Jiří Langer: Asistentům pedagoga pomůžou tři desítky nových metodik

pondělí 23. února 2015 ·

Už na jaře budou moci stávající i budoucí asistenti pedagoga (AP) čerpat rady a návody pro svou práci z metodik, které v rámci projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR vznikají ve spolupráci Univerzity Palackého a společnosti Člověk v tísni. Metodické texty pro asistenty pedagoga jsou vytvářeny jako výstupy jedné z klíčových aktivit celého projektu.


Páteří celé sady metodik práce asistenta pedagoga je celkem deset tzv. velkých metodik, z nichž šest je tematicky směřováno k práci AP u žáků s jednotlivými typy zdravotního postižení nebo znevýhodnění (mentální, tělesné, sluchové, zrakové, narušená komunikační schopnost, poruchy autistického spektra) a čtyři na věkové kategorie u žáků se sociálním znevýhodněním (předškolní vzdělávání, 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, střední vzdělávání). Těchto deset metodických textů detailně rozpracovává katalogy podpůrných opatření, které vznikají v jiné části projektu a nahlíží na ně z pohledu působení AP. Nejsou to tedy jen teoretické učebnice, ale obsahují rovněž řadu podnětných praktických příkladů, námětů apod.

Vedle těchto 10 velkých metodik je vytvářeno i dalších 22 (oproti původně plánovaným 16) tzv. průřezových metodik práce AP, jejichž tematické zaměření vzešlo z ankety uspořádané mezi samotnými asistenty pedagoga a které tak reagují na jejich aktuální potřeby pramenící z praxe. Mezi nejvíce požadovaná témata patří spolupráce AP s učitelem, klima třídy, komunikace a práce s třídou, profesní rozvoj AP.

Na tvorbě všech 32 metodických textů se podílelo více než 80 autorů pocházejících jak z akademické sféry, tak i z oblasti státní správy, pedagogické a speciálněpedagogické praxe, stejně jako samotných asistentů pedagoga. Od září do prosince byly texty vyvěšené na webových stránkách projektu k veřejnému ověřování v praxi. Prostřednictvím elektronického formuláře bylo dosud doručeno více než 700 komplexních hodnocení. Autoři textů připomínky zapracují. Všechny metodiky budou volně dostupné v podobě elektronických knih na webových stránkách projektu, 10 velkých metodik práce AP bude rovněž vydáno tiskem.

Autor je speciální pedagog.

Článek je převzat s laskavým souhlasem z pátého čísla časopisu Škola all inclusive, který vznikl v rámci projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR, podpořeného z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.

Odkazy na jednotlivé dosud dostupné metodiky (pracovní verze)

Metodiky pro AP u žáků se zdravotním postižením nebo znevýhodněním:

Metodiky pro AP u žáků se sociálním znevýhodněním:

Průřezové metodiky práce AP:

8 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. února 2015 v 0:40  

Myslím, že asistentům pedagoga by pomohlo především jedno slušné platové ohodnocení.

Jana Karvaiová řekl(a)...
23. února 2015 v 6:14  

Myslím, že kdyby místo asistentů dali do tříd speciální pedagogy, kteří již s takovými dětmi pracovali ,mohli si ušetřit peníze za metodické příručky. Už vidím, jak tam ten asistent stojí a listuje knížkou.
A ono je to vlastně o tom co píše Pytlík. O penězích. Asistent je levný až hanba.

Eva Adamová řekl(a)...
23. února 2015 v 15:02  

Ty metodické příručky jsou zase jenom snůška teoretických poznatků a "babských rad".

Podporu práce dětí se SVP a asistentů si spíše představuji ve formé konkrétních pomůcek a učebnic, které budou danému postižení přizpůsobeny. Nic takového v postatě neexistuje ani pro stupeň první natožpak pro stupeň druhý. Napsat do metodické příručky, že mají žáci používat učebnice pro zvláštní školy je alibismus a blbost. Proč tedy ty děti nejsou ve zvláštní škole? On totiž např. ani těžší dyslektik nemusí být mentálně postižený a učebnice pro zvlášzní školy končí většinou učivem, které se na běžných základkách probírá do poloviny 7. ročníku. A doporučovat PC výukové programy firmy Petit staré 20 let, které byly strašné už v té době, to je teprve ukázka lesku a bídy pomůcek pro žáky s SVP.

