Jana Karvaiová polemizuje s auditem vzdělávacího systému EDUin: Závěr auditu je už demence na papíře

pondělí 9. ledna 2017 ·

Jana Karvaiová okomentovala tiskovou zprávu EDUin „Důsledná podpora společného vzdělávání ve školách je priorita č. 1“, která vychází z Auditu vzdělávacího systému ČR.

Poradny zatím ohlašují údajné zavalení administrativou a předpovídají, že nebude možné žákům nová doporučení vystavit.

Jana Karvaiová (linkedin.com)
-Proč údajné? Je to již reálně potvrzeno. Celý proces je nemístně zdlouhavý.

• Mezi nezanedbatelnou částí učitelů převládá odpor ke změně v přístupu. Podobný odpor převládá podle dostupných výzkumů i ve společnosti.

- Nikdo ze současných učitelů nešel učit s tím, že bude mít na starosti postižené děti. Stále dokola opakuji, že opravdu není povinností naprosto všech učitelů přijmout za své péči o postižené. K tomu prostě musíte být naladěni a mít k těm dětem vztah. A nemít ho, to není neprofesionální. Nikdo není povinen tuto práci dělat ,když ji dělat nechce, protože se na to necítí. Přeci je každému jasné, že někdo šel učit na druhý stupeň nebo střední školu, protože má pocit, že neumí, nechce pracovat s malými dětmi. Odsuzuje ho za to někdo? Ne, protože je to normální a férové. Je nenormální a neférové tlačit všechny učitele do péče o postižené, myslete si o tom,co chcete.

• Nadále hrozí, že bývalým praktickým školám se nepodaří transformace na školy běžného typu a že vzniknou školy odpadové, jež se budou specializovat na vzdělávání dětí, které budou v běžných školách více či méně otevřeně odmítány.

- Nikdo nechtěl a nehovořil o transformaci praktických škol na školy běžného typu. Hovořilo se pouze o změně názvosloví s tím, že se nadále v těchto šklách budou vzdělávat děti s LMP. Jestliže o takových školách někdo hovoří jako o odpadových, je hlupák. Děti s LMP jsou odpad? Myslí si snad někdo z Eduinu, že stačí přejmenovat tuto školu, zrušit přílohu RVP pro žáky s LMP a máme tu automaticky budoucí inženýry a lékaře? Ví vůbec organizace Eduin a jemu podobné, coto je mentální postižení? Také si ti ideologové myslí, že stačí,aby se na ta děcka někdo více usmíval, aby je učili odborní učitelé, aby měli žáci s LMP více hodin teoretické výuky naukových předmětů a od třetí třídy angličtinu a ejhle, budeme mít děti s normálním intelektem? Protože děti s LMP budou vždy pomalé, málo chápavé, málo schopné se učit, i kdyby je učil vysokoškolský profesor 50 hodin týdně. Tudíž slovo transformace má v tomto případě jediný význam – zničení, odstranění, zánik.

• Praxe ukazuje, že největší problém představují především děti s poruchou chování na základě diagnostikovaného autismu či ADHD, k nimž učitelé těžko nacházejí cestu.

- Ale neříkejte? A co nevidomí, neslyšící, s psychiatrickou poruchou, mentálně postižení? To je brnkačka, že?  


Závěr auditu je už demence na papíře. Říká se v něm eufemisticky, že je nutné dotlačit učitele a veřejnost k víře v lepší zítřky – inkluzi. Je to pouze a jen ideologie. Věřící buzerují nevěřící. Budeme mít inkvizici?  

Není tu ani slovo o hlavních příčinách naprosté neinkluze:

- nejsou finance (přes všechny proklamace nejsou a nebudou v dostatečné míře)

-není kvalifikovaný personál (ne asistenti, ale speciálních pedagogů je třeba v horentní míře)

-není zajištěno snížení počtu žáků ve třídách na 15-20 max. aby něco podobného inkluzi mohlo probíhat


(Citace z tiskové zprávy EDUin jsou vyznačeny kurzívou)

9 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
9. ledna 2017 v 17:41  

Naprostý souhlas.
Tak jen pro každý případ, aby to nezapadlo:

Jak pomůže dětem s LMP zrušení RVP ZV s přílohou LMP?
Jak jim pomůže, pokud nebudu vzdělávány v prostředí s kvalifikovanými učiteli, v menších třídách a podle programu uzpůsobeného jejich hendikepu?

Josef Soukal řekl(a)...
9. ledna 2017 v 17:58  

EDUin opakovaně mluví o kampaních. Sám se o všem do masivní lživé a pokrytecké kampaně zapojil.

Eva Adamová řekl(a)...
9. ledna 2017 v 18:11  

A co chcete od instituce, která za svůj úspěch považuje to, že počet rodičů spojených se školou poklesl od roku 2009 ze 75% na 60%, prý díky lepší informovanosti, na které se EDUIN podílí. Jenže ono je to spíše díky dezinformacím a mnohdy až pomlouvačné kampani, ke které se pánové z EDUINU uchylují.

