Jak pracovat s počítačem? Osnovy zastaralé, učitelé nevzdělaní. Ministerstvo slibuje nápravu

čtvrtek 30. března 2017 ·

Analýza dat, výpočetní systémy, sítě a internet, algoritmizace nebo programování. To jsou témata, která chce ministerstvo školství zapracovat do nových osnov pro výuku informatiky na všech základních školách, aby se školáci naučili více počítačových dovedností. Učitelé by se nových osnov pro výuku informatiky mohli dočkat po třinácti letech. Ministerstvo školství chce taky přidat vyučovací hodiny. Navíc mají digitální dovednosti oživit i další předměty, třeba zeměpis nebo občanskou výchovu. Informuje Česká televize.


Od září by nové osnovy měly pilotně otestovat vybrané školy. Právě na zastaralost současné podoby digitálního vzdělávání dlouho upozorňovali odborníci. Poslední úpravy výuky informatiky jsou totiž z roku 2004.

Podle průzkumu České školní inspekce měla loni méně než polovina učitelů informatiky na základních školách potřebné vzdělání k výuce počítačových dovedností. Dopadli tak nejhůře ze všech pedagogů.

Na nedostatek kvalitních učitelů počítačových dovedností upozorňuje také Ondřej Neumajer, který je poradcem resortu školství v oblasti digitálního vzdělávání. „Někteří učitelé informatiky sice základy programování a algoritmizace do svých hodin zařazují, ale zpravidla jen okrajově. Navíc se na to odváží pouze takoví učitelé, kteří dané oblasti dobře rozumí,“ uvedl Neumajer.


Celý text naleznete zde

7 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
30. března 2017 9:50  

Další hodiny? Na úkor čeho?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
30. března 2017 9:54  

Zaplaťte ajťáky do škol a neprndejte pitomosti.

Eva Adamová řekl(a)...
30. března 2017 9:55  

Na velké části základních škol se vyučuje výpočetní technika povinně jednu hodinu na 1. stupni a jednu hodinu na 2. stupni, tak jak je to požadováno v RVP, protože ji nemá kdo učit. Přičemž je samozřejmě podstatný rozdíl, jestli je ta jedna hodina zařazena v 6. ročníku nebo v 9. ročníku, protože po šesťákovi zdaleka nemůžete chtít to, co po deváťákovi. Školy, které mají aprobovaného informatika, mají na výpočetní techniku vyčleněných víc hodin anebo ji vyučují i v pracovních činnostech jako práci s digitálními technologiemi. Za tohoto s odpuštěním bordelu přece ministerstvo nemůže po školách chtít nějaké jednotné výstupy. Ať napřed přidá hodiny a udělá v tom trochu ordung, a pak teprve může po žácích chtít nějaké znalosti a dovednosti.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
30. března 2017 9:57  

Na úkor výchov nebo druhého jazyka, není problém.

Jenom chci vidět ty "zalgoritmizované dětičky", to bude maso. Malá násobilka nic, dosadit do vzorečku nic, ale budou algoritmizovat.
Mají štěstí, že většina učitelů tu informatiku nežere, jinak by půlka žáků propadla z informatiky.

Osobně bych tedy místo algoritmizace v informatice dal prostor matematice, kde se s algoritmizací také setkají. "Oblíbené" slovní úlohy jsou podobné nalezení algoritmu a stejně to nedají - museli by pochopit, co je v zadání napsané.

jir řekl(a)...
30. března 2017 13:31  

Toto je oněch osm klíčových schopností dle Doporučení 2006/962/ES o klíčových schopnostech pro celoživotní učení
1.
Komunikace v mateřském jazyce: schopnost vyjadřovat a tlumočit představy, myšlenky, pocity, skutečnosti a názory v ústní i písemné formě.

2.
Komunikace v cizím jazyce: jako výše, ale zahrnuje zprostředkování (tj. shrnutí, parafrázování, tlumočení či překlad) a pochopení jiných kultur.

3.
Matematická schopnost a schopnosti v oblasti vědy a technologií: spolehlivé zvládnutí základních početních úkonů, pochopení přírody a schopnost uplatňovat znalosti a technologie v reakci na potřeby lidí (například v lékařství, dopravě nebo komunikaci).

4.
Schopnost práce s digitálními technologiemi: jisté a kritické používání informačních a komunikačních technologií pro práci, zábavu a komunikaci.

5.
Schopnost učit se: schopnost efektivně řídit vlastní učení, a to jak samostatně, tak v rámci skupin.

6.
Sociální a občanské schopnosti: schopnost efektivně a konstruktivně se účastnit na společenském a pracovním životě a mít aktivní a demokratickou účast, zejména ve stále různorodějších společnostech.

7.
Smysl pro iniciativu a podnikavost: schopnost převádět myšlenky do praxe za pomoci tvořivosti, schopnosti zavádět novinky a nést rizika i plánovat a řídit projekty.

8.
Kulturní povědomí a vyjádření: schopnost uznat důležitost tvůrčího vyjadřování myšlenek, zážitků a emocí různými formami včetně hudby, divadelního umění, literatury a vizuálního umění.

U nás dle rozhodnutí našich blbých vůdců ovšem máme jen 6. Na některé se nedostalo, hádejte na které?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
30. března 2017 14:37  

Příležitost pro grantožrouty ad7). Už frčí seminář Výchova podnikavých absolventů 33486/2016-1-915, přivravuje se kurs na PdF zvažovaný i jako Bc., výhledově snad dokonce jako Mgr. studium, a bude se podávat projektová žádost. Hurá!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
30. března 2017 14:44  

"Výchova podnikavých absolventů"

Nehodlám to shazovat, nevím vůbec o co jde, ale napadlo mě jako první, že přednášet by mohli Rath s Novákem a diplomy by se rozdávaly na Pankráci.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.