Prohlášení Asociace ředitelů gymnázií a Unie školských asociací ČR – CZESHA k vývoji v oblasti učitelských platů

čtvrtek 15. září 2016 ·

Současný kritický stav v personální oblasti na základních a středních školách je odrazem nečinnosti vlád v podstatě od roku 1990 dodnes a laxním přístupem až rezignací školských odborů na řešení průběžně se zhoršujících platových podmínek učitelů. Jen tak je možné vysvětlit, že se během 25 let polistopadového vývoje nůžky mezi příjmy učitelů a ostatních vysokoškoláků čím dál vice rozvíraly, prestiž učitelské profese se propadala a zájem o ni klesal raketovou rychlostí, uvádí ve společném prohlášení Asociace ředitelů gymnázií a Unie školských asociací ČR. Prohlášení přinášíme v plném znění.

Asociace ředitelů gymnázií (AŘG ČR) a CZESHA hodnotí z tohoto pohledu výsledky společného setkání s ministryní Kateřinou Valachovou pozitivně a oceňuje její trvalou snahu o růst platů učitelů. Opakujeme nicméně, že aktuální zvýšení platů v průměru o 8% považujeme za první krok ke srovnání disproporcí mezi platy učitelů a platy ostatních vysokoškolsky vzdělaných občanů ČR, a to zejména proto, že jsme dnes v situaci, kdy 

- chybí kvalifikovaní učitelé zásadních aprobací jak všeobecně vzdělávacích, tak odborných předmětů a jako ředitelé škol máme stále větší problémy se splněním úkolů, jež školám svěřil stát; 

- kvalita výuky a s ní i výsledky žáků se průběžně zhoršují; 

- dle údajů statistik se na profesní dráhu učitele připravuje zcela nedostatečný počet mladých lidí a do několika let bude vzhledem k věkové skladbě učitelských sborů chybět tisíce učitelů; 

- mnoho absolventů fakult vzdělávajících učitele nenastupuje do škol a po vysoké škole odchází do jiných, lépe placených a z jejich pohledu perspektivnějších oborů; 

- vzhledem k minimální nezaměstnanosti a zvýšené poptávce zaměstnavatelů po kvalitních a flexibilních zaměstnancích odcházejí ze škol mnohdy ti nejlepší učitelé a hledají zajištěnou budoucnost pro sebe a své rodiny mimo oblast školství.


Příčinou tohoto alarmujícího stavu jsou jednoznačně nekonkurenceschopné platové podmínky učitelů, minimální možnosti alternativních motivačních programů ze strany zaměstnavatelů a chybějící perspektiva profesního růstu pracovníků ve školství. Jakožto zaměstnavatelé můžeme „konkurovat“ tím, že potenciálním novým učitelům nabídneme práci, 

- která je nejhůře placenou prací ve srovnání s obdobně vzdělanými pracovníky, jejichž průměrný plat v ČR dosahuje dvojnásobku v porovnání s průměrným platem učitele, 

- v níž vysoké nároky na osobnost učitele jsou v zásadním kontrastu s jejím společenským oceněním, 
- která jim nepřinese žádný výrazný benefit běžných u jiných zaměstnavatelů.

AŘG ČR a CZESHA proto vítá, že z prohlášení ministryně Valachové je patrné, že si tyto problémy a hrozby uvědomuje. Za významný posun v jednáních o platech učitelů pokládáme shodu ministryně s asociacemi působícími v regionálním školství spočívající ve stanovení časového plánu popisujícího postupný růst platů učitelů a popisu cílového stavu pro rok 2020. Projednané kroky stanovující růst platu mezi roky 2016 a 2020 směřující k cílovému stavu, kdy učitelský plat dosáhne úrovně cca 135% průměrného platu v ČR, pokládáme za cestu k řešení výše zmíněných problémů.

AŘG ČR a CZESHA se proto v tuto chvíli obrací na ministryni Kateřinu Valachovou se žádostí bez odkladů učinit další navazující kroky, aby se výhled stal skutečností, tedy aby zejména 

- co nejdříve představila cílový stav a cestu k němu na jednání vlády a dosáhla jeho ukotvení v podobě usnesení vlády ČR, 

- projednala záměr se všemi stranami v Parlamentu České republiky a zajistila jejich plnou podporu k realizaci, 

- učinila opatření, aby se změny pro učitele promítly v možnostech všech typů škol bez ohledu zřizovatele

CZESHA a AŘG ČR jsou připraveny napomoci dosažení projednaného cílového stavu všemi vhodnými prostředky.

6 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
15. září 2016 10:12  

"...hodnotí z tohoto pohledu výsledky společného setkání s ministryní Kateřinou Valachovou pozitivně a oceňuje její trvalou snahu o růst platů učitelů."

No nevím... Odbory měly podobné hodnocení. To se jako ti, co spolu mluví, nějak domluvili, že se budou chválit?
---
Jinak některá tvrzení v tom prohlášení jsou sporná až nesmyslná. Třeba:
- kvalita výuky a s ní i výsledky žáků se průběžně zhoršují; 
- dle údajů statistik se na profesní dráhu učitele připravuje zcela nedostatečný počet mladých lidí a do několika let bude vzhledem k věkové skladbě učitelských sborů chybět tisíce učitelů; 
- mnoho absolventů fakult vzdělávajících učitele nenastupuje do škol a po vysoké škole odchází do jiných, lépe placených a z jejich pohledu perspektivnějších oborů; 

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
15. září 2016 11:14  

Pindy. S učitelskýma platama je to tak - půl roku se melduje o tom, jak závratně se navýší, pak se navýší částečně, dalšího půl roku se to připomíná a mezitím se přidá potichu všem ostatním a ještě víc.

Při rozhovoru s lidmi, kteří nemají nikoho blízkého ve školství nebo se o poměry nezajímají často tito nevěří, kolik takový učitel bere a přesvědčí je jenom výplatní páska.

Takže teď se píše zase o 135%, ale jak to budou dělat, když zdravotníci dostanou ještě víc než my, autobusáci taky, určitě se přihlásí i další a my opět utřeme nos. Hlavně že odbory a orgáni budou s vývojem spokojení.

mirek vaněk řekl(a)...
15. září 2016 11:30  

To si počkám. Platy se zvyšují vždy bez zbytečného halasu. Ten předvolební šrumec je jen divadlo. Uvidíme co vyjednaly.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
16. září 2016 14:21  

Přidání učitelům je takový mediální paraván.

BP řekl(a)...
16. září 2016 21:33  

Přátelé, co podnikneme, pokud do roka a do dne nedostaneme navýšení platů na 135% republikového průměru?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
17. září 2016 12:34  

Tož svěříme se do rukou čackým našim odborářům. Jo, tričko mám 3XL.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.