Janek Wagner: Hlavolam zvaný české školství

čtvrtek 1. září 2016 ·

„Problémů se ve školství nahromadilo mnoho a je jen velmi obtížné vypíchnout ty klíčové. Navíc je řada z nich provázaných, a recept tedy musí být komplexní − pokusy řešit je per partes nikam nevedou,“ píše dlouholetý šéfredaktor portálu Česká škola Janek Wagner v Hospodářských novinách.

Podle Wagnera je „základem všech potíží dlouholeté podfinancování, které je opakovaně indikováno nejrůznějšími srovnáními v rámci zemí EU či OECD. Dáváme na školství velmi malý podíl z HDP a naši učitelé dostávají zhruba jen poloviční až dvoutřetinový plat ve srovnání s jinými podobně vzdělanými zaměstnanci se stejně dlouhou praxí (oproti zaměstnancům v české státní správě nebo průměru zemí OECD).“

A dodává: „Na situaci nic nezmění ani poslední pokus vlády a Kateřiny Valachové, neboť se opět víc přidává zbytečným úředníkům než učitelům. S čímž souvisí i trojcestné, a tedy z velké části netransparentní financování veřejných škol: mzdy a pomůcky hradí stát, provoz budov zřizovatelé (tedy obce nebo kraje) a vše se flikuje granty z různých zdrojů, převážně pak z evropských fondů. Výsledkem podfinancování je i neatraktivnost učitelské profese.“

Autor shrnuje další problémy: Navrhovaná reforma financování regionálních škol má vážné nedostatky. Omezovány jsou pravomoci ředitelů a autonomie škol. Systém řízení škol a školství je  netransparentní na všech úrovních.

Celý text naleznete zde

10 komentářů:

Ondřej Šteffl řekl(a)...
1. září 2016 15:16  

Ano, přesné.
Jen problém je, že i kdybychom všechny uvedené problémy vyřešili, pořád nevíme kam směřujeme. Je to jako bychom se hádali u opravy starého auta, jehož údržbu jsme léta zanedbávali¨, co opravit dřív. Ale stejně nevíme, kam vlastně chceme jet, až to bude opravené.

Naprosto chybí rozumná diskuse o tom, co je kvalitní vzdělávání. Jedni říkají, že to je to, co bylo před léty (a odvolávají se na Liessmanna), jiní sázejí na výsledky v PISA, další prosazují dostatek pracovní síly pro průmysl, a jsou i tací, co si myslí, že záměry kurikulární reformy, tj. důraz na kompetence byly správné. Taková diskuse se nevede, a mnozí jen každý se svého hlediska v konkrétních detailech napadá ty, co vidí úplně jiné cíle. A když už se občas objeví náznak. Tak přijdou ti, co si vůbec neumí představit, že by si pod kvalitním vzděláním mohl někdo představit něco jiného než oni a začnou těm druhým nadávat.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
1. září 2016 15:22  

A pak jsou ti, kteří, si na pomlouvání stávajícího stavu založili živnost...

laimes28 řekl(a)...
1. září 2016 16:32  

měl jsem kolegu,který až po nástupu do školy zjistil,že je alergický na křídu,musel psát v rukavici,jinak mu naskákal exém,od prstů až po krk,mě zase štvalo,že po každé hodině jsem byl jak sněhulák,přičemž masná křída zanechávala fleky na kalhotách,zase se s ní dalo psát,na rozdíl od kříd rimunských,které byly jako kámen,a tehdy jednou kolega,když se zrovna o pauze patlal nějakou mastičkou,řekl :"jedno,v příštím století budou na všech školách plastové tabule,na které se bude pěkně pohodlně psát barevnými fixy......"
ale mýlil se,ve školách se investuje do kdejakých nepotřebných krámů,ale hnusné tabule zůstávají....

Jana Karvaiová řekl(a)...
1. září 2016 19:21  

Pane Šteffle,
a kam tedy směřujeme?

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. září 2016 21:10  

Naprosto chybí rozumná diskuse o tom, co je kvalitní vzdělávání.

Jen jestli to nebude tím, že chybí rozumní, kvalitně vzdělaní diskutéři.
Pytlici například držíce se při zemi mají za to, že smyslem vzdělávání je zabezpečit, aby generace následující zvládala problémy ne méně dobře, než generace předchozí. Je-li budoucí generace, opakuji že generace, kvalitní, pak k tomu sama ještě něco přidá.

tyrjir řekl(a)...
2. září 2016 9:08  

...problém vidím v netransparentním řízení školství a škol na všech úrovních. Na té nejvyšší, ministerské, se projevuje například vytvářením anonymních pracovních skupin nebo naopak pro forma zveřejněných expertních týmů bez reálného vlivu, jakož i pseudoveřejnými diskusemi s někdy až obskurními organizacemi, které kamuflují mesiášské komplexy ministrů.

Souhlasím. Doporučuji aplikovat "Český školský frkál" (viz http://www.ceskaskola.cz/2016/08/bohumil-kartous-v-hn-nejvetsi-problem.html) :)))

Ondřej Šteffl řekl(a)...
2. září 2016 13:33  

Jana Karvaiová řekl(a)... 1. září 2016 19:21
Pane Šteffle, a kam tedy směřujeme?
Těžko říct, co myslíte tím "my". České školství nikam nesměřuje. Např. inkluze a plošné přijímací zkoušky jsou naprosto protisměrné kroky, kde jeden vylučuje druhý.

Co se týká ScioŠkol, my celkem máme jasnou představu. Ta se nemusí každému líbit. A my ji také nikomu nevnucujeme.


Čím dál víc rozcházejí představy, jakým problémů bude čelit následující generace. A tedy co si představit pod "smyslem vzdělávání". Viz Nicka Pytlik řekl(a)...1. září 2016 21:10.




a i o tom, jaké problémy bude muset zvládat



Anonymni z 21:30 řekl(a)...
2. září 2016 14:17  

"Ta se nemusí každému líbit. A my ji také nikomu nevnucujeme."

To jistě, ale také Vám to nebrání v rámci reklamy na svoje škole systémově pomlouvat a dehonestovat ty "státní - klasické" a jemně manipulovat lidmi.

Jako "náš" prací prášek - ten taky pere lépe než "bežný" prášek.

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. září 2016 15:52  

Čím dál víc rozcházejí představy, jakým problémů bude čelit následující generace.

Největším problémem lidstva je jeho hloupost. Pitomcům čelily generace, co lidstvo lidstvem jest. Nevidím mnoho důvodů, proč by jim neměly čelit i generace následující.
Nevidím to ale nějak výrazně nadějně. Jen si zkuste čelit sami sobě.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. září 2016 19:27  

Tak jinak. Kam bychom my ( myslím české školství všeho druhu) měli směřovat?
Jako Malý princ viďte?



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.