Kateřina Valachová k nedostatku učitelů: Jsme před propastí

pátek 9. září 2016 ·

„Jsme před propastí, ale teď se nám podařilo udělat krok zpátky. Nikdo tím nezbohatne, ani to dramaticky nezmění poměr absolventů pedagogických fakult, ale je důležité, aby budoucí učitelé viděli, že na to nekašleme,“ řekla ministryně školství Kateřina Valachová deníku Právo v reportáži o nezájmu mladých lidí věnovat se učitelství.

Podle průzkumu společnosti Scio až pětina studentů, kteří se na pedagogické fakulty nehlásí, by učit chtěla. Naproti tomu mezi uchazeči o studium pedagogiky je třetina, která vůbec učit nechce; čtvrtina připustila, že by je učení bavilo, ale živit se tím nechtějí. Takže skoro šedesát procent studentů pedagogiky chce mít hlavně nějakou vysokou školu, ale na kantořinu se nechystají.

Téměř polovinu středoškoláků, kteří pedagogické fakulty ani nezkoušeli, odrazují nízké platy, dalších 29 procent náročnost práce a 23 procent lidí se obává, že by se nedokázali seberealizovat. Nízká společenská prestiž vadila 13 procentům respondentů. „Děti na středních školách vidí, kolik práce musí učitel odvést a jaké mu to přináší uspokojení,“ řekl k tomu Právu šéf Scio Ondřej Šteffl.

Celý text naleznete v dnešním vydání deníku Právo

82 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
9. září 2016 8:41  

Jen mě mrzí, že Scio objevuje problém až po letech a dělá si z toho zásluhu. Už před 5-ti lety odborníci z VŠ upozorňovali, že nemají studenty některých aprobací. Nekvalifikovanost učitelů je taky známa spoustu let. Proč se to neřešilo?
Co dělá ČŠI a ústavy? Neměla to být jejich práce? Neměly na to upozorňovat?
Co politici od ministrů po poslance? Není to náhodou jejich práce?

Paní ministryně se mýlí. Nejsme nad propastí, ale padáme. Krok zpět nepomůže, chtělo by to padák nebo vysokou matraci!

Simona CARCY řekl(a)...
9. září 2016 9:21  

Zase někomu ulítla ruka při psaní titulku, že? Ministryně říká, že stojíme před propastí, ale novinářská rutina velí v titulku to změnit na "nad propastí". To je přece lepší, že?

Nejde mi v tuhle chvíli o to, kde jsme. To ani s ohledem na Komárkova pravidla nejde bez jejich porušení vyjádřit. Jde o to, že se zase manipuluje.

Tajný Učitel řekl(a)...
9. září 2016 9:44  

Padáme do propasti, kterou jsme si vykopali sami zákonem o kvalifikaci za bouřlivého potlesku prozíravých obhájců prestiže učitelského povolání.

Michal Komárek řekl(a)...
9. září 2016 9:45  

Dobrý den. není to manipulace ve smyslu, jaký naznačujete, ale nepřesnost to je jistě. Opravím. Díky! Hezký den! (A jen připomínám: Nejsou to "Komárkova", nýbrž "Wagnerova" pravidla.)

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
9. září 2016 9:52  

Tak ať pořád nepindá (ona a ostaní "činitelé") a prostě učitelům přidá podle toho, že jsou prioritou.

Zatím se více přidá zdravotníkům, autobusákům, možná i policistům a vojákům a učitelé budou mít zase kulový.

Ať si srovná nárůst platu řidičů autobusů a učitelů (nemám nic proti autobusákům - ať vláda řekne, že prioritou není školství, ale autobusová doprava a je klid, jinak je to ovšem výsměch učitelům)

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. září 2016 10:00  

Tady nejde o zákon o kvalifikaci, ale o malou prestiž učitelského povolání a mizerné ohodnocení učitelské práce.

Simona CARCY řekl(a)...
9. září 2016 10:08  

Pane Komárku, děkuji za vstřícné nápravné opatření.
Na mizerii na školách sice nic nezmění, ale nemusíme vyvolávat horší atmosféru, než tu, kterou už musíme dýchat. V takové chvíli je pak obtížné dodržovat Wagnerova pravidla v tak zvané Komárkově variantě (v tom se často chybuje...)

laimes28 řekl(a)...
9. září 2016 10:44  

učitelů máme,že je můžeme vidlemi přehazovat, před 89 bylo v č+m :
7 pedfak,3 ff,3přf dneska těchto fakul jsem napočítal 23 a to berme v úvahu že neexistují žádná početní omezení,předmět. skupiny jsou více nežli dvojnásobné...

tyrjir řekl(a)...
9. září 2016 10:47  

K. Valachová: Jsme nad propastí, 11. března 2016

Kateřina Valachová protlačila sněmovnou školský zákon, nedávno představila další klíčové novely, neustále vysvětluje začleňování dětí s postižením do běžných tříd. Je prostě v jednom kole. Přesto říká, že se jí v politice zalíbilo. Přečtěte si rozhovor, který vyšel v Hospodářských novinách...

https://www.cssd.cz/media/cssd-v-mediich/k-valachova-jsme-nad-propasti/

turistao 982 řekl(a)...
9. září 2016 11:09  

Pěkně řečeno: Jsme před propastí. Nejsme náhodou nad propastí, nebo už do ní padáme? Pokud řidič autobusu (nic proti nim nemám, jejich práce si vážím) má plat srovnatelný s platem vysokoškolsky vzdělaného učitele, je asi někde chyba. Nebo nejsme nad propastí, ale někde jinde, kde budeme potřebovat silnou baterku, protože je tam tma?

