Zdeněk Sotolář: Inkluze jako byznys

sobota 7. listopadu 2015 ·

Debaty o inkluzi naplňují všechny druhy médií, ze všech stran se ozývají varovné hlasy. Jenom ministryně školství a její náměstkové jako by za neprodyšnými zdmi pevnosti na Karmelitské nic neslyšeli.


V páteční televizní debatě Máte slovo bývalé kotelnice Jílkové působil pan náměstek Fidrmuc jako věrozvěst z časů první pětiletky. Jakápak rizika, stačí si vyhrnout rukávy, a když to jde na jedné škole, musí to jít samozřejmě rovnou na všech. A nejlépe co nejdříve. – Proč? Inu, nezapomínejme, že inkluze je také očekávaná báječná příležitost pro byznys.

Nejistota, zmatek a rizika – které inkluze diktovaná z Bruselu přináší státním základním školám – přinese naopak hojnou žeň školám soukromým, jak upozornila mluvčí Rozhněvaných matek. A stačí sledovat veřejné zdroje a nikomu neunikne, že soukromých škol právě v tomto inkluzívním čase přibývá. SCIOškola nemá ani jeden rok a už otevírá další dvě pobočky.

Stejný byznys se začíná točit kolem mýtických asistentů. Příležitosti se chápou neziskovky, například takový Rytmus už dnes nabízí vzdělávací kurz pro asistenty za 9500 Kč. Jistě nezůstane sám a na své si určitě přijdou další agentury a jako v minulosti i pracovníci MŠMT jako vedlejší příležitost. Bodejť by pak inkluze neměla u mnohých podporu. Kšeft je kšeft.

Převzato z blogu autora na iDNES.cz.

17 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 19:55  

Už teď se to skrzevá všechna ta školení a kurzy rýsuje jako slušný vývar.
Odborní konzultanti a odbornící na vzdělávání tlačí na pilu. Čím dřív nový systém zkolabuje, tím dřív budou moci hlásat, že za to mohou neschopní učitelé, a že jsou to oni, pravověrní věrozvěsti, ke kterým mohou nešťastní rodiče svoje nebohá dítka uchýlit.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 20:58  

A to se chystá další novotvar rvp tentokrát ve jménu pracovního vyučování. Rychle si dejme akreditovat nějaký seminář na ptačí budky.

Unknown řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 21:37  

Ano a největší kšeft bude školení učitelů jak tu inkluzi dělat. Tam si neziskovky vývaru užijou. Už vidím to školení s bohatým občerstvením, kde třeba Bob Kartouz vypráví učitelům své fráze o Finsku a praktickou radu jim nedá žádnou.

Největší sranda na tom je, že ačkoli my na "speciálkách" o dětech s postižením víme z praktického hlediska nejvíc, nás se jak je tradicí stoprocentně nikdo na nic ptát nebude.

Ale je to nakonec logické. Mohli bychom maximálně říct že to prostě nejde.

Osobně jsem ve škole vyzkoušel experimentálně v první třídě spojit žáky s LMP s žáky s poruchami učení a chování . Bylo jich deset zhruba napůl. Už v pololetí jsem to odpískal. Když chtěla učitelka zvládnout učivo běžné základky s jednou půlkou na žáky s LMP prostě nezbýval čas.

Mimochodem zaregistroval někdo s těch co nás poučují třeba fakt že žák první třídy s LMP samostatně pracovat nedokáže, takže "malotřídková" práce v odděleních s nimi realizovat prostě nejde ?

Unknown řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 10:24  

Inkluze je velký kšeft i pro autory různých "metodických" materiálů pro školy, rozmanitých nesmyslných dokumentů, pro pracovníky a lektory vzdělávacích agentur, pro řešitele všelijakých podivných projektů, ale hlavně a především pro soukromé školy, kam se budou uchylovat zdravé děti před postiženými a posléze i postižené před těmi intaktními.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 17:20  

Nechtěl bych být u toho, až paní ministryni docvakne, co všechno svojí aktivní podporou této zpropadenosti způsobila. První, kdo jí to řádně zasolí budou sami inkluzní byznysmeni, aby se za svého dílu odpovědnosti vyvlékli. Už jí to nikdo nikdy neodpáře.
Asi tak, jako kancléřce Merkelové její zvací pobídky.
A také by mne doopravdy zajímalo, jaké možnosti budou mít rodiče, které budou chtít svoje děti uchránít před tím každodenním školním mumrajem. Já si to doopravdy nedovedu představit. Ve třídě učitel, asistenti, všelijaké prapodivně se chovající děti, které mají různé úlevy, neustále změny, přesuny, prostě mumraj. Jen na to klidné a tiché dítě se mnoho ohledu nebere. Prý to ale dětem prospívá. Podle nějakých zahraničních průzkumů. Co když je ale rodič jiného názoru, a chce pro svoje dítě trošku jiné podmínky, prostě. Jaké má on možnosti?

