Michal Komárek: Ministerstvo školství interpretuje zprávu OECD. A vytváří paralelní svět plný sebechvály.

čtvrtek 20. října 2016 ·

OECD včera vydala zprávu o využívání zdrojů v českém školství. A MŠMT k tomu dnes vydalo tiskovou zprávu. Ne, nedá se říci, že by ta tisková zpráva byla přímo dezinterpretací zprávy původní. Přesto je její vyznění výrazně odlišné. A nebudí právě pocit důvěryhodnosti. Rozhodně stojí za to číst originál.

OECD české školství jako obvykle podrobuje vcelku tvrdí kritice v několika základních bodech:

- Česká republika zaznamenává hospodářský růst, investice do školství rostou, přesto zůstávají v mezinárodním srovnání velmi nízké.

- V České republice přetrvávají velké nerovnosti v oblasti vzdělávání. Nerovnosti jsou mezi kraji, Česko má nejnižší úroveň „mobility ve vzdělávání“ - dosažené vzdělání je silně závislé na vzdělání a sociálním statusu rodičů, přetrvávají problémy s integrací znevýhodněných dětí.

- Ministerstvo přijalo Strategii vzdělávací politiky do roku 2020. To, že na ní od roku 2011 pracovali čtyři ministři na jednu stranu napovídá, že by mohla být apolitická, na stranu druhou potvrzuje politickou nestabilitu, která ohrožuje naplnění dlouhodobých cílů.

- Prestiž a plat učitelů jsou nízké a navíc neexistuje jasné propojení mezi jejich výkonem a ohodnocením...

K hlavním doporučením pak patří důsledné naplňování Strategie.

Ano, toho strategického plánu, o němž někteří odborníci tvrdí, že naplňován už krátce po svém přijetí v některých bodech zjevně není. OECD navíc zdůrazňuje, že je třeba sehnat dostatek financí na naplňování tohoto plánu a nespoléhat na evropské fondy, protože jejich výpadek pak vede k chaosu. Ohledně překonávání nerovností radí, aby byla velká pozornost věnovaná dostatečným kapacitám v předškolním vzdělávání a také rané péči. Jinými slovy se implicite shoduje s kritikou, že včlenit „zanedbané“ handicapované děti do první třídy běžné školy prostě nestačí.

A interpretace MŠMT?

Kateřina Valachová (vláda.cz)
„Navržená doporučení podporují aktuální iniciativy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v oblasti financování regionálního školství a zatraktivnění učitelské profese,“ píše se v tiskové zprávě.

A TZ pokračuje:

„Zjištění expertního týmu vyjadřují podporu obecnému směřování vzdělávací politiky v České republice a současně jsou významným podpůrným stanoviskem pro aktuální záměry ministerstva školství. OECD pozitivně hodnotí zacílení Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 a zdůrazňuje, že pro naplňování jejích priorit bude třeba některé existující nástroje přenastavit. Důležitou roli v této oblasti hraje zejména systém financování regionálního školství, jehož současná podoba s mimořádně komplikovaným systémem krajských normativů má podle OECD významný vliv na prohlubování nerovností mezi školami i celými regiony.

Závěry a doporučení zahraničních expertů tak potvrzují správnost východisek, na jejichž základě připravilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy aktuálně projednávanou reformu financování regionálního školství.

Řadu styčných bodů mezi doporučeními OECD a aktuálními záměry ministerstva je možné nalézt i v oblasti učitelské profese, jejíž atraktivitu OECD doporučuje zvyšovat mimo jiné zkvalitněním počátečního vzdělávání učitelů, významnější podporou dalšího vzdělávání a samozřejmě také zvyšováním platů pedagogických pracovníků.“


MŠMT tedy v podstatě říká: Všechno děláme dobře a experti z OECD potvrzují, že jsme na dobré cestě k tomu, abychom velké problémy našeho školství vyřešili.

Ano, OECD píše, že přijetí Strategie je dobrá věc a že je třeba se soustředit na její naplňování. Ale realista, který ani nemusí být skeptikem, v dalších hodnoceních a doporučeních OECD snadno nalézá řadu problémů, jejichž řešení rozhodně není automaticky obsaženo v krocích MŠMT. Nota bene, když za rok jsou další volby.


Celý text tiskové zprávy MŠMT naleznete zde

Zpráva OECD je ke stažení zde

3 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
20. října 2016 16:57  

No vida. V té zprávě OECD je to celkem dobře a přehledně popsané. A to ještě OECD zřejmě nezaznamenalo pokus pana Bělobrádka o školní masakr motorovou pilou. :)))

Řadu styčných bodů mezi doporučeními OECD a aktuálními záměry ministerstva je možné nalézt i v oblasti učitelské profese, jejíž atraktivitu OECD doporučuje zvyšovat mimo jiné zkvalitněním počátečního vzdělávání učitelů, významnější podporou dalšího vzdělávání a samozřejmě také zvyšováním platů pedagogických pracovníků.

PARALELNÍ svět? Paralelní svět by mohl případně být i plnohodnotný. Tohle je, myslím, spíše PŠTROSÍ svět.

J.Týř

Fanda Moudry řekl(a)...
20. října 2016 18:00  

"- Prestiž a plat učitelů jsou nízké a navíc neexistuje jasné propojení mezi jejich výkonem a ohodnocením... "

V rámci dřívějších projektů Comenius jsem se ptal na způsob spravedlivého posuzování výkonu učitele. V projektech byli učitelé z Belgie, Francie, Itálie, Německa (Sasko, Bavorsko), Turecka, Velké Británie, Polska, Chorvatska. Dostal jsem v podstatě univerzální odpověď. Záleží na tom, kolik stát dává školám financí. V českých podmínkách k tomu ještě přidám otázku. Jsou dnešní ředitelé škol (především základních) ty správné osobnosti, které jsou objektivní?
Dokud nebude zaručen větší podíl rozpočtu školství na HDP a nebudou stanovena přesná a přímá pravidla propojení mezi výkonem a ohodnocením, tak se v ČR nepohneme nikam. Ředitelé se totiž chovají podle pravidel - kamarád, přítel, přítel přítele, milenka, kamarádka, známý starosty,...a pak to tak s nadtarify i vypadá.
Pan Fiala z ODS měl a má na přidávání učitelům svůj recept. A tím je otočit poměr tarifů a nadtarifů. Ve stylu přidat 2% tarifní částky a 6% nadtarifní.
Ani připravovaný Kariérní řád v žádném případě neřeší situaci ve školství. Mám obavy, že ještě prudce zhorší vztahy ve školách. A o inkluzi po českém způsobu? To už ani nemá cenu komentovat.

tyrjir řekl(a)...
21. října 2016 0:33  

Anketa pro učící učitele

1) Představte si, prosím, vážení kolegové učící učitelé, že byste třeba od příštího pondělí nebo od 1. prosince t.r. zasedli na ministerské křeslo v MŠMT a měli na stole tuhle zprávu OECD. Co, s kým a jak byste s tím neuspokojivým stavem českého školství během posledního roku této vlády dělali?

2) Představte si, prosím, ještě, že byste si tam nesedli na rok, ale na čtyři roky po příštích parlamentních volbách. A představte si, že máte na výběr, za kterou budoucí vládnoucí stranu by to bylo. A zkuste, prosím, odpovědět si na dvě základní otázky:

a) Za kterou stranu by to bylo pro české školství nejlepší?
b) Co, s kým a jak byste s tím neuspokojivým stavem českého školství během těch čtyř let v budoucí vládě dělali?

J.Týř



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.