Janek Wagner řekl(a)...
9. září 2016 17:07  

Musím se vyjádřit k "Nejsou to "Komárkova", nýbrž "Wagnerova" pravidla.":
Jsou to především historicky vzniklá pravidla pro online tituly Computer Press vycházející z obecně uznávané netikety. Jejich uplatňování je a bylo vždy v rukou administrátora redakčního systému, tedy šéfredaktora. Po zavedení redakčního systému Blogger se přístup k moderování diskusí může rozdělit do tří období. V prvním byly povoleny i anonymní příspěvky a urážky a vulgarity přesáhly často i "moji míru", v druhém jsem osobně schvaloval všechny diskusní příspěvky (mám stále v archivu nenávistné příspěvky vyšachovaných z diskuse) a ve třetím je vyžadován Účet Google. V posledních letech jsem do diskuse nemusel prakticky zasahovat i když mi pár čtenářů tento postup vyčetlo. Komunitu diskutujících na České škole jsem vždy plně respektoval a jsem rád, že i řada "anonymů" mi napsala a někteří z nich na České škole i neanonymně publikovali. Komunita je na České škole to nejcennější...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
9. září 2016 19:27  

Tak mě napadlo, na kolik vyjde takový diskutér, jako (odhadem minimálně 15letý) pytlik? :-)

Janek Wagner řekl(a)...
9. září 2016 19:34  

Pytlík je samozřejmě k nezaplacení.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
9. září 2016 20:22  

mirek vaněk řekl(a)... 9. září 2016 8:41
Jen mě mrzí, že Scio objevuje problém až po letech a dělá si z toho zásluhu.
My ten problém neobjevujeme, my ho potvrzujeme daty. Ve školství panuje totiž velká dojmologie, mnoho lidí zobecňuje pouze své zkušenosti a nebo jen hlasité názory několika lidí na celek. Viz třeba dojem, že děti umí čím dále méně - http://www.ceskaskola.cz/2015/09/kalibro-projekt-uspesnost-zaku-3-zs-v-z.html. Nebo všeobecné přesvědčení, že ředitelé škol zaměstnávají své kamarády (jistě takové případy jsou, ale já nevím, zda to je 5 % nebo 50 % a bez toho je ta informace celkem k ničemu).

Takže bylo klidně možné, že studenti pedF se rozhodují, že nejdou učit až na konci studia. Teď víme jistě např. to, že mnozí tam jdou a předem věcí, že učit nechtějí. Taky víme, že to jsou bohužel ti schopnější. Atd. atd.

Bez toho je to všechno jen dojmologie. Bohužel MŠMT žádná data k tomu nemá. Např. neví kolik studentů po PedF nechce učit, nebo zda jsou i jinde lidé, kteří by učit chtěli a za jakých podmínek, proč maturanti nejdou studovat učitelství atd. atd. Nebo ani neví přesně proč učitelé ze škol odcházejí, kolik jakých a hlavně proč. Třeba jsou tam nějaké skryté faktory. Jenže je to nezajímá a rozhodují jen podle dojmů a pocitů. Naše data sice nejsou dokonalá, ale je to alespoň něco. A šéf poradců na MŠMT Petr Pavlík místo, aby zařídil takový výzkum a relevantní data, tak hledá na našich datech vady. Asi je jim líp, když si mohou rozhodnutí cucat z prstu.




Fanda Moudry řekl(a)...
9. září 2016 21:33  

"9. září 2016 9:44"

Už Vás operovala zdravotní sestra nebo absolvent zemědělské školy? Buďte rád, že se tak ještě nestalo! požadavek VŠ studia pro učitele je naprosto oprávněný! Pes je zakopán úplně někde jinde. Jsou to nízké platy a nadměrné množství byrokracie.

tyrjir řekl(a)...
9. září 2016 21:33  

Šéf poradců paní ministryně je, tuším, jakási politická figura bez přímé zodpovědnosti a výkonných pravomocí. Trochu podobně je to, myslím, i u politických náměstků paní ministryně. Paní ministryně jedná, myslím, dost často a dost evidentně pod ideologicko politickým vlivem a zanedbává přitom některé odborné, organizační, správní a právní stránky věcí.

To je, myslím, dost problematická situace, které měl předejít Zákon o státní službě. Ty politické figury už myslím ukázaly, co jsou zač a co je a není v jejich silách. Chceme-li jít dopředu, nezbývá, myslím, než se začít věc od věci, případ od případu obracet na příslušné zodpovědné osoby s příslušnou zodpovědností a pravomocí.

