovní kázeň, pokud kupříkladu pomlouváte, nebo znevažujete své kolegy před dětmi, apod. Normální, duševně zdravý, zodpovědný, dospělý a vyrovnaný člověk toto neudělá, protože chápe, čemu tím škodí. Vy to zjevně pochopit nedokážete. Proto souhlasím s kolegou poste.restante, že vaše opuštění učitelské profese je ku prospěchu všem.

Michal Komárek řekl(a)...
6. května 2017 10:03  

Pane Doležele, nevím, zda by Vám bylo příjemné, nepříjemné, lhostejné..., kdyby Vás tady někdo oslovoval Pavlíku. Nicméně předpokládejme, že podobné zdrobněliny někomu nepříjemné být mohou, navíc není pravděpodobné, že se s paní Howe, či jinými diskutujícími, které oslovujete žoviálně, nějak blíž osobně znáte... Zdržte se, prosím tohoto typu oslovení, které může působit jako arogantní a znevažující. Děkuji! Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
6. května 2017 12:47  

Mně je nepříjemné, když mi člověk, který se chová jako normalizační kádr, píše "Hezký den!"
!!!

Ygrain řekl(a)...
6. května 2017 18:58  

"Nebo se v nich někdy zmiňuje nuda, zoufalost, bezradnost, šikana, pochyby....tj. opravdová realita škol? "
...protože vašemu světonázoru neodpovídá možnost, že existují školy, kde jsou děti celkem spokojené, že?

Připojuji se k tomu, co řekl poste.restante: raději už toho nechte a realizujte se někde mimo.

Romana Howe řekl(a)...
6. května 2017 19:14  

V každé státní tradiční škole jsou i děti nespokojené, které by se chtěly učit radostněji, pozitivněji, ale říct to nesmí, nemohou - komu, jejich názory i potřeby jsou bagatelizovány, protože jsou tam lidé, jejichž světonázoru odpovídá zjednodušování problémů, jednostranné vidění a obviňování vždy toho, kdo se liší, kdo není srovnán do latě. Přeji i vám co nejméně dalších slepých let.

Pavel řekl(a)...
6. května 2017 23:11  

Vyjádření k mediální kauze Egona Bondyho

Naše studentka 3. ročníku oboru herectví (dále jen HDU) předvedla na otevřené hodině připravené dílo na veřejnou soutěž - Dny poezie v Poděbradech, které pedagogové HDU vyhodnotili tak, že tento konkrétní text není vhodný pro veřejnou prezentaci na střední škole, kde studují i nezletilí žáci. Takto to bylo vysvětleno studentce HDU, která byla současně vyzvána, aby se s tímto textem na soutěži neprezentovala jménem školy. Studentka neměla zakázáno studovat jmenovitě Bondyho, neměla zakázánu účast na soutěži, na soutěž odjela, soutěžila a získala cenu Českého rozhlasu.
 
Profesorka, která tento výkon připravovala, dostala výtku a návrh na snížení osobního příplatku za nedodržení zásad výuky na HDU, čehož si byla plně vědoma. Sporný byl pouze výběr tohoto konkrétního textu, což jsem profesorce zdůraznil a vytkl jí, že nedoporučila studentce zmírnit text (je to přece jen montáž ze sbírky), či vybrat jiný text vhodný pro střední školu. Sama si byla vědoma, že text přesahuje určitou míru tolerance a také na to studentku důrazně upozornila. Tím, že nezasáhla včas, v období studia textu, postavila vedení oddělení i školy před hotovou věc.
 
Po konzultaci s odborovou organizací jsem od zamýšleného finančního postihu vzápětí, ještě ten samý den, upustil. Později jsem vzhledem k vyhrocené situaci upustil i od výtky. Jako ředitel nesu odpovědnost před zákony, před svými kolegy, před našimi žáky a studenty, před jejich rodiči, před českou školní inspekcí a před svým svědomím a nepřeji si, aby kauza byla neustále přiživována, aby naše škola byla očerňována v médiích, aby byla znevažována poctivá práce pedagogů a vynikající výsledky našich studentů. Proto jsem rozhodl tak, že uvedená profesorka již nemá sebemenší postih.
 
Vedení školy se v žádném ohledu nezachovalo necitlivě vůči památce básníka Egona Bondyho.
 
Vedení školy se zásadně distancuje od nařčení, že Egona Bondyho považuje za člena STB a nikdy a nikde se o tom nezmiňovalo.
 
