Přečtěte si: Příští rok zaniknou zvláštní školy. Tisíce dětí půjdou do běžných tříd

úterý 22. září 2015 ·

Ministerstvo školství chystá na příští rok přelomovou změnu. Do základních škol pošle až 15 tisíc dětí s lehkou mentální retardací a jinými poruchami. Praktické školy, kam chodí dnes, úplně skončí. Novela už začala platit, upozorňuje MF DNES.


Z článku Václava Ferebauera v iDNES.cz vybíráme:

Ministerstvo novinkou reaguje na převážně zahraniční kritiku, podle které v českých praktických školách končí často děti ze sociálně znevýhodněných rodin, zejména romských. V západní Evropě obdoba praktických škol neexistuje. Pokud není dítě vážně postižené, chodí do běžné školy.

„Ta novela je průšvih. Teď budou diskriminovány všechny skupiny dětí, ty s mentálním postižením nejvíce. Budujeme tu desítky let systém, který nám v Evropské unii závidí, a teď jde vše do kopru,“ uvedl pro MF DNES Petr Petráš, ředitel praktické základní školy v Kyjově.

32 komentářů:

Unknown řekl(a)...
22. září 2015 v 9:35  

Veřejné školství jde definitivně do kytek. Evidentně končí pedagogická kariéra kolegů na praktických školách a taky většiny těch na školách hlavního vzdělávacího proudu. Ti skonči přinejlepším na psychiatrii a v horším případě sejdou vlastní rukou. Nastane ten správný rozkvět soukromého školství, pač to co má nohy tam uteče - žáci i někteří učitelé. Osmiletá a šestiletá gymnázia v celé ČR si tak klidně můžou otevřít o jednu až dvě třídy více v každém ročníku. I zde bude nabito. Ze ZŠ hlavního vzdělávacího proudu se tak stanou novodobé praktické školy. Žáci, kteří přejdou z praktických škol nezažijí nikdy pocit úspěchu, pač i na ZŠ zůstane několik průměrných žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Nenaučí se pořádně číst, psát, počítat. Prostě nezvládnou současné ŠVP. S laťkou se bude muset jít rapidně dolů. Jakékoliv centrální přijímací zkoušky pak postrádají jakýkoliv smysl.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
22. září 2015 v 10:28  

Jaká síla se tomu může postavit?

Většina učitelů je proti
Většina odborníků je proti
Veřejnost téměř kompletně proti (diskuse na idnes je jednoznačná, byť je to jenom "diskuse")

Ublíží to dětem "normálním" i těm "postiženým".

Tak ku.va co se s tím dá udělat?

Odbory nic? Pro toto se nedá stávkovat? Aspoň se ozvat? Vždyť to také zhorší podmínky učitelů nebo ne? Nás budou popotahovat, proč Pepík neuspěl v testech.

Dovede si někdo představit podobně debilní nařízení v nemocnicích nebo na dráze?
Budeme krvácet na chodníku a "jezdit" pěškobusem.

Nic, klídek, pohoda.

poste.restante řekl(a)...
22. září 2015 v 10:40  

Když jsme nedokázali stávkovat za vlastní podmínky pro práci a slušný plat, říkal jsem si, že mne koneckonců nikdo nenutí tuhle práci za tak mizerných podmínek dělat.

Teď už ale nejde o nás a naše (ne)pohodlí či prestiž.
Teď už jde o naše žáky a často i o naše vlastní děti a vnoučata.
Jestli má za něco smysl jít do stávky, tak je to TOHLE.


Když něco dělá celá Evropa, pořád to ještě neznamená, že to dělá správně.
Evropa také v roce 1938 jásala, jak se jim konečně podařilo Hitlerovi zacpat hubu...

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. září 2015 v 11:21  

Zde jsou tisíce děkovných dopisů - jen od rána.
http://zpravy.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A150921_211159_domaci_fer
1/Celá EVropa to nedělá. Pokud si někdo dá tu práci tak zjistí, že speciální školství je v každém státě.Takže LŽI
2/Celé mi to přijde jako blbá novinářská práce. Nikde, v žádné vyhlášce a ni v tom zákoně není napsáno, že od 1.9.2016 končí praktické školy. Takže:
a:novináři mají více informací než my
b:novináři jsou totální trotlové a rozdmýchávají vášně´ála Blesk
c:???
Jak má tuhle situaci člověk zhodnotit, aniž by požil jediné sprosté slovo??? To nejde!!!!!!

