Přečtěte si: Mohou přestoupit, ale nemusí. Učitelé se přesto dál bojí, že novela uškodí dětem

pondělí 8. února 2016 ·

Děti s lehkým mentálním postižením, které se nyní vzdělávají v praktických školách, do běžných základních škol přestoupit mohou, ale zatím nemusí. Do září 2018 je rozhodnutí na rodičích. Ministerstvo školství přišlo na konci ledna s vyhláškou, která zavádí dvouleté přechodné období. Rodiče postižených dětí i školy si trochu oddechli. Novela školského zákona totiž začne platit už letos prvního září a dosud nebylo jasné, jak to se zařazováním dětí s IQ pod sedmdesát do škol bude.


Z článku Andrey Šrámkové a Elišky Gáfrikové v Deník.cz vybíráme:

S hromadným začleňováním mentálně postižených dětí do běžných škol nesouhlasí ani učitelé. „Rodiče, kteří přistoupili na to, že se jejich dítě bude vzdělávat v praktické škole, obvykle zjistili, že to byl krok správným směrem. Tyto děti najednou měly možnost zažívat ve škole úspěch. Pro nikoho není dobré, pokud je každý den vnímán jako nejhorší," vyzdvihla výhody pro postižené děti učitelka Svatava Klimková ze Základní školy Boskovice.

Učí třicet let a k inkluzi se snaží získávat informace. Zúčastnila se i semináře s náměstky ministerstva školství. Přesto nabyla dojmu, že ani s podpůrnými opatřeními nejde o šťastné řešení. „Snížit počet dětí ve třídě, mít tam asistenty, proč ne. Ale určitě bych do základního vzdělávání nezačleňovala děti s mentálními a psychiatrickými problémy. A pokud pro ně začneme na základní škole otesávat základ, co z něj zbude? Na běžné děti navíc nebude čas," uzavřela Svatava Klimková.

14 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. února 2016 v 17:25  

Do září 2018 je rozhodnutí na rodičích.

A na kom bude to rozhosnutí pak? Na uličníém výboru?

Ferda44 řekl(a)...
8. února 2016 v 17:56  

Zúčastnila se i semináře s náměstky ministerstva školství.

Možná byl tím náměstkem ještě ten bývalý, tedy Jaroslav Fidrmuc, nyní takticky koaličně uklizený ve funkci "zástupce náměstka" Pícla? Ten ovšem o problematice mnoho neví.
Nebo v rámci semináře kázal moudro nový náměstek Václav Pícl - bývalý odborář a ještě dřív politik ČSSD, který se proslavil opileckým vyhrožováním strážcům zákona?
Nebo byl tím náměstkem pan Štech? Jistě teoretický odborník, ale školskou praxí nepolíbený.
Nebo náměstkyně NÚV Zapletalová? Ta by sice o problematice možná něco vědět měla, ale čerpání fondů je jí nepochybně bližší.

tyrjir řekl(a)...
8. února 2016 v 18:39  

Problém je myslím v tom, že po zrušení přílohy RVP se i práce v ZŠ praktických stane asi náročnější např. i v důsledku nutnosti šít administrativně náročné IVP. Další problém možná bude s učebním plánem. Možná taky hrozí tzv. vyhladovění ZŠ praktických.

Pokud by se nedostatky dosavadního pojetí inkluze podařilo během těch dvou let minimalizovat a pokud by školství do té doby bylo financováno 6 % z HDP tak, aby v běžných školách mohlo efektivně fungovat společné vzdělávání pro VŠECHNY děti prostřednictvím účelné a efektivní vnitřní diferenciace, tj. i speciální třídy, kde budou vyučovat speciální pedagogové nebo aprobovaní učitelé s doplněnou speciální pedagogikou, mohla by ta inkluze začít fungovat. Pak by vlastně to dvouleté přechodné období mohlo zafungovat jako jakési pilotní ověření na dobrovolném základě.

K tomu, aby se tak stalo, by se ale asi muselo mnohé v dosavadní koncepci ještě upřesnit nebo i podstatně změnit. Včetně rozvržení využití EU dotací určených pro společné vzdělávání.

J.Týř

PS: Panu V. Píclovi jsem kolem roku 2004 zazlíval, že se rozhodněji nepostavil proti některým nedostatkům systému RVP/ŠVP. Po cca čtyřech pěti létech, v době, kdy stínovým ministrem školství za ČSSD byl Jiří Havel, jsem viděl, že pan V. Pícl odvádí dobrý kus práce, i když nějaké drobné odborné mušky tam taky byly:). V. Pícl je nepochybně zkušený odborník, který si myslím respekt zaslouží.

tyrjir řekl(a)...
8. února 2016 v 19:39  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
8. února 2016 v 19:43  

SMUTNÝ OSUD PEDAGOGICKÝCH CENTER

UN 2003: MŠMT řeší budoucnost pedagogických center


"Tak prý pécéčka spadnou pod kraje. A prý je to handl - kraje odkývají odklad peněz o dva roky a ministerstvo jim za to "dá" právě pécéčka..." Byla informace, kterou jsme dostali, přesná? O takovém převodu se mluví už dlouho, ale většinu PgC náš dotaz překvapil...

