Středoškolská učitelka Jaroslava Indrová: Hloupneme, nebo jsme stále chytřejší?

pondělí 5. září 2016 ·

Na nejmenované významné akci jsem se setkala s jedním svým bývalým studentem - mimochodem úspěšným mladým mužem - který se mně zeptal, jaké jsou dnešní děti. Jsou jiní než my? Tato otázka a text v sobotní Frontě mě přiměly k zamyšlení? Jací jsou studenti roku 2016? Jsou opravdu líní, neschopní, nebo naopak skvělí v technice, sebejistí, úspěšní?

Jaroslava Indrová (FOTO: archiv autorky)
Vzhledem k tomu, že pracuji s "elitou", se špičkou ledovce - tedy dobře znám jen ty, kteří se rozhodli studovat na gymnáziu, nemůžu posuzovat celé spektrum, Přesto si troufnu říct, že jsou, co se týká vědomostí, horší, ať mi to odpustí.

Začínala jsem na učilišti s maturitou, k níž se dostala maximálně třetiná žáků. Přestože mezi mými učni byli i hodně slabí, z velmi špatných sociálních podmínek, na ty nejlepší jsem měla často nároky jako dnes na mnohé maturanty, a oni obstáli. Byli snaživí, dělali, co bylo v jejich silách, a často po vzdělání opravdu toužili, ač na něj dosahovali - i ze společenských důvodů - s obtížemi.

Dnes mají mladí cestu otevřenou, širokou, pěkně udusanou jako mlat. Mohou si vybírat obory, o jakých se jejich předchůdcům ani nesnilo. Znám hodně pilných a pracovitých studentů, ale znám i spoustu takových, kteří se flákají a vymlouvají, své chyby a neznalosti maskují, nedokáží si přiznat, že něco "zapinkali" - na někoho (kohokoliv) to svedou. Nedokáží dokončit, co začali, nic je nebaví, do všeho jen tak "zobnou" a nechají to být se slovy, že je to nebaví. Těší se, jak opustí střední školu a půjdou a) pracovat, dělat jen to, co je bude bavit; b) studovat školu, kde se nebudou muset učit nic, co je bavit nebude. Když pak zjistí, že realita je trochu jiná, dokáží změnit během pár let i několikrát studijní obor se slovy, že jim to nevyšlo, nedali jim to, nebavilo je to. Představovali si - a mnozí to tak praktikují - že do školy téměř nebudou chodit, jen na pár cvičení a seminářů, zápočty dostanou za elaborát stažený ze studentského webu, informace najdou na wikipedii. A to je problém - naši studenti neustále pracují s "informacemi" - což je něco, co má za úkol nás uvést do situace, ale ony informace je třeba vytřídit, zpracovat a přetavit ve znalosti, vědomosti, dovednosti. To bohužel spousta dnešních studentů neumí, proto jsou ve srovnání s okolními státy v mnoha směrech horší. Snižujeme nároky, abychom měli co nejvíce otitulovaných lidí, jenže mnoho z toho není podloženo solidními vědomostmi.

Spousta studentů se SPOKOJÍ - s trojkou, s tím, že prolezli, s tím, že něco opsali. Chtějí mít všechno hned a pokud možno bez námahy. Úkoly jsou "vopruz", zkoušení násilí na studentech, písemky je třeba nahlásit minimálně týden dopředu, ať je možné se na ně "nadrtit" - a pak vše hned úspěšně zapomenout.

Už většina primánů má lepší mobil než já, tablety, Ipady, neomezené připojení na internet. Narazíte na neznámé slovo - ihned sáhnou všichi po mobilu. Když jim dáte do ruky slovník, polovina středoškoláků neví co s ním. Pravidla českého pravopisu? Blbost - pravidla.cz. Ověření zdroje - nemám čas. Je to podobné jako u mé staré maminky. Pro ni platí: říkali to v televizi, psali to v novinách - tudíž to musí být pravda. A pro ně zase platí, že co najdou na netu, použijí a nepřemýšlejí nad tím - musí to být pravda.

