Heslo inkluze rezonuje v posledních dnech našimi sdělovacími prostředky velmi silně. Jak obecně hodnotíte možnosti zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol? Lze podle vašich zkušeností - jste původní profesí učitelka - zapojit všechny žáky?
Z rozhovoru Moniky Hoření s radní pro školství Královéhradeckého kraje Táňou Šormovou (za KSČM) v Haló novinách vybíráme:
Kde vidíte největší úskalí inkluze? Připravenost pedagogů? Nedostatek asistentů či jejich kvalifikace? Finance na jejich platy?
Mám problém s »nařízenou« inkluzí. S inkluzí, která již několik let probíhá a jde spíše cestou dobrovolnou, která je prospěšná pro konkrétní dítě, škola ji zvládá, zvládají ji i pedagogové, problém nemám. Naopak. Děti by měly vyrůstat v různorodém kolektivu, měly by se učit žít, spolupracovat a vnímat různé osobnosti už od dětského věku. Ale ne na základě nařízení. No, a když už hovoří paní ministryně o společném vzdělávání, pak mi do celého konceptu nějak nezapadají víceletá gymnázia.
Ale abych se vrátila k vaší otázce. Máme velmi kvalitní učitele na všech stupních škol, ale přece jenom si myslím, že více připraveni na inkluzi a větší zkušenosti s prací s dětmi s různými druhy postižení mají učitelé na prvním stupni základních škol. Pedagogové na druhém stupni ZŠ nejsou připraveni na úskalí, která je mohou potkat. Mám obavu, že vše, co bude s inkluzí spojeno, odradí mladé absolventy pedagogických fakult od nástupu do škol. Učitelé většinou nemají problém s uplatněním v jiných profesích a může se stát, že zkrátka nebudou ve školách. Už dnes učitelé některých předmětů chybí.
Ani pedagogické fakulty nepřipravují své studenty na inkluzi jednotně a dostatečně (viz Učitelské noviny č. 10). A o mzdách je škoda mluvit. Garance zvýšení platů tak, aby odpovídaly stále se zvyšujícím nárokům na učitele (práce nejen s dětmi, ale i vedení asistentů), na jejich psychiku, ale dnes už i bezpečnost, není. Vždy před parlamentními volbami je slibováno a skutek utek…
Přečtěte si: Mám problém s »nařízenou« inkluzí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
24 komentářů:
Jasný, věcný článek. Souhlasím.
Problém s nařízenou inkluzí má většina reflektujících učitelú základních a praktických škol. Tento problé zatím nemá většina současných poslanců parlamentu.
http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?g=62670&l=cz
Při posledním jednání prohlasovali nařízenou inkluzi od 1.9.2016 poslanci TOP 09, ČSSD a ANO (čest výjimkám). Pro odklad o dva roky byli poslanci KSČM, ODS a menších stran. Lidovci - ani ryba, ani rak. K odkladu nařízené inkluze chybělo 16 hlasů.
Na středních školách jsou problémy s inkluzí stále. Nejsou učebnice, metodiky. Jen pár zbytečných školitelů s obecnými frázemi, kteří doporučují individuální přístup pro třídu 34 učňů. Učitelé se v tom plácají řadu let sami. Tam žádná faktická podpora znevýhodněným a postiženým není.
Myslíte si, že inkluze na ZŠ dopadne jinak?
a teď si představte,že v té inkluzi budete muset odpracovat min 32 let (vojna a vš se už nebudou počítat) a dožít se 67 let,abyste dostali důchod ve výši 1/3 průměrného platu,neděsí vás to víc než celá ta inkluze?
Na jedné škole v Třebechovské Lípě, prý Nařízenou Inkluzi (NI) viděli. Číhala pokoutně v šatnách na elempé. Bystří pedagogové nelenili a přivolali vébé , kteří NI zajistili. Nyní je NI internována v Koncentračním Táboře Bělá Jezová spolu s dvěma uprchlíky z Ukrajiny, kterým přestala fungovat gépées. Hlídá je 200 příslušníků vébé v plné polní. Tak žádný strach.
laimes28
Myslím, že to je 35 let. Lidem narozeným po roce 1988 se VŠ nezapočítává. Započítává se to od 18 let. Musí být splněna podmínka jednak těch 30 - 35 let a doba odchodu do důchodu 65 let. Prozatím. Do důchodu však mám ještě proklatě daleko.
