Ivana Tormová: Takto rychle spuštěné společné vzdělávání je hazardem

úterý 24. ledna 2017 ·

„Podle mého názoru se podmínky pro výuku žáků s postižením spíš ztížily. Chybí nám jasné pokyny pro organizační řešení problémů, ohromně narostlo papírování,“ vypočítal ředitel 4. základní školy v Chebu Miroslav Kříž několik potíží, které jej momentálně v souvislosti s inkluzí trápí. Reportáž přináší MF DNES.

Ivana Tormová (plus.google.com)
Výhrady mají také speciální pedagogové. „Systém byl spuštěn, paní ministryně našla spoustu peněz k zajištění podpůrných opatření u žáků se speciálními potřebami, bohužel však byl ušitý horkou jehlou. Školská poradenská zařízení nebyla naprosto připravena na to, aby mohla začít diagnostikovat žáky a psát jim doporučení podle nové legislativy. Například první proškolení našich pracovníků se uskutečnilo až 30. srpna 2016 a přitom 1. září se systém spouštěl,“ konstatovala Ivana Tormová, krajská metodička pro vzdělávání a předsedkyně Asociace speciálních pedagogů Karlovarského kraje.

Podle pedagogů v kraji není problém v tom, že by učitelé nebo ředitelé neměli dostatek informací. Problém je, že se informace měnily z jednoho měsíce na druhý a systém na to nebyl připraven. „Mělo se to udělat obráceně. Prvotně měly vysoké školy připravit velké množství kvalitních pedagogických pracovníků, pak měla být připravena legislativa s finančním krytím, potom se měly na změny připravit školy a poradenská zařízení a pak mohly být do tohoto připraveného systému puštěny děti. Myslím si, že takto rychle spuštěné společné vzdělávání je tak trochu hazardem,“ doplnila Ivana Tormová.


Celý text naleznete zde

6 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
24. ledna 2017 13:42  

Inkluze musela být takto rychle a nepřipraveně spuštěna kvůli čerpání fondů EU. Bez ní bychom peníze z nich na řadu věcí nemohli začít čerpat, protože jsme si do základních dokumentů, které schvalovala Evropská komise, vrazili hlavně právě inkluzi. Mám trošku obavy, že to byla chyba jako Brno a že se nám to za pár let škaredě vymstí. Ono totiž nikdy nebývá dobré, když jede vůz před koňama.

Jana Karvaiová řekl(a)...
24. ledna 2017 13:59  

Hovořila jsem před chvílí s pracovnicí jedné PPP. Ano, peníze z EU jsme začali čerpat. Na takové srágoroviny, že z toho jde rozum stranou. Půjdou miliardy na placení funkcionářů, mentorů a oblbovátorů. Půjdou miliony na nádherné , na drahém papíře tištěné, hovadiny, které nikdo nebude číst a bude na ně padat prach. Na zaplacení speciálních pedagogů, asistentů, pomůcek a dalších podstatných věci - na to bude jen usmrknuto pár šprdlíků, aby se neřeklo.
Všichni jsou naštvaní - poradny, školy. jen ministerstvo a inkluzivistické vejžírkovské organizace typu ČOSIV a další, si mnou ruce.Zatímco se ohánějí těmi vyspělými zeměmi, kde inkluze proběhla (ale zcela opačně než zde),tady jde všechno do kytek. Dokud se ale bude čerpat, nesmíme to nechat být. Důkazem je připomínkování nepřipomínkování vyhlášky, kdy stát naprosto nezajímá, jak se vede těm dole. jde o to posílit neúměrnou měrou poradny, nabefelovat jim co mají dělat (říká se tomu standardizace) a mít je pod kontrolou,aby moc nepsaly podpůrná opatření, které by stály moc peněz. A ještě jim chtějí vecpat do kolektivů hlídače, prý metodiky. Metodiky čeho asi, že? Místo aby se posílila personálně neúnosná situace v oblasti dětských psychologů, školních speciálních pedagogů, pracovníků poradenských zařízení (stejné profese co dosud).
To, že se nám to šeredně vymstí, je jasné. Jenže jak všichni víme - politická odpovědnost tu nikdy nebyla a a asi ani nebude. Takže síru a hnus budou všichni dštít na školy, které k této situaci přišly jak slepí k houslím.

