Petr Houdek: Proč raubíř z poslední lavice neskončí špatně

středa 19. listopadu 2014 ·

Důležitost vzdělání na šťastný život netřeba mnoho rozvádět. Vzdělaní lidé mají mnohem vyšší příjmy, zažívají méně stresu, jelikož lépe rozumí světu kolem, jsou zdravější. Nakolik děkovat škole za blahobyt však není tak lehké zodpovědět. V osobním životě i v zaměstnání nezávisí jen na školních znalostech či schopnostech, mnohdy jsou důležitější jiné vlastnosti – schopnost vytyčit si cíl a splnit ho nerozptylován rušivými příjemnostmi, umět mluvit a jednat s druhými, být zvídavý, myslet nevázán minulostí a zažitými pravidly, ale přicházet na nečekaná spojení, nebo mít odvahu vystoupit proti autoritě. Jenomže poslední charakteristiky u dítěte zrovna učitelé moc neocení. Žáci, kteří rádi baví ostatní, neustále se na něco ptají či oponují, ničí kantorům osnovu výuky, takže jim odsekávají či je přímo potrestají za vyrušování. Tito studenti školu začnou nesnášet a na vzdělání zanevřou či jej předčasně opustí.


Nicholas Papageorge, Victor Ronda a Yu Zheng (PDF) se podívali, jak takové děti dopadnou – využili rozsáhlé britské šetření obsahující informace, zda měli žáci ve škole "problémy". Ty zhruba rozdělily do dvou kategorií – na děti, které byly neklidné, porušovaly pravidla a občas útočily na dospělé i spolužáky. Druhá skupina byly děti tiché, stydlivé, neochotné účastnit se společných her a úkolů, někdy depresivní. Jelikož uvedené šetření probíhá po mnoho desetiletí, lze zjistit, jak si děti vedou dnes, už jako dospělí.

Rebelové sice skutečně nedosáhnou na tak vysoké vzdělání, nicméně kolem třicítky mají vyšší příjmy než srovnatelní, klidnější spolužáci. Zároveň jsou ochotni pracovat i mnohem více hodin. Častěji přitom žijí s dlouhodobou partnerkou či manželkou. Rebelek se to pohříchu moc netýká, i když mívají práci, jejich mzdy jsou v průměru nižší – afektované ženy s nižším vzděláním pracovní trh zjevně tolik neoceňuje. Též mají nižší pravděpodobnost, že žijí s trvalým partnerem. Nejhůře jsou na tom však zakřiknuté děti – jsou méně zaměstnávány, odnášejí si průměrně mnohem nižší mzdy, přičemž je tento negativní efekt silnější u žen.


Velikost příjmů v závislosti na míře rebelství (externalizace) v rozdělení na děti chytřejší (plná linka) a méně nadané (přerušovaná linka). První sloupec se týká mužů a druhý žen, ve věku 33 let.

Výzkum ukazuje, že nejen "schopnost naučit se", ale i jiné osobností znaky jsou v reálném životě odměňovány a školy by "živější" žáky – alespoň tedy chlapce – neměli trestat, ale měly by jim vyjít vstříc. Studie dokazuje, že individualističtější přístupy u těchto dětí radikálně zvýší dosažené vzdělání a ještě dále zlepší jejich postavení na pracovním trhu.

Psáno pro Vesmír.

Převzato z autorova blogu.

Podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní .

4 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
19. listopadu 2014 v 2:45  

Výzkum ukazuje, že nejen "schopnost naučit se", ale i jiné osobností znaky jsou v reálném životě odměňovány

Jistěže. Pokud úspěch měříme penězi a postavením, pak důležitější je především schopnost urvat co nejvíc pro sebe. Lidé geniální bývají naopak velmi často skromní.

a školy by "živější" žáky – alespoň tedy chlapce – neměli trestat, ale měly by jim vyjít vstříc.
Proč?
Trest přece není samoúčelný. Trestáme přece to, že žák nerespektuje pravidla, která platí pro všechny stejně.

Studie dokazuje, že individualističtější přístupy u těchto dětí radikálně zvýší dosažené vzdělání a ještě dále zlepší jejich postavení na pracovním trhu.
Této argumentaci nerozumím.
Máme tedy těm, kteří budou úspěšní, pomáhat v tom, aby byli ještě úspěšnější? A neztrácet čas s neprůraznými loosery?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. listopadu 2014 v 8:12  

To je zase studie o h...e.

To uz radeji neco o prokrveni vaginy...

(napr. http://www.novinky.cz/zena/vztahy-a-sex/353527-zeny-vzrusuje-neco-jineho-nez-si-pripousteji.html)

Ucitelek je ve skolach dost, tak by jim to pomohlo.

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. listopadu 2014 v 11:52  

Proč raubíř z poslední lavice neskončí špatně.

Ono hodně záleží na tom, z jak nevyloučeného sociálního prostředí chlapec pochází. V zásadě existují dva scénáře. Tedy modelová situace...
Raubíř tahá Verunku za copy.
Učitel: Ale, ale Jindřichu! To se dělá? Co by tomu řekl třeba takový Gándí?
Scénář č.1
Raubíř: zastydí se, a od té doby nebude hodnějšího žáka.
Scénář č.2
Raubíř: Hovno!!! A jestli budeš prudit, šmejde, zařídím ti, aby ses na hodinu pakoval!

Jan Hučín řekl(a)...
19. listopadu 2014 v 16:03  

Nejhůře jsou na tom však zakřiknuté děti – jsou méně zaměstnávány, odnášejí si průměrně mnohem nižší mzdy, přičemž je tento negativní efekt silnější u žen.

To mi nějak nesedí s grafy. Z těch se zdá, že u žen mají vyšší výdělky ty klidnější (nižší externalizace) než ty afektované (vyšší externalizace). Podíval jsem se na originální výzkumnou zprávu, ale má 64 stránek, trochu moc na přečtení za večer. Ale zkusím to, možná se to vyplatí.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.