Bořivoj Brdička: Tři současné trendy schopné zničit web

pátek 7. dubna 2017 ·

The Web Foundation nedávno zveřejnila zprávu zakladatele této nadace, proslulého autora webu a ředitele organizace jeho vývoj řídící (W3C), sira Tima Berners-Lee, v níž varuje před současnými vývojovými tendencemi, které mohou vést až k úplnému zničení tohoto užitečného a prospěšného internetového prostředí. I když je do značné míry známe, podívejme se, jak své obavy formuluje on.

1. Ztrácíme kontrolu nad svými osobními daty.

Bořivoj Brdička (youtube.com)
Současný způsob generování zisku je u mnoha webů založen na nabízení volně dostupného obsahu výměnou za osobní data. Všichni s tím souhlasíme, když akceptujeme rozsáhlé a nudné dokumenty smluvních podmínek. Většina uživatelů těchto služeb si však výslednou realitu vůbec neuvědomuje. Mnozí pravou podstatu ještě nepochopili. Jestliže se naše data dostanou do proprietárních úložišť, kde nad nimi nemáme kontrolu, přicházíme o důležitou výhodu. Nemůžeme sami určit kde a s kým je chceme sdílet. Nejhorší je, že často nemůžeme zabránit ani šíření toho, co sdílet opravdu nechceme.

2. Dezinformace se šíří příliš snadno.

Většina lidí dnes již přijímá nové zprávy hlavně prostřednictvím sociálních médií a vyhledávačů. Tyto služby vydělávají více peněz, když klikneme na odkaz, který nám předkládají. Proto se snaží nám ukazovat právě takový obsah, který nás zajímá. Mají na to vyvinuté algoritmy pracující s našimi osobními daty, která soustavně zjišťují a ukládají. Nezbytnou podmínkou „úspěchu“ je vyvolání zájmu (cukrátka mysli). To, zda je daná informace pravdivá, již tak důležité není. Hlavně aby taková (dez)informace byla dostatečně překvapivá či šokující – a aby zapadala do způsobu vnímání světa toho konkrétního uživatele (komnata ozvěn).

3. Politická agitace online postrádá transparentnost a pochopení důsledků.

Online politická agitace se rychle stává samostatným sofistikovaným průmyslem. Realita dneška, a sice to, že většina lidí přijímá informace jen prostřednictvím několika málo platforem, jejichž algoritmy přizpůsobují obsah osobním datům, umožňuje dělat kampaně na míru. Profesor médií na Elon University (Severní Karolína) Jonathan Albright na nedávných amerických prezidentských volbách ukazuje, jak taková politická propaganda funguje (The #Election2016 Micro-Propaganda Machine). Identifikoval nejméně 300 webů, které zveřejňují dezinformace podporující (Trumpovo) konzervativní vidění světa. Tyto weby spolupracují a odkazují se navzájem. Takto vytvářejí vlastní ekosystém, který ovlivňuje stávající platformní algoritmy tak, že se tyto zprávy dostávají na přední místa ve výsledcích vyhledávání i na první pozice v přehledu zpráv.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.