Jana Karvaiová řekl(a)...
24. ledna 2017 14:10  

http://vary.idnes.cz/hendikep-obrna-jakub-beran-skola-zs-cheb-inkluze-skolstvi-pmk-/vary-zpravy.aspx?c=A160816_151405_vary-zpravy_pkz

tyrjir řekl(a)...
24. ledna 2017 16:38  

Ano, peníze z EU jsme začali čerpat. Na takové srágoroviny, že z toho jde rozum stranou. Půjdou miliardy na placení funkcionářů, mentorů a oblbovátorů. Půjdou miliony na nádherné , na drahém papíře tištěné, hovadiny, které nikdo nebude číst a bude na ně padat prach. Na zaplacení speciálních pedagogů, asistentů, pomůcek a dalších podstatných věci - na to bude jen usmrknuto pár šprdlíků, aby se neřeklo.
Všichni jsou naštvaní - poradny, školy. jen ministerstvo a inkluzivistické vejžírkovské organizace typu ČOSIV a další, si mnou ruce.Zatímco se ohánějí těmi vyspělými zeměmi, kde inkluze proběhla (ale zcela opačně než zde),tady jde všechno do kytek. Dokud se ale bude čerpat, nesmíme to nechat být.


Souhlasím. Pan Komárek zatím nepíše, jakou odpověď dostal od MŠMT a NÚV ve věci pokoutního způsobu připomínkování inkluzivní vyhlášky. Dostal nebo nedostal tu odpověď? Pokud ji dostane, zveřejní ji?

Jana Karvaiová řekl(a)...
24. ledna 2017 16:52  

Pane Týři:http://www.ceskaskola.cz/2017/01/msmt-pripominkove-rizeni-k-vyhlasce.html

tyrjir řekl(a)...
24. ledna 2017 17:27  

Podstata odpovědi je snad jasná:

Nejde o plošné připomínkové řízení, nýbrž o shromažďování podnětů z určitého okruhu školských poradenských zařízení.

Ostatní věci už tak jasné nejsou:

Můžeme pominout podivnou konstrukci o „podnětech, které se ukázaly jako problematické“, ale těžko už pominout to, že na přímé otázky ministerstvo nic nesděluje a nedozvíme se tedy, proč oslovilo právě a pouze tento okruh institucí a co si od toho slibuje. Respektive, proč nechce připustit o Vyhlášce širší diskusi. Názory ředitelů škol a pedagogů ministerstvo nezajímají?

Poněkud komicky působí také bazírování na rozdílu mezi připomínkou a podnětem a vypracování návodu k tomu, jak rozumět kategorii „podnět“. Tady se už dostáváme k typicky úřednickému temnému jazyku oddělení vnějších vztahů.
- Aha, viz ten odkaz od paní Karvaiové.

Pane Komárku a paní Karvaiová, děkuji vám ty otázky a za relevantní popis situace kolem tzv. Společného vzdělávání, které podle názvu vyhlášky, proklamací MŠMT má být kvalitním Společným vzděláváním VŠECH dětí. Podle praxe MŠMT, podle převažujícího obsahu a způsobu ověřování vyhlášky i podle odpovědi NÚV bylo ale stupidně zredukováno na finančně a organizačně ne dobře zajištěnou tzv. Inkluzi postižených dětí do podfinancovaných škol. Souhlasím tedy také s paní Tormovou, že "Takto rychle spuštěné společné vzdělávání je hazardem", a to s dalším osudem celého českého školství. J.Týř



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.