Diskuse Jany Karvaiové a Jana Klusáčka ke „sčítání romských dětí“

pátek 25. listopadu 2016 ·

Ve včerejším pořadu Pro a Proti stanice Plus ČRo diskutovali na téma "sčítání romských žáků" učitelka a mluvčí Učitelského profesního sdružení Jana Karvaiová s analytikem České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Janem Klusáčkem.


„Ministerstvo školství už čtvrtým rokem zjišťuje počet romských a sociálně znevýhodněných dětí v českých školách. Jde o krok, který má zabránit segregaci romských žáků, nebo je naopak hlášení jejich počtů v rozporu s listinou základních práv a svobod?“, uvádí stanice záznam z diskuse.

„Kvalifikované odhady nejsou jediná možnost,“ uvedla Jana Karvaiová. „My nejsme proti šetření, ale proti způsobu, jakým probíhá. Chtěli bychom preferovat způsob, kdy jsou oslovováni rodiče, kteří by dávali k tomuto šetření informovaný souhlas. Bylo by to lepší než jakékoli odhady.“

Jan Klusáček souhlasí, že aktuální způsob není ideální. Za ten považuje záznam o etnicitě ve školské matrice, třeba i pro potřeby dalšího sledování postupu žáka.

„Ministerstvo školství by tímto směrem rádo šlo, ale Úřad pro ochranu osobních údajů v České republice je tak trochu papežštější než papež, a některé evropské regulace vykládá takovým způsobem, že něco podobného není možné... Proto jsou kvalifikované odhady aktuálně jediná možnost, jak je možné získat představu o počtech romských dětí v běžných školách a mimo ně,“ vysvětluje Klusáček.


Celý text a záznam diskuse naleznete zde

3 komentářů:

Fanda Moudry řekl(a)...
26. listopadu 2016 10:29  

"Proto jsou kvalifikované odhady aktuálně jediná možnost,"

A kam pak zařadit migranty z Indie, podle oněch kvalifikovaných odhadů? Babo raď.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
26. listopadu 2016 10:44  

To by si měl poslechnotu lhář Petr Uhl.

Janek Wagner řekl(a)...
26. listopadu 2016 10:57  

Jan Klusáček v rozhovoru naštěstí odkopal princip práce ČOSIV: držet MŠMT pod krkem a vydírat. Současný sběr přinese naprosto nepoužitelná čísla pro řízení resortu, ale budou díky zrušení RVP ZV-LMP zřejmě použity MŠMT pro konstatování, že se snížil počet romských žáků v segregovaných školách. Na druhou stranu si dovedu klidně představit jejich znežití ze strany ČOSIV k čemukoliv jinému... třeba ke konstatování, že sčítání bylo diskriminační či zmanipulované. Nechme se překvapit!



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.