J.Týř

Fanda Moudry řekl(a)...
9. září 2016 21:57  

9. září 2016 21:33

Víte co je nejhorší? Nic se jim totiž nestane. Stačí mrknout na opencard a směšné tresty v této věci.

tyrjir řekl(a)...
9. září 2016 22:03  

Jisté, pane ministře, Jistě, pane premiére. V těchto dvou britských satirických seriálech je, myslím, dobře vidět nesnadná úloha tzv. státních tajemníků, kteří by měli pomáhat členům vlády vyvarovat se nejvážnějších chyb. :)))

tyrjir řekl(a)...
9. září 2016 22:12  

Možná, že paní ministryně "před propastí" vezme takzvaně "rozum do hrsti". Držím jí v tom palce. Vyřídilku má myslím dobrou. :)))

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. září 2016 23:25  

Pytlík je samozřejmě k nezaplacení.

No nevím. Od mala mi říkali, že jsem za všechny peníze.
Takže uplatit by se to při troše dobré vůle dalo.
V každém případě jsou příspěvky pod články mnohdy zajímavější a přínosnější než články samy. Mají poměrně vysokou výpovědní hodnotu. A člověk by snad ani nevěřil, kdo všechno to tu čte. Že?

tyrjir řekl(a)...
10. září 2016 0:11  

Paní ministryně na učitele nekašle.
Ona na ně i se svými poradci z vysoka pohlíží.
A někdy jim prostě jen zapomene na něco odpovědět.
Třeba i na doporučené dopisy ponížených prosebníků.
:)))

Eva Adamová řekl(a)...
10. září 2016 8:40  

Pane Šteffle, jestli máte pocit, že Vaše data postavená na dojmech studentů v určitém okamžiku jejich lidského vývoje, nejsou dojmologie, tak jste na omylu.

Stejně tak by byla postavená na domech i data získaná od učitelů, kteří odešli ze školství. V okamžiku odchodu by byly dojmy jiné, než v okamžiku, kdy každý učitel zjistí, že nikde to není jednoduché a že i to učení mělo svoje klady.

Zdeněk Nutz řekl(a)...
10. září 2016 9:10  

Dovolte mi tu zveřejnit malou anketku.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Které z těchto "systémových" řešení přispělo k vyšší vzdělanosti, pomohlo učitelům a pozvedlo jejich prestiž? Seřaďte prosím od nejvíc po nejmíň. Sarkasmus v tom nehledejte. Sarkastické je to celé!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
- Indoš - Internet do škol, s povinnými nákupy ve své době zastaralých francouzských HP počítačů s maximální pamětí 512 MB a povinnou údržbou, která byla od počátku zbytečná. Nebo ty barevné školy, kdy byly ty snaživé a již vybavené po zásluze potrestány.
- Povinné školní matriky a jejich jarní a podzimní sběry, anonymní ale s rodnými čísly
- Rámcové vzdělávací plány a následně učiteli zdarma tvořené školní vzdělávací programy, RVP neaktualizované a mnohdy také nic neříkající.
- Švajneraj na základních školách, kdy dítě, které přestoupí na jinou školu má v jiné ročníky, jiné předměty, jiné učebnice a jiné pracovní listy. Některá předměty se čí podruhé, jiné vůbec.
- Standardy - jakési dodatkové zásahy do RVP, které měli něco standardně změnit ale nesmí se jim říkat osnovy?
- Státní maturita s modrými bednami, rozváženými málem pancéřovanými vozy a hlavně její takzvané katalogy požadavků, jen zdánlivě korespondujícími s tím, co se na které škole skutečně učí.
- Zákon o vzdělání pedagogických pracovníků, který ani nositeli Nobelovy ceny za fyziku neumožní učit děti rovnoramennou páku. Vyhnání mnoholetých praktiků ze škol a následný brek nad nedostatkem kantorů.
- Pytlíkování kolem přímé a nepřímé vyučovací povinnosti, pracovní doba jako ve fabrice, napracovávání exkurzí a výletů, dozory, nahrazování vrátných a podobné nesmysly.
- Celoplošné velkoplošné hromadné kobercové testování žáků pátých a devátých tříd, dnes metastazované do polo plošného testování kohokoliv.
- Povinné přijímačky na střední školy, které lze obejít různým nastavením laťky, druhým kolem nebo přijetím na přestup. Navíc už z principu porušující ústavu.
- Šablony, která nutili učitele vytvářet takzvané DUMy, jejich praktické použitelnost je mírně řečeno sporadická.
- Všechny takzvané Projekty, které hlavně spotřebovávají samy sebe směšnou a zbytečnou administrativou, mnohdy umožní nákup zbytečností a to co by škola potřebovala si koupit nesmí. O spravedlivých a skutečně nestranných výběrových řízení radši ani nemluvě.
- Inkluze, která přináší obrovský nárůst administrativy s povinnými individuálními plány a jejich tříměsíčními kontrolami. Navíc stát nařizuje něco, co dávno funguje, stačilo jen přidat potřebným dětem peníze.
- Povinně nepovinný třetí ročník mateřské školy, kdy se musíte zapsat, ale chodit do ní stejně nemusíte.
- Halasné přidání učitelům už od září a to v době kdy 20% dostávají přidáno i pokladní například v PennyMarketech.
- Pedagogické fakulty, které neučí jak učit, neposílají své studenty na praxi a jsou jen jakousi únikovou cestou pro ty, kteří chtějí vejšku jen pro titul.
- Neustálé tlachání kolem odměňování učitelů podle kvality jejich práce a příprava kariérního řádu, jehož první náhledy vzbuzují pochybnosti o zdravém rozumu.

