Učitelské profesní sdružení: Otevřený dopis ministryni školství

pondělí 29. června 2015 ·


Vážená paní ministryně,

řada učitelů je velmi znepokojena skutečností, že se o důležitých změnách ve školství rozhoduje bez významné účasti těch, kteří mají největší odpovědnost za vzdělávání a na které všechny změny doléhají nejvíce – bez nás učitelů. Proto jsme se rozhodli založit Učitelské profesní sdružení, jehož hlavním cílem je připojit hlas učících učitelů z praxe k diskusi a k rozhodování o všech změnách ve vzdělávání. V dané chvíli považujeme za zásadní vyřešení těchto problémů:

Žádáme vznik Národní rady pro vzdělávání (její neexistencí je dlouhá léta závažně porušován Školský zákon). Jsme přesvědčeni, že právě Národní rada pro vzdělávání může udržovat kontinuitu vzdělávací politiky a současně může bránit nekoncepčním změnám i tlaku aktivistických a lobbistických skupin. Žádáme, aby v Národní radě pro vzdělávání byli zastoupeni také skuteční učitelé z praxe. Považujeme učící učitele za odborníky ve své profesi. Zástupci učitelů musí být vybráni transparentním způsobem a návrhy musí být předem předloženy široké učitelské veřejnosti. Očekáváme výběr čitelných osobností s jasným programem, osobností, které budou prosazovat kvalitní vzdělávání a také hájit zájmy učitelské profese.

Nechceme zavádět kariérní systém, který neoceňuje dobré učitele, ale oceňuje dobré úředníky. Předložený návrh nebyl připraven ve spolupráci se širokou učitelskou veřejností, nesmyslně bere pravomoci ředitelům a dává je komisím bez odpovědnosti za vzdělávání na konkrétní škole. Autoři předem nespravedlivě určují kvótu učitelů vyšších stupňů. Návrh po odborné stránce odmítla řada zástupců pedagogických fakult, ale jeho autoři to nevzali v úvahu. Varovným signálem je to, že i učitelé splňující podmínky čtvrtého stupně (autoři učebnic, lektoři) takový byrokratický kariérní systém důrazně odmítají. Tento kariérní systém nepomůže učitelům, vedení škol ani žákům, ale odčerpá ze školství obrovské prostředky na svůj vlastní provoz. Další zbytečné papírování ve skutečnosti učitele demotivuje.

Nechceme, aby byla zavedena plošná a netransparentní inkluze žáků na školy, které na to nejsou připraveny: chybí materiální podmínky, chybí odborná příprava učitelů. Hrozí likvidace fungujících speciálních škol, hrozí omezení možnosti rodičů svobodně zvolit nejvhodnější péči pro děti. Záměrně jsou ignorována rizika unáhlené inkluze a její devastující dopady na veřejné školy. Aktivisté volají po inkluzi, ale mnozí podporují rozvoj exkluzivních škol udržujících a posilujících selektivitu vzdělávacího systému. Smysluplná inkluze vyžaduje jednak velké investice (odhadujeme desítky miliard), jednak její citlivé postupné zavádění. Je přehlížen názor jak rodičů, tak učitelů, kritika je ostrakizována. Přitom rozumná inkluze podle místních podmínek už mnoho let existuje. Politizace inkluze nepomůže postiženým dětem. Prvním logickým krokem by mělo být zachování přílohy RVP ZV pro vzdělávání žáků s LMP.

Zdeněk Sotolář, mluvčí UPS.

Text dopisu vznikl na setkání UPS 27. června 2015 v Praze.

Učitelské profesní sdružení, www.kantor8.webnode.cz
zdeneksotolar@post.cz

13 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
29. června 2015 v 12:12  

K obsahu dopisu se můžete vyjádřit na http://doodle.com/sd8ywbbz77wqn3f9.

Unknown řekl(a)...
29. června 2015 v 14:18  

S tímto dopisem lze naprosto souhlasit, pač nelze protlačovat takový zmetek, jako tento kariérní řád, za každou cenu. Někomu se to sakra hodně nepovedlo. Těch 20% super "pedagogických lídrů" je dobře napadnutelných. A z toho čouhá byrokracie a neskutečné náklady. I Max Weber by se asi hodně divil.

Jiri Janecek řekl(a)...
29. června 2015 v 15:46  

No, ja nevim, neni hloupe uz to, ze dnes 80 % absolventu nema sanci dostat se ani do toho nulteho stupne?
Tim nechci hajit ten zmetek (na nemz mimochodem pry pracovalo 400 ucitelu z praxe!!!). Jen ze kdyz uz se vyzaduje nejaka profesni priprava, pak by tato mela zarucovat i moznost vykonavani profese...
Takze drive nez budeme zavadet nejaky karierni system, bylo by dobre zacit se bavit o systemu pripravy ucitelu (to zni skoro jako Fertek). A hlavne si jeste drive odpovedet (nebo se aspon zeptat) k cemu by to melo byt dobre, cemu by to melo pomoci, a jak to v praxi asi bude fungovat... Nebudu asi sam, kdo si mysli, ze plany, portfolia s strategie jsou uplne k nicemu. Dokonce bych rekl, ze ve skolstvi nejake frcky jsou spise skodlive z podstaty. Stejne tak aktivita na ukor kvality...

Eva Adamová řekl(a)...
29. června 2015 v 16:25  

"No, ja nevim, neni hloupe uz to, ze dnes 80 % absolventu nema sanci dostat se ani do toho nulteho stupne?"

