Ondřej Šteffl: Je na čase státní maturitu zrušit

středa 25. května 2016 ·

Role maturity ve společnosti se úplně změnila. Může se nám to nelíbit, můžeme proti tomu i bojovat, ale tak to dnes prostě je. Uvažovat o státní maturitě podle principu: když jsem to uměl já, mají to umět i ostatní, to nemůže přinést nic dobrého.

Podle sebe soudím všechny

Když jsem to uměl u maturity já, mají to umět i ostatní. Tak to vědomě či jen podvědomě vnímá většina z nás. Pěkně to bylo vidět na debatách o epizeuxi (viz třeba zde). Hájili ji ti, co ji znali. Hájili ji i přesto, že viděli, v jaké jsou menšině a jak ji všichni ostatní pokládají za zcela nepotřebnou a zbytečnou. Kdyby tam místo epizeuxe byl oxymóron, jistě by našel víc příznivců. Jeho užitečnost je sice stejná, ale zná ho víc lidí – „Zborcené harfy tón“, znáte že?

Také s logaritmickými rovnicemi, kolineárními vektory či s kombinacemi, variacemi a permutacemi by to bylo podobné. Většina těch, co se to k maturitě učili, budou - poněkud nelogicky - hledat argumenty, proč to v maturitě má být. Třeba, že to rozvíjí logické myšlení. Vůbec jim nebude vadit, že kolem sebe mají spoustu chytrých lidí, kteří z matematiky neznají skoro nic, že to sami nikdy v životě nepoužili, možná to ani nikdy neuměli a dnes už to znají jen podle názvu. A taky nevezmou na vědomí, že u většiny dnešních maturantů to žádné logické myšlení nerozvíjí, protože příprava na maturitu z matematiky se zredukovala na pouhý nácvik typových algoritmů.

A jak by měla být státní maturita obtížná? Těžší než ta moje? No, to asi ne. Proč? To bych měl divný pocit, že bych dnes neodmaturoval. A lehčí? No to určitě ne! Jak by k tomu dnes maturanti přišli, aby to měli jednodušší než já. Přesně takhle uvažuje o státní maturitě většina lidí, a to bohužel včetně mnohých z těch, co o její podobě rozhodují. Jak myslíte, že se tam dostal epizeuxis, permutace a všechny ostatní hlouposti?

Role maturity se změnila

Spolu s mým otcem maturovalo kolem 5 % populačního ročníku, se mnou 35 %. Podle Bílé knihy z roku 2001 by dnes mělo mít maturitu 75 % populačního ročníku. Jisté je, že svět se změnil od maturity mého otce, od mé i od té vaší. Maturitu dnes potřebujete nejen pro vstup na vysokou školu, ale pro výkon řady běžných povolání. Musí jí mít policista, hasič, kosmetička, realitní makléř i opravář plynových kotlů. Takových je hodně. Ptal jsem se na MŠMT, kdo přesně. Ale nevědí to. Asi to nepotřebují, :-/.

Role maturity ve společnosti se úplně změnila. Může se nám to nelíbit, můžeme proti tomu i bojovat, ale tak to dnes prostě je. Připravovat státní maturitu podle principu: když jsem to uměl já, mají to umět i ostatní, to nemůže přinést nic dobrého. Znamená to ignorovat realitu, a nutně nás to zavedlo tam, kde jsme.

Za šest let žádný přínos

Za šest let jsme utratili kolem dvou miliard, ale stejně jako před spuštěním státní maturity, maturitní vysvědčení nedokazuje ani teď praktiky nic. Zato na úřadech práce se každý rok objeví několik tisíc těch, co neznali nějakou tu epizeuxi či permutaci. Vysoké školy stále nehlásí kvalitnější uchazeče, spíš naopak, a také stesky zaměstnavatelů na úroveň absolventů trvají. Stěžují si maturanti, jejich rodiče i řada učitelů středních škol, soustavně třeba Společnost učitelů českého jazyka. Na sociálních sítích vedle slábnoucích hlasů typu „Když jsem to uměl já…“, rychle přibývá argumentů pro úplné zrušení státní maturity. Uvedu dva.

Učitelé nejlépe znají studentovy klady i slabiny. Mají je zkoušet a hodnotit dávno před maturitou. Ta by měla být jen završením čtyř let práce. Centralizovaný test nemůže nikdy nic podobného zajistit. Možností, jak dnes realizovat školní maturitu je celá spousta. 15 minut na potítku, 15 minut u komise je už dlouho jen jedna z mnoha možností, vedle třeba obhajoby portfolia nebo maturitní práce.

