FAQ - Často kladené otázky ke společnému vzdělávání: Žáci s hraničním intelektem

čtvrtek 7. dubna 2016 ·

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v pátek 1. dubna 2016 aktualizovalo v souvislosti se zahájením série informačních seminářů na části webu věnovanému společnému vzdělávání stránku FAQ - Často kladené otázky. Počet zodpovězených otázek stoupl zhruba na čtyřnásobek, přinášíme je proto členěné dle tématiky dotazů k jednotlivým paragrafům vyhlášky č. 27/2016 Sb. a novely školského zákona č. 82/2015 Sb.


Zajímalo by mne, jak to bude s RVP pro tzv. hraniční žáky. Od novely jsme si my - z terénu - slibovali, že, se těmto dětem uleví: budou zařazeni to 2. kategorie, budou mít nárok na uzpůsobení nároků s využitím IVP, které by navazovalo na úroveň jejich aktuálních schopností. Podle posledních informací to ale vypadá, že možnost využití IVP bude až od 3. stupně. Mohli byste, prosím, situaci vyjasnit.
Hraniční žák není odborně definovaný, jedná se obvykle o žáka s hraničním intelektem na hranici podprůměru. Vyhláška a přehled podpůrných opatření počítá se všemi žáky, kteří mají speciální vzdělávací potřeby, kam patří i tito žáci. Mají tak nárok jak na IVP (mimochodem od 2. stupně podpůrných opatření), tak na řadu dalších podpůrných opatření včetně předmětu speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence, úprav hodnocení, metod práce, modifikace obsahů atd.

Zeptám se konkrétněji: bude možné využít v rámci zohlednění dětí s podprůměrným intelektem toho, aby byly v rámci RVP ZV vzdělávány v rozsahu minimální doporučené úrovně? Tzn. prakticky: budou mít nárok na minimalizaci učiva v rámci výše uvedeného? Nebo je minimálně doporučená úroveň záležitostí jen pro děti s LMP?
Pro hraniční žáky je možné volit úpravu obsahů vzdělávání a tím modifikovat nároky na jejich vzdělávání, výstupy ze vzdělávání jim nelze upravovat. Úpravou obsahů ale dosáhnete i zmírnění nároků na výstupy ze vzdělávání těchto žáků. Jinak mají nárok na IVP, předměty speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence a v případě potřeby i na asistenta.

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda do speciální třídy ZŠ mohou být zařazeny i děti v hraničním pásmu, které mají potíže s výukou a hlavně jim neprospívá vetší množství dětí ve třídě (28-29) a potřebovali by individuální péči v menším počtu žáků.
Pravděpodobně máte na mysli žáky s podprůměrným intelektem. To bohužel nejde, protože nepatří do skupiny žáků uvedených v §16, odstavec. 9. Přesto můžete tyto žáky mít s podporou ve vzdělávání- mohou mít IVP a pokud to bude třeba i asistenta pedagoga a úpravy v organizaci jejich vzdělávání- mohou mít předměty speciálně pedagogické péče, můžete jim upravit obsahy vzdělávání po návštěvě ŠPZ. Úprava obsahů vzdělávání může přispět ke snížení obtížnosti pro žáka, současně můžete pracovat s disponibilní časovou dotací a posilovat zejména ty oblasti, kde má žák největší problémy. Počet žáků ve třídě pak můžete také snížit, pokud budete mít žáků se SVP 4-5. V případě, že nemůžete počet žáků ve třídě snížit, můžete požádat o posílení podpory dalším pedagogickým pracovníkem. Předměty speciálně pedagogické péče můžete realizovat pro skupinu těchto žáků. Současně můžete podpořit žáky i v přípravě na školu, formou podpůrného opatření v podobě hodiny týdně na přípravu do školy.

1 komentářů:

LenkaRi řekl(a)...
8. dubna 2016 19:54  

...výstupy ze vzdělávání jim nelze upravovat. Úpravou obsahů ale dosáhnete i zmírnění nároků na výstupy ze vzdělávání těchto žáků...

Odpověď typu "kočkopes", jako je bohužel většina odpovědí na podstatné otázky v souvislosti s fungováním ZŠ "praktických". V podstatě ať uděláme cokoliv, bude to špatně. Buď legislativně nebo ve vztahu k praktickému fungování školy.

Jinak moc děkuji České škole za strukturované a přehledné informace. To je velká pomoc!



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.