Ředitel malotřídní školy: Výuku ve smíšených třídách považuji za pedagogickou alternativu

pátek 6. ledna 2017 ·

„Obecní malotřídní škola má své kouzlo, kvalitu, moderní vybavení, mnoho akcí, sportovních úspěchů i úspěšných projektů,“ říká ředitel ZŠ v Bohousové Petr Skulbaševský v rozhovoru pro Orlický deník.

Skulbaševský v rozhovoru mimo jiné říká:

Petr Skulbaševský (facebook.com)
Obecní škola se může octnout v ohrožení existence v případě poklesu počtu dětí z různého důvodu. Rodiče pracují ve městě, a tak své dítě vozí již od 1. ročníku do městské školy, nebo v případě přestupu většího počtu žáků z 5. ročníku a menšího počtu nastupujících dětí do 1. ročníku. Také vyučování v odděleních klade na učitele vysoké nároky z hlediska přípravy na výuku a může se také potýkat s nedostatkem času pro jednotlivá oddělení. Komplikací pro žáky může být přechod z obecní školy, v níž se navzájem znali a byli vedeni k úctě a spolupráci, do městské školy, kde se potká s větší anonymitou a soutěživostí.

Těmto nevýhodám se dá však předejít příjemnou a akční školou s kvalitními pedagogy, kteří jsou vůči škole angažovaní a ochotní. A to se v naší škole daří naplnit. Výhody obecní školy jsou v nižším počtu žáků ve třídách, což umožňuje respektování individuálních možností a potřeb každého žáka, a to je vhodné prostředí pro vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Menší počet umožní snadněji reagovat na případné kázeňské problémy a zachytit v počátku negativní jevy mezi žáky.

Způsob malotřídní výuky je významně spojen s budováním samostatnosti žáků v téměř rodinném prostředí, kde mnohem lépe pracují v týmu a projevují vyšší toleranci než žáci z velkých věkově homogenních tříd, kteří častěji pracují individuálně.

Osobně považuji výuku ve smíšených třídách za pedagogickou alternativu, protože spojování ročníků si žádá využívání specifických forem výuky a promyšlené a připravené střídání aktivit. To vyžaduje nutné využívání didaktických pomůcek, interaktivní tabule a počítačových výukových programů pro samostatnou práci jedné ze skupin.


Celý rozhovor naleznete zde

4 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
6. ledna 2017 16:09  

Do málotřídní školy jsem sama chodila a bylo to docela fajn. Jenže se mi i díky vlastním zkušenostem nechce moc věřit tomu, že má-li učitel byť jen 15 dětí ve třídě ze třech ročníků, že bůhvíjak zázračně stíhá aplikovat individuální přístup k jednotlivým žákům.

laimes28 řekl(a)...
7. ledna 2017 10:25  

Маша и Медведь - Новогодний сборник (1 час лучших мультфильмов про Новый Год!)

Petr Devorski řekl(a)...
8. ledna 2017 13:58  

Dobrý den paní Adamová,
jistě máte určitou zkušenost se vzděláváním v malotřídní škole, kterou tady popisujete a komentujete. Ani nevím, kde jste chodila do školy, jaké byly spoje ve Vaší třídě, jak jste měla kvalitní pedagogy, nebo organizaci výuky. Takže se to dá brát jako Váš subjektivní názor a pohled. Určitě to ale neplatí pro další malotřídní školy. Jako jsou méně kvalitní a kvalitní nemocnice, lékaři, právníci, manažeři, tak i to samé platí o všech typech škol (malotřídní, neúplné, základní, střední aj.). Já jsem popisoval naší školu, kde to zkrátka jde, jak jsem napsal. navíc, u nás máme maximálně spoj dvou ročníku v jedné třídě a s tím se dá pracovat velmi dobře, pokud je kvalitní pedagog. To ovšem vyžaduje časově náročnější a promyšlenou přípravu, než pro pedagoga, který učí stejné, homogenní třídy. Mám tedy štěstí na velmi kvalitní pedagogy, kteří odvádí precizní a nadstandardní práci.
Velmi rád Vás tímto srdečně zvu do naší školy v Bohousové, abyste se mohla sama přesvědčit, jak to u nás děláme. Můžete zde strávit celý den, od ranní družiny, přes vlastní výuku, sportovní aktivity, odpolední družinu, po mimoškolní aktivity a zájmové kroužky.

Základní škola Bohousová, okres Ústí nad Orlicí, Bohousová 73, 561 86 Záchlumí. tel.: 736 442 058.

S pozdravem Petr Skulbaševský, ředitel ZŠ Bohousová.

poste.restante řekl(a)...
8. ledna 2017 14:28  

O specifikách prvostupňových malotřídek zde bylo napsáno mnoho megabajtů.

Podobné články v regionálních periodikách je nutno vždy chápat jako PR školy, které vždy na malé obci jde o její existenci, pokud rodiče začnou vozit děti jinam.
Dost dobře si neumím představit ředitele jakéhokoliv školského zařízení, který zveřejní článek o tom, co všechno jeho škola neposkytuje, co jeho učitelé neumí a co on sám neumí, nebo nemůže zajistit a zorganizovat. :-)

Tím ale nechci nijak význam malotřídek a jejich specifického prostředí zpochybňovat. Právě naopa.

Malotřídní školy k našemu venkovu patří a mají v něm své místo.
Obec, kde není škola začne obvykle vymírat.

Pan ředitel si zaslouží přinejmenším uznání za svůj postoj k otázce inkluze. Mnozí jiní by na jeho místě projevili mnohem více servility:

V posledním roce provázela české školství rozsáhlá debata na téma inkluze. Jaký je váš názor na vzdělávání a integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami?
Tady bych použil jednu větu pana hejtmana Martina Netolického při sestavování koalice po krajských volbách: „Proč měnit něco, co dobře funguje". Tím jsem chtěl říci, že české speciální školství patřilo k nejpropracovanějšímu a nejodbornějšímu na světě a proto nepochopím, proč se mění něco, co dobře fungovalo. Tímto tedy se současnou formou inkluze nemohu souhlasit. Praktické školy měly své opodstatnění v rámci vzdělávání žáků s lehčím mentálním postižením, kde zažívali pocit úspěchu a plnohodnotného začlenění do vzdělávání i sportovních aktivit. Mnozí z nich byli následně schopni dokončit i Střední odborná učiliště. Tím určitě nebyli segregováni, protože se potkávali s žáky běžné školy na mimoškolních aktivitách. Naopak integrace do běžných škol jim musí notně ublížit a snížit jejich sebevědomí. Integrace je v pořádku pouze v případech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (poruchy učení a chování). Skvěle připravený a propracovaný systém společného vzdělávání měl bývalý ministr školství Marcel Chládek. Škoda, že za podivných okolností a polopravd při jeho odvolání mu nebylo umožněno jeho dílo dokončit. Někomu se to velmi hodilo. Současné vedení školství dělá opravdu „divy".

Zdroj: http://orlicky.denik.cz/zpravy_region/malotridni-skola-ma-sve-kouzlo-kvalitu-i-vybaveni-20170106.html



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.