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. září 2015 v 11:29  

Jestli má za něco smysl jít do stávky, tak je to TOHLE.

Jestli TOHLE TEĎ nezvedne ředitele škol, zřizovatele a především pak rodiče, tak CO a KDY?
Tedy pardon, a nic ve zlém, ale poněkud mi uniká, proč by se v tomto případě, a mnohých dalších měli angažovat právě učitelé? Zvláště, když na ně kdekdo sere.
Vždyť je to evidentní. Rozvrátit, co se ještě rozvrátit dá, a pak nastoupit s tím, vždyť jsme to přece říkali. Tak šup, šup. Penízky sem, a MY vám už ukážeme, jak se to dělá, ponovu. Nakonec se skleníkovou tezí jste přišel Vy, pokud se nemýlím, Ould Šetrhende... hi, hi,

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. září 2015 v 11:29  

Mohu zde mluvit jen sama za sebe.Pokusím se ,snad za pomocí kolegů z Učitelského profesního sdružení, oslovit i ty odbory. Právě jim jsme totiž posílali připomínkovanou vyhlášku. A v té nic o striktním rušení nebylo. Pouze náznaky plíživého rušení, to ano.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. září 2015 v 11:31  

aniž by požil jediné sprosté slovo

Snad vypustil, ne?

Unknown řekl(a)...
22. září 2015 v 11:36  

Je to vskutku zajímavá informace. Každopádně paní ministryně konečně otevřeně říká to, co po několik let ministsrtvo navenek popíralo a uvnitř připravovalo. Co k tomu říct? Pouze snad to, že ministryně školství se veřejně postavila do čela křiklounů z neziskovek, těch socialistických pachatelů dobra, kteří nasměrovali naše regionální školství konečně do Evropy - tentokrát k větší negramotnosti a k více chronicky neúspěšným. Jenom to potvrzuje anarchii v naší společnosti - kdo více křičí, byť nesmysly, je vyslyšen, kdo se o věci snaží slušně diskutovat a uplatňovat odborný pohled, má smůlu, byť jej podpoří na sedmdesát tisíc občanů.
Paní ministryně jistě ví co činí, byť za jejím rozhodnutím bude zástup neúspěšných.
Jen mne mrzí, že na tomto kroku participovaklo několik odborníků z praxe, kteří svoji odbornost popřeli za třicet stříbrných a nyní se rozhořčeně diví co to ministerstvo provádí. Inu, blahoslavení chudí duchem. Učitelstvo je až na vyjímky stále stejné - nejdřív mlčí, potom brečí.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
22. září 2015 v 11:52  

Rozdíl mezi školou základní apraktickou je pouze ten, že dítě v praktické dostane skoro dvakrát více peněz, ve třídě je podstatně méně žáků a je víc dílen, pozemků a učivo je probíráno pomaleji. Navíc si může dovolit poměrně dobré vybavení a také psychologa. A to hlavní, učitelé tam jsou speciálně vzdělaní, mají vysokou školu na to, jak s těmito dětma pracovat.
Absolvent takové školy je postaven na stejnou úroveň a může se hlásit na jakoukoliv další střední školu.
Ještě doplním, že tyto školy nijak neevidují, ani nemají jak, kdo je a kdo není rom. Pokud tedy evropské komise operuje s nějakými čísly, je to podvod a lež!!!
Tak a teď mě vysvětlete někdo jeden jediný důvod, proč tyto velmi dobře fungující školy máme rušit!
P.S. Myslíte že to co vede pan Dobšík jsou skutečně odbory? To se tedy směju.....

tyrjir řekl(a)...
22. září 2015 v 13:23  

Je myslím potřebné utřídit argumenty podle závažnosti a obrátit se i na zřizovatele škol. Jednotlivě i společně na obce (i starostové mají tuším nějaké regionální i republikové ogranizace)a jednotlivě i společně na kraje (ty mají zase tzv. Asociaci krajů) . Srozumitelně popsat, vysvětlit, požádat o stanovisko a podporu.
Jiří Týř

