Ministerstvo školství reaguje na článek Radka Sárköziho: Platy začínajících učitelů se po zavedení kariérního řádu snižovat nebudou

pondělí 29. května 2017 ·

„V článku pana Sárköziho se objevují naprosto mylné informace. Skutečnost je taková, že se zavedením kariérního řádu se nebudou platy začínajících učitelů snižovat,“ odpovídá ministerstvo školství na otázky České školy, zda kariérní řád přinese opravdu takové důsledky, jaké popisuje ve svém textu Radek Sárközi. Přinášíme odpověď v plném znění.

Platové zařazení začínajících učitelů se řídí především zákoníkem práce a prováděcími předpisy k zákoníku práce (zejména nařízením vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, a nařízením vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací). Podle zákoníku práce tak platí, že zaměstnavatel zařadí zaměstnance do platové třídy podle druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě a v jeho mezích na něm požadovaných nejnáročnějších prací.

Vládní návrh novely zákona o pedagogických pracovnících neobsahuje zvláštní pravidla upravující platové zařazení začínajících učitelů. Vládní návrh nestanoví, že začínající učitel musí být zařazen do nejnižší odpovídající platové třídy (učitelé jsou podle katalogu prací zařazováni podle vykonávané práce do 8. až 14. platové třídy). U stávajících učitelů není s ohledem na kariérní řád k žádnému přeřazení do nižší platové třídy důvod. Naopak, z formulace navrhovaného § 29e vládního návrhu novely zákona vyplývá, že učitel, který úspěšně projde atestačním řízením do druhého kariérního stupně, nebude zařazen v nejnižší odpovídající platové třídě (tj. že učitel MŠ nebude zařazen v 8. platové třídě a učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů nebude zařazen v 11. platové třídě).

Pokud jde o dostupná data a školy odměňující platem (veřejný sektor), pak byla v roce 2016 tato struktura učitelů mateřských škol s dobou započitatelné praxe do 2 let:

8. platová třída – 16 %,
9. platová třída – 83 %,
10. platová třída – 1 %.

Výkon činnosti třídního učitele je standardní součástí pracovní doby učitele. Pracovní doba učitele se člení na dobu výkonu přímé pedagogické činnosti a na dobu výkonu prací souvisejících s výkonem přímé pedagogické činnosti a v tomto členění spadá výkon prací spojených s funkční třídního učitele do doby výkonu prací souvisejících s výkonem přímé pedagogické činnosti [§ 3 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí]. Výkon práce třídního učitele již tedy je zohledněn přímo v platu učitele.

V současné době je přímá pedagogická činnost spojená s výkonem práce třídního učitele zohledněna zvláštním příplatkem podle nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě (v rozpětí 400 až 1000 Kč ve skupině I prací).

Navrhované zvýšení příplatku za výkon práce třídního učitele není koncipováno tak, že má nahrazovat určité penzum hodin vykonané práce, nýbrž je konstruováno jako ještě další zohlednění většího rozsahu práce a náročnějších pracovních podmínek (zejména zvýšené míry neuropsychické zátěže) v rámci téhož druhu práce.

7 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
29. května 2017 22:28  

Výkon činnosti třídního učitele je standardní součástí pracovní doby učitele. Pracovní doba učitele se člení na dobu výkonu přímé pedagogické činnosti a na dobu výkonu prací souvisejících s výkonem přímé pedagogické činnosti a v tomto členění spadá výkon prací spojených s funkční třídního učitele do doby výkonu prací souvisejících s výkonem přímé pedagogické činnosti [§ 3 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí]. Výkon práce třídního učitele již tedy je zohledněn přímo v platu učitele.

Platí ta standardnost o pro všechny učitele - všichni učitelé mají třídnictví? NEMAJÍ. Třídnictví je náročná a nikoli standardní součást práce některých (většiny) učitelů a odměna za něj je vyloženě směšná.

Mít např. na SOU dvě třídnictví, vést všechnu náročnou agendu (různé evidence, třídnice, omluvenky, papírové katalogové listy a další elektronické evidence, prospěchová stipendia, styk s placenými poradci a koordinátory, s rodiči atd. atd.) a udělat si při tom všem při normálním úvazku ještě čas na žáky samotné - to není za ty jsoucí peníze žádná legrace. Učitelé, kteří třídnictví "uniknou", jsou zpravidla začátečníci, které to teprve čeká, učitelé, kteří mají jiné zpravidla dobře placené funkce, nebo z důvodu personální nouze tolerovaní ňoumové. Na ZŠ a ostatních SŠ není situace o mnoho lepší.

