bEDUin: Jaké výzvy do škol přináší digitální věk?

pondělí 4. dubna 2016 ·

Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.

Co přinesl týden 29. 3. – 3. 4. 2016


Témata týdne: 


Výrok týdne:

Jde o byznys, který podle mě ztěžuje přístup ke vzdělání dětem z chudších rodin. Moje dcera chodí do 5. třídy základaní školy, ve městě je gymnázium, které otevírá vždy jednu osmiletou třídu a jednu čtyřletou. (…) Zhruba přes 100 rodin platí dětem roční přípravu a doučování, kde se dokola probírají testy SCIO a CERMAT. My se s dcerou připravujeme doma, nechtěli jsem to nějak hrotit, ale co z tříměsíční přípravy víme, je to, že bez znalosti těch testů žádné dítě, byť sebenadanější, nemá šanci. Testy se v něčem hodně liší od školní výuky; kdo neporozumí jejich systému, má smůlu.“ 

Rodič dítěte, které se uchází o studium na víceletém gymnáziu, v reakci na článek Tomáše Feřteka Jednotné přijímací testy przní skutečnou vzdělanost (Respekt).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • KDO BUDE SMĚT POSKYTOVAT VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ V RÁMCI INKLUZE?
Se zaváděním nového modelu podpůrných opatření v rámci novelizace školského zákona bude třeba proškolit české učitele tak, aby byli schopni vyrovnat se možnou přítomností dětí dříve umisťovaných do praktických škol ve svých třídách. Ministerstvo školství vydalo v této souvislosti pokyn, jenž stanovuje následující: „Lektoři vzdělávacích programů musí doložit certifikát NIDV/NÚV (vzdělávání v rozsahu 40 hodin s výstupem Lektor-implementátor pro společné vzdělávání)”. Jinými slovy, další uznatelné vzdělávání pedagogů v této oblasti bude moci poskytovat pouze Národní institut dalšího vzdělávání a Národní ústav pro vzdělávání. Zároveň podle zveřejněných dokumentů budou připraveny tzv. „šablony“ pro čerpání dotací z Operačního programu Věda, výzkum a vzdělávání na podporu dalšího vzdělávání v rámci inkluze. Školy však, vzhledem k výše uvedenému pokynu, budou nuceny využívat pouze programů NIDV a NÚV. Na pracovním setkání České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (24. 3.) zároveň padlo, že školení v oblasti inkluze bude zajišťovat 40 tzv. proškolených implementátorů. Hrozí, že organizace, které nabízejí vzdělávací programy v této oblasti a nemají „implementátora“, je nebudou moci uplatnit.

  • DIGITÁLNÍ VĚK A JEHO VÝZVY VE VZDĚLÁVÁNÍ
Český vzdělávací systém, stejně jako řada dalších, není schopen zachytit obrovský technologický skok, jejž způsobila digitální revoluce. Digitální technologie přesto zcela nezadržitelně pronikají do vzdělávání a záleží pouze na tom, zda se školy adaptují, nebo zda je digitální revoluce obejde. Učitelé, kteří si zásadní změnu světa, kterou technologie způsobily, uvědomují, se snaží nalézt způsob, jak jich využít v souvislosti se současným trendem školního vzdělávání: orientovaného na žáka či studenta, personalizovaného podle jeho potřeb. Specialistka na využívání technologií ve výuce Ann Feldmann na své blogu na webu Edutopia poukazuje na některé konkrétní aplikace (Aj), které mohou proměnit vzdělávání v oblastech jako je posun od frontální výuky ve třídě k poskytování zpětné vazby v rámci vedení žáků nebo využívání videa k reflexi výuky. V souvislosti s tipy na využívání technologií ve škole upozorňujeme na portál eSchool News (Aj) a na český Spomocník, editovaný Bořivojem Brdičkou.

  • ŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ VS. VĚDA A TÉMA GLOBÁLNÍ ZMĚNY KLIMATU
V článku na webu Národní asociace učitelů přírodních věd (USA) se objevil článek shrnující výsledky výzkumu, který mezi tamními učiteli provedli vědci z Pennsylvania State University. Předmětem výzkumu bylo téma globálních změn klimatu a jeho pojetí ve školách (Aj). Většina učitelů biologie téma globálních změn klimatu zařazuje do výuky (alespoň jednou hodinou za rok). Evidentně ale vládne dost výrazný nesoulad mezi postoji učitelů k příčinám tzv. globálního oteplování. Zatímco pouze 16 % z nich uvádí, že za těmito příčinami vidí přírodní procesy, počet těch, kteří toto sdělují svým žákům, je téměř dvojnásobný. Pouze 30 % správně zodpovědělo dotaz o výrazné shodě současného vědeckého diskursu na tom, že jsou změny způsobeny převážně člověkem (podle studie jde o 95 % vědců, kteří se problematikou zabývají). Z výzkumu tak vyplývá, že děti se ve školách o globálních změnách klimatu dozvídají z velké části informace, které jdou proti současným vědeckým poznatkům. O postojích a znalosti českých učitelů v tomto směru neexistuje evidence. Je důležité zmínit, že diskurs svého času ovlivňoval silně někdejší prezident (ekonom) Václav Klaus, jenž globální oteplování vidí jako předmět manipulace a omezování svobody.

  • JAK VYSVĚTLOVAT ŽÁKŮM A STUDENTŮM CHOVÁNÍ POLITICKÝCH ŠPIČEK?
V souvislosti s návštěvou čínského prezidenta Si Ťin-pchinga se udála řada velmi kontroverzních událostí, z nichž některé konfrontují základní právo na svobodný projev a jiné zase ukazují na cílenou manipulaci veřejného mínění, shrnuje na začátku článku o významu čínských investic v ČR Bob Kartous (Britské listy). V souvislosti s tím se ptá učitelka základů společenských věd Lucie Tykalová v otevřeném dopise prezidentu Miloši Zemanovi, co má svým studentům odpovídat na dotaz, proč pan prezident pochlebuje zemi, v níž se porušují lidská práva. Vedle toho pokládají její studenti řadu dalších dotazů na chování prezidenta (vulgarita, agresivita, lhaní, šíření nenávisti, nerespektování soudu, navádění ke kouření a pití alkoholu atp.), které lze jen těžko zodpovídat. V souvislosti s tím, je zajímavé poukázat na to, co vzkázal kanadský velvyslanec v ČR Otto Jelinek na páteční konferenci Prague Student Summit jejím účastníkům: Naše generace nepředává svět v nejlepším stavu.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 5. 4., 17.00, Praha – EDUpoint, Otevřená třída, Jak cestou pokusů a vlastního poznání poznat svět kolem sebe
  • 7. 4., 18.00, Praha – ProAction Cafe: Přijďte spoluvytvářet společensky prospěšné projekty!
  • 8.4., 15.00, Praha – Zažij střední jinak: Jak by měla vypadat výuka? + debata
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.

2 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
4. dubna 2016 15:51  

„Lektoři vzdělávacích programů musí doložit certifikát NIDV/NÚV (vzdělávání v rozsahu 40 hodin s výstupem Lektor-implementátor pro společné vzdělávání)”.

To zni samo o sobe hrozne...

Ta vytka na konci: "Hrozí, že organizace, které nabízejí vzdělávací programy v této oblasti a nemají „implementátora“, je nebudou moci uplatnit."
to ale jeste korunuje...
---------
40 hodin to je skoro jako ridicak na jesterku...

laimes28 řekl(a)...
4. dubna 2016 16:20  

pořád líp než lektor-inseminátor pro společné oplodňování

musí si toho implatátora oursorcingovat,jako když jeden vš prof působí na pěti vš

čím víc hodin tím lépe,na to pamatujte na pracáku, až budete vybírat rekval kurz, protože po jeho dobu pobíráte podporu



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.