...Poradce ministryně školství M. Profant podobně jako V. Pícl připustil, že se připravuje analýza výkonnosti a financování pedagogických center, v jejímž rámci se bude muset rozhodnout, co s PgC dál. "Bezprostředním impulzem této analýzy byla zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu, na kterou musíme reagovat. Pravda je, že jedna ze zvažovaných variant bylo i přiblížení PgC krajům. Těchto variant však bylo více než deset, některé z nich byly pouze hypotetické. Je to však varianta, která zdaleka nepřevažovala. Která z variant se bude dál rozpracovávat, ještě nebylo rozhodnuto," tvrdí M. Profant.

Systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v ČR je vysoce decentralizovaný, založený na zodpovědnosti ředitele školy za rozvoj celé školy včetně rozvoje zaměstnanců. Pedagogická centra v tomto systému hrají významnou roli článku propojujícího jednotlivé části systému DVPP.
Z informačního letáku MŠMT


Je podle něho dost důvodů k zeštíhlení PgC a novému definování jejich práce. Původně byla totiž vytvářena jako koordinační centra, která plní zároveň pro MŠMT určité administrativní úkoly. "V této době jsme zjistili, že u jednoho PgC nepřesahuje tato činnost 10 %. Nyní jde o to, za jakých okolností může MŠMT PgC provozovat," vysvětluje M. Profant. "Současný stav se z několika důvodů ukazuje jako ne úplně šťastný. Vzdálila se svému původnímu poslání," říká poradce ministryně.

Když UN připomněly, že se s PgC počítalo v rámci připravovaného a očekávaného kariérního růstu pedagogů, M. Profant oponuje. "Počítalo se s tím, že se vytvoří systém záruk - a je pravda, že byl vázán na několik typů institucí, mezi kterými je vyjmenováno i PgC. Nejde však rozhodně o výsadní úkol PgC," říká...


Viz http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=4004

Jak to MŠMT "vyřešilo"? Jaké je dnes postavení krajských vzdělávacích center a kdo všechno na DVPP a dalším vzdělávání "participuje"?

J.Týř

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
8. února 2016 v 19:58  

Do září 2018 je rozhodnutí na rodičích.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tak a od září 2018 bude proboha na kom? Na interrupční komisi? To je opravdu vážně míněná věta?

Unknown řekl(a)...
8. února 2016 v 19:59  

čeho se jako učitelé bojí?celá slavná inkluze je problém ministerstva a rodičů,co do toho vůbec šťouráte?

Unknown řekl(a)...
8. února 2016 v 20:08  

Budou-li se žáci v základních školách praktických učit podle RVP ZV, tak je to skoro jedno,
ovšem výhodou setrvání v základních školách praktických budou kvalifikovaní učitelé, speciální učební pomůcky, učebnice(budou se smět používat ty pro základní školu praktickou, nebo se bude muset pracovat s běžnými učebnicemi pro základní školu ?) nižší počty žáků ve třídách( kdo to zaplatí? ).

A to všechno jen do té doby, dokud základní školy praktické definitivně nepadnou.

Paní ministryně je přesvědčena, že základní školy praktické nemají oporu v zákoně, takže tyto školy, které se dříve jmenovaly zvláštní a jsou už několik desetiletí v každé větší obci, jsou vlastně nezákonné??????

tyrjir řekl(a)...
8. února 2016 v 20:34  

ZŠ praktické mají dosud peníze na to, aby měly menší počet žáků ve třídě. Budou je mít i od 1. září 2016? Mám dojem, že pod tím RVP ZV to zajištěno není. Je anebo není to tak? J.Týř

Jana Karvaiová řekl(a)...
9. února 2016 v 7:48  

Ježíš ,laimes, už si di číst nějaký politický pamflety,toti de.Zvlášť různý blábolismy o kapitalismu. Ale o školství rači pššššt.

Jana Karvaiová řekl(a)...
9. února 2016 v 10:59  

Jestli jste to leimes myslel jako for tak se omlouvam v opacnem pripade plati vyse napsane

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. února 2016 v 11:06  

Ale naprosto nekompromisní sarkasmus pana Iaimese má racionální jádro.
On to tak ale nemyslí. Lépe, myslí, ale nedělá.

Unknown řekl(a)...
9. února 2016 v 15:55  

co zde píši myslím naprosto vážně a má to vskutku racionální jádro a logickou sovislost,opravdu neví,.proč vy učitel=,koncový článek zde řešíte ,jak co bude financováno,to je věc ministerstva a zřizovatelů,stejně tak starost co bude s žáky za dvacet let,proboha ,to vám snad může být jedno,nikdo se o ně nepostará,tak jako se nikdo nepostará o vás,stát má prázdnou kasu,stále se zadlužuje a soustředí se pouze na splácení úroků,nY inkluzi ala německo či finsko nejsou peníze,tak se vraťte do reálu,a školství jest především politikum,pro pí ministryni je důležítější její mediální píárko než nějaká inkluze

Jana Karvaiová řekl(a)...
9. února 2016 v 18:12  

Je fakt , že mi může být šumák,co bude s dětmi za 20 let. Už mi nemůže být šumák, že mám učit a pracovat více za stále méně peněz.Nosit do školy vlastní knížky, nosit materiál na pracovky za vlastní, dělat věci na koleně.To mě fakt nebaví. A ještě potom poslouchat, že jsem blbě proškrtla kolonku (děsně důležité). Chodí mě poučovat lid, kteří vůbec nemají ánunk o postižených a ještě mě také poučují. To si mám jako dál nechat s... na hlavu a nic neřešit?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.