Petr Zlatohlávek: Kahoot! – multiplatformní online odpovídač

pondělí 23. února 2015 ·

Informace o zajímavé cloudové aplikaci integrující využití všech dostupných technologií disponujících připojením do internetu. Princip kladení otázek a odpovídání na ně má značný didaktický potenciál a lze ho využít ve výuce libovolných předmětů.


Kahoot! je multiplatformní systém na získávání reakcí žáků propojující formální výuku se světem online přinášející nový pohled na vzdělávání a hodnocení znalostí. Kombinuje prvky soutěživosti se snadností použití mobilních technologií, a vytváří tak okouzlující sociální prostředí. Autorský tým pracoval ve složení Johan Brand, Jamie Brooker a Morten Versvik. Vývoj vychází z výzkumu, který provádí profesor Alf Inge Wang a jeho kolegové na Norwegian University of Science and Technology v Trondheimu. Pokusím se popsat, jak aplikace Kahoot! pracuje, vyzvihnout její silné stránky, nastínit, jak by mohla pomoci ve výuce, a na závěr přidám několik praktických zkušeností z realizace ve třídě.

Kvíz, průzkum a diskuse

Kahoot! nabízí tři režimy - Kvíz (Quiz), Průzkum (Survey) a Diskuse (Discussion). Základním režimem je kvíz, v jehož průběhu jsou žákům postupně pokládány otázky s výběrem odpovědí a jejich úkolem je v časovém limitu vybrat správnou odpověď. Za správnou odpověď získávají body. Důležitým rysem systému je to, že hraje roli i rychlost. Čím rychleji žák na otázku odpoví (samozřejmě správně), tím více bodů získá. Počet získaných bodů se pohybuje od 1000 do 500 podle využitého časového limitu. V případě, kdy žák nestihne odpovědět či odpoví špatně, nezíská žádné body. Režim průzkum je v principu stejný jako kvíz, jen nepoužívá bodové hodnocení odpovědí. Slouží tedy jen jako nástroj pro získání zpětné vazby bez prvků soutěže. Poslední režim diskuse umožňuje získat odpovědi jen na jednu položenou otázku. Využití tak najde jako náhrada hlasovacích zařízení v okamžiku, kdy potřebujete získat od žáků zpětnou vazbu. Takto získané odpovědi mohou např. zahájit následnou diskusi ve třídě.

Aplikační prostředí

Kahoot! je vyvíjen tak, aby pracoval na jakémkoli zařízení vybaveném moderním webovým prohlížečem. Je možné jej provozovat na počítačích, chytrých telefonech, tabletech, noteboocích a dalších zařízeních s přístupem na internet. V současné době lze využít všechna zařízení podporující webové prohlížeče Google Chrome, Mozilla FireFox, Internet Explorer 9+ a další prohlížeče podporující HTML5 se zapnutou podporou JavaScriptu. K dispozici je také samostatná aplikace pro mobilní zařízení, zatím pouze pro uživatele systému Android.

Kahoot! se spouští z počítače, ve třídě se zpravidla jedná o počítač připojený k dataprojektoru, pomocí kterého se na plátno promítá prostředí kvízu. Na plátně se žákům zobrazují otázky a příslušné odpovědi. Tento počítač ovládá autor kvízu, který po přihlášení na portál Kahoot! spustí připravený kvíz. Po spuštění se na hlavní obrazovce zobrazí výzva pro studenty k připojení. Studenti se připojují pomocí počítačů či mobilních zařízení přes webové stránky kahoot.it. Je třeba zadat příslušný game pin (číselný kód), který je vygenerován a zobrazen hlavním počítačem. Po připojení, zadáním kódu a vlastního jména, je student přihlášen a jeho jméno se zobrazí na hlavní obrazovce.

Při řešení kvízu studenti používají své přístroje pouze jako hlasovací zařízení. Všechny důležité informace, otázky a odpovědi jsou zobrazeny hlavním počítačem na plátně. Tento přístup vytváří jedinečný zážitek, kdy žáci nejsou fixováni pouze na svá zařízení, ale musí sledovat, co se děje kolem nich, čímž se vytváří zdravá skupinová dynamika. Tato dynamika je posílena také tím, že po každé otázce jsou na plátně zobrazeny počty správný odpovědí, body a průběžné pořadí.



Kahoot! – přihlášení studentů


Kahoot! – hlasování studentů

Registrace účtu a tvorba kvízu

Registrace pro samotné řešení kvízu není nutná. Pokud budete chtít vytvářet vlastní kvíz, je třeba se již v prostředí Kahoot! zaregistrovat. Registraci uživatele je možné provést zdarma a spočívá ve vytvoření účtu typu učitel nebo student, vytvoření uživatelského jména, hesla a zadání vlastního emailu. U účtu typu student je důležitá věková hranice 16 let. Studenti mladší 16 let nebudou mít přístup k veřejnému úložišti kvízů (Public Kahoots) a nebudou moci svůj kvíz označit za veřejný a tím jej do tohoto úložiště přidat.

Po registraci a přihlášení již můžete vytvářet vlastní kvízy (Kahoots). Je to snadné. Při tvorbě otázek a odpovědí je uživatel omezen jistými limity (počet znaků pro otázku a odpověď, max. 4 odpovědi), které ale jsou pro tvorbu běžných kvízů plně dostačující. K otázkám je možné přidat obrázek nebo vložit video ze serveru YouTube. Využijete-li vložení videa, vkládá se pouze ID požadovaného videa z YouTube. U vloženého videa je pak možné zobrazit jen jeho část.

Vytvořený kvíz můžete dát k dispozici všem, stačí jej označit za veřejný (Public Kahoot). Pak si jej mohou ostatní uživatelé v prostředí Kahoot! vyhledat. Kvízy je také možné sdílet přes sociální sítě (Twitter, Facebook, Pinterest, Google+) nebo jednoduše poskytnout webový odkaz na kvíz emailem. Uživatelé s účty student do 16 let mohou své kvízy nasdílet pouze konkrétním uživatelům nebo přes přímý odkaz na kvíz.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

Tento článek vznikl jako studentská práce.

2 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. února 2015 v 0:36  

Tento přístup vytváří jedinečný zážitek, kdy žáci nejsou fixováni pouze na svá zařízení, ale musí sledovat, co se děje kolem nich, čímž se vytváří zdravá skupinová dynamika.

Jedinečný zážitek! Tak to je ta zážitková pedagogika? Takže:
1. Důraz na rychlost odpovědí!
2. Důraz na soutěživost!!
3. Důraz na výkon!!!
Zdravá skupinová dynamika. To si musím zapamatovat...

Mintaka řekl(a)...
2. března 2015 v 21:18  

Vnitřní motivace nad vnější body. Klid a soustřední nad stres a roztěkanost.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.