Jiri Janecek řekl(a)...
22. září 2015 v 13:58  

No nevim, kdyz se na zacatku 90. let prodluzovala ZS na 9 let, byl tam tusim nejaky 2-3-lety prechod... Chapu to dobre, ze toto se 1.9.2016 zavede vsude bez nejakeho pilotniho provozu?
Nemeli by byt aspon vsichni ucitele vyzvani k podpisu nejake deklarace, ze se s tim ztotoznuji? Aby to fungovalo...
Revolucni nasazeni nasich inkluzionistu by jim zavidel i Trockij...

----------------------
"Tak a teď mě vysvětlete někdo jeden jediný důvod, proč tyto velmi dobře fungující školy máme rušit!"
No, neni asi vhodna doba na cynicke vtipky, ale vite co to je baraku a casto na celkem dobrych adresach? To jen, ze od tech starostu bych az tak moc necekal...

Unknown řekl(a)...
22. září 2015 v 14:02  

22. září 2015 11:21

Mám obavy, že praktické školy se dozví verdikt jako poslední. Pokud to bude skutečně pravda, pak se domnívám, že ČSSD projede volby nejen krajské, ale také do parlamentu a to pěkně na dlouho.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. září 2015 v 14:06  

obrátit se i na zřizovatele škol

Pokud si po včerejším vývoji zřizovatelé škol dnes nic neuvědomují, pak jim zítra nic nevysvětlíte.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. září 2015 v 14:08  

Revolucni nasazeni nasich inkluzionistu

Tak to spíš ILUZIonistů.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. září 2015 v 14:13  

ČSSD projede volby nejen krajské

Školství voliče nezajímá.
Voliči-žáci k volbám nechodí a voliči-rodiče si nemají z čeho vybrat.
Politická seskupení mají školství jako svoji nejvyšší prioritu šmahem všechna.

Unknown řekl(a)...
22. září 2015 v 14:21  

Praktické školy představují pro své žáky vysoký pedagogický nadstandard, který spočívá především ve vysoké kvalifikovanosti jejich učitelů, v odborném zázemí jejich propracovaných vzdělávacích programů, metodických materiálů, speciálních učebnic atd., ve vhodném vybavení jejich budov a tříd,umožňujících výuku malých skupin žáků, jimž se učitelé mohou individuálně věnovat.
Toto vzdělávání je finančně nákladnější než vzdělávání žáků běžných škol, takže nelze mluvit o žádné diskriminaci ani nižší úrovni poskytovaného vzdělání.
Díky základním školám praktickým u nás téměř nemáme žádné negramotné občany, pokud nepočítáme lidi s těžkým mentálním postižením a některé nově přicházející imigranty. Tuto situaci by nám mohlo mnoho zemí závidět.Snahu změnit ji k horšímu a tvářit se, že vytváříme jakési "rovné příležitosti " chápu jako projev schizofrenie.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. září 2015 v 14:24  

Tady už nejde "jen" o praktické školy nebo inkluzi, tady jde o způsob komunikace MŠMT s veřejností, jak rodičovskou, tak učitelskou. Arogance v přímém přenosu.

A na stole jsou další věci, kariérní řád a revize RVP.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. září 2015 v 14:25  

http://www.eduin.cz/tiskove-zpravy/tiskova-zprava-zpravy-o-chystanem-ruseni-zakladnich-skol-praktickych-drive-zvlastnich-jsou-zamerne-zavadejici/

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. září 2015 v 14:26  

Takže jsem měla pravdu: viz:http://www.eduin.cz/tiskove-zpravy/tiskova-zprava-zpravy-o-chystanem-ruseni-zakladnich-skol-praktickych-drive-zvlastnich-jsou-zamerne-zavadejici/
V tom má prezident pravdu, že novináři jsou banda pitomců (promine mi těch pár, kteří pitomci nejsou).
Že se ale chystá nenápadné rušení formou NEPŘEŘAZOVÁNÍ DĚTÍ do praktických škol, to nepopírám ani já.

