„Předchozí vedení ministerstva nastavilo podmínky tak, že mi ředitelé říkají: ‚Dříve jsem řešil kvalitu učitele a k tomu mě zajímalo, jaký má diplom. Dnes už řeším jen ten papír.‘,“ říká Tomáš Feřtek v diskusi na stanici Českého rozhlasu Plus. Tématem byl nedostatek učitelů.
Feřtek dodává:
„V Poslanecké sněmovně se například objevil návrh, aby se to dvouleté období otevřelo i bakalářům z jiných oborů a ti si tak mohli doplnit pedagogické dovednosti. Mně to přijde jako rozumný model, který leckde ve světě existuje.“
Celý text a diskusi ke stažení naleznete zde
13 komentářů:
On někdo brání "bakalářům z jiných oborů" dodělat si také tzv. pedagogické minimu?
Odborník, který nevystudoval vysokou školu, nikdy neučil, radí. Opravdový profík. Pane Komárku, pro Vás jsou jeho názory hodnotné?
No, mne by bylo celkem jedno jeho vzdělání nebo profesní portfolio... Horší je, že je hlupák, který nedohlédne důsledků toho, co navrhuje, a nebo (nevylučovací) prodejná huba, která napíše jakoukoli blbost, bez ohledu na to, co říkala minulý týden...
---
Navrhuje snad nějakou změnu zákoníku práce, specifickou pro učitele?
Jak se asi budou snažit chovat zřizovatelé, pokud dva roky práce se budou brát jako součást kvalifikace?
Je najmutí jakéhokoli ochotného bakaláře na dva roky a pak jeho nahrazení jiným takovým cesta k opravdu kvalitním učitelům? Tak to dělali ve Finsku?
"ředitelé říkají: ‚Dříve jsem řešil kvalitu učitele a k tomu mě zajímalo, jaký má diplom. Dnes už řeším jen ten papír.ˇ "
Feřtek bude pořád stejný, ale co ti ředitelé? Pokud výše uvedené opravdu říkají ( a pokud je to pravda), jak tedy současní ředitelé škol přijímají nové učitele?
Při nástupu nového učitele má ředitel k dispozici životopis, diplom a několika minut rozhovoru. U učitelů s praxí možná informaci z minulého pracoviště, ale často jen dohady, proč dotyčný odešel.
Takže ředitelé doposud přijímali učitele především podle dojmu, jaký na ně za pár minut udělal, a to mělo větší váhu než diplom?
(Reálně je to ale možná tak, že šanci dnes má ten jediný/ta jediná, kdo se na místo hlásí.)
Ten návrh z poslanecké sněmovny se netýká bakalářů, ale magistrů a inženýrů, kterým by po dvouletém adaptačním období bylo milostivě dovoleno dodělat si pedagogické minimum. Tuto informaci mám od vcelku důvěryhodného člověka z NIDV. Pokud vám to ještě nedošlo, tak tento postup by lidem z jiných oborů cestu k učitelování ještě zkomplikoval. Dnešní možnost začít si dělat pedagogické minimum při nástupu do školy je přece daleko jednodušší a rozumnější.
Můj nejstarší si (už jako Mgr.) toto 2-leté studium doplnil. A těšil se, že bude učit. Než sehnal místo (F, a dost byl natěšený), nabídli mu práci v oboru. Nástupní plat cca ve výši toho mého po > než 30-leté praxi, k tomu byt , služební auto, mobil atd. (už je to asi 5 let, už tam nepracuje, šel jinam, ale fakt si nepohoršil).
To teda bude nával, na učitelská místa!
Nevím, proč mou diagnózu odborného experta Feřteka, mažete pane Komárku?
To označení je jediné možné. Malým dětem se naprosté nesmysly vysvětlují, dospělým ne, ti se posílají do ...
Už se opakuju, ale různé kydače hnoje na učitele, tady pod rouškou novinařiny propagujete, ale běda, když je jim to oplaceno.
Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní, Nejste objektivní,
Nejste.
Jen další eduínská snaha zpochybňovat pedagogické vzdělání. Jen další doklad obecné neprospěšnosti EDUinu.
Být jakoby expertním, zřejmě že zahraničí placeným, příživníkem na školském systému suverénní České republiky by nemělo být celoživotním povoláním.
Lačnost po různých dotacích ničí, myslím, české školství přibližně stejnou dobu, po jakou v Česku působí Eduin.
Zato novináře můžeme přehazovat vidlemi. Tak se nelze divit, když se někteří montují i do školství.
Mě se líbí, jak vlastně nic neřešíme. Tedy Feřtek a jemu podobní experti na školství. On má nápady typu: zkus tu trubku zalepit izolepou, třeba to přestane stříkat.
Být expertem na školství by nemělo být celoživotním povoláním.
Přiveďme lidi z praxe (tedy ze škol), vyzývá poste.restante.
:-)
Okomentovat