Pavel Janíček: Přišel čas přesunout žáky do další reality?

pátek 20. ledna 2017 ·

Rok 2016 přinesl konečně komerční, a tedy použitelné verze zařízení pro virtuální realitu. Technika má dostatečné rozlišení, reaguje bez prodlevy, nabídku titulů lze počítat na stovky. Přišel čas využít VR ve výuce? A pokud ano, co lze očekávat?


Vyspělá zařízení na trhu nyní jsou, ale primárním nedostatkem (nejen) pro školy je, že jsou velice drahá. Školy mnohdy nemají ani na novou počítačovou učebnu a za cenu jednoho virtuálního zařízení by tak mohly pořídit několik běžných PC, jejichž využití je univerzální. Již před dvěma lety si toho byl vědom Google, a vzniklo tak řešení v podání mobilní virtuální reality. Škola nakoupí levná pouzdra pro vlastní mobilní telefony žáků a tato kombinace poté poslouží pro první a cenově dostupný kontakt s novou technologií. Řešení pro celou třídu vyjde na několik tisíc korun, což je již realizovatelné i v našich podmínkách.

Využití mobilních telefonů žáků dostupnost VR zvyšuje, ale přináší řadu problémů. Telefony nemají stejný hardware, a tedy rozlišení či výkon. Vzájemně mohou být kvůli různým systémům nekompatibilní, některé nebudou aktuálně nabité a všechny budou obsahovat některá soukromá data žáka. Google proto školám nabízí i vyladěné řešení, kde v sadě pro dvacet žáků je už v základu vše, co bude třeba. Tento pěkný komplet však kazí cenovka, která je sedm tisíc dolarů. Nadšený učitel by si byl schopen svépomocí vše zkompletovat několikanásobně levněji. Pokud ovšem nehodláte vyčkávat, jaké snížení cen budoucnost přinese.

K čemu však žáci jednoduché brýle VR ve škole využijí? Dobrým a bohužel možná ojedinělým příkladem může být aplikace Google Expeditons, umožňující vzít žáky na virtuální výpravy po celé planetě. Zdarma je k dispozici přes 200 expedic, které se skládají z „obyčejných“ pospojovaných sférických fotografií. Učitel a žáci jsou propojeni skrze školní bezdrátovou síť, pedagog přebírá roli průvodce a přes své zařízení (tablet) prohlídku řídí a s pomocí doprovodného textu i komentuje. Žáci se k němu skrze svá VR zařízení připojují a následují jej. Jednoduché, otestované a finančně dostupné. Problémem pro našince by mohl být jazykový hendikep – aplikace je aktuálně pouze v angličtině. To by ale většině našich učitelů vadit nemělo.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.