Uniformita rozvoji brání, diverzita jej podněcuje

Druhý důvod je ještě mnohem pádnější. Jednotná maturita chce nutně od všech maturantů totéž. Všichni by tedy měli znát epizeuxis a logaritmické rovnice. Ale my nevíme, co budeme potřebovat za pět, natož na patnáct či třicet let. Bylo by tak mnohem lepší, kdyby někdo znal nejen epizeuxis, ale uměl třeba i napsat báseň, jiný uměl řešit nejen logaritmické ale třeba i diferenciální rovnice, a někdo další věděl, co je teorie mysli a zrcadlové neurony, další rozuměl islámu, jiný se vyznal mikropůjčkách a další, proč se v tisku nepoužívají smajlíky ;-). Ano, cizí jazyk by měli umět všichni.

Pro budoucnost celé společnosti by přinášelo mnohem víc, kdyby si maturanti vybírali svá témata na TED.com, než když se řídí jednotným katalogem požadavků k maturitě. Každá škola by si měla připravovat maturity podle svého. Jestli má mít maturita nějaký smysl, tak jako závěrečná zkouška z toho, co se na té které škole žáci učily, a v té náročnosti, která tam byla.

Pokud chceme zvyšovat úroveň vzdělanosti, je diverzita jistě lepší cestou než jednotnost a uniformita. A pokud chceme kontrolovat úroveň maturit, můžeme třeba zavést povinnost vystavovat portfolia maturantů, jejich maturitní práce a písemky na internetu, stejně jako to platí pro diplomové práce na VŠ. Veřejnost ráda najde a zesměšní největší úlety, ale vedle toho bude místo, kde se škola i maturant mohou pochlubit skvělými výsledky. Ty pak budou inspirovat a potáhnou ostatní dopředu. Lze také změnit zavedenou praxi a maturitní komise sestavovat ne podle tříd ale podle předmětů, pozvat do nich odborníky z praxe a z vysokých škol a třeba i rodiče či ještě lépe nejúspěšnější absolventy. Je řada jiných levnější a efektivnějších cest, jak dohlížet na úroveň maturit, než jednotný test. A nebo dokonce o letoška nově zavedené CERMATem cntrálně vytvořené scénáře a typové otázky pro ústní zkoušku a dokonce seznam předepsaných spisovatelů.

Objektivní a srovnatelné - Raděj ne!

A že to pak nebude objektivní a srovnatelné? Ano, nebude. To ale není ani dnes (podrobně zde) a je to vlastně nemožné. Jak by mohla jednotná státní maturita současně objektivně ověřit, že z maturanta bude dobrý vysokoškolák, policista i kosmetička. A srovnat, ano, srovnat to umíme - všechny hodně nízko.

Celá ta postupující centralizace má ještě jeden velmi negativní dlouhodobý dopad. Stát tak projevuje nedůvěru ke kantorům . Jak pak ale chceme, aby kantoři důvěřovali žáků. A bez důvěry k žákům je nelze vést k zodpovědnosti a budovat jejich sebedůvěru. Není pak divu, že když škola žákům nevěří, oni zas nevěří škole. A jak po rodiči může stát chtít, aby důvěřoval učitelům a dal dítě povinně do školy a zároveň učitelům nevěřit, že správně opraví přijímací zkoušky a že umí maturanty vyzkoušet u maturity.

Nedávej všechna vejce do jednoho košíku, radí česká lidová moudrost. Jednotná státní maturita asi nebyl dobrý nápad. Polické strany by měly zvážit, zda si její zrušení nepřidat do svých volebních programů. Přibývá voličů, kteří to ocení, a české vzdělanosti to rozhodně pomůže.

Převzato z autorova blogu na Aktuálně.cz pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Diskutujte především pod původním článkem!

