Expert na mediální výchovu: První učební materiály vznikaly v době, kdy ještě neexistovalo slovo Facebook

neděle 9. dubna 2017 ·

„Učitelé hlavně potřebují získat jistotu, kudy s mají vydat. Mnohdy je jim v různých učebnicích předkládáno, že by měli v rámci mediální výchovy zkoušet data a různé údaje, to mne osobně děsí. Myslím, že mediální výchova nemá nutit děti biflovat se data o médiích, ale rozvíjet v nich touhu přemýšlet o tom, co média jsou, kde se vzala, co nám dávají, co nám mohou dávat. Vnímat je. Mít z nich radost. Nepodléhat jim. Hlavně vědět, co od nich mohou čekat a co ne," říká v rozhovoru pro server Aktuálně.cz Radim Wolák z katedry mediálních studií Fakulty sociálních věd UK v Praze.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Radim Wolák (cuni.cz)
Co podle vás studenti vědí o médiích?

Vědí toho hodně. Jen se v tom občas nemohou vyznat. Učitel by je měl vlastně jen navést k tomu, aby si věci pojmenovali sami. Proto jsou obavy některých učitelů, že toho o médiích vědí méně než jejich žáci, zbytečné. Stačí si s nimi o médiích povídat, nechat je projevit jejich dotazy, pochybnosti, úvahy, většinou situaci trefně pojmenují.

Mají učitelé k dispozici dost materiálů, ze kterých mohou vycházet?

V době, kdy se téma začalo zavádět, vzniklo u nás mnoho zajímavých podpůrných materiálů. S tím, jak se proměňuje mediální prostředí, je potřeba tyto materiály obnovovat, některé rychle zastarávají. Ačkoli hlavní otázky zůstávají, je třeba se posouvat dál. První materiály vznikaly v době, kdy ještě neexistovalo slovo Facebook.

Mělo by se ministerstvo školství na mediální výchovu více zaměřit? Dnes nijak nezjišťuje, jak se na školách učí, a ty mají hodně volnou ruku…

Testování mediální gramotnosti je velmi těžké a ještě těžší je testování kvality výuky. Obávám se, že by to vedlo k většímu odklonu mediální výchovy od rozvíjení otázek k předkládání odpovědí.


Celý rozhovor naleznete zde

3 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
9. dubna 2017 9:42  

"...ale rozvíjet v nich touhu přemýšlet o tom, co média jsou, kde se vzala, co nám dávají, co nám mohou dávat."
Onehdy jsem četl nějakou knihu o D. Defoe(ovi). Tak nějak mi z toho vyšlo, že - třeba na Aktuálně.cz nebo v naší veřejnoprávní - celkem oblíbený žánr komentář měl jednoho z předchůdců třeba v pamfletech... Zejména jejich psaním si prý Defoe vydělával na chleba, než napsal Robinsona...
Možná je lepší nevědět...

laimes28 řekl(a)...
9. dubna 2017 20:37  

naopak,vědět je třeba,že defoe patřil k zakladatelům anglické kontrarozvědky,dporučuji jeho nejlepší dílo -deník morového roku

mirek vaněk řekl(a)...
10. dubna 2017 6:54  

Expert na mediální výchovu není expert na vzdělávaní. A podle toho, co říká tak reálného žáka(negymnazistu) už dlouho neviděl.
Opět zájmová skupina lobuje za další výchovu. Zjistěte co přináší do mozků dítek různé výchovy a pak udělejte závěr o jejich potřebnosti a kvalitě. Podle toho, co vidím na svých žácích, považoval bych základní reformu učebních plánů výchov za nezbytnou. Chápu, že jakékoliv ověřování znalostí se jim nelíbí.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.