Na Karlově univerzitě vzniká spolek studentů neučitelských oborů, kteří si myslí, že předávat vědomosti je skvělé. Nešli studovat pedagogickou fakultu, ale molekulární biologii, filozofii, knihovnictví nebo sociální vědy. Přesto je učení zajímá a rádi by si je nejen vyzkoušeli, ale poskytli takovou možnost i dalším. Sandra, Jana, Václav, Aneta a jejich spolek Výluka.
Z rozhovoru Radky Kvačkové v Akademii Lidových novin/PressReader.com vybíráme:
Vy chcete oslovovat i středoškoláky?
Vycházíme z analýz, které říkají, že na pedagogické fakulty se spousta uchazečů hlásí jenom proto, že se tam, jak se domnívají, snadno dostanou, a ne proto, že by je učitelské povolání lákalo. Ostatně i my jsme si podávali přihlášku na peďárnu jako pojistku, kdybychom se nedostali na tu filozofii nebo přírodovědu. A myslíme si, že kdybychom tu učitelskou zkušenost zprostředkovávali studentům z maturitních ročníků, někteří by si třeba řekli – ty jo, tohle není vůbec špatný nápad. A na pedagogickou fakultu by šli opravdu proto, že by tam chtěli učit.(...)
Nedojdete nakonec všichni k tomu, že ti učitelé, na které si mnozí tolik stěžují, postupují jediným možným způsobem naučeným na pedagogických fakultách?
Já si myslím, že nejde jen o to, jak jsou ti učitelé připravováni, ale o to, jaké jsou individuality a jak sami chtějí učit, jakou mají motivaci. Na každou třídu může taky platit něco jiného, protože její složení může být jiné. Důležité je rozklíčovat, co ty děti potřebují. Když jsme s Václavem zkusili učit občanskou výchovu, rozdělili jsme si tu třídu na dvě skupiny a to bylo skvělé, protože to si pak s těmi dětmi můžete tak trochu hrát. Pořád totiž nejvíc platí Komenského škola hrou.
Alternativní odkaz na článek

Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
20 komentářů:
Vy chcete oslovovat i středoškoláky?
Již v 80. letech Jitka Fenclová publikovala výzkum, ve kterém prokázala, že maturanti v matematických třídách ovládají fyziku výrazně lépe, než absolventi pedagogických fakult, obor fyzika.
Proč by tedy nadaný a dokonce nadšený středoškolák nemohl mít lepší pedagogické dovednosti než absolvent pedagogické fakulty, že?
"Již v 80. letech Jitka Fenclová publikovala výzkum, ve kterém prokázala, že maturanti v matematických třídách ovládají fyziku výrazně lépe, než absolventi pedagogických fakult, obor fyzika."
Důkaz pro toto tvrzení, prosím. Dle mne je to bez zdroje a uvedení počtu takto "nadaných maturantů" pouze blábol. Který vymyslel Váš již dosluhující mozek (staří lidé mají přece horší paměť, že - na to je dokonce celá řada výzkumů)
Zkusme učit, možná je to to, co chceme
Nezbývá, než opět citovat pytlikovo celoživotní dílo, to jest 'Rukověť začínajícího učitele':
Najděte si jiné zaměstnání.
výzkum, ve kterém prokázala, že maturanti v matematických třídách ovládají fyziku výrazně lépe, než absolventi pedagogických fakult, obor fyzika
Mohu doložit, že někteří moji žáci ovládají informatiku lépe ne já.
Když ale po nich chci, namátkou, aby vysvětlili, jak se faktory ovlivňující množství dopadajícího světla na snímač promítají do kvality a charakteru snímku, nesrozumitelně blekotají, v lepším případě raději mlčí. Jako učitelé jsou způsobilí tak akorát pustit naučné vídejo.
Anonymni z 21:30 řekl(a)...
Našel jsem to asi za 3 minuty. Ani jsem nepotřeboval Ovčáčka. Vy neumíte pracovat s vyhledávačem?