53 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. května 2016 v 0:34  

Nač hned permutace či logaritmické rovnice. Pro začátek úplně postačí malá násobilka, trojčlenka, pár zlomků, nějaký ten obsah a objem, konstrukce trojúhelníka, nebo tak nějak... Počítám tak do osmého ročníku zš.
Bude nějakou dobu trvat, než se napraví a srovná ta vizionářská devastece smysluplného vzdělávání za posledních asi tak dvacet let. Jen sama povinná maturita z matematiky nepomůže. Ale společně třeba s reformou normativního financování regionálního školství, se jmenováním učitelů, ne manažerů do řídících funkcí, a především snad už prozřením rodičů... Možná se časem maturita vrátí na pozici důstojného a společensky akceptovatelného završení středoškoského studia. Ale to bych asi chtěl přespříliš. To ještě hodně vody uplyne. Pytlici jsou věční snílci.

Q. E. D. řekl(a)...
25. května 2016 v 1:40  

Je na čase zrušit Scio. :)

Vladimír Stanzel řekl(a)...
25. května 2016 v 6:46  

Nemohu než zopakovat svůj komentář z diskuse na blogu OŠ pod tímto článkem:
"A nebo dokonce o letoška nově zavedené CERMATem cntrálně vytvořené scénáře a typové otázky pro ústní zkoušku a dokonce seznam předepsaných spisovatelů." - je to marný, je to marný, je to marný. Opět absolutní nevědomost nebo lež. Žádné scénáře a typové otázky pro ústní zkoušku neexistují, dokument, k němuž vede první odkaz, jasně hned na prvním řádku konstatuje: "Předkládané testové úlohy byly vybrány z didaktických testů určených pro MZ 2015." - tento zcela jistě nepodstatný detal pan Šteffl přehlédl, ostatně co na tom, koho dnes zajímají fakta a pravda, že. Stejně tak "pravdivé" je tvrzení, že je to zavedeno od letoška. Není, nebylo, navíc nelze zavést něco, co neexistuje.
To, co je pak nazváno seznamem předepsaných spisovatelů, se vztahuje opět k didaktickému testu, nikoliv k ústní zkoušce, a vzniklo na popud učitelů z praxe ve spolupráci s Ústavem pro českou literaturu České akademie věd. Jde o směry a autory, kteří mohou být předmětem ověřování v didaktickém testu (typu zařaďte k literárnímu směru atd.). Oproti původním telefonním seznamům, které se vyžadovaly dříve, procházka růžovým sadem.
Ano, jednotná maturita je problematická, protože nutně nastavuje nejnižší možnou laťku. Diskuse by se měla vést o tom, co má být cílem maturitní zkoušky, a pak přemýšlet, zda ji nepožadovat jen po některých typech škol, resp. po těch, kdo budou chtít studovat vysokou školu. Zbytek je chození v kruhu,

mirek vaněk řekl(a)...
25. května 2016 v 7:00  

Státní maturita a státní testování představuje konkurenci pro Scio a může stát v cestě úspěchu Scio školy a jiných hlavně soukromých škol.
Vadí to všem špatným školám a všem líným žákům, kteří nejsou schopni se naučit alespoň základy českého jazyka a matematiky.
Maturita je zkouška dospělosti, tedy zkouška také toho, že žák je si vědom svých povinností a je schopen se připravit a podat stanovený výkon.

Eva Adamová řekl(a)...
25. května 2016 v 7:25  

Oh, skvělá maturitní slohová práce na téma Maturita a společnost. A to její vyvrcholení úvahou o vzájemné důvěře! Tleskám. Ze které střední školy ten studentík Šteffl je? Že má nabídku zaměstnání ze SCIA? No tam by ho bylo vyloženě škoda. Nebylo by lepší ho zaměstnat, coby experta na školství?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
25. května 2016 v 7:55  

Sámmámáslonahlavě zase nemá co na práci.

Pavel Doležel řekl(a)...
25. května 2016 v 9:04  

"žáci učily"? No fuj. Ale co čekat, že? Tyto kompetence nás neučili. Mi umíme jen psát básně, diskutovat o uprchlíci a rozebýrat velykánské mišlenki na semynářých pořádané Miss. Howe.

Možná, pane Šteffle, přece z vaší činnosti jeden bohulibý výstup bude. Asi tomu budu říkat podprahová gramatická selekce. Půlka populace se díky vám z elitních povolání vyselektuje sama a ani nebude vědět jak. Jen aby z toho nebyly potom třídní boje. Asi jako když se ve Strouhalově posluchárně dement rozčiluje, že dostal zlatý bludný balvan a docent Pekárek jen smutně hledí, protože aby to dotyčnému vysvětlil, musel by začít u roznásobování závorek. A ono přece jen od roznásobování závorek k Maxwellovým rovnicím, to je hodně dlouhá cesta.

