NÚV reaguje na text o závěrečných zkouškách učňů: Elektronické písemky nejsou pro žáky učebních oborů příliš náročné

čtvrtek 16. února 2017 ·

Na serveru Česká škola vyšel 15. února 2017 článek s titulkem Elektronická verze závěrečných zkoušek učňů je zatím nepoužitelná - I přes připomínky učitelů se nic nemění. Příspěvek odkazuje na text aktuálního vydání Týdeníku Školství a přináší nepravdivé a velmi zkreslující údaje. Autorce zřejmě chyběl dostatek informací.


Elektronická písemná zkouška vznikla v návaznosti na zavedení jednotných závěrečných zkoušek v učebních oborech. Poprvé se sjednocené zkoušky celoplošně realizovaly ve školním roce 2014/2015 po přijetí novely školského zákona. Ta školám uložila povinnost použít při přípravě závěrečných zkoušek jednotné zadání připravené v Národním ústavu pro vzdělávání.

Novinkou školního roku 2015/2016 byla v některých školách možnost vykonat písemku na počítači. E-zkouška má zřejmé výhody: ušetří se velké množství papíru a hodnocení žáků je objektivnější. Za přípravu elektronických písemných zkoušek je zodpovědný Národní ústav pro vzdělávání (proto nemá smysl posílat připomínky a stížnosti na Cermat).

Aby se závěrečné zkoušky mohly stát opravdu moderním evaluačním nástrojem, byla vyvinuta speciální softwarová aplikace e-zkouška. Také jednotná zadání musela být pro účely e-zkoušky transformována. Pro každý obor vznikla banka úloh, která dává možnost mnoha různých kombinací. Díky tomu lze vygenerovat zadání pro každého žáka zvlášť, takže se úlohy nemohou předčasně vyzradit.

E-zkouška byla v jarních měsících 2016 testována na 300 školách a na základě zkušeností bylo vybráno 15 oborů, v nichž pak bylo možné skládat e-zkoušku „naostro“. Tuto možnost využilo 28 škol a elektronické písemky v nich proběhly bez problémů.

Také v průběhu tohoto školního roku probíhá na školách pilotáž. Učitelé mají možnost sdělit Národnímu ústavu pro vzdělávání své zkušenosti, připomínky a návrhy, což také průběžně dělají. Díky tomu je možné celý systém upravovat tak, aby odpovídal potřebám škol. Na základě připomínek byla např. změněna některá pravidla a díky tomu je teď ukončení zkoušky a stanovení přestávek na učiteli. Žádná škola dosud nereagovala tak, že by elektronické písemky byly nepoužitelné a pro žáky příliš náročné.

Nepotvrdily se obavy, že žáci budou při písemce dosahovat horších výsledků, když jim otázky vygeneruje počítač. Žáci, kteří v červnu 2016 skládali e-zkoušku, měli průměrný výsledek 2,73, a žáci ve školách, kde se písemky psaly na papíře, dosáhli průměru 2,75. Je tedy vidět, že generování neovlivňuje výsledky žáků.

Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami existuje možnost formální úpravy jednotného zadání, a to jak na papíře, tak v elektronické podobě (zvětšení písma, prodloužení času apod.). Ani u těchto žáků nebyl zaznamenán žádný propad v úspěšnosti. Naopak některým žákům se psalo lépe na počítači než ručně a jejich projev byl také lépe čitelný.

Při ověřování školy převážně vyjádřily elektronické zkoušce podporu a o její realizaci mají zájem. Postupně se bude rozšiřovat počet oborů, v nichž už bude možné e-zkoušky skládat (v tomto školním roce jich bude cca 40) a očekáváme, že se bude rozšiřovat i počet škol, které budou písemnou zkoušku realizovat na počítači. Do tří let bude možné elektronické písemky skládat ve všech oborech.

Školy mají možnost se na elektronickou zkoušku připravovat pozvolna, tj. realizovat ji jen v jednom oboru vzdělání a následující rok přidat další. Mají k dispozici zkouškový server a banky úkolů, takže závisí jen na jejich zájmu, jestli se do zkoušky pustí.

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.