Nejde sice o absolventy, ale o studenty vyšších ročníků, ale to nic nemění na tom, že:
"Závěry výzkumu jsou neradostné a nutí k zamyšlení: jen asi 50 % maturantů má dostatečné vědomosti z fyziky; budoucí učitelé fyziky nepatří ve svém průměru k výrazným
studijním typům ke studiu fyziky"
A od té doby se to určitě nezlepšilo!
"Když jsme s Václavem zkusili učit občanskou výchovu, rozdělili jsme si tu třídu na dvě skupiny a to bylo skvělé, protože to si pak s těmi dětmi můžete tak trochu hrát."
A co bude s Václavem dělat, když dostane 30 žáků, ale bez možnosti dělení? Bude to stále taková hra?
"Závěry výzkumu jsou neradostné a nutí k zamyšlení: jen asi 50 % maturantů má dostatečné vědomosti z fyziky; budoucí učitelé fyziky nepatří ve svém průměru k výrazným studijním typům ke studiu fyziky"
A kde se mluví o tom, jací z nich budou učitelé?
Mně se to škatulkování "absolventi pedagogických fakult versus absolventi fakult filozofických či přírodovědeckých" příčí.
Na filozofickou fakultu jsem šla úplně jednoduše proto, že jsem chtěla studovat (a následně učit!) angličtinu+dějepis a tuto kombinaci pedagogická fakulta v Olomouci v té době vůbec nenabízela, ostatně dodnes studenti dějepisu z olomouckého "pedáku" dělají většinu zkoušek na "fildě". Mají možná o něco méně povinných kreditů z "odbornosti" a o něco více třeba z didaktiky či psychologie, ale jinak je to studium naprosto srovnatelné.
Kolegyně, s níž sdílím kabinet, studovala angličtinu+hudební výchovu, pro změnu v Praze na pedagogické, a když vzpomínáme na svá studia, zjišťujeme, že jsme obě na anglistice skládaly téměř identické zkoušky, včetně předepsané literatury a tematických okruhů, psaly jsme podobné seminární práce apod. A v praxi jsme se nakonec obě potýkaly s podobnými problémy, typickými pro učitele-začátečníky. Vy snad poznáte, kdo z vašich kolegů vystudoval jakou fakultu, aniž by vám to sdělil? Já teda (v oboru jazyků a humanitních věd) opravdu ne.
Pane Šteffle, já to nenašel. Našel jsem jen porovnání absolventů SVVŠ a gymnázií z let 1967 a 1980. Žádné porovnání absolventů studia učitelství fyziky na PedF s maturanty z fyziky na matematických gymnáziích jsem nenašel. Můžete dát odkaz?
Já s vyhledávačem pracovat neumím - já jsem se nabifloval Ohmův zákon nazpaměť a nic víc jsem se nenaučil a nic víc nenaučím ani děcka.
Jinak ten Váš výzkum je sice publikovaný v roce 80, ale probíhal v letech 67 - 72(4)?, teď to nebudu hledat znova. Probíhal na tříletých? jestli jsem se nepřehlédl středních školách, takže moc přenositelný do dnešní doby asi nebude. Přece jen, 18 let po válce byla asi trochu jiná doba.
Nicméně, chápu to, každé kopnutí a plivnutí na učitele Vám přijde vhod - vy potřebujete dokázat, jak jsou české školy špatné, protože Vám jde o kšeft.
Kdybyste mohl, použijete i výzkum z 16. století, jenom abyste si mohl postěžovat.
Navíc, neumím ani tak dobře počítat jako ti maturanti, asi máte pravdu. I žáci třetích tříd jsou chytřejší na fyziku než učitelé fyziky.
Zato může Kalábisová - já jsem ten výsledek tak nějak cítil a vnímal, k...a ale nedopočítal.
