Karel Minařík: Neznám patent na to, jak to má fungovat, ale jedno vím jistě: česká škola se musí vydat neprobádanými cestami.

úterý 18. dubna 2017 ·

„Učitelé se mění spolu se společností. A ta naše se teprve učí žít v demokracii. Většina učitelů je značně konzervativní. Pakliže jim něco funguje, používají to. Neradi experimentují. Učitel ale musí děti především vést. Já znám spoustu učitelů liberálních – abych jim nekřivdil – kterým to funguje, a pak taky spoustu konzervativních, co uplatňují především autoritu. Těm to funguje méně. Česká škola je totiž zatížena na nutnost předat vědomosti, natlouct je do dětí. Čím víc, tím je vzdělání považováno za kvalitnější. To je ale špatně,“ říká ředitel českolipské základní školy Karel Minařík v rozhovoru pro MF DNES.

V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Karel Minařík (zspartyzanska.cz)
Souhlasíte tedy, že spoustu věcí se děti učí zbytečně?

Vzdělání se dětem předkládá jen jako servis informací. „Tady máš předkrm, polívku a hlavní chod“. A dítě neví, co s tím, když je toho už hodně, je přesycené a logicky některé informace vypustí. Nejvíc si pamatují to, na co přišly děti samy. To věděl už Komenský.

Pomohlo by, kdyby učitelé děti více chválili?

Povšimněte si, že nejprve učitel hledá, co je špatně, a pak teprve chválí. Nemělo by se to otočit? Nejdřív hledat to dobré. „V tomhle jsi výborný, tady bys mohl být lepší a tady máš problém“. Učitel nemůže přijít do třídy a fláknout na stůl s písemkami a začít tradiční hlášky k těm, kterým se to nepovedlo. „Tys mě zklamal, ty máš tradičně za čtyři, tys mě s tou kulí nepřekvapil“. Děti se stydí, je to veřejný frustrující moment zklamaného očekávání. Okamžik, kdy dítě selže a vy jej natřete, není vůbec motivační. Kdo je takto deprivovaný, může se časem sám zařadit jako loser.

Takhle se to dělo přesně i na mé škole. Ty dobré práce byly vždycky nahoře a dole byly ty pětkaři. Všichni vyhlíželi, jestli jejich sešit bude nahoře.

Asi jsem procházel stejnými školami, jako vy (smích). V každé škole jsou vynikající učitelé i ti horší. Neznám patent na to, jak to má fungovat, ale jedno vím jistě: česká škola se musí vydat neprobádanými cestami. Nelze dopředu o něčem říct, že to nebude fungovat, a proto se touto cestou ani nezkusíme vydat.


Celý rozhovor naleznete zde

8 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. dubna 2017 v 10:35  

Neprobádané cesty jsou to, co potřebujeme:
"Nebyl to Strindberg, kdo experimentálně zjistil, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne? Někdo to totiž vyzkoušet musel. "

A tak české školství zkouší a zkouší. Co se jinde opouští, u nás se zavádí, co jinde funguje, u nás se kritizuje.

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. dubna 2017 v 10:42  

A jak chcete experimentovat, když učitel už nesmí skoro nic!

Unknown řekl(a)...
18. dubna 2017 v 10:58  

Nebojte se, těmi neprobádanými cestami půjde MŠMT a bude ukazovat cestu ..
Ano, chci být ironický, protože chci upozornit na to, že jsou už dávno nalezeny různé dobré cesty, ale stát je zatím "nerozeznává a neimplementuje. Pravda, někdo je musí teprve objevit, ale to ještě nezmaná, že se v nich vyzná. Programem se znovu stává centrální kontrola, v tom se stát vyzná dobře .. aby nám ty kompetence šly lépe.

Eva Adamová řekl(a)...
18. dubna 2017 v 11:54  

"...česká škola se musí vydat neprobádanými cestami. Nelze dopředu o něčem říct, že to nebude fungovat, ..."

S nějakými neprobádanými cestami bych byla ve školství velmi opatrná. Pracujeme s dětmi a těmi neprobádanými cestami, u kterých se ukáže, že jsou to cesty do slepé uličky, je můžeme poškodit.

mirek vaněk řekl(a)...
18. dubna 2017 v 12:30  

Bože, kam jsme to dopracovali. To co fungobvalo zahazujeme a budeme hledat neprobádané cesty. Ty ale hledáme 20 let. Toho si pan ředitel nevšiml?
Můžeme si nepřipravené experimenty na dětech dovolit?

Jezdili jsme z Brna do Drážďan přez Prahu. Ale teď budeme jezdit přes Mnichov. Hlavně že je to nové a neobvyklé. Nebo že by nám úředník překopal dálnici?

Vl.Václavík řekl(a)...
18. dubna 2017 v 23:37  

Bože, kam jsme to dopracovali... Protože jsme to dopracovali k velké autonomii škol, měl by se uvedený povzdech (pokud je namístě) konkretizovat:
Bože, kam jsme to dopracovali v naší škole.
Rozhovor s panem ředitelem Minaříkem je dobré přečíst celý. Poučný je názor (i pro mnohé zde diskutující: "Kdybych vše jen kritizoval, tak bych ráno do práce nevstal."

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. dubna 2017 v 6:45  

Poučná je i diskuse pod celým článkem.

Romana Howe řekl(a)...
29. dubna 2017 v 12:39  

ano, pane Václavíku, souhlasím, školy mají velkou autonomii, ale schovávají se za zlé předpisy, hrbí se před nimi, protože se měnit nechtějí. Je to moc práce, snazší je hodit vinu na ostatní, viz pan Soukal a jeho tvrdojíšné obhajování nutnosti vecpat přísudek jmenný se sponou do hlav všech nebožátek, aby se pak mohl testovat u maturity. Kam jsme to dospěli?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.