Jak místo biflování učit živý jazyk

čtvrtek 1. prosince 2016 ·

Alternativní metody, které místo biflování kladou důraz na komunikaci a praktické používání cizího jazyka, jsou známé od 70. let minulého století. V českém prostředí se dosud výrazněji neuchytily kvůli setrvačnosti vzdělávacího systému, neexistenci nezávislého hodnocení učitelů i chybějící metodické podpoře začínajících pedagogů. Znalosti a výuka angličtiny jsou hlavním tématem týdeníku Ekonom.


Klára Uličná (ped.muni.cz)
„Nemyslím si, že máme špatnou metodiku. Příprava učitelů na pedagogických fakultách je dobrá,“ říká Klára Uličná z katedry anglistiky Pedagogické fakulty UK. „Když se chodím dívat na praxe našich studentů, moc se mi líbí, jak výuka probíhá. Po absolvování fakulty ale učitelé často sklouznou k tomu, co zažili jako děti, do bezpečných kolejí. Doufáme, že situaci zlepší nový kariérní řád.“

Kariérní řád, který minulý měsíc schválila vláda, by měl od příštího září zavést dvouleté adaptační období pro začínající pedagogy, kterým by v jeho průběhu měli pomáhat zkušenější kolegové. Metodickou podporu ale nepotřebují jen oni. Lenka Krupičková se stala středoškolskou profesorkou v roce 1989 s aprobací dějepis - ruština, státní zkoušku z angličtiny složila v roce 2002. „Učím spíš konzervativně. Jezdím na různé semináře, takže vím, že by hodiny bylo třeba stavět jinak. Nemám ale čas nad každou hodinou dumat. Potřebovala bych vidět, jak se to provádí ve vyučování,“ říká.

Další příčinou neefektivní výuky angličtiny je kvalifikace pedagogů. Téměř polovina učitelů angličtiny nemá podle České školní inspekce příslušné jazykové vzdělání. Důvod je zřejmý - kvalifikovaní angličtináři kvůli nízkým platům nejdou učit, ale volí spíše zaměstnání v komerční sféře.



Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Ekonom

7 komentářů:

Tlumočník řekl(a)...
1. prosince 2016 12:31  

Místo dlouhého článku stačilo napsat poslední odstavec...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. prosince 2016 12:43  

Klídek, motivační kariérní řád je přiláká....

laimes28 řekl(a)...
1. prosince 2016 16:28  

metodika angličtiny a ruštiny nebya v naších krajích nikdy nic moc,zatímco němčina a latina byly na výborné úrovni,ta tragokomedie, co se dnes odehrává od první třídy po maturitu, jest zavrženíhodná,je to ztráta času,sil a peněz

Ygrain řekl(a)...
1. prosince 2016 16:34  

Až moji studenti začnou konečně biflovat, zapláču radostí. Kdyby se totiž pořádně naučili slovíčka, nevídaně by jim to rozšířilo možnosti komunikace a praktického využití jazyka.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
1. prosince 2016 18:52  

Tak nevím. Před pár lety jsem listoval učitelskou knihou k jedné řadě učebnic angličtiny, kterou na škole používáme (nevzpomenu si bohužel na název), a ta byla metodicky naprosto špičková - každá hodina podrobně rozvedená, s dělením na skupiny, hrami, projekty ad. - podle ní by učil špatně snad jen totální pajdagogický antitalent. Jako češtinář jsem záviděl - co bychom za podobnou metodiku dali my. Obávám se proto, že ten článek zřejmě bude typickým produktem českého novináře píšícího o školství - tedy bullshit.

Ygrain řekl(a)...
2. prosince 2016 6:55  

Otázka je, jestli se tou metodikou někdo řídí. Nicméně, pairwork, groupwork a nejrůznější aktivity samozřejmě patří do výbavy každého angličtináře už od nepaměti.

Problémy samozřejmě jsou, je to vidět na velkých rozdílech ve znalostech v prvním ročníku, ale celkově jde úroveň nahoru a do čtvrtého ročníku se to obvykle slušně srovná, takže nevím, odkud ta čísla o neschopnosti berou. A až "někdo" nalije do systému dost peněz, aby v maloměstech nebyla o angličtináře nouze a nestřídali se po roce, spraví se i ta rozkolísaná úroveň.

Josef Soukal řekl(a)...
2. prosince 2016 11:27  

Zčásti se týká tématu: http://helenavlachova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=570485



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.