EDUin: Co změní kariérní řád? Může pomoci učitelům v jejich rozvoji?

pátek 11. prosince 2015 ·

Současný návrh se soustředí na začínající učitele, neřeší profesní rozvoj déle sloužících pedagogů.


Ministerstvo školství představilo na listopadové konferenci Škola pro budoucnost – budoucnost pro školu přepracovanou podobu kariérního řádu. Namísto čtyřstupňového systému, který měl pomáhat začínajícím učitelům stejně jako těm zkušeným, zůstal prozatím dvoustupňový systém. Ten počítá s podporou začínajících učitelů a plošných přidáním na platech po dvou letech strávených ve školství. Taková podoba kariérního řádu devalvuje původní záměr na alternativu platových tabulek.

Hlavní funkcí kariérního systému musí být dlouhodobá motivace pro většinu pedagogů v celém spektru pedagogických profesí (učitelé mateřských, základních i středních škol, vychovatelé, asistenti pedagoga atd.). Souhlasíme s tím, že je třeba zaměřit se i na pedagogy, kteří se rozhodli věnovat své úsilí především žákům, v tom byla velká slabina původního systému. Současný návrh ale de facto rezignuje na faktický kariérní postup. Víceméně automaticky odmění ty, kteří ve školství vydrží dva roky. Žádná další motivace, ať už finanční nebo pracovní připravena není. Ministerstvo sice deklaruje záměr později zavést ještě třetí kariérní stupeň pro déle sloužící učitele, na něj ale budou potřeba další peníze a jeho zavedení je nejisté.

Současná podoba návrhu kariérního řádu:

  • První stupeň = absolvent studia učitelství.
  • Druhý stupeň = po konci dvouletého adaptačního období pedagog projde „administrativně nenáročným atestačním řízením“ a bude mu zvýšen plat.

Je třeba, aby se kariérní systém soustředil především na dlouhodobou motivaci zkušených délesloužících pedagogů, kteří jsou potenciálně ohroženi syndromem vyhoření a ve stávajícím systému platového automatu nenalézají motivaci pro svůj profesní rozvoj.Aby mohl kariérní řád opravdu sloužit rozvoji učitelské profese, je nutné vytvořit nejprve standard profese učitele, tedy popis toho, co by měl pedagog na jednotlivých stupních karierního systému ovládat, doplněný o etický kodex. O návrhu je nezbytné vést s učiteli debatu tak, aby ho po zavedení přijali za svůj, jako nástroj, který vnímají jako užitečný a podporující jejich profesi. Jedině tak splní svoji funkci.

Miroslav Hřebecký, EDUin, řekl: "Smyslem a cílem kariérního řádu by měl být učitel jako otevřený člověk, který se celý život vzdělává, je při tom podporován a jeho inciativa pro něj má i finanční přínos. Na takový systém by ale musely být vyčleněny mnohem větší prostředky. Dnes, v rámci peněz přidělených školám na další vzdělávání, nemá ředitel ani na to, aby poslal jednou za rok všechny své učitele na jednodenní seminář.“

12 komentářů:

Unknown řekl(a)...
11. prosince 2015 v 12:31  

kariérní systém, (řád) slouží slouží ke strukturalizaci pracovních pozic (vertikálně i horizontálně),ve firmě tak začnete jako poslíček a skončíte jako generální ředitel,mezitím jest několik stupňů přes které jest nutno projít,a každý stupeň vyjadřuje určitá stupeň a typ vzdělání,často i léta praxe,ve škole máme pouze dva stupně učitel a ředitel (jeho zástupce),tudíž vymýšlet zde nějaké pidloviny jest zbytečné

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. prosince 2015 v 12:45  

ve škole máme pouze dva stupně učitel a ředitel

Ve škole máme čtyři stupně. Pytlik, učitel, řiťolez a ředitel.

luboš řekl(a)...
11. prosince 2015 v 13:53  

Tak zvaný kariérní řád samozřejmě nic (co by se týkalo pomoci učitelům nebo jejich rozvoji) nezmění.
Jediným efektem je nemalá"apanáž", poskytovaná z příslušných projektů EU již několik let "kariérním badatelům".

Jiri Janecek řekl(a)...
11. prosince 2015 v 16:10  

"Dnes, v rámci peněz přidělených školám na další vzdělávání, nemá ředitel ani na to, aby poslal jednou za rok všechny své učitele na jednodenní seminář"

To je myslim klicova veta pro pochopeni pozic Eduinu ke kariernimu radu.