Vedení školy neřešilo v této souvislosti svobodu uměleckého projevu obecně, ale pouze vhodnost určitých pasáží básně Egona Bondyho pro nezletilé žáky a studenty v rámci střední školy.
 
Vedení školy se zásadně distancuje od nařčení, že na škole probíhá cenzura a existuje seznam „Libri prohibiti.“
 
Závěrem konstatuji, že mezi základní povinnosti zaměstnance patří jednat v zájmu svého zaměstnavatele a pedagog, stejně jako ředitel, má povinnost zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, týkajících se žáků a studentů. Proto v tomto prohlášení neuvádím jména osob.
 
Děkuji za pochopení.
MgA. Pavel Maňásek,
ředitel Konzervatoře Brno

poste.restante řekl(a)...
6. května 2017 23:40  

Děkuji pane řediteli.
Myslím, že Vaše vyjádření vnáší do celé záležitosti konečně potřebné jasno.

(A nikoliv permanentní vytváření dýmové clony, kterou nemohu hodnotit jinak, nežli jako účelovou.)

Pane Komárku, myslím, že vzhledem k závažnosti celé kauzy by si tento text zasloužil uvedení jako samostatný článek.

Romana Howe řekl(a)...
7. května 2017 0:11  

Mně stále není jasné, proč musela vyučující dostat výtku a snížení osobního ohodnocení (i když později odvolané). Ona přeci studentku důrazně upozornila. Nedalo se nějak lidsky domluvit? A že by nezletilí studenti konzervatoře neslyšeli silnější výrazy a pohoršili se nad básní? Často přehnaná reakce vyvolá ještě vyhrocenější reakci, není nad klidné uvážlivé jednání.

Pavel Doležel řekl(a)...
8. května 2017 1:01  

Pane Komárku, zjistil jsem, že Česká škola už má pověst cenzorovaného webu. A to nejen mezi lidmi s nimiž jsem názorově spřízněn. Pokud budete takto pokračovat, tak to tady pohřbíte.

Chcete-li mi říkat Pavlíku, tak to je to nejmenší. Budete sice působit poněkud přitepleně, ale to je váš problém. Tajný už mě tady nazýval všelijak. A já už jsem v rámci možností velkej kluk, tak to nějak unesu i bez vaší nevyžádané pomoci.

Pavel Doležel řekl(a)...
8. května 2017 1:04  

Pan ředitel se vyjádřil velmi korektně, ale chápu, že i komentátoři, aktivisté, novináři a cenzoři musejí být z něčeho živi a tak nějakou tu mrtvolu neřeší. Je neštěstí, když člověku chybí stud.

Michal Komárek řekl(a)...
8. května 2017 5:16  

Tak jinak, pane Doležele: Zdržte se, prosím znevažujícího oslovování ostatních diskutujících. Děkuji! Hezký den!

V. řekl(a)...
8. května 2017 7:03  

Pražský vrchní soud v úterý potvrdil, že časopis Reflex může nazývat předsedu hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomia Okamuru v případě oprávněné kritiky Pitomiem.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/okamura-soud-pitomio-05e-/domaci.aspx?c=A170201_101635_domaci_jj
------
Že by oslovení "Romanko" bylo až tak znevažující??? Nemyslíte, cenzore, že jste trapný?

Pavel Doležel řekl(a)...
8. května 2017 8:44  

Pane Komárku:

1) Zdržím se znevažujících oslovení, pokud se budu skutečně domnívat, že jsou znevažující. Pokud se někdo chová a myslí jako malé dítě, nemám problém jej oslovovat zdrobnělinou jeho jména. Pokud se vám už i toto zdá jako znevažování, tak to mažte. Jsem zvědav, kam až to dospěje, ale nezávidím vám to. Komplikujete si to a uznání nedojdete.

2) Bylo by dobré, abyste ponechal lidem svobodu alespoň v tom, aby si sami určili, co je pro ně znevažující. Já jsem ochoten zvažovat způsob jakým píšu na základě hypotetické možnosti, že to někomu ubližuje. To si ale musí dotyčný určit sám. Rozhodně se nebudu přizpůsobovat nějakému moralizování. Jak jste asi pochopil, nejsem příznívcem falešné solidarity. A poprosil bych, ať už budu já oslovován jakkoliv, nemažte to.

Michal Komárek řekl(a)...
8. května 2017 9:31  

Děkuji, pane Doležele, že o mých námětech přemýšlíte :-). Hezký den!



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.