Současná podoba kariérního řádu je plná kostlivců z původní podoby, o které dokonce pochybovali i ti, kteří na ní původně pracovali, podoby, o které jsme se naivně domnívali, že byla smetena se stolu.
Co opravdu zmizelo, to je čtvrtý stupeň, nastavený původně tak, že zcela míjel učící učitele. Úspěch? – Jen zdánlivý. Stačí chvilku počítat. Absolvent přichází jako „jednička“, do dvou let se musí přetavit do „dvojky“, do osmi let může učitel poskočit do „trojky“. Kolik jich ve skutečnosti bude? A co těch zbývajících třicet let?
Předložený kariérní řád neodlišuje dvě různé věci. Na jedné straně je (řekněme) učitelská kariéra, která může nabývat různých podob, ať řídící práce ředitelů a zástupců, kontrolně-metodická práce inspektorů nebo práce lektorů dalšího vzdělávání. Tedy vždy více či méně odchod z role na plný úvazek učícího učitele.
Jenomže většina učitelů takové kariéry dosáhnout jednak nemůže (počet ředitelů a inspektorů je přirozeně omezený), jednak dosáhnout nechce. Většina učitelů vidí své plnohodnotné „poslání“ v každodenní všední práci s dětmi ve třídách. Na plný úvazek. Tady už nejde o kariéru, ale spíše (řekněme) o profesní rozvoj.
Ale vytváření nových zbytečných pozic (mentorů a koordinátorů evaluace) dokládá, že tento kariérní řád je postaven velice jednostranně na učitelské kariéře, ne však na profesním rozvoji učitele. Předložený kariérní řád nebude umět ocenit učící učitele. Ale snad ocení alespoň horlivé krmiče portfólií.
Převzato z autorova blogu na iDNES.cz
Zdeněk Sotolář: Krmičem portfólií aneb Komu poslouží kariérní řád?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
"Předložený kariérní řád nebude umět ocenit učící učitele."
První varianta (Chládek) - paskvil. Stále se ještě divím, že ho jeho původní tvůrci ještě tak úporně brání. Druhá varianta (Valachová) jakbysmet. Narychlo spíchnutý, který "zazdí" profesní růst na mnoho let. Kariérní systém může být klidně i desetistupňový, ale musí motivovat učitele po většinu profesního života. Mezi prvním a desátým stupněm musí být dosti velký rozdíl ve finančním ohodnocení. Musí oceňovat nejméně z 60 - 70% pedagogickou práci, zohledňovat další činnosti - preventisty, tvůrce ŠVP,... a především přechody musí být pozvolné. Do kariérního řadu pak nedávat činnosti jako výsledky v soutěžích, vedení akademií. To řešit pouze odměnami. Vtip je v tom, že si ho ČR z finančních důvodů nemůže pořídit.
Inspektor není pokračování učitelské kariéry. Inspektorem se stane ten učitel, který je buď naprosto neschopný, děti mu ve třídě vyrušují, nedokáže je zvládnout. Východiskem je pro něj práce inspektora, tu zvládne. Nebo vyhořelý učitel, jenž už opravdu nechce učit. Nedovedu si představit učitele, kterého jeho práce baví, že by ji opustil a šel dělat na ČŠI. Pokaždé. když mi vzadu sedí nějaká dáma (muže jsem zatím nezažil), si říkám: Co tě k tomu vedlo, odejít ze školy a jít si sednout tomu, koho to ještě baví, do hodiny? Já bych se na tvém místě propadl hanbou.
Konečně to někdo pojmenoval: Jde tu o profesní rozvoj a ne o karieru. Pak se ovšem nemůžeme divit, že KŘ profesnímu rozvoji naprosto neodpovídá. Nemůže.
Já to pojmenovávám asi dvacet let, ale je to houby platné :)))
KARIÉRNÍ ŘÁD UČITELŮ nebo BIČ NA DEMOTIVOVANÉ UČITELE?
Pod pojmem Profesní kariéra se OBECNĚ rozumí vývoj a změny pozice v zaměstnání, a to buď vertikálním směrem anebo směrem horizontálním , přičemž kariérou horizontální jsou vývoj a změny v pracovní pozici na téže úrovni
http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/profesni-kariera
Kariérní řád U-Č-I-T-E-L-Ů by měl motivovat a podporovat především horizontální profesní růst učitelů, tj. lidí, kteří kvalifikovaně učí v pozici učitele.
Kariérní řád, který podporuje ty, kteří se z učitelské pozice posouvají do vyšších pozic, to už myslím není Kariérní řád UČITELŮ, ale je to Kariérní řád pro vzdělávací manažery, koordinátory, mentory atd.
Pojmy Kariérní řád UČITELŮ a Profesní růst UČITELŮ se tedy navzájem nemají a NESMĚJÍ vylučovat. Kariéra učitele by měla (musí) být závislá především na jeho profesním růstu V POZICI UČITELE, myslí-li to ovšem MŠMT s osudem učitelů dobře. Do vyšších pozic by měli myslím postupovat především (jen) ti, kteří se jako učitelé osvědčili. Na to se myslím v té současné v MŠMT a NIDV verzi Kariérního řádu pro učitele dost hrubě "zapomnělo" - tím, že v tzv. Kariérním řádu UČITELŮ byla opomenuta jeho nejdůležitější (horizontální) složka Profesní vývoj UČITELŮ.
To, co bylo v MŠMT a NIDV zatím zplozeno v rámci mnohamiliónových z EU dotovaných projektů Kariérní systém a IMKA, by se myslím mohlo s určitou dávkou ostřejší ironické nadsázky pojmenovat třeba jako "Konzervační řád pro učitele a Kariérní řád pro jejich manažerující pohunky" anebo jednodušeji třeba jako "Bič na demotivované učitele" :))))
Mám obavu podobně jako někteří další diskutující, že do takovýchle poměrů se novým mladým učitelům chtít moc nebude a že to může ještě víc znechutit i zkušené učitele, kteří zatím ze školy neodešli. Jsem názoru, že připravovaný systémový vzdělávací projekt Implementace Kariérního systému (IMKA) by měl být před jeho schválením podroben důkladnému přezkoumání a revizi.
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/zdenek-sotolar-vitej-v-nejistote-mlady.html
J. Týř
Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/zdenek-sotolar-vitej-v-nejistote-mlady.html#comment-7700792834997171105
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/prectete-si-podivne-projekty-malo.html#comment-7490596181181264000
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/martin-simacek-bezprecedentni-kampan.html#comment-3864429840337272848
http://www.novinky.cz/veda-skoly/398601-agresivni-zaci-mohou-byt-ze-skoly-vykazani.html
Okomentovat