Jinak za stareho rezimu jezdili moji rodice - oba ucitele - jednou za kvartal do okresniho mesta, tam se sesli z uciteli sveho oboru, probrali stavajici situaci a nove trendy, neco se nakoupilo a jelo se domu...
Asi jsem tou totalitou hluboce indokrtinovany, ale myslim, ze by se o podobnem modelu mohlo zase zauvazovat. (ono by se to dalo uchopit i pomoci tech modernich teorii s pomoci modernich slov, ze jako je lepsi peer-to-peer koucing se supportem mezi uciteli navzajem nez nejaka DVP-show, ktera se muze stokrat tvarit alternativne a aktivacne, ale furt je to vetsinou nejaka cuza s meotarem, ktera rozdava rozumy zepredu, jako v klasicke skole...)

tyrjir řekl(a)...
11. prosince 2015 v 18:02  

ČESKÉ VEŘEJNÉ ŠKOLSTVÍ JE ŘÍZENO NEVLÁDNÍMI ORGANIZACEMI?

Nechť laskavě pan Hřebecký, který na konferenci Budoucnost pro školu žádal za Eduin MŠMT tzv. necentralizovat péči o koncipování školství na resortní instituce a nechat zde tzv. velkou míru neziskových organizací (Blok 3, část 2 od 10.50 min), nechá společně s Eduinem starost o Kariérní řád a DVPP učitelů, které představitelé Eduin tolikrát hrubě znectili, ředitelům a zřizovatelům škol, pedagogickým fakultám, NÚV, NIDV a samotnému MŠMT.

České školství je podle soustavy právních předpisů ČR i EU spravováno a řízeno těmi, kteří v něm pracují, a těmi, kteří za něj resortně zodpovídají, a nikoli nějakými nevládními organizacemi. Eduin je samozvanou nevládní aktivistickou organizací s ne zcela zřejmým financováním a ne zcela jasným vztahem k českému veřejnému školství. Eduinu myslím nepřísluší strkat nos do kompetencí státní správy a řízení školství způsobem, kterým to dělá a který mu MŠMT až dosud ne zcela pochopitelně dovolovalo.

Na nevhodnost intervencí nevládních organizací do koncipování českého školství směrem k MŠMT ČR i školské veřejnosti myslím správně poukázali i poslanci Parlamentu ČR přítomní na konferenci Budoucnost pro školu (Blok 1 - část 4, od 16.30 min).

Domnívám se, že opovážlivost, se kterou se Eduin a jemu podobné nevládní organizace snaží i nadále autoritativně intervenovat do kompetencí státní správy českého veřejného školství je dost zarážející a MŠMT by s tím mělo mnohem rozhodněji něco udělat.

J. Týř

Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/sledujte-1-rocnik-odborne-konference.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/video-1-rocnik-odborne-konference-skola_23.html
https://www.youtube.com/watch?v=3n62tV30lXI&index=2&list=PLD_48WTXRpqNHvUk2sG38wIiafzvKSP0r
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/infografika-audit-vzdelavaciho-systemu.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/bohumil-kartous-moc-dlouhy-stin-na-to.html

Nowak řekl(a)...
11. prosince 2015 v 18:35  

Intervence Eduinu jsou na pováženou zejména z hlediska jejich obsahu, argumentace. Zde: "Je třeba, aby se kariérní systém soustředil především na dlouhodobou motivaci zkušených délesloužících pedagogů, kteří jsou potenciálně ohroženi syndromem vyhoření..." - KŘ tedy má sloužit tedy hlavně pro učitele někde 50 let a zejména pro ty před důchodem? Možná jako jakýsi bič, který nahradí nadšení mládí a ubývající síly.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
11. prosince 2015 v 19:42  

"Namísto čtyřstupňového systému, který měl pomáhat začínajícím učitelům stejně jako těm zkušeným"

EDUin zjevně nic nepochopil: čtyřstupňový nepomáhal nikomu, snad jen cvachoviotým mentorům. Začínající uvrhl do nejistoty (smlouva na dobu určitou) a na většinu zkušených se vykašlal (3. a 4. stupeň byl jen pro 20 % vyvolených). Pochopilo to i ministerstvo.

Unknown řekl(a)...
11. prosince 2015 v 21:02  

U kariérního řádu v podání Chládka dozajista zaujala myšlenka tzv. trojkařů a čtyřkařů. Postoupit do těchto stupňů bylo avizováno jen pro 20% kantorů. Byl tedy vysoce diskriminační, pač na každé škole je nejméně 80% kvalitních kantorů. Návrh byl absolutní zmetek. Vytvořit ho mohli vskutku jen hlupáci, kteří nikdy neučili.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
11. prosince 2015 v 21:37  

Stojí za povšimnutí, že proti původnímu návrhu se EDUin tak jednoznačně nevyjádřil. Možná proto, že má blíže k těm 20 % vyvolených, zatímco na většinu kašle.

tyrjir řekl(a)...
12. prosince 2015 v 15:58  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
12. prosince 2015 v 16:30  

Eduin, zdá se, ještě nepochopil že pro české veřejné školství není formální ani významnou neformální autoritou, i když některá média tak některé jeho představitele berou. Pochopil už to taky nejvyšší správní úřad českého školství zvaný MŠMT?
J. Týř

Unknown řekl(a)...
13. prosince 2015 v 11:41  

EDUin rozumí školství jako koza petrželi.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.