Do mé trochu poťouchlé ankety můžete prosím přidat i další hodnotné nápady, které učinili za poslední roky ze vzdělávacího systému hlavně zdroj příjmů různým hochštaplerům, rojícím se jako vosy a vyčkávajících na dobrou kořist!!!

Dobré ráno všem, kteří jste na těch školách po tom všem ještě zůstali...

tyrjir řekl(a)...
10. září 2016 9:48  

Souhlas. A ti hochštapleři naříkají, že jim učitelé nerozumí, a prohlašují, že učitele je třeba převychovat, povyhazovat atd. A média, MŠMT i odbory jim jdou na ruku. Například tím, že jim nepřiměřeně naslouchají a uznávají je za tzv. experty, odborníky a partnery pro jednání.

Učitelé v Česku jsou podle OECD nejhůře placení a ještě dostávají nakládačku že všech stran. Není tohle vše "genocida veřejného školství a učitelského stavu v České republice"? Kdo schopný, rozumný a zodpovědný za vlastní osud a osud své rodiny by šel za takovýchto poměrů studovat pedagogiku a potom učit? Jací učitelé budou vlastně do těch našich zdevastovaných škol nastupovat?

Ona na to opravdu není v MŠMT žádná celistvá studie? Proč ji MŠMT ČR nedodají pedagogické fakulty?!

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
10. září 2016 10:11  

Brání někdo krajům obrátit se na pedagogické fakulty s žádostí o takovou studií? Když MŠMT neplní vždy řádně své základní úlohy, co jiného pak zbývá udělat například krajům? Neudělají-li to ani MŠMT ani kraje, je logické, že se toho třeba ujme někdo jiný. Třeba SCIO. Nebo třeba nově vzniklá "Nadace Učitelé v Plísni".

Tajný Učitel řekl(a)...
10. září 2016 10:16  

Pane Nutz, A-men.

Josef Soukal řekl(a)...
10. září 2016 10:34  

Aby anketa mohla být anketou, nesmí potenciálním odpovídajícím předžvýkat názor. A tím zdaleka nemyslím jen novou maturitu.

Fanda Moudry řekl(a)...
10. září 2016 10:57  

Zdeněk Nutz

- nefunkční školské rady
- naštěstí dnes již zrušená výstupní hodnocení
- portfólia
- každoroční překopávání ŠVP zadarmo, nyní šlo o inkluzi, příště o pracovní výchovu,...
- slíbená 2% nadtarifu zase zřejmě uvidí jen vlezdoprdi ředitelů, pač nejsou nastavena žádná pravidla pro jejich udělování
- přísavky rozpočtu školství - různé neziskovky, mentoři, školitelé,....
- samostatnou kapitolou je potom čerpání EU dotací a jejich praktické provádění

tyrjir řekl(a)...
10. září 2016 12:16  

- Na dotace orientovaný a ve svých základních funkcích (péče o RVP a DVPP) ne dost efektivně pracující NÚV. Od března 2015 nemá NÚV jmenovaného řádného ředitele. Předchozí ředitel byl odvolán, tuším, pro nedostatky v hospodaření s EU dotacemi. Prozatímně i nově jmenovaní vedoucí jsou mnohdy, myslím, ti, kteří ty nedostatky do určité míry způsobovali...

- Ve srovnání s VÚP a NÚOV nastal v NÚV, myslím, grantožroutsky pojatý úpadek odborně a vědecky podložené práce...

- Dojde-li ke vládou zvažovanému přesunu vědy a vysokých škol do připravovaného nového Ministerstva pro vědu a výzkum a pro vysoké školy (MVaVaVŠ), bude to, myslím, další krok ke zkáze veřejného, zejména regionálního, školství v České republice. O vědu a VŠ pak bude pečovat MVaVaVŠ a MŠMT bude dál přeměňovat regionální školství na soustavu sociálních ústavů odtržených od vědy a vysokých škol, kde vzdělávací funkce škol bude čím dál víc vytěsňována funkcemi sociálně zdravotními?!

Nechali byste, vážení, studovat své dítě učitelský obor s tím, že pak bude učitelem s takovým platem a v takových podmínkách, jaké v českém školství v posledních deseti patnácti létech jsou?


tyrjir řekl(a)...
10. září 2016 12:27  

Aby anketa mohla být anketou, nesmí potenciálním odpovídajícím předžvýkat názor.