Unknown řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 19:32  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 20:13  

Už jsem to někde psala, ale ještě to s dovolením jednou zopakuji:

Celá inkluze je to podvod století, který zlikviduje dlouho budované kvalitní speciální školství, poškodí většinu postižených dětí a sníží úroveň vzdělanosti celé populace nejméně pro jednu generaci. Pak se přijde na to, že to byl omyl a začne se to složitými cestami napravovat.

Inkluze i její napravování bude nepochybně stát spoustu finančních prostředků, které mohly být využity ve prospěch žáků a učitelů.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 21:17  

Teď už jen najít nějaký vhodný název pro v budoucnosti nově institucionalizovaný typ školy, jehož nezbytnosti pro spásu české vzdělanosti budou mít kovaní odborníci na vzdělávání a odborní konzultanti plné klávesnice. Projekt bude stíhat projekt, školení, kurzy... Feřtek s Kartouzem na barikádě reformy českého školství...
Tipnul bych si, že to bude ve všech pádech skloňovaná Podpůrná škola.

Unknown řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 21:22  

Trochu bych to upřesnila:
Základní škola podpůrná?

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 21:41  

Myslím, že zanedlouho bude aktuální i střední.
Nakonec, ředitel Šteffl hovoří také o vysoké škole pro studenty s nižšími studijními předpoklady.
Časem se určitě objeví i Skutečně podpůrná škola. Ale to už bude úplně jiný lejvl.

tyrjir řekl(a)...
9. listopadu 2015 v 1:18  

Vzdělávají PedF v Česku dostatečný počet speciálních pedagogů?
MŠMT by myslím mělo zveřejnit přehledný seznam českých pedagogických fakult, kde se studuje speciální pedagogika (Fakulta - celková kapacita - volná kapacita). Z přehledu by, myslím bylo vidět i to, zda je tzv. inkluze řádně zajištěna co do počtu pro ni vzdělávaných speciálních pedagogů. Bylo by vidět i to, zda UJAK nabrala tolik posluchačů SpecPed důvodně nebo nedůvodně. J. Týř

Unknown řekl(a)...
9. listopadu 2015 v 9:57  

Speciální pedagogy s učitelstvím nevzdělávají skoro nikde. Patrně se předpokládá, že speciální pedagog už nikdy nebude učit, pouze( bez praxe a zkušensotí) bude radit ostatním.
Této skutečnosti vy(zne)užila UJAK a nabrala několik set zájemců ke studiu učitelství.

tyrjir řekl(a)...
9. listopadu 2015 v 18:54  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
9. listopadu 2015 v 19:15  

Takže UJAK tím nadpočtem ke studiu přijatých speciálních pedagogů šla vlastně vstříc potřebám školní praxe? Potřebám, které PedF ostatních VŠ nenaplňovaly a nenaplňují? On ten připravovaný inkluzivní systém nepočítá s větší potřebou speciálních pedagogů a chce je nahradit polovzdělanými, málo zaplacenými a mnohdy jen na částečný úvazek pracujícími asitenty? Je vůbec možné, aby tohle byla pravda? J. Týř

Unknown řekl(a)...
9. listopadu 2015 v 22:46  

No, je to všechno roztomilé. My vlastně stojíme o to, abychom mohli vzdělávat méně vzdělavatelné, protože ti chytří jsou nebezpeční. Tak se mi zdá, že český systém je nejlepší na celém světě a proto se nehodí. Tolik chytrých lidí ho cizelovalo, dbalo na odbornou příslušnost, aby každý s individuálním zdravotním a smyslovým postižením byl vzděláván podle svých individuáních potřeb a mohl dosáhnout maxima, hlavně dosáhnout sociální samostatnosti. Tady vůbec nejde o obsah a o děti, jsou to klišé a formality. Proboha, hlavně abychom nebyli nejlepší. Polovzdělanci rozhodují o tom, jak se věci budou dít. Máme přece vzory, ale jaké? Významné osobnosti se zneužívají pro podporu hloupých rozhodnutí, polopravdy vytržené z kontextů viz. prof. Matějček. Zdravý selský rozum je nám zapotřebí a přeji si, aby má vnoučata vyrůstala ve společnosti, kde růžová je růžová a ne že někdo nařídí, že je černá.Děkuji.

Unknown řekl(a)...
10. listopadu 2015 v 11:18  

Na jedné z besed v Modré posluchárně FFUK byl prof. Matějček dotázán, zda se mohou žáci s mentálním postižením vzdělávat v běžných školách.
Jeho odpověď zněla: "To samozřejmě mohou, ale nic se tam nenaučí."

Jirka řekl(a)...
10. listopadu 2015 v 20:43  

Sháním dláto a kladivo. Škoda, že v Karmelitské nemají pořádný portál. Já bych jim tam tu lapidární odpověď na problém zvaný inkluze zadarmu ťuknul. Děkuji za milou vzpomínku na opravdového českého vzdělance oplývajícího selským rozumem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.