Přečtěte si: Cechovnictví, byrokracie a diletantismus brzdí kvalitu péče o lidi s autismem v České republice

sobota 9. dubna 2016 ·

Reakce Národního ústavu pro autismus, z.ú. na názory MUDr. Matýse, které byly publikovány formou rozhovoru ve Zdravotnickém deníku dne 15. února 2016. Většina mýtů, polopravd a laických interpretací se zrodí v hlavách samozvaných odborníků, rychlostí blesku zaplevelí internet, zpomalí osvětu i efektivní péči. Už jsme si zvykli, že ani vysokoškolský titul neposkytuje žádnou záruku odbornosti. Bohužel zavádějící informace tentokrát poskytl veřejnosti prostřednictvím Zdravotnického deníku psychiatr MUDr. Matýs, místopředseda Sekce dětské a dorostové psychiatrie Psychiatrické společnosti ČLS JEP a předseda Asociace dětských psychiatrů, tedy člověk, jehož funkce by měly zaručovat vysokou odbornost, přehled, osobnostní vyspělost a celkovou kredibilitu.


Z článku Kateřiny Thorové ve ZdravotnickýDeník.cz vybíráme:

V poslední době jsme svědky narůstání napětí při vyjasňování kompetencí mezi pedagogickými, poradenskými a klinickými psychology a psychiatry. Historie nás poučila, že cechovnictví bylo výraznou brzdou pokroku. Neschopnost v takovém systému zavádět pokroková opatření nakonec vedla k zrušení cechů. Analogicky cechovnictvím velmi trpí i český systém péče o duševní zdraví. Člověk, který se v této oblasti pohybuje, cítí z nadbytečné regulace, která v konečném výsledku nechrání klienta, ale brzdí pokrok v systému, bezmoc. Cechovnictvím nejvíce trpí postkomunistické země. Psychiatrie i psychologie jsou specializace zabývající se duševním zdravím. Psychiatrie se více zaměřuje na léčbu chemickými prostředky, psychologie více na psychosociální intervence. Oba obory se v oblasti diagnostiky i terapií doplňují. Každá z profesí je pro určitý okruh poruch lépe odborně vybavena.

Pedagogičtí psychologové, speciální pedagogové a logopedi se zabývají také diagnostikou, do jejich kompetencí, ať už zcela, nebo částečně, spadají především vývojové poruchy řeči, vývojové poruchy učení, poruchy intelektu, ale i poruchy aktivity a pozornosti a poruchy autistického spektra. Důležitým úkolem ve školství je screeningová diagnostika, diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáků a stanovení podpůrných opatření. Klinická a speciálně pedagogická diagnostika se může lišit, a je to tak v pořádku. Pro školství není důležité, zda dítě přesně splňuje kritéria podle mezinárodní klasifikace nemocí, ale jaký typ speciálně pedagogické podpory potřebuje. Dle Americké psychiatrické asociace je funkce psychiatrů v diagnostice a léčbě autismu hlavně koordinační (nikoliv diagnostická), specifickým a nezastupitelným úkolem psychiatrů je identifikace a léčba k autismu přidružených obtíží.

Pokud má být systém funkční, musí mezi zdravotnictvím, školstvím a sociálními službami existovat pružná a reciproční výměna informací a doporučení, vzájemný respekt k specifikům každého oboru, které vyústí v mezioborovou spolupráci při posilování odborných kompetencí napříč obory.

7 komentářů:

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2016 v 11:14  

Vypadá to, že autismus je nějaká novodobá epidemie, která v současné době zachvacuje dětskou populaci. Paní MUDr. Nesnídalová, která se autismem zabývala celý život a napsala o něm vynikající knížku Extrémní osamělost, za několik desítek let své lékařské praxe diagnostikovala mezi stovkami vyšetřených dětí jen asi 11 autistů.