SOUHLAS. Pani Komárek by se myslím měl nad svými anketními otázkami i jednostranně orientovaným výběrem respondentů hluboce zamyslet.

poste.restante řekl(a)...
10. září 2016 14:02  

Kardinální bod - financování normativem na žáka.
Základ úpadku veřejného školství.

Převedení zřizovatelských funkcí ze státu (okresu) na obce a kraje.

Volná legislativa umožňující založit školu téměř komukoliv.

Zrušení metodických kabinetů.

Rozbití školních dílen.

Zrušení branné výchovy.

Indoktrinace "jedině správných názorů" cestou všemožných "výchov", pochopitelně na úkor znalostních předmětů.

Nahrazování nefunkčního systému provozního financování prostřednictvím grantů a projektů. (Odpisy vám sebereme, ONIV vám nedáme, ale můžete si napsat projekt na EU peníze.)

Neustálá mediální masáž o neschopných učitelích

Nekalá a neetická reklama soukromých škol.

(A to se mi nechce po odpoledním pivu přemýšlet...)

BTW: Některé body seznamu pana Nutze by samy o sobě mohly být přínosem. Ovšem v kontextu dalších "opatření" jdoucích mimo, či rovnou proti původnímu záměru nám nakonec vzniknul pejskův a kočiččin dort.
Takže není divu, že výsledkem je bolavé břicho.

BP řekl(a)...
10. září 2016 18:02  

Prosím o zveřejnění seznamu volných učitelských pozic ve školách Zlínského kraje. Ráda bych je předala několika svým kamarádkám, bývalým kolegům a známým již dlouhodobě bez práce.
Mladé učitele budete moci do škol přijímat, až propustíte nás staré, kterým neustále přidáváte další roky, které musíme odpracovat před odchodem do řádného důchodu (u mě to např. dělá 7 let navíc - už jsem před půl rokem mohla někomu své místo uvolnit, bohužel nemám ještě na zasloužený odpočinek nárok!)
Včera jsem absolvovala seminář v Ostravě k inovativní a efektivní výuce v cizích jazycích, tzv. CLIL. Průměrný věk všech zúčastněných pedagogů, když nebudu brát v potaz účastníky ze Slovenska (tam je zřejmě situace o poznání lepší), odhadem 55+. Nejmladšími zde byli lektoři, kteří nás školili (ve věku 35 - 40 let), a ti neučí ve školách (nebo jen sporadicky), raději tvoří výukové programy jako byznys, aby nám je nabízeli k zakoupení do škol, ale za peníze od žáků, neboť ve školách na tyto programy dostaneme peníze jen v rámci krátkodobých projektů, financovaných z EU fondů.
Že v Praze chybí učitelé, neznamená, že je tomu tak všude! Na periferii je průměrný plat o 10 až 15 tisíc nižší, takže v tomto světle se jeví dnes učitelství jako velmi slušně placené povolání (poslání k pos.ání)!

Fanda Moudry řekl(a)...
10. září 2016 18:30  

Jak sama naznačujete, tak na periferii - Morava (někdy taky obyvatelé Čech říkají Čukotka, Kamčatka nebo ti za tou zdí na východě,..) je problém s nabídkou volných pracovních míst. Slušný ředitel nabídne volné místo na pracovním úřadě. Ti ostatní s nimi všelijak miškují pro své známé, známé svých známých, zaměstnávají důchodce. Mimochodem na vedlejší škole jich je 11 a někteří přesluhují i 8 let. Vše ve stylu - "dokud udržím moč a křídu". Mladí obchází školy a čekají až některý 70 letý důchodce odpadne. Je při tom jasné, že většina důchodců tuto namáhavou práci již nedává. Říkáme jim "hlídači".

tyrjir řekl(a)...
11. září 2016 1:01  

Paní ministryně už má ty mlékárny za sebou a po neděli zasedá vláda ještě jednou k rozpočtu. Třeba se ještě pokusí s tím osudným (ne)přidáním učitelských platů ještě něco udělat. :)))

Fanda Moudry řekl(a)...
11. září 2016 7:24  

"Osudným" nebo ostudným, vyjde to nastejno. Školství je prioritou, pač ve hře ke krajským volbám je poměrně velké množství hlasů státních zaměstnanců.

laimes28 řekl(a)...
11. září 2016 10:34  

paní ministryně vůbec neví, jak to na čukotce (ostravsko) nebo na kamčatce (valašsko) vypadá,řeší situaci prahy a středočes. kraje .kde jsou přecpané satelity a dá se sehnat lépe placená práce mimo školství,na čukotce je uč. místo považováno za lukrativní a plat přes 20 litrů za plat snů,jsou nezaměstnaní kvalifik, učitelé stojící v řadě,kteří by dělali i za 15 a byli by šťastni,uč. místo se drží pro příbuzné,známe,kamarády,to je základ sboru,který se doplňuje krátkodobě mlaďochy,kteří po roce či dvou utečou do toho práglu,kde si najdou práci mimo školství

