Ministr školství ohlásil další dva své záměry, oba na první pohled rozumné. Chce zavést povinnou státní maturitu z matematiky a proměnit výuku tohoto předmětu. Vysvětlím, proč by uskutečnění prvního zabránilo druhému.
Z článku Oldřicha Botlíka v MF DNES/EDUin.cz vybíráme:
Proč by žáci nemohli v hodinách přemýšlet třeba o tom, zda zimní stadion spotřebuje za sezonu víc vody než panelák? Dokážou odhadnout celkovou plochu listů na stromě, na níž závisí průběh fotosyntézy a transpirace? Italský fyzik Enrico Fermi, jeden z „otců“ atomové bomby a nositel Nobelovy ceny, proslavil problém, jak odhadnout počet ladičů pian v Chicagu. Google, v roce 2013 nejpřitažlivější zaměstnavatel na světě, předkládá podobné úlohy uchazečům o zaměstnání. Co si počnou, když jim ani googlování nepomůže, protože vstupní hodnoty mohou jen odhadovat? A dokážou uchazeči určit všechny významné faktory? Řešení podobných problémů zahrnuje i zmíněnou maturitní úlohu – žáci by tedy o důležité dovednosti nepřišli. Osvojovali by si je ale ve smysluplném, opravdu zajímavém kontextu, o němž se dá mluvit i v hospodě u piva.

Přečtěte si: Povinnou maturitou proti lepší výuce matematiky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Spíš jde o to, že maturita je tak vysoká úroveň, že není pro mnoho oborů potřeba. Zato by všichni potřebovali znát kupecké počty (sleva v procentech, inflace, úroky, splácení půjčky, úroky v hypotéce, RSPN, trojčlenka, převody násobků jednotek apod). Jenže matematici učit ekonomiku (ani jiné předměty) většinou neumí... tak si vymyslí státní maturitu a mají vystaráno - nemusí dohlédnout za hranici svého předmětu. A to jen proto, že jich je hodně a mají silné odbory a lobby.
Pakliže je maturita podmínkou nutnou k VŠ studiu, očekával bych od maturanta trochu víc, nežli jen kupecké počty.
Počínaje procenty a konče převody násobků jednotek jde o učivo, které ještě před nedávnem bylo považováno za základní. (No dobře, RPSN před dvaceti lety nebylo, ale to je jen nálepka výpočtů s procenty.)
Zmiňované učivo ovšem lze těžko na druhém stupni zvládnout, když nám tady chybí znalost malé násobilky z prvního stupně.
Proč by se dítka učila matematice, když ji podle odborníků nepotřebují.
Dokud nebude vážnost matematiky a povědomí o její důležitosti všeobecně sdíleno, jen těžko budeme žáčkům a rodičům vysvětlovat nezbytnost její výuky.
A už se motáme v kruhu.
Povinná maturita z matematiky je způsob, jak tento kruh rozetnout. Pokud ji má zvládnout většina maturantů, pak její náročnost bude stejně tak nízká, že si nad ní trojkař gymnazista jen s úšklebkem odplivne.
"Jenže matematici učit ekonomiku (ani jiné předměty) většinou neumí... "
A?
Proč by měli? Ekonomiku na střední škole snad učí EKONOM ne?
Nebo nedejbože, vy si myslíte, že vypočítat slevu 10 % je ekonomika?
Promiňte, kolego Keršlágere, ale my matematici (stejně jako kolegové ekonomové) používáme termín RPSN. A aspon na naší škole (obchodní akademie) se zminuje v ekonomice i matematice.
Okomentovat