Simona CARCY řekl(a)...
25. května 2016 v 9:58  

Šteffl tady sténá nad omezováním kreativních schopností žáků, deformací jejich jediného a pravého obrazu zúženým prizmatem didaktického testu a pak se někdo z redakce ČŠ (možná ještě pan Wagner, možná někdo jiný) pokusí omezovat diskuzi hláškou: Diskutujte především pod původním článkem!

Něco jako v tom vtipu o tom, jak si jeden otevřel hospodu, ale naštvaný ji musel zavřít, protože mu tam furt chodili lidi. Vytvářím-li platformu pro veřejnou diskuzi, asi bych ji neměl omezovat, ne?

Janek Wagner řekl(a)...
25. května 2016 v 10:33  

Simono, tohle je dost (píp) reakce. Nikdo tady diskusi neomezuje, jen jsme zkopírovali autorovo přání z Facebooku. Z hlediska návštěvnosti jsme tak sice proti sobě, ale je to snad pochopitelné, že?

tyrjir řekl(a)...
25. května 2016 v 10:55  

Státní maturita v současném pojetí není dobrá tím, že není diferencovaná/ pro různé typy SŠ. MŠMT, NÚV a Cermat mají myslím hodně másla na hlavě. Scio na to legitimně upozorňuje. A poskytuje servis těm, kterým chybí to, co by resortní instituce mohly a měly samy dělat. Jsem pro státní maturitu diferencovanou pro různé typy SŠ.

Unknown řekl(a)...
25. května 2016 v 11:26  

V poslední době se tu na různé úrovni řeší hlavně osobní spory mezi několika málo diskutujícími. Myslím, že někteří další přispěvatelé to už vzdali.

Vít Tomis řekl(a)...
25. května 2016 v 12:05  

protože příprava na maturitu z matematiky se zredukovala na pouhý nácvik typových algoritmů.
Ve SCIO školách?

Josef Soukal řekl(a)...
25. května 2016 v 12:16  

Nedá se to číst. Tresť autorových přání a neschopnosti porozumět vzdělávacím problémů. Prosazuje-li někdo SŠ téměř pro všechny, s tím, že nikomu nemůžeme bránit ve vzdělávání, proč potom požaduje, abychom vzdělávací laťku snížili (a stále snižovali) - kde je potom ono vzdělání? Atd.

krtek řekl(a)...
25. května 2016 v 12:37  

Pane Týři, bude-li maturita diferencovaná ve společné části (v profilové už je teď), jak posoudíte její hodnotu ve vztahu ke studiu na vysoké škole? Byl jsem také pro její diferenciaci, ale otázka srovnatelnosti mi nedošla - je víc 4 z vyšší úrovně nebo 1 z nižší úrovně?

tyrjir řekl(a)...
25. května 2016 v 12:57  

Maturita osvědčuje, že absolvent různých SŠ absolvoval vedle odborných (profilujících) předmětů v určitém státem určeném rozsahu základní všeobecně vzdělávací předměty. Je to myslím především "zkouška dospělosti". Není a nemůže být automatickou vstupenkou na VŠ. Požadovat tzv. "srovnatelnost" maturit z různých typů SŠ není myslím potřeba. Zaměstnavatelé a VŠ si s tím poradí.

Eva Adamová řekl(a)...
25. května 2016 v 13:04  

"SCIO poskytuje servis těm, kterým chybí to, co by resortní instituce mohly a měly samy dělat."

Tím myslíte, že by resortní instituce měly žáky připravovat studenty na maturitu za úplatu? No to snad ne!

Ono lze už v současné době těžko pochopit, o co Štefflovi vlastně přesně jde, ale v podstatě jsou dvě možnosti.

1. Buď vystupuje proti Cermatu, protože mu bere kšefty, a to jak na poli přijímaček na SŠ, tak na poli přijímání na VŠ, protože tam hrozí, že by VŠ přece jenom v budoucnu mohly brát výsledky státní maturity za bernou minci a nahradit jimi dnes hojně využívané SCIO testy u tzv. NSZ.