laimes28
Markéta Šichtářová -"Za rozumnou formu spoření na důchod považuji včasnou kumulaci majetku, který je možno v důchodu rozprodávat a z výtěžku financovat život…" Tedy spořit v nějakých penzijních fondech je kontraproduktivní.
ad 27. března 2016 9:05
http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?g=62670&l=cz
Při posledním jednání prohlasovali nařízenou inkluzi od 1.9.2016 poslanci TOP 09, ČSSD a ANO (čest výjimkám). Pro odklad o dva roky byli poslanci KSČM, ODS a menších stran. Lidovci - ani ryba, ani rak. K odkladu nařízené inkluze chybělo 16 hlasů.
Doufejme, že Senát návrh zákona vrátí Sněmovně s patřičným pozměňovacím návrhem a že ve Sněmovně pak uplatní další poslanci z ČSSD, ANO, KDU-ČSL a TOP09-S rozum ve prospěch veřejného zájmu. Kraje mají právo zákonodárné iniciativy. Toto právo by mohly a myslím i měly nyní uplatnit spolu s ostatními odpůrci nařizované tzv. inkluze... J.Týř
Zajímalo by mne, co chtěli projevit poslanci, kteří se zdrželi hlasování. Neměli ve věci jasno, nebo si to jen nechtěli příliš rozlít u voličů? Možná, že tu mohla hrát svou roli i "obava" poslanců o "osud EU dotací", jejichž omezením nebo zastavením bývá ze strany představitelů EU někdy Česku vyhrožováno.
Myslím, že ten hlasovací seznam by měl být přehledněji zpracován a v té přehlednější formě dán s vysvětlujícím komentářem voličům, aby se na to svých poslanců a senátorů mohli zeptat. Doufám, že se toho někdo ujme. Možná by to stálo i za článek a dotaz v České škole nebo v jiném sdělovacím prostředku. J.Týř
27. března 2016 18:26
Mám obavy, že tam panuje tuhá stranická disciplína. Jak v senátu, tak v krajích. Bohužel, neočekávám žádnou změnu. Co jsme si navolili, to máme.
tyrjir - Proč poslanci ČSSD a další nehlasovali pro odložení inkluze? Protože to nebyl vládní návrh. To jim úplně stačí. Opoziční to pak vyhandlovali za domácí výuku na druhém stupni, která prošla o pár hlasů.
vyhandlovali za domácí výuku na druhém stupni
A máme nadějně našlápbuto na domácí vzdělávání středoškolské. Eňo ňuňo.
Možných důvodů, proč mnozí hlasovali v rozporu se zdravým rozumem z našeho hlediska, je myslím mnoho. Od stranické stádovitosti, přes neoliberálně ideovou podjatost až po obyčejný více či méně legitimní strach o EU a jiné dotace, rozpočet atd. Může to být i projev klientelismu a jeho formy tzv. nepotismu při získávání nových dotací. Může tu fungovat strach z toho, že když se EU naštve, tak nejenže mohou být potíže se získáváním nových dotací, ale i s kontrolami a hrozbou vracení dotací z již proběhlých projektů. Čapí příběh je myslím jen zrnko písku z hromady, která se může začít sypat ze všech stran. Na dotacích, které myslím někdy slouží i jako jakési novodobé "léno", jsou bohužel různými způsoby "zainteresovaní" politici ze všech stran. Větší rozhodnutí jsou myslím vždy vedle deklarovaných záměrů i předmětem různých handlů, nad kterými méně informovaným lidem zůstává často "rozum stát". Včetně handlů typu "Když ty mě tohle, tak já tobě todle". Všemu dohromady se tomu myslím říká "reálná politika".:))) J.Týř
Tyrjir - vy si pořád myslíte, že poslanci přemýšlejí za své voliče a oni zatím docela obyčejně poslouchají svého ministra - v tomto případě Valachovou, protože jinak Sobotka udělá bububu.....proč hlasovalo ANo, aniž by Babiš dal peníze, je možná jednak koaliční poslušnost, jednak handl s TOPkou za domácí vzdělávání, jelikož TOPka taky hlasovla proti návrhu Marty Semelové, přestože se vůči inkluzi vymezují.....navíc ho podala komunistka
Kde jste vzala ten patent na rozum a právo vyštěkávat jako pavlačová drbna o tom, co si podle vás kdo myslí nebo nemyslí, vážená paní Maříková? Jste snad jediná, kdo správně přemýšlí a máte k tomu nějakou křišťálovou kouli? Mohla byste si laskavě přečíst, co jsem vlastně napsal, a vyjadřovat se uvážlivěji? Za případné pochopení a doporučení té správné strany vám předem děkuji. J.Týř :-)))
PS: Prošel jsem si vaše články a mohu říci, že si většiny vašich názorů vážím. Včetně těch článků kde kritizujete oportunismus v ČSSD. To ale neznamená, že souhlasím se vším, co říkáte, nebo že si dokonce nechám líbit váš někdy dryáčnický tón. V ČSSD je mnoho statečných lidí, kteří léta usilovně a kvalifikovaně bojují s tím, co právem kritizujete. Vezměte to, prosím, na vědomí.