Eva Adamová řekl(a)...
22. září 2015 v 14:35  

Hlavně klid. To, že něco je napsáno v novinách, ještě neznamená, že to tak opravdu bude. Ten článek je plný polopravd a dezinformací. Např. tvrzení, že speciálních škol je po celé republice jen deset je naprostá pitomost. Vždyť téměř každá základní škola praktická je spojená se základní školou speciální.

Doporučuji přečíst: paragraf 16 odstavec 9 na str. 10, paragraf 46 odstavec 3 na str. 43 a paragraf 49 odstavec 2 na str. 34.

V novele sice nenajdete terminus technikus praktická škola, ale z výše uvedených paragrafů vyplývá, že se mohou zřizovat nejen školy s upraveným vzdělávacím programem ale i třídy s upravených vzdělávacím programem na běžných školách, což by věci možná spíše pomohlo. Ona totiž situace, že mentálně postižené děti v oblastech, kde jsou spíše menší obce, jezdí do praktických škol umístěných v nejzastrčenějších obcích s mizernou dopravní dostupností, kde se tyto školy zřizovaly za totáče ze dvou důvodů: aby tato děcka nebyla moc na očích a aby se využily vyprázdněné budovy po zrušených málotřídkách, není nijak ideální. Přitom jsou v těchto oblastech poloprázdné běžné základky ve větších dopravně dostupnějších městech, které by tyto třídy v pohodě zřídit mohly.

Unknown řekl(a)...
22. září 2015 v 14:36  

"Jen ministerstvo uvažuje o zrušení přílohy vzdělávacího programu pro základní školy, který je určen pro děti s lehkou mentální poruchou (LMP)".


Mám takový pocit, že pan Feřtek zaspal dobu. RVP s přílohou LMP snad byl zrušen již před nějakou dobou.

Unknown řekl(a)...
22. září 2015 v 14:41  

"tvrzení, že speciálních škol je po celé republice jen deset je naprostá pitomost. "

V našem kraji vím jen o jedné. A při počtu krajů to dozajista bude o něco více.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
22. září 2015 v 14:42  

Zavádějící to asi je, ALE to co se děje doopravdy je velkou chybou i tak a veřejnost o tom možná neví. Přesto, že novináři většinou píší nesmysly, může to možná aspoň pomoct v diskusi (i když si velké iluze nedělám).


Eva Adamová řekl(a)...
22. září 2015 v 14:44  

Já myslím, že tentokrát pan Feřtek nezaspal a autor článku Marek Přibil by zasloužil přibít na vrata.

Eva Adamová řekl(a)...
22. září 2015 v 14:49  

Víte oni si za to totiž učitelé mohou tak trošku sami. My taky máme na škole ve druhé třídě žáčka, který měl propadnout, ale učitelka mu dala "nemilosrdně" trojky, protože se domnívala, že po prázdninách půjde do praktické školy. Leč ouha, PPP to nedoporučila, protože jaksi není důvod, když to v první třídě zvládl na "trojky", že.

Unknown řekl(a)...
22. září 2015 v 15:44  

Což takhle vyjádření MŠMT k problematice, která rozbouřila učitelskou a rodičovskou veřejnost?
Což takhle absolutní dementi a závazek, že k tomu nikdy nedojde. Je MŠMT ještě ministerstvo školství nebo jen ministerstvem, které pečuje o motocyklové závodníky na brněnském okruhu? Nevázne nějak komunikace směrem dolů? MŠMT sice nemusí odpovídat na každý štěk v novinách, ale tady to je nutné.

Lexxa řekl(a)...
22. září 2015 v 16:07  

A nakonec nebyl ten článek v BlaFDnes sepsán takto schválně? Co se sem napsali diskutéři (namátkou Jana Karvaiová, CatCatherine25, Zdeněk Sotolář a jiní), jak ta slavná inkluze dopadne, o tom jak se někdo, kdo je již téměř považován za odborníka, stane blcem díky tomu, že pro MŠMT něco připomínkuje a oni mu na to stejně séřou, ale prohlásí, že spolupracovali s odborníky z praxe. Co se sem napsalo o tom, kdo a co za lidi nám podsouvají prafabrikát úspěšné inkluze a na ministerstvu si stejně kuli dál pikle podle předem daných not ve stylu "o vás bez vás" a podle hesla "zájem dítěte je vždy až na posledním místě". Mám zkušené kolegyně, kdy jedna říká, "že poslední, kdo dělal pokusy na dětech byl Mengele" a druhá tvrdí, že "inkluze je stejná idea jako komunismus". Mají velký kus pravdy. Není ten článek tak sepsán schválně, aby se už konečně odpovědní probudili???
PS: Málokdy je na lžidnes vidět, aby pod článkem přibývaly 4 komentáře za minutu po dobu cca 6 hodin v kuse. Snad i to svědčí o tom, že jakýs takýs zájem obecenstva existuje.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. září 2015 v 16:27  

