Problematický odstavec novely školského zákona může vést k nadužívání diagnózy lehkého mentální postižení u žáků

pondělí 9. února 2015 ·

Ve středu 11. února bude Poslanecká sněmovna projednávat ve třetím čtení novelu školského zákona. Novela přichází se systémem podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, který je shodně přijímán širokou odbornou veřejností. Problematické je ustanovení § 16a odst. 5, které rozšiřuje kategorii mentálního postižení. „Jsme přesvědčení, že toto ustanovení by ze zákona mělo být vypuštěno,“ říká Tomáš Habart ze vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni.


Text § 16a odst. 5 zní: „Závisí-li pomoc školského poradenského zařízení na posouzení zdravotního stavu dítěte, žáka nebo studenta, dbá školské poradenské zařízení na to, aby podklady pro výstupy poradenské pomoci byly opatřeny v souladu se zásadami lékařské vědy. Posouzení mentálního postižení dítěte nebo žáka pro účely tohoto zákona vždy vychází z hodnocení rozumových a adaptivních schopností dítěte nebo žáka v souvislostech jeho vývoje a jeho sociálního a kulturního prostředí.“ Stále ovšem nepanuje shoda na jednoznačné interpretaci tohoto ustanovení.

„Oceňujeme, že novela se ubírá směrem k individuální podpoře dětí. Toto ustanovení ale jde opačným směrem. V jeho důsledku může být mnoha dětem neprávem přisouzena nálepka mentálně postižených a žáci, kteří by měli být vzděláváni v hlavním vzdělávacím proudu, by mohli být zařazeni do základních škol praktických. Souvislosti vývoje žáka a jeho sociální a kulturní prostředí mají být zohledněny při stanovení individuální podpory žáka a nikoli pro posouzení jeho mentálního postižení. Poradenská zařízení by místo vymezení kategorie mentálního postižení měla zaměřit svoji pozornost na stanovení podpůrných opatření,“ říká Tomáš Habart ze vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni.

K obavě, že ustanovení zákona by mohlo být zneužito v neprospěch dětí, přispívají také klesající statistiky dětí s mentálním postižením, které svědčí o tom, že minulých letech byla kategorie mentálního postižení nadužívána. Jak vyplývá z dat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, za posledních pět let klesl podíl dětí s diagnózou lehkého mentálního postižení z celkového počtu dětí absolvujících povinnou školní docházku z 2,96 % na 1,84 %. Zároveň jsou dodnes výrazné rozdíly v počtech dětí s touto diagnózou mezi jednotlivými kraji, což svědčí o nejednotné diagnostice mentálního postižení. Za dané situace je další rozvolňování pravidel pro posuzování mentálního postižení vysoce rizikové.

Problematické ustanovení novely školského zákona by navíc vyžadovalo další finanční náklady na implementaci diagnostických nástrojů pro měření např. zmíněných adaptivních schopností, které dnes v České republice neexistují. Využití amerického psychiatrického manuálu DSM 5, kterým argumentují předkladatelé novely, navíc pro tyto účely jednoznačně odmítla i česká psychiatrická obec.

3 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. února 2015 12:14  

za posledních pět let klesl podíl dětí s diagnózou lehkého mentálního postižení

1. Jak se změnil počet diagnostikovaných dětí?
2. Jak se změnil počet dětí s lehkým mentálním postižením?

Jana Karvaiová řekl(a)...
9. února 2015 15:39  

Add1/ o hodně
Add2/ nijak

Jana Karvaiová řekl(a)...
9. února 2015 15:46  

Text § 16a odst. 5 zní: „Závisí-li pomoc školského poradenského zařízení na posouzení zdravotního stavu dítěte, žáka nebo studenta, dbá školské poradenské zařízení na to, aby podklady pro výstupy poradenské pomoci byly opatřeny v souladu se zásadami lékařské vědy. Posouzení mentálního postižení dítěte nebo žáka pro účely tohoto zákona vždy vychází z hodnocení rozumových a adaptivních schopností dítěte nebo žáka v souvislostech jeho vývoje a jeho sociálního a kulturního prostředí.“ Stále ovšem nepanuje shoda na jednoznačné interpretaci tohoto ustanovení.
....
Tato shoda nepanuj právě vzhledem k jedné skupině obyvatelstva, která by se zase třeba mohla soudit ve Štrásburgu.
Jinak jsou ostatní děti těmto politickým mamlasům ale opravdu ukradené. Vím o čem mluvím.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.