Autoři se soustředili na zkoumání následujících otázek:
- který z mnoha indikátorů v průběhu 2. stupně (docházka, známky, výsledky testů, celkový prospěch, studijní návyky, vytrvalost, chování, rodinné prostředí) nejlépe predikuje úspěch žáka na střední škole,
- kteří žáci mají větší pravděpodobnost úspěchu ve středoškolském studiu, jaký výkon se od nich očekává,
- do jaké míry se připravenost žáků proměňuje v průběhu 2. stupně ZŠ, může se výkonnost žáka významně změnit.
- Známky a případné neúspěchy jsou nejlépe predikovány předchozími známkami a docházkou žáka, výsledky testů korelují s výsledky testů na 2. stupni – žádné z dalších sledovaných indikátorů neukazují souvislost s výsledky na střední škole.
- Celkové studijní výsledky žáků (GPA – Grade Point Average) se při srovnání mezi školami liší maximálně o půl bodu, takže vliv subjektivního známkování je zanedbatelný.
- Výsledky testů jsou mnohem slabším indikátorem pro středoškolské studium než známky a docházka – dobré výsledky testů na konci 2. stupně nezaručují úspěšné absolvování střední školy.
- Úspěšné zahájení středoškolského studia záleží kromě známek a docházky také na tom, do jaké školy žák nastoupí.
- Žáci, jejichž středoškolské studium je významně ohroženo, mohou být identifikováni už v 6. ročníku – bez zásadní změny v přístupu ke vzdělávání je pravděpodobné, že střední školu nedokončí.
- Většinu žáků, kteří mají problémy v prvním ročníku SŠ nebo později, nelze spolehlivě určit podle indikátorů z 2. stupně ZŠ.
- Až 40 % žáků s dobrými výsledky na konci 2. stupně se významně zhorší po přechodu na střední školu.
- Nejdůležitějším prediktorem pro pravděpodobnost studia na vysoké škole jsou celkové studijní výsledky – GPA.
- Docházka na 2. stupni je mnohem lepším prediktorem pro pravděpodobnost absolvování střední školy než výsledky testů, zlepšení docházky na 2. stupni má větší efekt než zlepšení výsledků testů.
Zdroj: CCSR.UChicago.edu
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
0 komentářů:
Okomentovat