2. Nebo mu o kšeft už vůbec nejde a má černé svědomí z toho, že to byl hlavně on, kdo v 90. letech rozjel v ČR testovací mánii a s ní související přizpůsobování se výuky testovým úlohám v přijímacích zkouškách a hojném SCIO testování(na mnoha ZŠ vlivem zařazení SCIO testů skutečně došlo např. k omezení výuky geometrických konstrukčních úloh). No prostě má máslo na hlavě, jak říká jeden z diskutujících výše.

Stejně tak za zřízením SCIO škol lze hledat oboje, buď jde o kšeft, nebo o úlitbu bohům za to, co v našem školství pomohl nastartovat, řekněme, že Šteffl nyní pravděpodobně prochází jakýmsi očistcem.

tyrjir řekl(a)...
25. května 2016 v 13:14  

SCIO poskytuje servis těm, kterým chybí ta diferenciace testů beroucí v úvahu různé podmínky škol. Část z toho by mohl a měl dělat i školský resort, který to dostatečně nedělá. Těm, kteří mají o diferencované testy zájem, nezbývá, než se obrátit třeba na Scio nebo Kalibro. Proč učitelé spílají těmto firmám a ne MŠMT, NÚV a Cermatu? Z hlouposti, z pohodlnosti, ze závisti? :)))

Eva Adamová řekl(a)...
25. května 2016 v 13:29  

"SCIO poskytuje servis těm, kterým chybí ta diferenciace testů beroucí v úvahu různé podmínky škol."

Jistě brát v úvahu podmínky škol je pěkné, ale jenom na úrovni srovnávacích testů, které slouží k autoevaluaci škol. Tzn. slouží řediteli k porovnání si, jak si naše výuka např. matematiky stojí v porovnání s výukou na jiných školách, zda naší žáci jsou nad či pod svým průměrem z testu OSP. Jen nevím, jestli se dá hovořit o diferenciaci testů, spíše se jedná jen o způsob vyhodnocování.

Uvědomme si však, že úkolem Cermat testů není srovnávání škol či tříd, ale srovnání vyloženě jednotlivých žáků a těžko se u přijímaček může brát v úvahu cosi jako podmínky škol. Podmínky pro výuku a kvalitu výuky musí zajišťovat ředitel a hlídat ČŠI, Rada školy a hlavně rodiče.

tyrjir řekl(a)...
25. května 2016 v 13:39  

MŠMT a správce kurikulárních dokumentů RVP (NÚV) si myslím především z pohodlnosti (nebo na základě politického zadání?) zjednodušili úkol udělat to, co je potřebné mít - testy diferencované pro jednotlivé typy SŠ. Cermat má tedy poměrně snadný život díky tomu, že dostal zadání tvořit jednotný maturitní test pro všechny SŠ. Jednotný test pro všechny typy škol je příliš hrubý měřicí nástroj, který bude vždycky dělat neplechu v oblastech mimo znalostní průměr.

tyrjir řekl(a)...
25. května 2016 v 13:54  

Školní vysvědčení je státní dokument s kulatým razítkem. Stát tedy musí určit "váhu" toho razítka a zajistit měřicí nástroje. Požadavek na zrušení státních maturit je s tím v rozporu. To by myslím pan Šteffl mohl vědět.:)

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. května 2016 v 14:22  

"Maturita osvědčuje, že absolvent různých SŠ absolvoval vedle odborných (profilujících) předmětů v určitém státem určeném rozsahu základní všeobecně vzdělávací předměty."

Nesmysl. Že žák absolvoval základní všeobecné předměty osvědčuje vysvěčení.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. května 2016 v 14:33  

"na poli přijímání na VŠ, protože tam hrozí, že by VŠ přece jenom v budoucnu mohly brát výsledky státní maturity za bernou minci a nahradit jimi dnes hojně využívané SCIO testy u tzv. NSZ"

Opravdu to hrozí? Nic takového posledních 20 let nevidím. Bohužel. Státní maturity žádná VŠ (s výjimkoui VUT, kterému někdy stačí jednička z matematiky)jako bernou minci nebere. Známka z maturity je většině VŠ ukradená. Bohužel. Očekávat něco takového je čekáním na Godota. Bohužel.