Tak,tak. Ale možná šance absolventů na uplatnění vzroste, až bude těch 20 % kantorů v 3. a 4. kariérním stupni. Kantoři ve vyšších stupních navíc se sníženým úvazkem budou totiž pro školy zbytečně drazí a zaneprázdnění bůhvíčím, mentorující bůhvíkde, a ředitelé budou raději brát absolventy.

Unknown řekl(a)...
29. června 2015 v 16:55  

29. června 2015 16:25

Ještě dodám to, že po přestěhování jednoduše nenajdou v oboru zaměstnání, protože na ostatních školách budou doživotně zabetonovaní trojkaři. A ředitelé patřičných škol prostě již dalšího trojkaře neuživí. Máte pravdu v tom, že absolvent bude vynikající volba pro každého ředitele. Náklady budou oproti trojkaři poloviční. Jen mě zajímá, zda mzda ve dvojce zamrzne na věky věků nebo ji dokonce sníží (tarif). Ticho po pěšině - za takovou "propagační kampaň" se musí stydět i absolventi mateřské školy.

Marek Adler řekl(a)...
29. června 2015 v 21:18  

Opět je třeba připomenout, že kariérní řád jsou zatím jen prožrané peníze investované do přípravy graficky moc pěkných prezentací. Reálná implementace je ale zatím nulová a dokud nebudou peníze, nulovou zůstane.

Jiri Janecek řekl(a)...
30. června 2015 v 8:37  

S 20 % vyssich sarzi moc penez potreba nebude... Odebere se z osobniho tech neschopnych a tech, kteri se nesnazi (tj tech 80 %). Ten nezbytny koucing si kandidati zaplati ze sveho...
Jo a jeste tu jsou ty nevratne kauce, to je taky nejaky prijem (Jeste mne napada sadisticka predstava, ze dvojkar by se musel treba po peti letech snazit o trojku... A po druhem neuspesnem pokusu by musel uvolnit misto mladsim a schopnejsim).

Eva Adamová řekl(a)...
30. června 2015 v 8:43  

"Jen mě zajímá, zda mzda ve dvojce zamrzne na věky věků nebo ji dokonce sníží (tarif)."

"Reálná implementace je ale zatím nulová a dokud nebudou peníze, nulovou zůstane."

Mám obavy, že ta reálná implementace může vypadat také tak, že se zruší věkový automat! Kantoři v jedničce zůstanou na svých 20 600 Kč. Podstatná část kantorů ve dvojce půjde s platem dolů. A na nich ušetřené peníze si rozdělí trojkaři a jak jinak i ředitelé na odměnách. Vzhledem k tomu, že naše pedagogické sbory za posledních 10 let značně zestárly a hordy kantorů pobírají nejvyšší platový tarif, se tím suma sumárum na mzdových výdajích může i celkem ušetřit.
Nebo snad zůstane věkový automat zachován? V takovém případě by ale trojkový kantor v nejvyšším tarifu věkového automatu vyšel až na cca 37 000 Kč hrubého měsíčně, což už je oproti jedničkovým 20 000 Kč opravdu dost. Ňák se mi této částce nechce věřit.

Unknown řekl(a)...
30. června 2015 v 21:51  

30. června 2015 8:43

Zatím, klid po pěšině. Nelze se o tom nikde dočíst. Věkový automat bude zrušen. To už jsem někde v poslední době slyšel. Prý se neslučuje s kariérním řádem.

Eva Adamová řekl(a)...
1. července 2015 v 14:01  

No tak ono zrušení věkového automatu by mělo logiku, ono se to totiž fakt nějak neslučuje.

Včera jsem si to znovu přečetla a musím konstatovat, že mi před tím uniklo několik věcí.

1. Peníze na učitele v K3 a K4 by měli dostávat ředitelé navíc nad rámec normativů, takže by to tyto kantory nemělo ohrozit.

2. Povinný příplatek pro učitele v K3 je stanoven jen na 3000 Kč, takže žádná sláva.

Jestli tedy zruší věkový automat a zavedou tento blaf, tak půjdeme všichni s platy dolů, budeme koukat jako vejři a bude to mít dopad velmi negativní. Jestli nechají věkový automat zachovaný nezmění se téměř nic, až na to, že zase přibude ředitelům problémů se zajištěním uvádějících učitelů k začínajícím kantorům, přibude jim organizačních a papírových záležitostí se zajištěním jejich "atestací", ambicióznější učitelé se nebudou věnovat výuce, ale papírování, aby dali dohromady své portfolium. A kdo bude dělat na školách výchovné poradce, pokud ty stávající nepřesunou automaticky do K3, netuším.

Nicméně, zatím je skutečně ticho po pěšině, jsou to jen výstupy projektu NIDV a co se s tím teď děje nahoře je otázka.

Eva Adamová řekl(a)...
1. července 2015 v 14:01  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. července 2015 v 19:22  

Přesně tak: co se děje, nevíme. Jsou to "jen" výstupy projektu, určitě drahého projektu, ale nic jiného na stole neleží. To je špatná zpráva. Projektu evropského. To je horší zpráva, protože takový se těžko háže do koše, i když tam (spolu s testováním) určitě patří. Zkusil jsem hledat na navrženém kariérním systému něco dobrého. Marně.

Unknown řekl(a)...
3. července 2015 v 11:47  

1. července 2015 19:22

Protože jsou v tom namočeny evropské peníze, tak je to vlastně úplně jasné. Může to být sebevětší blábol, ale peníze vracet nebudeme. Čerpání evropských peněz "za každou cenu" je přece nyní prioritou vlády. A že by někdo někoho za tento blábol potrestal? Jsme přece v ČR. Angličtina už dokonce přejala náš výraz "tunelování".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.