Miloslav Novotný řekl(a)...
9. dubna 2016 v 11:42  

Cechmistryně kritizuje cechovnictví.

tyrjir řekl(a)...
9. dubna 2016 v 14:23  

Hlava pomazaná, z boží vůle král je relikt minulosti

Žádný odborník není nezpochybnitelnou autoritou, ani psychiatr. Psycholog má právo polemizovat o diagnóze s psychiatrem a naopak. Rodiče i škola mají právo o správnosti diagnózy pochybovat, mají právo mít připomínky, požádat o dodatečné vysvětlení, případně o druhý názor odborníka. Mají právo svou nejistotu komunikovat bez strachu, že budou pokáráni nebo nevybíravým způsobem kamsi odkázání (třeba na filozofickou fakultu). Některé diagnózy z mezinárodní klasifikace nemocí lépe stanovují nelékaři. Kdyby všechny „efkové diagnózy“ museli posvětit pouze psychiatři, brzy by se celý systém školní podpory, poradenské a psychologické péče zhroutil. Psychiatři by řídili a koordinovali opatření týkající se dyslexií, dysgrafií, náprav sykavek, dloubání se v nose a kousání si nehtů (F 98.8) a děti s vážným duševním onemocněním by neměl kdo léčit. Pejorativní argumentování filozofickou fakultu, které má vést patrně k dehonestaci odbornosti psychologů, je nemístné. V České republice se psychologie studuje na filozofické fakultě, jinde třeba na lékařském institutu. Psychologie je věda, stejně jako psychiatrie, není jí nadřazena, ani podřazena...

Autoritativní, arogantní výkřiky matou veřejnost a mají tak na celý systém péče negativní dopad. Direktivní a mocenské zacházení s pacienty je jedním z důvodů vzrůstající tendence pacientů opouštět ověřené a efektivní metody a hledat pomoc a podporu v alternativních přístupech. Systém péče o duševní zdraví je zastaralý a potřebuje změny. Aby změny byly smysluplné, je nutný mezioborový dialog. Stranou nelze ponechat ani etické hodnoty, mezi které patří ověřování informací před jejich veřejným deklarováním a vzájemný respekt.


Souhlasím. J.Týř

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2016 v 23:21  

To je přesně ono. Každý si hraje na svém písečku, hájí svoje zájmy místo aby instituce spolupracovaly a vyřešili problém. Psychologové, psychiatři, sociálka, školství ...všichni řeší a nikdo nevyřeší.

Do školy přijde žák, pro kterého to není první štace. PPP napíše(stáhne z PC) doporučení pro práci s žákem plnou frází jako individuální přístup, upřednostňovat ústní resp. písemné zkoušení, apod.(však to vy co učíte znáte - všude je to stejné) bez konkrétních doporučení. Žák bez medikace je ve škole nezvladatelný a je to samozřejmě vina učitele, že ho v plné třídě nezvládá. Nezvládá ho nikdo z učitelů. Škola zajistí po spolupráci s rodiči vyšetření žáka v diagnostickém ústavu. Po několika týdnech se žák vrátí s téměř totožnou zprávou tentokrát podepsanou šesti lidmi, kde se konstatuje, že žák se i tam choval úplně stejně nezvladatelně a dávají stejná doporučení v duchu, že když se podaří dosáhnout aspoň malého pokroku bude to zázrak a situace je stejná jako na začátku.
Kdo má žáka léčit? Jak má škola postupovat?

Nicka Pytlik řekl(a)...
10. dubna 2016 v 1:11  

Žádný odborník není nezpochybnitelnou autoritou, ani psychiatr.

Toť!!!
Tuhle mi jeden napsal do zprávy, že jsem poměrně normální.
Copak s tím můžu mezi lidi? Vždyť by se mi vysmáli. Dnes, kdy nemá-li člověk nějakou psychickou poruchu, jako kdyby nebyl. Jestli se to provalí, tak se z toho zblázním.

Pavel Doležel řekl(a)...
10. dubna 2016 v 9:26  

Pane Pytlíku a řekl jste tomu odborníkovi, že jste brouk?

Nicka Pytlik řekl(a)...
10. dubna 2016 v 10:43  

řekl jste tomu odborníkovi, že jste brouk?

Neodvážil jsem se. Tvářil se jak rejsek.
Byl to ten samý, který mne před lety vyrazil z ordinace, když jsem mu sdělil, že v souladu s výzvou zaměstnavatele přicházím na preventivní prohlídku.
U mne to ale bude nejspíš tak, že jsem si sám sobě v hlavě. Na to jsou i psychiatři krátcí.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.