Unknown řekl(a)...
25. května 2016 v 16:43  

konečně rozumný názor,matrurity jsou v tom čurbesu nesystémová zbytečnost,jenom pro někoho dobrý kšeft

Unknown řekl(a)...
25. května 2016 v 16:48  

stejně tak je třeba vyřešit ten čurbajzník se kákladkama a osmiletgymply,základka jenom pět let i se školkou,jeslema a inseminační stanicí,a střední osm let,nepovinná a je to,na konci školní závěrečné zkoušky a mnezej na vejšku

Unknown řekl(a)...
25. května 2016 v 16:52  

a poslední dva roky na střední rozdělit,jedni do studijní třídy a druzí do učňovské na teorii a potom jenom rok na praxi a fertig,a to je celá věda

tyrjir řekl(a)...
25. května 2016 v 16:55  

Testování je myslím dost často opomíjená věda. Pokud by byla k dispozici dostatečně úplná sada standardizovaných testovacích otázek pro daný předmět, bylo by možné uplatnit i tzv. Adaptivní počítačové testování (CAT), během něhož se, po několika úvodních otázkách, program přizpůsobí úrovni znalostí testované osoby... Tohle by myslím měly VŠ, MŠMT atd. včetně zkušených učitelů začít dělat. Dělá to u nás někdo? :)))

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. května 2016 v 17:04  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. května 2016 v 17:14  

Vladimír Stanzel řekl(a)...
Žádné scénáře a typové otázky pro ústní zkoušku neexistují, dokument, k němuž vede první odkaz, jasně hned na prvním řádku konstatuje
Ano máte pravdu, odkaz je nesprávný, nevěnoval jsem tomu moc pozornosti. Beru to jen z druhé roku odsud. Jistě je ale pravdou, že i ústní část státní maturity je nějak regulovaná. Jak byste to tedy pro širokou veřejnost popsal. Rád to na blogu upravím - počítám, že tam přijde ještě tak 2000 čtenářů.

Ano, jednotná maturita je problematická, protože nutně nastavuje nejnižší možnou laťku.
Ano, to říkám už dlouho, dlouho. Celá debata by se pak dramaticky zjednodušila, kdyby se to nejmenovalo maturita. Těžko se totiž může něco současně jmenovat maturita (=zkouška dospělosti) a současně být nejnižší možnou laťkou.

Ale už jsem to vzdal. Naprostá většina lidí stále uvažuje "Když jsem to uměl u maturity já, mají to umět i ostatní." A mimochodem, to by se změnou názvu pominulo.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. května 2016 v 17:15  

Diskuse pod původním textem na Aktuálně jsou přece jen víc k věci.

Eva Adamová řekl(a)...
25. května 2016 v 18:32  

Pěkný únik po křídle ...

Josef Soukal řekl(a)...
25. května 2016 v 19:50  

Komentář OŠ:
Vladimír Stanzel řekl(a)...
Žádné scénáře a typové otázky pro ústní zkoušku neexistují, dokument, k němuž vede první odkaz, jasně hned na prvním řádku konstatuje
Ano máte pravdu, odkaz je nesprávný, nevěnoval jsem tomu moc pozornosti. Beru to jen z druhé roku odsud. Jistě je ale pravdou, že i ústní část státní maturity je nějak regulovaná. Jak byste to tedy pro širokou veřejnost popsal. Rád to na blogu upravím - počítám, že tam přijde ještě tak 2000 čtenářů.
-
Typický O. Šteffl, blábol uplatnitelný pouze na mediálním poli, nikoli v žádné seriozní diskusi. Nejde o "nesprávný odkaz", ale zcela zjevně o nesprávné Štefflovo tvrzení; v komentáři doplněné výmluvou. Není-li OŠ schopen zformulovat jednoduché konstatování, proč o maturitě píše, proč po upozornění text sám neupraví a proč se vůbec veřejně vyjadřuje? Matení veřejnosti je jediná Štefflova šance, jak novou maturitu oslabit.

Tlumočník řekl(a)...
25. května 2016 v 19:59  

Tak jsem se podíval na tu diskusi pod původním textem. Diskutují tam odborníci formátu pana Feřtka. Je to opravdu "víc k věci."

Miloslav Novotný řekl(a)...
25. května 2016 v 21:25  

Jako vždy u Šteffla, zástupné téma, spousta slovního balastu, nepravdivá tvrzení a rádoby argumentace podsouváním nesmyslů. Prodává zmanipulovaným rodičům povinnou školní docházku, a teď hrozí, že bude muset ty děti opravdu vzdělat, čili přinutit se učit, aby vyhověly nárokům, o nichž Šteffl doufal, že si je bude moci stanovit sám. Tohle téma jen tak nepustí.