J. Maříková: K čemu nám jsou socani ve Sněmovně?
http://blisty.cz/art/68142.html
Nová republika: Seřvi si svého učitele!
http://www.novarepublika.cz/2015/01/servi-si-sveho-ucitele.html
V ČSSD je mnoho statečných lidí, kteří léta usilovně a kvalifikovaně bojují s tím, co právem kritizujete. Vezměte to, prosím, na vědomí...........
Tak ty bych ráda potkala. Zatím jsem nepotkala žádného takového.
Rez z železa pilník stírá.
Jednou ranou strom nepadá.
Za moudrého a statečného člověka považuji např. Ilonu Švihlíkovou. Už léta kritizuje oportunismus socdem a stírá tím neoliberální rez z obrazu socanů. Takových lidí je u socanů mnoho, ale jednou ranou strom nepadá. Nemohu za to, že paní Karvaiová tyto lidi nepotkala.
Duel ekonomů Ilony Švihlíkové a Tomáše Sedláčka (53 903)
https://www.youtube.com/watch?v=s5REWrBznZk
ČR je "Banánistán"?!
Ilona Švihlíková / Jiří Svoboda - proč je ČR kolonie (30 809)
https://www.youtube.com/watch?v=YSRAKkDVGx0
PS: Moudrých a statečných lidí je mnoho i v jiných stranách. Problém je myslím v tom, že moudří lidé řeší především problém, co bude zítra, kdežto praktičtí politikové jsou nuceni respektovat, co je dnes. Přitom jdou mnohdy zbytečně a i rádi do konfliktu i s těmi, se kterými by z hlediska zítřka jít nemuseli, přičemž tzv. nezapomínají ani na vlastní kapsu...
Přál bych si, aby alespoň v českých školách nebylo moc banánových slupek. Kardinální otázkou dneška myslím je, zda ty slupky paní ministryně školství a její poradenský sbor, pan politický náměstek atd. vůbec vidí a pokud je vidí, zda se budou snažit je alespoň odkopnout... :)((
J.Týř
Viz též
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/stanislav-stech-ideal-inkluze-skutecne.html
Pane Týři, až se budete vyjadřovat uvážlivěji vy, přidám se. Zatím jste si na mě pouze otevřel ústa a to jen proto, že jsem se vám snažila naznačit, jak to chodí v ČSSD.Paní Švihlíková skutečně není poslankyně a za soc. dem. bohužel ani nikdy nebude. Než začnete někoho napadat, přemýšlejte. Doufám, že to byl mezi námi kolegy pouze mimořádný úlet.
I já doufám, že to byl mezi námi kolegy i z vaší strany pouze mimořádný úlet, paní Maříková. K tomu, aby to tak bylo, berte prosím na vědomí, že ten patent na rozum a právo vyštěkávat jako pavlačová drbna, co si kdo myslí a co kdo má nebo nemá dělat, nemáte. Pokud vám to jiní vaši kolegové trpí, já takovým kolegou nejsem. J.Týř
... vy si pořád myslíte, že poslanci přemýšlejí za své voliče a oni zatím docela obyčejně poslouchají svého ministra - v tomto případě Valachovou, protože jinak Sobotka udělá bububu...