Jó, jak říkám, ona nás ta inkluze bude ještě bolet. Teoretické metodické příručky to nespasí a na vytvoření pořádných učebnic a dalších pomůcek a na zaplacení pořádných asistentů nemáme peníze. Představa, že těmto dětem pomůžeme tím, že vrazíme pár vět do zákona, vymyslíme nesmyslný prováděcí předpis, sepíšeme pár teoretických blafů do metodických příruček a pak v tom ředitele, učitele, asistenty a děti necháme plavat bez finančního a materiálového zajištění, je k pláči.

Jana Karvaiová řekl(a)...
23. února 2015 v 16:06  

Tak jsem teď měla trochu času si prolétnout jednotlivé metodiky.
Potřebuji vědět:PROČ SE STUDUJE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA, když např. pro řečově postižené není nutné umět logopedii. To se na těch dětech chceme vážně tak vyřádit? Víte co je to za práci dělat třeba s dítětem s dysfázií? Ježišmarjá, to fakt někdo nemyslí vážně. Nebo jo? To přece nejde ,aby děti trpěly za to,že si někdo usmyslel dělat inkluzi. protože stále opakuji, pokud mám ve třídě dítě s opravdovou vadou, musí ho redukovat někdo, kdo TO UMÍ. Ne někdo, kdo bude pracovat metodou pokus - omyl. Když jsem tam četla ty věty jako "Pavle, jak se ti pracuje"? Tak jsem nevěděla, jestli už je apríl. Jestli tohle někdo myslí vážně, tak je hrobařem našeho školství jako takového. Ty postižené děti budou totální chudáci. No, hlavně, že tuhle krávovinu dostal někdo velmi dobře zaplacenou.

Jana Karvaiová řekl(a)...
23. února 2015 v 16:08  

Paní Adamová, to není jen o penězích.
a/ jak bude vědět ředitel (učitel), kolik si má říct za jaké postižení (některé pomůcky jdou do desítek tisíc)?
b/ Dostanou ty peníze?
c/I když budu mít ve škole milion pomůcek a učebnic a nebudu vědět, jak napravit např. lambdacismus, bude mi to na h.....

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
23. února 2015 v 19:15  

Nějak jsem zabloudl na webu projektu. Kolikpak tahle legrace stála?

Jana Karvaiová řekl(a)...
23. února 2015 v 19:58  

A vsimli jste si data vydani? 2012Bud cekali konec sveta nebo se uz tehdy vedelo jak to s tou inkluzi vykouzlime a protahneme parlamentem.

Unknown řekl(a)...
23. února 2015 v 23:00  

Inkluze je dozajista báječná myšlenka, ale ....
- bude to opravdu hodně stát
- zvládnou inkluzi školy hlavního vzdělávacího proudu při počtech žáků 30 (34)?
- jsou opravdu připraveni všichni učitelé Aj, Nj, M, F, Ch,... na inkluzi?
- máme opravdu kvalitní asistenty nebo jen špatně zaplacené středoškoláky?
- možná jsem to špatně pochopil, ale zůstane zřejmě zachována dobře osvědčená trojkolejnost - speciální školy, běžné základní školy a osmiletá gymnázia
- vše se točí okolo nám dobře známé minority
- pro inkluzi fyzicky postižených zřejmě nenamítá naprosto nikdo nic, problém nastává u dětí s IQ pod 70
- jak to bude dále vypadat s žáky s oním nižším IQ. Nenastane potom od 15 let konec inkluze? ZŠ totiž žák ze zákona musí absolvovat, ale SŠ již jaksi povinná není
- doufám, že se to nebude řešit stejným způsobem, kterým to řešil prof. Adam po roce 1989 s cizími jazyky, protože ještě 10 -15 let poté většina žáků a studentů anglicky neuměla.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.