Ygrain řekl(a)...
9. ledna 2017 v 19:00  

"Mezi nezanedbatelnou částí učitelů převládá odpor ke změně v přístupu. "
Mezi nezanedbatelnou částí taxikářů by také převládal odpor, kdyby se měli ze dne na den posadit za volant tiráku, závodničky či traktoru. A nikomu s aspoň půlkou mozku by to nepřipadalo divné.

Pepa řekl(a)...
9. ledna 2017 v 19:23  

Přesně, jak říká paní Karvaiová - já šel učit na SŠ proto, že se k mladším necítím povolán a totéž mohu říci pravděpodobně o většině inkludovaných. Díky, paní Karvaiová, necítím se jako darebák.
Čím jsem starší, tím větší úctu chovám ke kantorům na základkách. Kdybych neměl po VŠ kliku a dostal se na základku, dnes už tam nejspíš nejsem. Zatímco na střední mě to pořád ještě baví. Ale jestli se to zhorší, doklepu to radši za tím volantem tiráku, u taxíku by mi vadili ty lidi, co by mi do něj lezli :-).

Vladimír Stanzel řekl(a)...
9. ledna 2017 v 19:49  

Bohužel proinkluzivní ideologové nezmění své vidění světa a fanatismus ani po tisíci podobných článků od učitelů z praxe. Přesto paní kolegyni Karvaiové velmi děkuji za její text, trpělivost a výdrž, se kterou se opakovaně pouští do věčného boje s hloupostí.

vesebl řekl(a)...
9. ledna 2017 v 20:45  

Paní Karvainová, obdivuji Vaši energii a vytrvalost v boji se všemi těmi experty na vzdělávání, kteří káží moudra, jak by měly školy a vzdělávání v nich fungovat. Zvláště stálé vysvětlování rozdílů mezi vzděláváním skutečně mentálně postižených žáků a žáků romského etnika. Pod každý Váš článek se podepisuji. Mám stejné zkušenosti jako vy, ale už mi nezbývá pro samé papírování /jsem ZŘŠ a VP ve škole nově podle pragrafu 16, kde nyní právě probíhá hloubková inspekční činnost ČŠI/... energie a chuť psát podobné reakce jako píšete Vy. Dříve jsem to sem tam dělala i na stránkách Eduinu, ale je to jakoby člověk házel hrách na zeď. Ale nadzvedl mě článek p. Kartouse, zvláště jeho slova o odpadových školách. Doporučím tento článek k přečtení rodičům našich žáků, aby viděli, jak o jejich postižených dětech píše expert na vzdělávání, který permanentně vystupuje v masmédiích /nejčastěji na čt24 nebo ČR plus/ a zastupuje vzdělávací portál, který všem ukazuje, jak se má ve školách vzdělávat. Napadá mě, že by bylo dobré pozvat p. Kartouse do naší odpadové školy na setkání s rodiči, aby se jim podíval do očí a popovídal si s nimi o jejich hendikepovaných dětech a o tom, proč nevyžili možnost je inkludovat na běžnou žš, ale nechali je na škole "segregované". Zde musím podotknout /ale to spíše pro p. Komárka/, že nejsme škola v žádné vyloučené oblasti, nemáme žádného romského žáka, většina rodičů je zaměstnaná, jsou to třeba drobní řemeslníci, ale také podnikatelé, zdravotní sestry, atd. atd., o vzdělávání svých dětí mají maximální zájem.

seagates řekl(a)...
9. ledna 2017 v 21:34  

Paní Karvaiová,
moc si Vás vážím. Takových, jako jste vy, by bylo třeba více! Jsem přesně ten typ učitelky, která, ne že by nechtěla, ale neumí pracovat s dětmi patřícími do malých kolektivů speciálních, či praktických škol. Děsí mě to a štve. Až tato skutečnost nastane, odejdu ze školství. Baví mě se vzdělávat, pracovat s talentovanými, ale i slabšími žáky. Beru to jako výzvu. Ale s autistou bych si neporadila. Tedy možná ano, ale ne kvalifikovaně. Můj názor sdílí většina mých kolegů, né-li všichni. Atmosféra ve školství je zvláštní, i pro nadšence... Nějak je mi z toho celkově smutno. Kam tohle všechno povede ? Sakra! Sakra! Sakra! Dobrou noc.

Jirka řekl(a)...
9. ledna 2017 v 22:21  

Máme po poradě. Kolegyně se dozvěděla, že bude třídní v budoucí první třídě. Zřejmě to bude její poslední první třída (vzhledem k věku). I po odkladech jich bude ke třiceti. Ze školky má přijít i slepé dítě s formou autismu. Rodiče si to přejí. Škola MUSÍ zajistit podmínky. Také jsme se seznámili s inkluzivními šablonami, které nám pomohou situaci zdárně řešit. Sakra! Sakra! Do prkénka dubového! Kdo bude mít dobrou noc?

PS: Pro pana Pepu mám smutnou zprávu. Mnoho jsem se vzdělal a získal zkušeností pro učitelskou dráhu. Na tirák si netroufám. Spíš někde ve skladu budu louskat Vergilia v originále.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.