Bezpečné prostředí ve škole: Bezpečnost se nedá zajistit jinak, než vztahovými pravidly a na těch je nutné pracovat dlouhodobě

středa 30. listopadu 2016 ·

"Klíčové je bezpečné klima ve sborovnách, to se pak přenáší na chování dětí. Dobré vztahy ve sborovnách generují dobré vztahy ve třídách a bezpečné klima ve škole," řekla mimo jiné v diskusi o bezpečném prostředí ve školách Lucie Hermánková. Přinášíme výběr z hlavních myšlenek z kulatého stolu, které zveřejnil EDUin.

Debata se konala 24. listopadu, účastnili se jí Libuše Slavíková, ředitelka ZŠ Zahradní v Chomutově, Martin Procházka, ředitel Pražského inspektorátu ČŠI, Lucie Hermánková, lektorka programu Minimalizace šikany, Radko Sáblík, ředitel Smíchovské střední průmyslové školy v Praze, Soňa Tomková, metodička prevence na základní škole ve Vinoři.

Výběr z hlavních myšlenek debaty:

- Bezpečné klima ve škole je základem dobrého učení. Na řediteli je, aby zajistil prosociální prostředí a respektování pravidel. Nejlépe takových, na nichž se podílejí žáci (Martin Procházka).

- Žijeme v době kultu dítěte. Rodiče jsou hodně zaměření na dítě, často jsou vůči němu nekritičtí. Mají mylný pocit, že jsou čímsi jako klienty školy. Výchova je na rodičích, škola to může ovlivnit až následně (Soňa Tomková).

- V posledních měsících stoupá především v Praze počet stížností rodičů na situaci na prvním stupni a v mateřské škole, kdy se rodiče obávají chování některého spolužáka. V Praze je až 60 % rodičovských stížností důvodných. (Martin Procházka).

- Stoupají nejen rizika, ale i poučenost pedagogických sborů. Ty se často zaměřují na bezpečné prostředí a jsou v tom úspěšné. Bezpečnost se nedá zajistit jinak, než vztahovými pravidly a na těch je nutné pracovat dlouhodobě. Ano, děti jsou nějak vychované z rodin, ale rodič, i kdyby sebevíc chtěl, nedokáže dítě připravit na to, jak bude existovat ve vrstevnické skupině. Když dítě nezvládá vztahová pravidla, neznamená to, že selhala rodina (Lucie Hermánková).

- Pro bezpečné prostředí ve třídě je klíčová osobnost pedagoga. A někteří z nich opravdu nejsou disponování pro to, aby ustáli složitou situaci a budou mít problémy na každé škole. Dobrým řešením je dávat žákům velké úkoly a přenášet na ně zodpovědnost. Vede to u nich k zodpovědnému a dospělému chování (Radko Sáblík).

- Zásadně chybí supervize a podpora učitelů. Co je zcela běžné třeba v sociálních službách, to u pedagogické profese téměř neexistuje. Učitel, když si neví rady, musí mít na dosah radu a pomoc a bez pocitu, že bude potrestán, když se svěří s problémem.

- Ředitelům se nedaří konstruktivně řešit stížnosti. Pravidla se stanovují až ve chvíli, kdy vznikne konfliktní situace, jen výjimečně existují scénáře, jak se v podobných situacích zachovat (Martin Procházka).


Další informace a záznam z diskuse naleznete zde

 
 
 
 



5 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
30. listopadu 2016 v 14:46  

V Blesku by se ten nadpis vyjímal, tady pouze ukazuje na malost redaktora.

Jana Karvaiová řekl(a)...
30. listopadu 2016 v 15:24  

No my se tedy s kolegyněmi rozhodně o přestávce fackujeme, lítáme po chodbě, řveme na záchodě. Taky si občas podtrháváme nohy a navzájem si vysmíváme naše oblečení. Zásadně hovoříme vulgárně a oslovujeme se ty vole nebo ty krávo. A to vše se děje vždy ve třídě nebo na chodbě, aby bylo okolo co nejvíc dětí, aby si z nás mohly vzít ten příklad.

Michal Komárek řekl(a)...
30. listopadu 2016 v 15:39  

Máte pravdu - ten titulek je na hraně, možná za... Převzal jsem ho z toho původního textu... Vymyslím něco jiného. Děkuji! Hezký den!

Radek Sárközi řekl(a)...
30. listopadu 2016 v 16:56  

Nevidím žádný smysl v tom vymýšlet nové titulky u převzatých článků.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
30. listopadu 2016 v 19:44  

Souhlasím, jen ať titulek zůstane, vypovídá o mnohém.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.