Janek Wagner řekl(a)...
25. května 2016 v 21:39  

Pod původním článkem diskutuje i z diskuzí na České škole známý Višňovský. Omlouvám se všem, diskutujte opravdu raději zde ;-)

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. května 2016 v 21:48  

Diskuse pod původním textem na Aktuálně jsou přece jen víc k věci.

Tady zase padají neotřelé myšlénky...
Tak šup, šup na Aktuálně, a klidně tam už zůstaňte. Neničte svůj věhlas zdejší jalovinou.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. května 2016 v 22:01  

Já sice nevím, kdo je pan Višňovský, ale na Aktuálně se přece jen diskutuje mnohem víc o smyslu maturity, jejích cílech a vadách.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. května 2016 v 22:03  

tyrjir řekl(a)... 25. května 2016 16:55
Testování je myslím dost často opomíjená věda. .., Adaptivní počítačové testování (CAT), během něhož se, po několika úvodních otázkách, program přizpůsobí úrovni znalostí testované osoby... Dělá to u nás někdo? :)))

Co myslíte, kdo? Celkem dobře se to prodává ;-). A taky to zkouší ČŠI.

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. května 2016 v 23:22  

nevím, kdo je pan Višňovský, ale na Aktuálně se přece jen diskutuje mnohem víc o smyslu maturity

Viz namátkou
'Nemůže mne rozházet, pokud na mne šnafe z anonymity nějaký anonymní zbabělý grázl.'
Odposlechnuto z průběhu didaktického testu ve společné části maturitní zkoušky z cizího jazyka?
Tak jsem si říkal, který z nich je náš dávný známý 'Višňovský'. Pokud si dobře vzpomínám, jmenuje se trošku jinak, a má něco s automobily, nebo tak nějak. Rozpoznal jsem jej záhy jako Darth_Plagueise. Až jej nakonec Genius Loci rozklíčoval. Štěpné.
Zaujalo mne ale spíš páně Štysovo pojetí státu. On to byl ministr? Taky dobrý.
Jako že 'Nastoupil do zaměstnání, také nevěděl zda ho zvládne, ale ZKUSIL to.'
Ještě lepší.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. května 2016 v 23:39  

ico Pytlik řekl(a)...
Viz namátkou...

Jo, jo, to byste měl dělat u každé diskuse tady, třeba jen namátkou ;-)

Eva Adamová řekl(a)...
26. května 2016 v 7:27  

"Adaptivní počítačové testování (CAT), během něhož se, po několika úvodních otázkách, program přizpůsobí úrovni znalostí testované osoby..."

Znalostí? Jejda, jejda, ale to je v našem školství už 10 let sprosté slovo, ale budiž.
SCIO je ovšem tak geniální, že odhalí úroveň testovaného už po několika úvodních otázkách, jak jinak. Ale spíše to vypadá, že po geniálním podfuku s percentilem zase chystá Šteffl další habaďůru, na kterou by ředitelé škol mohli naskočit, jako ten pověstný krokodýl na asfalt.

A co na takové rozřazování v testu říká Tajný? Ten má s rozřazováním čehokoliv a kdekoliv problém! Radši ho pane Šteffle nedrážděte.

Unknown řekl(a)...
26. května 2016 v 7:46  

Pšoukající krávy vyhodily do povětří kravín. Stačila jedna jiskra

Unknown řekl(a)...
26. května 2016 v 7:51  

Kontroloři na farmě odebrali vzorky plynů, aby je otestovali a vyloučili tak možnost dalšího výbuchu, informují místní média. Při explozi byla poničena střecha kravína a jedna kráva utrpěla zranění.
Jedna kráva denně vyprodukuje přibližně 500 litrů metanu.

Simona CARCY řekl(a)...
26. května 2016 v 9:23  

Laimes, zkuste diskuzi pod původním článkem! Nebudeme litovat!

Unknown řekl(a)...
26. května 2016 v 16:30  

http://zpravy.idnes.cz/nadmute-kravy-vyhodily-do-povetri-kravin-fgc-/zahranicni.aspx?c=A140128_073303_zahranicni_zt

Unknown řekl(a)...
26. května 2016 v 16:33  

abych pravdu řekl, tak taky nevím, jestli říhají nebo pšoukají,jest zde přítomen nějaký kolega přírodovědec?