Eva Adamová řekl(a)...
11. září 2016 13:48  

Na té naší kamčatce ta největší sranda nastane tak za deset let. Na většině škol zejména v menších obcích s 1 500 až 3 000 obyvateli jsou školy plné kantorů starších než 50 let. Místo kantorů, kteří šli do důchodu se mladí nenabírali, protože ubylo žáků. A tak je mnohde nejmladší kantor na škole čerstvý čtyřicátník. Kantor mladší než 30 je rarita, na kterou se z ostatních škol jezdí dívat v rámci exkurzí. Mladí absolventi kantořiny z těchto obcí odcházejí za prací jinam a už se nevracejí, a když se to sečte s tím, že učitelství přestává mladé táhnout, a s tím, že např. s učitelskými byty se v obcích nepočítá, protože prozatím nejsou potřeba, nebude mít v těchto kamčatských obcích za deset let kdo učit. S kolegyní, rovněž matikářkou, už léta říkáme, že budeme po škole klepat hůlčičkou ještě v sedmdesáti a nově vybudovaný bezbariérový přístup do budovy se nám ještě šikne.

AmosKl Klima řekl(a)...
11. září 2016 14:40  

Točíme se stále v bludném kruhu. Učitelé na sobě nechají dříví štípat (neustále rostoucí administrativa a do toho inkluze) a necháme si líbit i to směšné přidání o ve skutečnosti nějakých 1 tisíc korun (zatímco třeba řidiči dostali 2.700,- Kč). Přitom stačí tak málo. Děti, zejména ty slabší, jsou přetížené a 31 - 35 hodin týdně je na ně moc! Pomohla by redukce RVP, snížení počtu hodin na max 30 týdně. Proč se na druhém stupni učí HV, VV, PČ, výchova ke zdraví, volba povolání a další. Nám stačila OV. Výchovy bych sjednotil do bloku a každý žák by si vybíral jednu. Samozřejmě kromě tělocviku, ten bych ponechal, pohyb je třeba. Nechť se ale každý zlepšuje v tom, co ho baví. Ubylo by úvazků, nebylo by tedy třeba tolik učitelů - zejména dnes, kdy jich dost chybí. S tím souvisí uvolnění velkých finančních prostředků pro zbývající učitele. Troufám si tvrdit, že by to dalo minimálně 30 % na tarify. Inu, kdyby se chtělo.....

Fanda Moudry řekl(a)...
11. září 2016 18:02  

Na prvním stupni ZŠ musíte mít celkově 118 hodin a nejvíce hodin v týdnu je tam v páté třídě a to 26 hodin, na druhém stupni se pak jedná o 122 hodin a nad 30 hodin to u nás přečuhuje jen v osmých a devátých třídách. Jde o 32 hodin, tedy celkově jeden půl-úvazek. Na SŠ, kde taky učím, si nedokáži představit třeba v matematice kde ubrat (4 - 3 - 2 -3) v průběhu docházky a zrušením 1 hodiny, třeba stavební mechaniky, by vedlo k nepředvídatelným koncům na profil absolventa.

Jinak s těmi výchovami na druhém stupni naprosto souhlasím. Šlo by pak posílit naukové předměty nebo pracovní výchovu.

AmosKl Klima řekl(a)...
11. září 2016 18:12  

Ano, ty počty uvádím v rámci středních škol. Ale i 26 - 30 hodin pro malé děti je zbytečně hodně. Stejně tak na druhém stupni.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
11. září 2016 22:20  

https://www.novinky.cz/veda-skoly/414185-studenti-ucitelstvi-utikaji-z-oboru-odrazuji-je-platy.html

Richard Veleta řekl(a)...
11. září 2016 22:45  

Vypadá to, že do té propasti budeme fakt muset spadnout. Dřív mi to připadalo jako hrozba. Teď k tomu upírám naději.

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 9:02  

Zdraví sílu najdeš v sýru! :)))

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. září 2016 9:14  

Zdraví sílu najdeš v sýru!

Zacyklit si odkazy nemůže být jen tak prostá makovitost. To musí mít nějaký vyšší smysl.
Jaký?

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 9:40  

Škrábe to či svědí někoho? Pokud ano - koho a proč?

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 9:45  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 9:48  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 9:54  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 12:13  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 12:19  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 14:02  

Děkuju! Hezký den!

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. září 2016 14:02  

Administrátor blogu ušetřil autora odstraněných příspěvků poměrně značné ostudy.
Škoda.

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 14:19  

Tak už to bývá. Někdo ušetřen je a někdo ne. :)))

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2016 14:56  

Je to ďábelský odkazomaniak neboli "devil-linker".

Jeho revírem je twitter, jeho tweety jsou vražedné.

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 15:19  

Útočná DOSEBEZAHLEDĚNOST některých diskutujících na České škole rozmělňující diskutované téma je, domnívám se, mnohdy na závadu věci samotné.

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 15:47  

Zlepšovací návrh

Nechť tedy redakce zakáže v komentářích na České škole odkazy. Vznikne tím portál nové anonymně-pytlikovské generace, na kterém se konečně v plné kráse otevře prostor pro rádoby duchaplnou odvěcologii některých jeho stálých přispěvatelů.