Třídnictví by mělo být učitelům řádně zaplaceno.

tyrjir řekl(a)...
29. května 2017 23:06  

Dnes může učitelka mateřské školy dostat nástupní plat 21.570 Kč hrubého měsíčně (9. platová třída tarifní tabulky). Po zavedení kariérního systému bude zařazena do prvního kariérního stupně a po dobu dvou let tzv. adaptačního období bude mít nárok pouze na 8. platovou třídu. V ní je ale tarifní plat mnohem nižší – pouze 17.260 Kč hrubého měsíčně. Do vyšší platové třídy bude moci tato učitelka postoupit až po úspěšném složení atestace pro druhý kariérní stupeň. Kvůli tomu přijde o 4.310 Kč měsíčně, což je 103.440 Kč za dva roky. Stejně dopadnou i všechny mladé kvalifikované učitelky, které k 1. září neučily alespoň dva roky, nebo učitelky s méně než polovičním úvazkem.

Viz ministerstvem namítaný článek:
http://www.ceskaskola.cz/2017/05/radek-sarkozi-karierni-rad-od-valachove.html

MŠMT k tomu rozporuplně píše:

Vládní návrh nestanoví, že začínající učitel musí být zařazen do nejnižší odpovídající platové třídy (učitelé jsou podle katalogu prací zařazováni podle vykonávané práce do 8. až 14. platové třídy). U stávajících učitelů není s ohledem na kariérní řád k žádnému přeřazení do nižší platové třídy důvod. Naopak, z formulace navrhovaného § 29e vládního návrhu novely zákona vyplývá, že učitel, který úspěšně projde atestačním řízením do druhého kariérního stupně, nebude zařazen v nejnižší odpovídající platové třídě (tj. že učitel MŠ nebude zařazen v 8. platové třídě a učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů nebude zařazen v 11. platové třídě).

Začínající Učitel do té nižší třídy být zařazen nemusí avšak může. Z tohoto důvodu se mi zdá být námitka k ochuzení začínajících učitelů důvodná, když MŠMT jedním dechem na konci výše citovaného odstavce sděluje, že "učitel, který úspěšně projde atestačním řízením do druhého kariérního stupně, nebude zařazen v nejnižší odpovídající platové třídě (tj. že učitel MŠ nebude zařazen v 8. platové třídě a učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů nebude zařazen v 11. platové třídě)."

Jak to tedy bude u začínajících učitelů v těch prvních dvou létech, vážené MŠMT? Dává jim Kariérní řád záruku, že nebudou mít tu nižší platovou třídu? Myslím, že NEDÁVÁ.

Je argumentace MŠMT poctivá? Vyvrací nebo nevyvrací připomínky z namítaného článku?


J.Týř

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
30. května 2017 8:21  

"kteří mají jiné zpravidla dobře placené funkce,"

Nechám si poradit. Jakou dobře placenou funkci mám ve škole chtít, když nechci dělat třídního?

Fanda Moudry řekl(a)...
30. května 2017 8:34  

Dělejte kolego zástupce ředitele - to je nejlepší a nejteplejší místo ve škole. Žádné třídnictví, žádný koordinátor,...a budete na 40 000,-Kč

mirek vaněk řekl(a)...
30. května 2017 8:48  

Ministerský úředník netuší, jaká je náplň práce třídního, natož aby tušil rozdíl v práci třídního učitele na ZŠ, SOU a gymnáziu. Ohání se jen zastaralými vyhláškami.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
30. května 2017 8:50  

Fanda: Jo, to by šlo. U nás je ale jenom jedno místo a už je obsazené. :-)

Radek Sárközi řekl(a)...
30. května 2017 12:52  

TISKOVÁ ZPRÁVA: 7.200 učitelů podpořilo Výzvu senátorům k zamítnutí kariérního řádu
#valachovaucitelum #kariernirad #valachova #msmt #senat
http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/05/vyzva-senatorum-ma-uz-650-podpisu.html



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.