Eva Adamová k výuce matematiky a Hejného metodě: Učitel je na place od toho, aby poznal, v čem se cítí pohodlně žák

pondělí 26. prosince 2016 ·

Eva Adamová vstoupila do diskuse k článku o rozšiřování Hejného metody pro výuku matematiky a cituje z něj názor Jany Strakové: „Není dobré nutit učitele násilně do něčeho, v čem se někteří z nich necítí pohodlně“. Adamová pokračuje: „Zajímalo by mne, zda paní Straková někdy vůbec učila matematiku, nebo jestli je jaksi expertkou na školství obecně. Ono přece vůbec nejde o to, zda se v něčem cítí pohodlně učitel. Učitel je na place od toho, aby poznal, v čem se cítí pohodlně žák, tedy jinak řečeno, která metoda žákovi v daný okamžik vyhovuje.


Záměrně píši v daný okamžik, protože se určitě nedá říct, že by i byť u jednoho žáka nějaká metoda fungovala univerzálně, natožpak, aby fungovala univerzálně u celé třídy.

A dále by mne zajímalo, zda novináři vůbec kdy viděli nějakou učebnici matematiky. Cožpak v klasických učebnicích se nevyvozuje? Samozřejmě, že ano a představte si, že sčítání zlomků se v nich vyvozuje úplně stejně na dělení čokolád jako v učebnici Hejného a že je jen a jen na učiteli, zda ono vyvozování aplikuje frontálně nebo zda si vyvozuje každý žák individuálně.

Ale nechť mi nikdo netvrdí, že to všichni žáci individuálně sami zvládnou. U dobré jedné třetiny žáků na 1. stupni, jak správně v diskusi uvádí paní Karvaiová, a u dobré poloviny žáků na 2. stupni musí učitel poletovat jako včelička, aby se vůbec k něčemu dopracovali. No a pak se musí procvičovat a procvičovat, což ovšem v Hejného učebnicích chybí. Ale zase nelze tvrdit, že učitelé, kteří tuto učebnici využívají, s žáky dané učivo neprocvičují.

Myslím si, že si jsou velmi dobře vědomi toho, co kdysi říkal můj kolega: ´Má-li se mozek člověka zabývat něčím na vyšší úrovni, musí mít nižší úroveň zvládnutou tak, aby nad ní v podstatě nemusel přemýšlet, protože jinak v mozku na vyšší úroveň nebude mít kapacitu´."

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.