ANO, web bez odkazů, to bude ONO! :)))

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2016 16:18  

Pane Týři, nevím jestli jste zcela pochopil, oč běží. Jistě jeden dva odkazy nebudou problémem.

Nedávno jsem Vás upozorňoval, že dáváte do diskuse odkaz na tweet, který odkazuje na článek, pod nímž ona diskuze byla/je.

Vy se v těchto případech chováte jako malé děcko a místo, abyste si uvědomil, co činíte, vysmějete se ostatním. Já to zkousnu, už jsem tady na webu zažil ledacos. A když Vám nevadí, že ze sebe děláte ....

Se pak nedivte, že Vás mažou. I když, podle toho jak píše Pytlik, možná by bylo lepší to Vaše "dílo" tady nechat :-)

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 16:52  

...dáváte do diskuse odkaz na tweet, který odkazuje na článek, pod nímž ona diskuze byla/je...

Co je na tom, pro pána krále, vadného, když na Twitteru je na patřičném místě upozorněno na článek z České školy? Myslíte, že pan Wagner to nedělal? Odporuje to něčemu? Co je vadného na tom, když v komentáři na České škole upozorním, že na Twitteru bylo na článek z České školy odkázáno?

Plácáte, myslím, a možná ani nevíte, co plácáte. V těch pěti odstraněných komentářích žádný odkaz na Twitter nebyl. Odstraněny byly očividně z jiného malicherného důvodu. Komentář s odkazem na Twitter tu zůstal. Pokud se tu někdo chová jako malé děcko, jste to, myslím, pane Anonymní a pane Pytliku, vy. A myslím, že taky pan šéfredaktor Komárek. Pokud si tu někdo uřízl ostudu, jste to, domnívám se, především vy tři.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2016 16:56  

"Co je vadného na tom, když v komentáři na České škole upozorním, že na Twitteru bylo na článek z České školy odkázáno? "

Nevím, přijde mi to divné, ale když jsem se Vás na to tehdá zeptal, odmítl jste to dospěle vysvětlit...

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 17:15  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 17:18  

Tož tedy výše ještě jednou a bez odkazů - ty jsou vyznačeny kurzívou.

Pane Komárku, máte už gumu v ruce? :)))

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 17:31  

Nevím, přijde mi to divné, ale když jsem se Vás na to tehdá zeptal, odmítl jste to dospěle vysvětlit...

"Zeptal" jste se přízemně, uštěpačně a nedospěle, pane Anonymní. A očekával jste pak ode mne tzv. "dospělou" odpověď? Nepřijde vám to taky divné?

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 17:48  

Co říkáte začínající cenzuře a autocenzuře mezi učiteli na České škole, paní ministryně?

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 17:59  

Pane Komárku, dovoluji si vás upozornit, že smažete-li další moje komentáře v této diskusi, budu to považovat za pokus o znevážení mé osoby z vaší strany. Nechte, prosím, ty komentáře, jak jsou, ať si čtenáři sami udělají svůj úsudek. Děkuji vám za případné pochopení.
J.Týř

Janek Wagner řekl(a)...
12. září 2016 17:59  

Pane Týři, sice chápu Vaše nadšení sociálními sítěmi, ale některé věci se opravdu nedělají. Pokud chcete upozornit na článek, vložte sem přímo odkaz. Odkazovat na zprávu na jiné sociální síti, kde je jen přímý odkaz na článek je opravdu nevhodné.

"Myslíte, že pan Wagner to nedělal? Odporuje to něčemu? Co je vadného na tom, když v komentáři na České škole upozorním, že na Twitteru bylo na článek z České školy odkázáno?"

Nejsem si vědom, že bych něco podobného dělal. Jakou přidanou hodnotu v diskusi takovéto řetězení odkazů má?

Zkuste spíše psát souvislé články k ožehavým tématům, než jednotlivé, často nesrozumitelné, výkřiky!

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 18:28  

On je tam jen přímý odkaz? NENÍ. Není to ani bezúčelné "řetězení" odkazů. Podívejte se, prosím, pane Wagnere, na svoje tweety a odpovězte si znovu na otázku, jestli děláte nebo neděláte něco podobného (komentované odkazování). Neměřte, prosím, různým lidem různým metrem.

Přidanou hodnotu a srozumitelnost komentářů na veřejně provozovaném serveru mají, myslím, posuzovat především čtenáři. Mýlím-li se, zakažte třeba spolu s panem Komárkem odkazování úplně. Nebo třeba uzavřete třeba diskusi na České škole pro veřejnost. Nebo si s ní vlezte i s některými tzv. stálými zasloužilými diskutéry třeba do Faradayovy klece. :)))

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. září 2016 19:43  

A pak něco chtějte o dětí, když i starý kořen magoří.