Málokdy je na lžidnes vidět, aby pod článkem přibývaly 4 komentáře za minutu po dobu cca 6 hodin v kuse. Snad i to svědčí o tom, že jakýs takýs zájem obecenstva existuje.

1. Konečně se trefili do tématu k zvýšení ukazatele čtivosti.
2. Víceměně úspěšný pokus o odvedení pozornosti od neméně obdobného průšvihu.
3. Dnes už standardní sdělovací tatrmanství.
Mohla by následovat úvaha, kdo tím co sleduje, kumu to k čemu slouží.
Nezbývá tedy, než nitky rozplétat.

Tajný Učitel řekl(a)...
22. září 2015 v 17:21  

Léčba šokem, který může vést k úmrtí pacienta.

Unknown řekl(a)...
22. září 2015 v 18:36  

Pro paní Adamovou:
Minulý pátek jsem měla možnost hovořit se speciální pedagožkou jistého zařízení pro postižené děti a mládež. Informovala mě, že byli z vyšších míst informováni o tom, že opravdu dojde ke zrušení praktických a speciálních škol tak, že v celé ČR má zůstat pouze deset zařízení pro velmi těžká postižení. Takže asi na tom něco bude.

Slávina řekl(a)...
23. září 2015 v 8:22  

AD pan Janeček
Pilotní provoz? Ale ano, probíhá - ZŠ Jáchymov, ZŠ Poběžovice a dalši malé ZŠ, kde není jiná možnost ...ukazují, jak to jde!
Propagátorům inkluze - nyní raději společného vzdělávání - jde o klid v EU kvůli Romům . Jenže na ZŠ praktických zdaleka nejsou jen Romové. Nehledě na to, že nenajdete dítě, které by nemělo kvalitní vyšetření PPP nebo SPC ."Zdravé" děti se do speciální školy nedostanou. A nikdy nedostaly! Speciální pedagog záhy pozná, co je LMP a co pouze opoždění vlivem nízkého sociálního zázemí.
Plošná inkluze dětem s LMP nepomůže, ale většině dětské populace uškodí . Nikdo se nezamýšlí nad potřebou speciální péče pro
děti nadané . Budou mít nadaného asistenta? , aby polovinu vyučovacího času "nepročekaly" , než slabší polovina tříd splní úkoly...?
Možná si poradí neviditelná ruka rodičovské aktivity, až pochopí , co inkluze znamená .

Slávina řekl(a)...
23. září 2015 v 8:22  

AD pan Janeček
Pilotní provoz? Ale ano, probíhá - ZŠ Jáchymov, ZŠ Poběžovice a dalši malé ZŠ, kde není jiná možnost ...ukazují, jak to jde!
Propagátorům inkluze - nyní raději společného vzdělávání - jde o klid v EU kvůli Romům . Jenže na ZŠ praktických zdaleka nejsou jen Romové. Nehledě na to, že nenajdete dítě, které by nemělo kvalitní vyšetření PPP nebo SPC ."Zdravé" děti se do speciální školy nedostanou. A nikdy nedostaly! Speciální pedagog záhy pozná, co je LMP a co pouze opoždění vlivem nízkého sociálního zázemí.
Plošná inkluze dětem s LMP nepomůže, ale většině dětské populace uškodí . Nikdo se nezamýšlí nad potřebou speciální péče pro
děti nadané . Budou mít nadaného asistenta? , aby polovinu vyučovacího času "nepročekaly" , než slabší polovina tříd splní úkoly...?
Možná si poradí neviditelná ruka rodičovské aktivity, až pochopí , co inkluze znamená .

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.