Petruška Šustrová: O škole

pátek 20. ledna 2017 ·

„Jó škola, škola, škola, škola mi byla velkou školou… říká v jedné povídce Ivan Vyskočil. Mně taky, byť mám pocit, že to nejdůležitější mě ve škole neučili ani nenaučili. A jak tak sleduji vleklé tahanice o to, jak má dobrá škola vypadat, jsem dost nespokojená,“ píše překladatelka a publicistka Petruška Šustrová v komentáři pro Lidové noviny.

Šustrová pokračuje:

Petruška Šustrová (repro ČT)
Nejvíc mě zajímá, jak se na školách – zejména na středních školách – vyučují nedávné dějiny. Je to mnohdy opravdu bída: když jsem se před necelým rokem zeptala velké skupiny vysokoškoláků, kde skončili na střední s výukou dějepisu, odpověděla většina z nich, že po druhé světové válce. Jak mají potom ti lidé mít nějaké historické vědomí? Jak mají rozumět společnosti, ve které žijí?

Vláda zastává názor, že je potřeba posilovat učňovské obory a technickou zdatnost. Máme-li být skutečně jednou velkou montovnou, je jistě důležité mít šikovné řemeslníky. Až na to, že spoustu prací, pro které se dnes nedostává šikovných rukou, budou za pár let dělat roboti… Přiznávám, že neumím třeba vyměnit kohoutek, natožpak něco složitějšího, a jsem náramně ráda, když mi někdo v takových věcech pomůže. Přece jen si ale myslím, že k tomu, aby se společnost rozvíjela a postupovala vpřed, potřebuje také – a především – lidi vzdělané v humanitních oborech. Ale ministerstvo školství na humanitní obory už několik let žádné granty nedává: zjevně soudí, že kdo chce mudrovat, bude mudrovat i zadarmo.


Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin

6 komentářů:

krtek řekl(a)...
20. ledna 2017 9:01  

Takové ty plky o dojmech. Počet studentů humanitních studií výrazně převyšuje počet studentů technických a přírodovědných škol. Tak jenom tak: http://csugeo.i-server.cz/csu/redakce.nsf/i/studenti_a_absolventi_vysokych_skol_v_cr_celkem/$File/1_vs_studenti_celkem.pdf
Ale určitě se to "expertům" dobře čte.

Jiri Janecek řekl(a)...
20. ledna 2017 12:08  

"Jak mají ti lidé mít nějaké historické vědomí? Jak mají rozumět společnosti, ve které žijí."
Nechci být zbytečně moc cynický, ale "mít nějaké historické vědomí" je asi tak stejně užitečné, jako umět spočítat odmocninu z (1-i)... Rozumí paní Šustrová společnosti, v níž žije? Obávám se, že o nic moc víc než já.

Takové ty univerzální pravdy o chování společností se dají docela dobře pochopit na dějepise do 1945.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
20. ledna 2017 13:59  

Vida, další expert. Pardon: expertka.

Eva Adamová řekl(a)...
20. ledna 2017 15:49  

A není to tak náhodou problém dějepisářů? Protože, je-li to tak, jak paní popisuje, tak dějepisáři nedělají to co mají a neplní osnovy. Nedovedu si představit, že by si totéž dovolil např. matikář na základce, tzn. neprobrat vůbec povinné učivo za jedno pololetí.

BP řekl(a)...
20. ledna 2017 16:34  

Líbí se mi, jak paní Petruška Šustrová vyzvídá na studentech, kam došli v učivu v dějepisu a přikládá jejich odpovědím velkou váhu.
Cožpak to nezná každý z nás, když má pokračovat v nějakém předmětu po jiném kolegovi v nové třídě, a zeptá se žáků, co se s ním (na)učili?
Znáte tu odpověď?
Není to náhodou tato:
Niiic!

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
20. ledna 2017 18:10  

"dějepisáři nedělají to co mají a neplní osnovy"

Budeme-li akorátní, tak RVP.ZV je pro poválečnou historii skoupé, uvádí Československo do r. 1989 a vznik ČR jen jako učivo, což je položka nepovinná.

Výstupy:
- příčiny a důsledky bipolárního světa
- euroatlantická spolupráce
- postavení rozvojových zemí
- základní orientace v problémech současného světa (kráceno)



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.