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 20:16  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 20:20  

Ono vám to, pane Pytliku, nestačilo a pokračujete, jak pokračujete? To je mi líto, ale víc s tím asi nenadělám:

Jedu ráno na ryby. Pořádný SAK je k nezaplacení, rybařinu PYTLÍK nepojme. Čudly pouštím zpět. :)))

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 21:29  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 21:33  

Takže to resumé pěti odstraněných komentářů zveřejněné 12. září 2016 17:15 bylo také odstraněno. Mohl bych vědět, proč , když urážlivé výroky pánů Pytlíka a Anonymního jsou v této diskusi ponechány? Jste si, pane Komárku, vědom toho, co jste v redakci tou cenzurou udělali? Žádám Vás tímto o odpověď. J. Týř

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. září 2016 21:49  

Vždyť Vy si, člověče, průměrně každý druhý příspěvek cenzurujete sám.

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 22:01  

Cenzura je kontrola a omezování sdělování informací – ať už předávaných mluveným slovem, tiskem nebo dalšími formami vyjadřování. Bývá zřizována státem, náboženskou organizací, armádou, vedením firmy apod. Slouží pro udržení ideologického monopolu, uchování státního, firemního či vojenského tajemství nebo uchování hlásaných morálních principů.

Cenzura se obvykle týká veřejně sdělovaných názorů, ale v dobách nesvobody je kontrolováno i soukromé sdělování názorů. Součástí cenzury bývá i kriminalizace toho, kdo by se cenzuru snažil obejít.

Cenzura je součástí praktik mocenských struktur prakticky celou lidskou historii.


https://cs.wikipedia.org/wiki/Cenzura

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 22:10  

Víte, co je cenzura, pane Pytliku? Víte, co je průměr a umíte do dvou napočítat?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2016 22:53  

Pane Týři, kromě cenzury existuje i moderování :-)

Víte, co je to moderování?

tyrjir řekl(a)...
12. září 2016 23:05  

Nadržování sprosťákům prostřednictvím cenzury? :)))

Pavel Doležel řekl(a)...
13. září 2016 0:59  

Pane Týři, já chápu, že s věkem na člověka přichází jistá míra kompulze. Prakicky na každého, snad kromě úplných dementů, ale zvažte způsob vašeho vyjadřování. Nejde o to, že bych souhlasil s tím, aby vaše příspěvky někdo mazal, ale jsou prakticky jediné, které skoro nikdy nečtu. A to může být často škoda. A proč je nečtu? protože tapetujete diskusi nesouvisejícími informacemi a zbytečně tak lidi zdržujete. Chápu, že pokud jste v důchodu a nemáte nic lepšího na práci, tak se v tom můžete vyžívat, ale mě by třeba zajímaly kolikrát nějaké vaše vlastní myšlenky, ale těch se dočkávám věru zřídkakdy. Zatímco o tom, že školství je podfinancované píšete do zblbnutí skoro pořád a reagujete tím prakticky na cokoliv. Zkuste se někam posunout, sdělit nám něconového.

tyrjir řekl(a)...
13. září 2016 1:52  

Ráno jedu na několik dnů na ryby. Vypínám počítač a vy se tu mezi sebou hezky bavte.

Děkujuuuu! Hezký den!

:))))))

Jana Karvaiová řekl(a)...
13. září 2016 18:09  

Hele, tady je cenzura!!!!!
napsal někdo nějaký šrapnel?
Že bych to zkusila taky?
Třeba h........

Tak to je poprvé, co tady administrátor maže. Hm,hm......
Ale jo, kdysi, tak před 30 lety to bylo pořád.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. září 2016 19:32  

Já myslím, že na výše diskutovaný problém odpovídá Cimrman:

"Ale záhy zjistil, že problematika starobince a sirotčince se v mnohém shodují. Jeho dotazníková anketa, připravená původně pro sirotčinec, to také potvrdila. Ukázalo se například, že všichni chovanci ústavu pro přestárlé jsou v současné době bez výjimky sirotky; z četby, že mají nejraději pohádky, a přednost dávají knížkám obrázkovým; nejoblíbenějším jídlem je krupicová kaše; nejoblíbenější hrou kuličky; nemají přesnou představu o tom, čím by chtěli v životě být."

tyrjir řekl(a)...
17. září 2016 20:30  

Spejbl s Hurvínkem provozovali lékárnu. Když šel Spejbl do města, řekl Hurvínkovi, aby dobře sloužil, a po návratu se pak hned ptal, co bylo. "Byl tu jen jeden pán s kašlem. Tak jsem mu prodal a hned vnitřně podal ricinový olej." "Cos to to provedl, ricinový olej přeci způsobuje průjem!" "No právě, taťuldo Podívej se ven. Ten pán támhle stojí na rohu, má nohy křížem a bojí se i zakašlat!"

tyrjir řekl(a)...
17. září 2016 20:32  

Pane Komárku a Wagnere, pokoušíte se tou cenzurou servírovat ricinový olej na kašel? Některým zdejším sebestředným sprosťákům to, zdá se, vyhovuje. :)))

Viz též
http://www.ceskaskola.cz/2016/09/jana-karvaiova-v-ankete-portalu-ceska.html



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.