Je anebo není to arogantní oštěkávání kolegy, jak mne sama nazýváte, paní Maříková? Kdo Vám dal právo tak povýšeně a kategoricky tvrdit, co si myslím a že všichni socdem poslanci poslouchají svého ministra? Vy nevíte, že to tak není (viz výsledky hlasování o inkluzi)? Jakým právem jste se takového tvrzení dopustila?
J. Týř
Ze 44 poslanců ČSSD jich inkluzi podpořilo 29, proti bylo 10 a zdrželo se 5 poslanců. Tzv. Inkluzi nepodpořilo 15 ze 44 socdem poslanců (více než třetina). Jak je to s tou slepou (obyčejnou) poslušností socdem poslanců vůči paní ministryni a vůči předsedovi vlády, paní Maříková? Je Váš výše citovaný výrok pravdivý a slušný? J.Týř
Viz
42. schůze, 246. hlasování o inkluzi, 9. března 2016, 13:47
Novela z. - školský zákon
http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?g=62670&l=cz
Ad tyrjir - hlasování o pozměňovacím návrhu o odložení inkluze o dva roky - http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=62670...ČSSD (A Ano: 10N Ne: 290 Nepřihlášen: 3Z Zdržel se: 5M Omluven: 3)
Tak to jsou ty moje zdroje, vážený kolego. O těch deseti statečných jsem věděla předem.
Jinak už mám dost vzteklých pánů, kteří si myslí, že na každou ženskou, která řekne nahlas tři věty, můžou řvát a nadávat jí do drben. Jak jste si to mohl dovolit, nad tím mi zůstává rozum stát. Ale asi to považujete za normální, takže bychom se mohli nadále v diskusi jeden druhému vyhýbat.
tyrjir - Proč poslanci ČSSD a další nehlasovali pro odložení inkluze? Protože to nebyl vládní návrh. To jim úplně stačí. Opoziční to pak vyhandlovali za domácí výuku na druhém stupni, která prošla o pár hlasů.
řekla Jana Maříková 28. března 2016 19:36
Vážená paní Paní Maříková, tenhle první drb*, kterým jste mne oslovila 28. března 2016 19:36 vám u mne prošel a slušně jsem vám odpověděl:
Možných důvodů, proč mnozí hlasovali v rozporu se zdravým rozumem z našeho hlediska, je myslím mnoho. Od stranické stádovitosti, přes neoliberálně ideovou podjatost až po obyčejný více či méně legitimní strach o EU a jiné dotace, rozpočet atd. Může to být i projev klientelismu a jeho formy tzv. nepotismu při získávání nových dotací. Může tu fungovat strach z toho, že když se EU naštve, tak nejenže mohou být potíže se získáváním nových dotací, ale i s kontrolami a hrozbou vracení dotací z již proběhlých projektů. Čapí příběh je myslím jen zrnko písku z hromady, která se může začít sypat ze všech stran. Na dotacích, které myslím někdy slouží i jako jakési novodobé "léno", jsou bohužel různými způsoby "zainteresovaní" politici ze všech stran. Větší rozhodnutí jsou myslím vždy vedle deklarovaných záměrů i předmětem různých handlů, nad kterými méně informovaným lidem zůstává často "rozum stát". Včetně handlů typu "Když ty mě tohle, tak já tobě todle". Všemu dohromady se tomu myslím říká "reálná politika".:))) J.Týř
Další drby*, kterými jste mě oslovila, už vám neprošly. Co je vám divného na tom, že jsem tlachání neboli drby* nazval drby a toho, kdo je opakovaně personalizujícím způsobem šíří ve vašem případě drbnou?
S vaším návrhem, abychom nepokračovali ve vzájemné diskusi souhlasím s výše uvedenými výhradami.
J.Týř
* drb = tlach, klep, pomluva
http://www.slovnik-synonym.cz/web.php/slovo/drb
To, že většina poslanců soc. dem. jsou srabi, je léty ověřený fakt. Měla jsem specifikovat, že vetšina, nikoli všichni. Těch pár výjimek je pravidelně "na koberečku". Tisíckrát ověřeno. Howgh.
To, že významně velká část všech poslanců jsou srabi, je léty ověřený fakt. Co jsme si, to jsme si... (a bouřky čistí vzduch, i mezi ministry a poslanci etc.:) Howgh.
Okomentovat