Milé děti, Aneto, Jano, Sandro, Václave, zkuste léčit pacienty v nemocnicích, možná je to to, co chcete, nebo hasit požáry, zastoupit žalovaného u soudu, zpracovat technologický postup výroby, poradit s daněmi, řídit autobus, popř. letový provoz. Na každém dispečinku budete vítáni. Vytrhávání ze stereotypů je to, co tam všude schází. Vzhůru dolů. Vyzkoušejte si to a poskytněte takovou možnost i dalším. Neziskovku ne, ta je náročná, pan Botlík by mohl vyprávět. Při vaší vytíženosti na něco takového stejně nemáte. Váš přítel z OSF, který se angažuje v inkluzivním školství, je instruován, že právě školství je to pravé místo pro angažované, kteří touží to někde v České republice pozvednout. Na právní úpravu nehleďte, na tom se pracuje, aby nepřekážela. Nedejte se odradit, pobuďte někde pár dnů a zprostředkujte tu odbornou zkušenost studentům (asi žákům, že?) maturitních ročníků. Někteří si třeba řeknou: „…ty jo, tohle není vůbec špatný nápad“. A na pedagogickou fakultu by šli opravdu proto, že by tam (Sic!) chtěli učit. A poněvadž jste z té Karlovky, zkoušíte to na studentech Karlovy univerzity, než začnete nabízet příležitosti i studentům jiných vysokých škol. Václave, Vy přece víte, že problémy, které ve škole v současné době jsou, budou nejspíš systémové, a správně pochybujete, že jste jako spolek, který má zatím pár členů, schopni tyhle systémové věci měnit. Co není, může být. Postavte nám přehradu, most, železniční přejezd na neřízené křižovatce v tunelu. Kdyby to nakonec nějak nevyšlo, zkuste to na pracáku.
P.S. Ani nevíte, jak jsem rád, že vás vzali jinde a na tu peďárnu jste nemuseli.
P.P.S. Na nikoho a na nic se neohlížejte. Děti jsou tu přece od toho, aby každý, kdo o to stojí, si na nich zkusil, jestli je to to, co chce.
Jo, a ten pan učitel, který vás u sebe ubytoval, se jmenuje jinak, ale při vaší vytíženosti to každý musí pochopit, milá Apeto, Jago, Saldro, Váklave.
Dneska by ten výzkum ani nemohl nikdo uskutečnit, protože počet studentů učitelství fyziky se pohybuje v řádu jednotek.
Nedá mi to, ale když vidím moudra typu "Pořád totiž nejvíc platí Komenského škola hrou.", tak se mi zježí posledních pár chlupů na olysalé lebi a musím zareagovat. Ono to je totiž s Komenským úplně jinak, o čemž by měl něco tušit i středoškolsky vzdělaný člověk. Jenže to často nevědí ani vysokoškoláci, ba dokonce ani sami Komeniologové.
Tedy, chcete-li, nahlédněte na web ASČ a připomeňte si, co vlastně pověstná Schola ludus je a oč v ní běží.
Pokud chtějí absolventi "odborných" oborů jít učit, proč ne. Zákonná úprava říká, co pro to musí udělat. Jestli si dodatečné studium zaplatí, tak mi vůbec nevadí jejich představa, že půjdou učit (hrát si?) někam na pět šest hodin týdně, když budou mít čas (a bude o ně zájem).
V 80 letech to možná platilo. Dnes možná také.
To že někdo rozumí víc fyzice neznamená, že ji umí učit.
Pokud nikoho nezajímají výsledky, pak může opravdu učit kdekdo.
Ať milí studenti jdou učit na záskok do škol. A až si to zkusí, pak se rozhodnou, jestli v tom hodlají pokračovat nebo jestli utečou. Už dnes všude pobíhají nezaměstnaní vysokoškoláci. Pokud si dodělají vzdělání, ať učí. Je jen otázkou PedF nabídnout jim vhodný studijní program.
Omluva panu Štefflovi.
V jiné diskuzi jsem jej nařkl jen z kritizování výuky matematiky a nečinnosti. On mě upozornil na Khanovu školu a realisticky cz. Opravdu jsem na těch stránkách dlouho nebyl a s úžasem zjišťuji, jak obsah pokročil.
Překlady Khanových videí podpořila firma SCio za což jí děkuji. Škoda, že takovou iniciativu nevyvíjejí instituce placené z našich daní.
I na realisticky.cz je doplněna základní škola.
O to je zarážející neúspěch žáků u státní maturity, když mají takové materiály k dispozici.
O to je zarážející neúspěch žáků u státní maturity, když mají takové materiály k dispozici.
Ta vlna kvality teprve přijde. Tsunami... Úplně nás smete.
Okomentovat