Miloslav Novotný řekl(a)...
26. května 2016 v 23:30  

Chápu, proč od tématu odbíhá Šteffl. Musel by ty nesmysly z článku dokazovat. Vážení, tento způsob únikovou strategií zmařit diskusi a překrýt shora uvedené věcné námitky pod tématem „zrušení státní maturity“ zdá se mi poněkud nešťastným. Šteffl přece patří k průkopníkům té idiotské klientelistické mantry zavlečené do vzdělávání. Proto chce mít svůj scio kšeft pod kontrolou celý. Ví, že ke kšeftu patří záruka, takže když někomu nabulíkuje, že za pořádné peníze pořádně vzdělá jeho děti, nemůže si dovolit, aby jeho scio absolvent někde neuspěl při závěrečné zkoušce necinknuté Štefflem, nebo aby ho někde nepřijali jako méně schopného a hůře připraveného. Státní maturita a jednotné přijímačky hrozí odhalit, s čím to vlastně Šteffl kšeftuje. Jestlipak má s rodiči – plátci doložku o vrácení školného?

Simona CARCY řekl(a)...
27. května 2016 v 9:00  

Myslíte, pane Novotný, že reálně hrozí, že až Štefflovo děti (jako synonymum k Husákovým dětem) dospějí do fáze některé ze státem uzákoněných zkoušek, že prostě shoří jako papír? Myslíte, že právě proto chce změnit charakter obou zákonných zkoušek tak, aby se to neprovalilo? Tak to ale znamená, že má ty děti rád!

Simona CARCY řekl(a)...
27. května 2016 v 9:01  

a nebo svůj byznys...

Unknown řekl(a)...
27. května 2016 v 14:02  

tak a teď vážně, říhají nebo pšoukají?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
27. května 2016 v 16:53  

Miloslav Novotný řekl(a)... 26. května 2016 23:30

Musel by ty nesmysly z článku dokazovat. Vážení, tento způsob únikovou strategií zmařit diskusi a překrýt shora uvedené věcné námitky pod tématem „zrušení státní maturity“

Kromě oprávněné výhrady pana Stanzela, žádné další věcné námitky nenacházím. Mohl byste je prosím nějak přeformulovat, abych to pochopil? Tedy kromě výhrady Stání maturita je skěvlá a basta. S tou si poradit neumím.

za pořádné peníze pořádně vzdělá jeho děti, nemůže si dovolit, aby jeho scio absolvent někde neuspěl při závěrečné zkoušce necinknuté Štefflem, nebo aby ho někde nepřijali jako méně schopného a hůře připraveného.

... a kromě toho jednám s těmi, co vypouštějí chemtrails, aby zasáhli v případě, že se mi nepovede plošným přijímačkám a státní maturitě zabránit. Mám domluvené přidávání jisté přísady, která zajistí, že v maturitě bude jen to, co naši absolventi budou umět. Jediný problém je, že ta přísada je drahá, ale do roku 2023 to nějak vyřešíme. Stejně jako jsme to vyřešili s absolventy PORGU.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
27. května 2016 v 16:59  

Jestlipak má s rodiči – plátci doložku o vrácení školného?

To je zajímavá myšlenka. Zavedeme to ihned poté, co učitelé na státních (i soukromých!) základních i středních školách budou vracet poměrnou část platu, podle toho, kolik dětí neuspěje u přijímacích zkoušek, či u maturit. Zejména u maturity z matematiky by to mohl být cenný příspěvek do státního rozpočtu.

K další četbě pak doporučuji: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=24973
Při plošné aplikaci tohoto principu, by se rozpočet školství jistě začal líbit i ministru Babišovi.



Pavel Doležel řekl(a)...
27. května 2016 v 22:08  

Tak a teď vážně. Jestli říhají, nebo pšoukají, poznáte podle díry, pane kolego. Jestli nerozeznáte díru od díry, tak pak bych doporučoval nesouložit. Mohlo by se Vám to vymstít.

Pavel Doležel řekl(a)...
27. května 2016 v 22:13  

"Stání maturita je skěvlá a basta."

To jsem kupodivu nikoho zatím tvrdit neslyšel. Co ale slýchám stále je - státní maturita je špatná a basta. Kritika státní maturity přitom zatím připomíná kritiku člověka, který jde z pekárny, a stěžuje si, že tam nemají lepidlo na tapety.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.