Chceme-li, aby dnešní studenti vyrostli ve vzdělané schopné dospělé, nesmíme na nich páchat násili v podobě tolerance všecho. To, že ač mají přístup ke všem informačním zdrojům, vědí méně než ti,kteří tuto možnost neměli, nás musí varovat. Musíme je vést, učit se učit, pomáhat jim najít motivaci - tou není "jít studovat práva a pak vydělávat velký prachy" - tou musí být touha vědět, znát, umět. A ne: Proč, k čemu, když si to můžu najít na netu?

To že maturanti neznají Jidáše, Ezopa, epizeuxis - to problém není. Kolik z generace rodičů si to pamatuje? Ale neumějí si koupit lístek do vlaku, najít vědeckou knihovnu, přečíst s porozuměním souvislý text, uvařit jídlo podle návodu, smontovat poličku podle nákresu - prostě spousta mladých je nepoužitelná v životě. Zato vám poradí, kde mají skvělé suschi, jaký si koupit nový typ mobilu, kde mají nejlepší značkové boty či trička. A přitom budoudnost je právě v jejich rukách. Udrží ji v nich?

Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu

9 komentářů:

CatCatherine25 řekl(a)...
6. září 2016 11:22  

Řekla bych, že je to dost individuální. Výzkum na toto téma by asi bylo velmi obtížné provést.

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. září 2016 11:59  

Nejen ve škole to není otázka hlouposti nebo chytrosti, ale pracovitosti.
Obecně se v populaci nedostává fištronu. Zato zupáctví všude dost.

Ondřej Neumajer řekl(a)...
6. září 2016 13:38  

"Narazíte na neznámé slovo - ihned sáhnou všichi po mobilu. Když jim dáte do ruky slovník, polovina středoškoláků neví co s ním. Pravidla českého pravopisu? Blbost - pravidla.cz."
Tak to je skvělé, ne?

Pavel Kraus řekl(a)...
6. září 2016 15:08  

Myslím, že to není skvělé. Skvělé by bylo prirucka.ujc.cas.cz. Proč považujete pravidla.cz za relevantní zdroj, pane Neumajere :-)?

Ondřej Neumajer řekl(a)...
6. září 2016 15:53  

Za skvělé považuji popsaný postup: žáci narazí na nějaký problém, např. neznámé slovo a sami hledají postup, jak význam slova zjistit. Že k tomu používají online zdroj, třeba zmíněný web, je jeden z možných postupů. Za špatné by bylo, kdyby se po významu neptali.

CatCatherine25 řekl(a)...
6. září 2016 16:32  

Někteří se ptají, někteří se neptají. Pokud se ptají, je to skvělé. :-)

poste.restante řekl(a)...
6. září 2016 17:47  

Za skvělé budu považovat, pokud žáci budou vědět, které další zdroje informací, včetně zmiňovaného slovníku, mají a mohou použít, když si strejda Google dá zrovna volno, nebo když nepůjde proud. A pokud je budou umět používat.
V opačném případě jde spíše o "digitální demenci".

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. září 2016 18:16  

Zdroje na netu, a nejen na webu, jsou špica. Trošku mne hněte, že k jejich používání musím žáky nezřídka vybízet. Mnohdy čekají, až se někdo z nich uvolí, opustí svoje fejzbůkové konzultace a smysl výrazu či podstatu jevu vypátrá.
Vyloženě se těším, až budou nové technologie pro jednadvacáté století konečně povoleny i u maturity v jednadvacatém století. Začal jsem s tím už v letech devadesátých u maturit praktických. Žáci mohli používát jakoukoli literaturu dle vlastního uvážení. Se slzou v oku vzpomínám na tu dobu. Jednou si chlapci kromě knih přivezli na rudlíku celou knihovnu.
Můžeme setrvávat v naději, že se dožijeme doby, kdy budou vzdělanci v průběhu i běžného rozhovoru na net připojeni trvale. Časem k sobě přiloží svoje mobily a mohou se jít věnovat jiné činnosti. Lékař nasype do systému položky diagnozy a střelhbitě obdrží doporučený postup léčby i s potřebnými medikamenty. Uvážíme-li i bouřlivý rozvoj chirurgických robotů, lekařské fakulty zajdou na oubytě. Vždycky jsem si myslel, že to znamená 'hlady'. Ještě, že jsem si tu tuberu vygůglil.

tyrjir řekl(a)...
7. září 2016 11:31  

Já jsem stále chytřejší, protože si mnoho nedělám z toho, že evidentně hloupnu. :)))



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.